Inderesin kahvihuone (Osa 7)

”Miksi nämä nykyajan vekottimet ovat niin mahdottomia. Tee tili. Mikä tili? Minulla on S-pankissa pankkitili ja se saa luvan riittää. Miksi tässä on niin monta nappia joilla ei tee mitään eikä saa selvää. Ohjekirja? Siellä lukee vain pienellä präntillä että älä käytä laitetta jos se on vioittunut ja muuta roskaa kymmenellä kielellä. Minä laitoin sen saunan tulipesään sytykkeeksi.”

”Youtubesta apuja? Kuules ei tässä iässä tarvitse mitään pojankloppeja enää kuunnella. Itse olen aina tehnyt heinätkin kahdeksanvuotiaasta lähtien ja kerran kun talon radio meni rikki, niin kävelin koko päivän paahtavassa helteessä kaupunkiin verstaalle ja lainasin kolvia. Kyllä siinä isäpappa oli ihmeissään kun Nuorten kokeilijain ja keksijäin kirjasta opituilla neuvoilla korjattiin kallisarvoinen laite. Koivuniemen herrastahan sitä olisi saanut, ellen olisi ollut niin kätevä käsistäni. Nykyään nämä ovat täynnä muovia, liimaa ja niin pieniä piirilevyjä ettei korjauskaan onnistu itse, vaikka käsi ei tärisisikään kuin entisellä emännällä moottoripyörän kyydissä.”

”Kyllä nämä laitteet pitäisi tehdä sellaisiksi että tavallinen kansalainen osaisi niitä käyttää. Kuule asia on nyt niin että minä en tähän paholaisen keksintöön enää koske ja jos ei muuten asiat onnistu, niin jää sitten tekemättä kokonaan. Kohta minäkin siirryn parempaan paikkaan kasvattamaaan niityn kukkia, eikä tarvitse vaivata päätä tällaisilla ihmisten kiusauskoneilla tai edes maksaa kiinteistöveroa. Sekin on liikaa perkele, kun itse tämän talon rakensin vaikka ei ollut edes sähkötyökaluja. Miten teidän sukupolvi valittaa asuntojen hinnoista, kun nykyään kaikki materiaalit ja työkalut ovat niin halpoja ja helppokäyttöisiä? Mene sinne tuubaan ja katso sieltä ohjeet miten tehdä talo kun kerran kaikki tieto löytyy netistä. Nyt minä keitän kahvit!”

:point_up_2:
Jooh, on sitä muutaman vanhuksen kanssa käyty näitä keskusteluita :cowboy_hat_face:

10 tykkäystä

Itsellä ei korvausten osalta ole kokemusta kuin pop vakuutuksesta mutta toiminut auton kanssa loistavasti ensin n.10v sitten ensiautoni kanssa kun bemari jätti tien varteen mukisematta hinasivat sen kotikuntaani vaikka paljon lähemmäskin olisi voinut jättää. Ja toinen kun viime talvella ajoin rekan perään tuhoten auton täysin korvasivat enemmän kuin autokauppa olisi maksanut autosta siis täyskasko ei mtn lunastusturvia. Ja tämä siis ilman mukinoita tai neuvotteluja

Tässä pitää ymmärtää TrustPilotin bisnesmalli:

  • Kuka tahansa voi käydä antamassa arvioita mistä tahansa firmasta, oli firma asiakas tai ei.

  • Jos firma on asiakas, tähän sisältyy palvelu jossa TrustPilot kerää dataa aktiivisesti yrityksen asiakkailta, ts. pyydetään niitä arvosteluita liittyen asiakastapahtumiin.

Olettaen että firma ei ole täysin toivoton tapaus, suurin osa näistä arvosteluista on positiivisia.

Ilman erikseen arvioiden pyytämistä TrustPilottiin lähtee avautumaan lähinnä täysin firman toimintaan kypsyneet.

Näin keskiarvo ei ole vertailukelpoinen asiakkaiden ja ei-asiakkaiden välillä koska data (arviot) kerätään aivan eri tavalla.

Tämä on oikein kiva mafiatyylinen bisnesmalli jossa käytännössä jos et halua että firmaasi arvioivat vain ne todella negatiivisen kokemuksen saaneet asiakkaat, joudut maksamaan siitä että asiakkailtasi pyydetään arvosteluja aktiivisesti ja näin ne muutamat ikävät tapaukset hukkuvat arvosteluiden massaan ja keskiarvo nousee helposti 4+ tähteen.

19 tykkäystä

Käsittääkseni käteinen raha on ihan virallinen valuutta ainakin vielä niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa, siitä ei akku lopu, ei joudu hakkereiden hyökkäyksen kohteeksi, usein selviää ehjänä vaikka hieman kastuisikin tai vaikka putoaa on usein selviytynyt suh pienin kolhuin. Eteläisessä euroopassa saattaa olla elämä kohtalaisen vaikeaa ilman käteistä, ja Suomessakin viranomaiset sitä heti kehottavat varaamaan, kun itänaapurin odotetaan ilkeilevän. Jättäkää käteinen raha rauhaan!

