Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Mä oon vain muilta leikannut koneella hiuksia, mutta kuvauksesi vastaa omaa ensimmäistä tutustumista kyseiseen koneeseen. Itsellä ainakin helpottui ajan kanssa. Takahiusten leikkaaminen kyllä itseltä fiksusti vaatii kyllä varmasti taktiikkaa. Kiharoitakin itselle tehtäessä edestä on helppo nöyttää hyvältä, mutta kun pitäisi vessapeilistä toiseen katsoa, miltä takaapäin näyttää, onhan se haaste.

Onneksi kiharat suoristuu seuraavaan päivään mennessä.

En tiedä, millainen hiustyylisi on, mutta tehokasta pitää tukka aina särmänä, kun opettelee tekemään itse. Kesä aikaa antaa opiskelulle aikaa ja aina voi antaa koneen laulaa päänahkaan asti, jos on turhan tyytymätön.

4 tykkäystä

20 tykkäystä

@Heikki_Keskivali:n tämän aamuinen tviitti. :point_down: :thinking:

13 tykkäystä

Tämä on ollut minun ratkaisuni viimeiset 3 vuotta. Tosin kiihtyvää tahtia pakeneva hiusraja todennäköisesti pakottaa vaihtamaan taktiikkaa lähivuosina ettei ihan liian irvokkaaksi mene… :smile:

5 tykkäystä

Hiustenleikkuu on oma taiteenlajinsa ja omat hiukset on tullut leikattua noin 6 vuotta.

Etenkin aluksi se on melkoisen vaikeaa ja ensimmäisen vuoden ajalta hiukset näyttääkin siltä kuin olisi itse leikannut :smiley: vähitellen silmä ja käsi harjaantuu ja alkaa olemaan vaikea sanoa onko itse leikattu vai parturin leikkaama, mutta täysin parturin tasoista jälkeä ei tule vieläkään, joten lopputuloksesta kannattaa olla valmis tinkimään pitemmälläkin aikavälillä.

Itse leikkaamalla säästää pitkän pennin, tähän mennessä säästöä tullut noin 2000e ja myös aikaa säästynyt (itse leikkaamalla n. 20min vs. matkat parturiin ja takaisin, jonottaminen ja varsinainen operaatio yht. 1 - 1,5h)

21 tykkäystä

Rahikaisella täällä sama homma. Hiukset leikattu 12-vuotiaasta. Aluksi pystytukkaa, jota sillloin virheellisesti jenkkisiiliksi kutsuttiin, sitten pitkää päältä ja lyhyttä takaa ja nyt luonnollisen poistuman takia enää kaikki pois tyyliä. Vaihtoehto Pulkkinen- TV sarjasta ei oikein innosta :face_with_peeking_eye:
Säästö on tietysti ollut 26 vuoden aikana melkoinen, vaikka viimeisen 10 vuoden ajan leikattu Homer Simpson lookalike ei olisi paljon maksanut ammattilaisellakaan. Koneella tehty aina kaikki. Operaatiota haasteellisen tyylin kohdalla helpotti silloisen kylpyhuoneen isot peilit joka suunnalla.

13 tykkäystä

Tämä nappanahkakampaushan antaa reilusti uskottavuutta. Uskottavuus on välittömästi tohtoritasoa.

10 tykkäystä

Parturoin myös omat (joskus muidenkin) hiukset. Kärsivällisyys on siinä hyväksi, ajan käytöllä pystyy amatööri kompensoimaan sitä mikä taidoista puuttuu :sweat_smile: varaa ainakin tunti kerrallaan. Edellyttää toki että työssä etenee pikku hiljaa eikä innostu rouhimaan liiaksi.
Oikeakätisenä huomaa että usein vasemmalla puolella lopputulos on parempi kun sieltä luonnostaan tulee lyhennettynä varovaisemmin.

