Inderesin kahvihuone (Osa 7)


Hyzonil on kyl menny lujaa, tai sen osakkeella. :sunglasses:

Helsingin pörssissä on kaikenlaista, mitkä omasta mielestäni tuntuvat tällä hetkellä kohtalaisen hintaisilta ja millä näyttäisi olevan ihan kohtalainen tulevaisuus edessä.

Aika paljon meiän bördessä on kaikenlaista, mistä ei puhuta ainakaan täällä, mutta missä saattaa olla kohtalaisesti nousuvaraa. Joku harmaa ja tylsä yhtiö on aika usein ihan jees sijoituskohde.

No jos katsoo mun sijoitushistoriaa, tietoja ja taitoja, niin mun omia yhtiöanalyyseja ei ehkä kannata ottaa vakavasti eikä ainakaan peesata mua. :smiley:

8 tykkäystä

Päin vastoin, sen lyhyen aikaa pari vuotta mitä oon foorumilla pyörinyt, on ollut kyllä upea katsoa sun kehittymistä sijoittajana, oppimiskäyrä on kuin tuo linkkaamasi Hyzonin konsanaan

9 tykkäystä

Kiitos paljon ystävällisistä sanoista! :slight_smile:

Monet varmasti sokaistuvat täällä, koska täällä pyörii analyytikoita, tuttuja sijoittajia ja upeita sijoitusjuttuja kirjoittavia nimimerkkejä. Sitä sitten huomaamattaan vertaa itseään näihin tyyppeihin, mitkä ovat fiksuja ja ovat seuranneet vuosikausia tätä sijoitusmaailmaa.

Sitä on hyvä ehkä verrata maksimissaan vanhaan itteensä, mutta se välillä unohtuu, kuten ehkä huomasitkin ja hienosti siitä muistutitkin. :+1:

4 tykkäystä

Hyvin sanottu. Tuon kun moni aloittelija (itse myös) ymmärtäisi. Turha on itseään verrata Buffettiin, joko pettyy tai tulee valheellinen kuva omasta (säkällä) hyvästä suorituksestaan. Jos pysyy plussalla saa jo olla tyytyväinen.

Tai omasta mielestä aloittelevan pitkäjänteisen sijottajan on turha edes murehtia prosentteja. Jos olet tehnyt läksysi hyvin, nykyhetkestä ei tarvi olla huomissaan, pitkällä aika jänteellä ne voitot korjataan.
Olen itseasiassa innoissani kun valitsemani yhtiöt laskevat ”ilman syytä”. Olenhan tehnyt läksyni kunnolla ja nyt saa halvemmalla, tulevaisuudessa nää nousee ja maksaa 20+% osinkoa, eiks jee?

3 tykkäystä

:slight_smile: a kun minä olin nuori niin maksettiin markoilla tai plootuilla ja kouluun kuljettiin suksilla kesät/talvet:) Kännykkää ei oltu keksittykään ja kaverikontaktit hoidettiin ennen klo21 ovikelloa rämpyttämällä. Jos johonkin baariin mentiin niin se sovittiin hyvissä ajoin ja porukalla nähtiin stockkan kellon alla ja jos joku ei ollut siellä ajoissa niin jäi kelkasta. Siinähän sitä oppi olemaan paikalla ajoissa. Baareihin mentiin viimeistään ennen klo21 kun ilmaiseksi pääsi sisään ja pilkku tuli monesti klo 02. :slight_smile:
Internettiä ei ollut ja jos piti “googlata” jotain niin etsittiin tietoa kirjastosta. Muistan kun kaveri oli hölmöillyt Hesperiassa vkl niin istui kirjastossa seuraavalla viikolla lukemassa kirjoja sukupuolitaudeista :rofl:

Kaikkien kavereiden lankapuhelinnumerot muistettiin ulkoa, vaatteet haettiin Seppälästä, Mäkkäri löytyi vain manskulta, Baareissa poltettiin sisällä kuten myös lentokoneissa.

Levikset oli kova juttu yhteen aikaan ja silloin suosittiin 501. Yksi kaveri oli kuullut mallin väärin ja osti vahingossa 510 (joka oli naisten malli leveämpi lantio) :slight_smile: Sai vähän vittuilua osakseen. Farkkuina toimi myös Jamekset, micmacit tms. Dekadenzista haettiin maihareita, Tony Moran bootsit oli kova juttu kuin myös vagabondin purjehduskengät. Talvella näkyi nuoremmilla MoonBootseja:)

Koulutehtävät ja esitelmät tehtiin välillä lyötävällä kirjoituskoneella ennenkuin saatiin sähköinen Brother. Kyllä ketutti kun muuten tehty hyvä A4 mutta sitten paperi jää ruttuun tai tulee virhelyöntejä joita korjattiin korjauskynällä. Ei ollut deletenappia:)

Pelikoneina toimi Atari, Spectrum, VIC-20 ja jossain vaiheessa Donkey Kongia pelattiin nintendolla olisiko ollut 80-luvun ihan alkua.

70 tykkäystä

Finanssialan toimitusjohtaja Arno Ahosniemi on kirjoitellut ajatuksiaan digieurosta Hesarin mielpidepalstalle. Ei muuria.

Digitaalisella eurolla olisi mittavia vaikutuksia maksamiseen ja rahoitukseen. Julkisesta keskustelusta on jäänyt uupumaan tarkemmat vaikutusarviot esimerkiksi pankkien liiketoimintamalleihin, rahoitusrakenteeseen, maksujärjestelmiin sekä rahoituksenvälitykseen.