4 tykkäystä

Olen viime kuun aikana käynyt Saksassa, Espanjassa ja Italiassa eikä tullut vastaan yhtään tilannetta jossa käteistä olisi vielä tarvinnut. Käteisen rooli on vähentymässä todella voimakkaasti.

2 tykkäystä

Plen viettänyt suuren osan viimeisestä neljästä vuodesta Portugalissa ja Espanjassa, useissa pienemmissä kahviloissa ja ravintoloissa ei kelpaa kuin käteinen, oletko koittanut maksaa bussissa kortilla? Käteinen on edellen vahvasti kunniassa, joskin korttimaksaminem on paljon lisääntynyt covidin alettua.

7 tykkäystä

Madeiralla pitää moneen paikkaan varata käteistä. Mm yhtään taksia ei taida olla joka ottaisi maksun kortilla. Pienet maksut samaten, sekä monet sisäänpääsyt vaikka maksu tapahtuisi ihan rakennuksessa eikä missään väliaikaisessa toripisteessä.

7 tykkäystä

Italiassa olet käynyt väärissä ravintoloissa. Parhaat on niitä missä vain käteinen käy. IMO

3 tykkäystä

Turisteillehan onkin omat ravintolansa.

Juuri siellä käyneenä, niin Bolt toimi ihan täydellisesti sielläkin ja pysty aina valita halpa Bolt-kuski tai Taxi (joita oli enemmän ja maksoi enemmän). Pärjää kortilla/puhelimella täysin jos et paljoa alle 5e ostoksia tee. Pienet ostokset toki vaati käteistä, koska välityskulut korttifirmalta vie liikaa kuulemma.

Olet osin oikeassa, aika turistipaikoissa pyörittiin. Hämmentävää kuitenkin kyllä, että Sisilian pikkukylissäkin kävi joka paikassa Apple Pay eikä aivan kaikki paikat olleet massiivisen turismoja.

Tarkoitus ei muutenkaan ollut väittää, että käteinen on kokonaan kadonnut. Suuresti on kuitenkin korttien kelpaaminen kasvanut.

Kuukausi sitten kävin itsekkin ja vaikka pääosin samaa mieltä, niin kokemuksena hieman erilainen. Hotellilta lähtiessä taksi tai soitto respaan niin aina sellainen missä kortti ei käy toki tuon olisi varmaan voinut jollain appilla kiertää, mutta itsellä ei ole siihen mielenkiintoa. Ronaldo museo alle 50€ (saattoi olla myös 40€ mut ei ainakaan alle sen koska ei onnistunut) ostokset käteisellä. Vuorilla se alaslasku kelkalla kääntyi jengiä takaisin kun pelkkä käteismaksu.

Ihan kiva matkakohde kyllä vaikka Rolle patsas oli aika kälynen.

3 tykkäystä

Menikö koillinen ja kaakko sekaisin? :grin:

25 tykkäystä

Sen näkee muutaman vuoden päästä :smiley:

1 tykkäys

Kappas vaan. Taidankin ostaa Seligsonin Rahamarkkinarahastoa LähiTapiolan kautta tonnilla, niin saan tuon 5 % lisäalennuksen kaikkiin vakuutuksiin. Aika kova panos/tuottosuhde, niin kuin @Zizzler sanoi.

Jossain kohtaa aion siirtyä pelkkään tt-vakuutukseen (takatasku), mutta vielä toistaiseksi näen perusteltuna vakuuttaa suurimmat riskit.

Olen itsekin LT:n ja Ifin molempien asiakas, samasta syystä Ifillä kuin sinäkin.

2 tykkäystä

Muistakaa nauttia uudesta nousumarkkinasta :saluting_face:

29 tykkäystä

Meinasin vaan, kun ymmärsin että olit ostoksilla, vaikka meinaat niiden menevän alaviistoon? :thinking:

1 tykkäys

Joo ymmärsin kyllä :slight_smile: Meni ilmansuunnat vähän pieleen :smiley:

2 tykkäystä

No jaa. Juuri tulin Keski-Euroopasta kotiin ja useissa paikoissa tarvitsi käteistä. Korttimaksujen käyttöaste aivan eri tasolla kuin Suomessa.

1 tykkäys

Jep. Oikeassa olet. Pikkaisen sakuraa tehosteeksi laitoin. Kyllä kiihtyvällä tahdilla vanhat “hyvät” paikat kelpuuttaa kortin. Onneksi vielä löytyy vanhanliiton käteispaikkoja käsinkirjoitetlla päivän menuulla.
Korttipaikat on ottanut uuden veronkiertotavan käyttöön. Tarjoavat esim jälkiruoat ilmaiseksi. Jos älyää antaa sitten puolet jälkkäreiden hinnasta juomarahaa niin on jo melkein sukulainen. Seiraavalla kerralla palvelu pelaa. Vaikka olis muuta vuosikin väliä edellisestä käynnistä. Mukava maa matkustaa.