9 tykkäystä

@Kale-possu:n viimeisimmästä shakkikatsauksesta on jo niin pitkä aika, että alkaa tulla vieroitusoireita, joten täytyy näköjään tehdä oma mini-shakkikatsaus :smiley:

Naisten FIDE-mestari ja kuuluisa shakkistriimaaja Anna Cramling oli joitain aikoja sitten hyvin lähellä hänen tavoitettaan saavuttaa 2300 pisteen tilastollisen vahvuusluvun nettishakissa ja striimatessaan yritystään rikkoa tuo luku, eräs lehmän kuvalla varustettu pelaaja häiriköi häntä. Anna lupasi tsätillensä, että jos hän ei saavuta tuota 2300 pisteen maagista tasoa striimin aikana niin hän vaihtaa lehmän kuvan profiiliinsa kunnes tuo 2300 pisteen raja on vihdoin rikki. Hybristä seuraa nemesis, joten Anna Cramling ei ole vieläkään saavuttanut tavoitetasoaan ja lehmän kuva koristaa tänäkin päivänä hänen profiiliaan.

image

Sitten tapahtui jotain täysin odottamatonta. Tutkiessaan shakin avausten tietokantoja, Anna löysi täysin uudenlaisen avauksen, jota ei oltu koskaan ennen pelattu korkealla tasolla. Kyseinen avaus oli hyvin passiivinen ja hidas tapa pelata, joten striimin aikana Annan tsätti alkoi kutsua kyseistä avausta lehmä-avaukseksi. Nyt tämä ns. Cow Opening on saavuttanut myrskyisän suosion ja kaikki vähänkään trendikkäänä itseään kutsuvat pelaajat laittelevat videoita nettiin tästä kokonaan uudesta avauksesta. Unohtakaa siis Ding Lirenin shakin maailmanmestaruusvoitto ja aikaisemmin käyttämänne espanjalainen avaus tai sisilialainen puolustus ja hämmästyttäkää shakkia pelaavat ystävänne mainitsemalla lehmäavauksen olevan henkilökohtainen suosikkinne.

Ohessa myös lehmäaiheista musiikkia kuunneltavaksi samalla kun avaatte chess.com ja kokeilette tätä mahtavaa lehmä-avausta:

28 tykkäystä

Ei helvetti nyt jo kahvihuoneessa leikataan omat hiuksetkin. Onneksi omaa puolisoani ei sijoitusasioista muut kuin tuotot kiinnosta. Ei varmaan parturi-kampaaja yrittäjänä arvostaisi tätä kaffehuoneen kotileikkuu buumia.

33 tykkäystä

Mun perheenjäsen leikkais mun hiukset ilmaiseksi ja ihan kohtalaisen hyvin, mutta suosin puolituttua yrittäjää, koska haluan kannattaa hänen liiketoimintaansa. :slight_smile:

Tosin muuten olen ylisäästäväinen, että yhteiskunta taantuis, jos kaikki säästäis tälleen kuin minä. :smiley:

17 tykkäystä

Hiustenleikkuu tosiaan puhuttaa. :smiley:

image

33 tykkäystä

Todellakin, itse leikkaamana tai tutun tai puolison leikkaamana säästää kyllä pitkän pennin. Avopuoliso käyttää yhteen parturikertaan enemmän rahaa mitä itse koko vuonna… Ja muistuttaa siitä joka kerta jos tuskailen 40€:n laskua. :smiley:

Itelläki on sen verran säästeliäinen luonne (ja jotenkin kehitän tunnesiteitä materiaan joilla on muistoja) niin taitaa vanhimmat paidat olla parinkymmenen vuoden takaa… Jos ne kestää ja näyttää vielä säädyllisiltä niin miksi niitä roskiin heittämään. Avopuoliso tosin naljailee tasaisin väliajoin.