Tää oli hyvä kirjoitus. :smiley:

3 tykkäystä

Heh…

Kaiken asuntotuki keskustelun jälkeen hallitusohjelmasta jotain mielenkiintoisempaa.

Huomasitko tämän siitä. :sweat_smile:

4 tykkäystä

@Jukka_Lepikko ja tviitti Nasdaqin rajusta alkupuoliskosta.

9 tykkäystä

6/5 :slight_smile:

…ja sitten olikos myös niin että Teemu Selänne joi maitoa Valion mainoksessa?

2 tykkäystä

Nyt taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin. BFVC on vain yksi pikkuriikkinen instrumentti, jota BF käyttää, eikä se edes ole mitenkään relevantti osa BF:n toimintaa.

Käsittääkseni tuossa muutoksessa on se ajatus, että pääomasijoituksia tekeviä “rahastoja” kootaan yhteen.

1 tykkäys

Hmmm… olikos hyvällä asenteella kommentoitu?

Meni juu hieman ja otin pois.

Toinen, mihin itse tuossa kiinnitin huomiota, että nuo ilmastorahastot ihan omistaa esimerkiksi Nestettä.

Jaah, noh :thinking: . En kyllä ajatellut että erityisen huonollakaan asenteella. En ainakaan itse sitä niin ajatellut. Lähinnä ajattelin oikaista täysin virheellisen tiedon, olkoonkin että en ollut aivan varma oliko se jokin asenteellinen heitto vai vilpittömästi virheellinen käsitys vailla minkäänlaista ymmärrystä BF:n toiminnasta.

Vaikka ollaan kahvihuoneella, niin tuntui melko kummalliselta heitolta tuo kommenttisi, kun hallitusohjelman linjaukset ovat pikemminkin täysin päinvastaiset. Tietysti täällä nyt voi syvällä rintaäänellä ottaa kantaa kaikenlaisiin asioihin, oli niistä tietoa tai ei. Mutta ei oikaisusta ole silloin syytä mielestäni pahastua :slight_smile: .

Voidaan tietysti jatkaa yv:llä, jos nyt jotenkin harmistuit kommentistani :slight_smile: . Joka tapauksessa se ei ollut tarkoitukseni.

Edit:

Johonkinhan se raha on pitänyt tunkea :laughing: . Ehkä parempaa käyttöä ei vaan keksitty, vaikka kovasti yritettiin.

1 tykkäys

Höpö höpö.

En ole koskaan harmistunut oikaisusta. Eikä kommenttiani sellaiseksi kannata yrittää muuttaa.

Uteliaana ihmisenä tykkään aina uudesta tiedosta ja erityisesti, jos joku lukee juttujani sellaisella tarkkuudella, että saa palautetta, jos sinne on jäänyt jotain virheitä.

Joskus tulee myös tosi hyvää lisäinfoa aiheista yksityisviesteillä. Tänään olin aivan tohkeissani, kun vetyjuttuni oli poikinut paljon kaikenlaista ja jopa soiton lukijalta päätoimittajalle.

Itselle kahvihuone on yksi monista kanavista, joista käydä vuorovaikutteista keskustelua. Sellainen asiallinen linja kannattaisi etsiä. Jos et huomaa seuraavankin viestisi asennevirhettä, voidaan toki jatkaa yv:nä. Ota se itsellesi rakentavana palautteena.

En itse taivu ajattelemaan, että miljoonat vaihtavat omistajaa ihan näin kepein ajatuksin. :hugs:

Haluaisitko avata tässä samalla kaikille, koska itse en tuosta @ljkangas huomautuksesta löytänyt ainuttakaan asennevirhettä :thinking: Ihan näin mielenkiinnosta ja oppimisen kannalta kaverin puolesta kysäsen

47 tykkäystä

^ Sama kuin edellä.

Tämän viestin:

“Hmmm… olikos hyvällä asenteella kommentoitu?”

sävyä en olisi itsekään tulkinnut mitenkään muuten kuin miten Ijkangas tulkitsi. Oppimisen kannalta itsekin…

4 tykkäystä

Kolmas mahdollisuus on lukea toi tiedote niin nopsasti, että jää tuo loppu Business Finlandin jälkeen lukematta, jolloin tuo virheellinen käsitys muodostuu. Tämä kävi itselleni, kun kohtuullisen paha lukihäiriö sotkee. Harvinainen yhdistelmä, missä ihminen on nopea lukija ja silti lukihäiriöinen ei auta asiaa yhtään.

4 tykkäystä

Miljunäärien salkkupäivitys (maksumuuri).

20 tykkäystä

Eihän tuossa ole kuin neljä miljonääriä, muut on jo seuraavassa luokassa.

6 tykkäystä

Ughs pian on taas se hetki kuukaudesta kun kaikkiin seuraamiini yhtiöketjuihin tulee kaikkiin tasan yksi uusi viesti.

Minä: Onko se uusi diili? Entä uusi yritysosto? Taikka Posari/negari? Mitä jos edes jotain mielenkiintoista? Nope, eikun kuukausittaiset omistajalistaukset (“Ei suuria muutoksia”) eli turhaan joudun klikkaamaan 20+ ketjua :smiling_face_with_tear:

6 tykkäystä

Tuska on varmasti hieno tapahtuma.

Onko meidän muusikkometallimies @Tomi_Valkeajarvi tuolla fiilistelemässä tai menossa fiilistelemään? :slight_smile:

Metallityypit ovat leppoisia:

6 tykkäystä