Joskus löytyy rikkimennyt paita roskiksesta ja sitten keskustellaan. Niitä kuteita ei ilman suruaikaa haudata. :melting_face:

20 tykkäystä

Riippuu tosiaan minkälaista hiusmallia pidät. Pitkiä hiuksia pitää leikata myös saksilla kun koneissa tyypillisesti pisimmät kammat on alle 5 cm.

Jos pitää lyhyttä tukkaa, missä ajaa päältä 3-4 cm pituuteen ja feidaa sivut lyhyeksi (~1-10 mm) niin voi leikata tukan kerran viikossa. Vuoden päästä osaat jo lyhyen mallin aika hyvin.

Youtubesta löytyy leikkausvideoita mistä voi napata vinkkejä.

Hiusten leikkuun oppiminen vaatii jonkin verran päättäväisyyttä ja sinnikkyyttä, sekä pitää osata olla riittävän tyytyväinen oman käden jälkeen.

12 tykkäystä

En usko buumin olevan niin valtava, että sillä olisi yrittäjien kannalta kovinkaan negatiivinen vaikutus. Arvelen pieleen menneiden kokeilujen tuovan enemmän asiakkaita kuin onnistuneet niitä vie :joy:. Kannatan vahvasti kaikkea käden taitojen harjoittamista. Yhteiskunta on uusavuttomuutta pullollaan. Puualan yrittäjänä toivon todella, ihmisten harrastavan enemmän myös kotinikkarointia, en koe sen olevan minulta pois.

16 tykkäystä

Japani arvosijoittajan ost… matkailukohde

Aisatsu!

Halusin vain tulla loungeen heittämään pikaterveiset ja tuomaan matkailun ilosanomaa täältä nousevan auringon maasta. Kuten otsikko sanoo, niin Japani ei välttämättä ole kallis matkailukohde.

Majoitumme täällä Super hotel ketjun lakanoissa tälläkin kertaa. Yö maksoi 56€ ja tähän kuuluu aamupala sekä illalla avoin baari.

Tässä esim tämän päivän illallinen.

Paikallisesta K-marketista ostin pari kpl nuudeli/riisi possunfile annoksia, paketin grillattua kanaa, lohi nigiri 5kpl ja puolen litran Asahin. Maksoi 8.8€ :sweat_smile:

Toki tänne pääseminen oli vähän hintavaa, suorat menopaluulennot bisneksessä maksoivat 4k€/hlö. Jäi kyllä välistä ja purin kynsiä karjaosaston puolella, jostain pitää tinkiä jos meinaa kuukauden reissata.

No pitääkin rientää jo aulabaariin muiden Salarymanien kanssa!

Muistakaahan pitää vapaata myös pörssistä ettei Karōshi realisoidu.

61 tykkäystä

Joo ei tee-se-itse hiusten leikkuut ole kuulemma isokaan ongelma. Se muutaman kympin leikkuu kuukauden parin välein, jos jää saamatta niin eipä se jätä voita vielä pois leivän päältä. Enemmän saa kuulla kiroilua, kun värjäillään itse markettiväreillä ja sitten tullaan kampaajalle korjauttamaan olettaen, että kampaaja pystyy ihmeisiin. :slight_smile:

6 tykkäystä


Pimeänä? Ehei, laitamme siis valot pois, kun täytämme veroilmoitusta näistä ja palautetuista pulloista :+1:

12 tykkäystä

Mika Heikkilän kiintoisa katsaus Q1:een. :slight_smile:

Vuosi 2023 on yritysten tuloskauden osalta avattu ensimmäisen vuosineljännesten tuloksilla. Tämä oli myös Propriuksen rahastojen ensimmäinen osavuosituloskausi, joten siinäkin mielessä palasimme jälleen ”haalarihommiin kauluspaidoissa”. Keskityn tässä katsauksessa pääsääntöisesti Suomen tuloskauteen ja havaintoihini siitä.

7 tykkäystä

Olen jakanut aiemminkin vinkkini hiusten leikkaamiseen:

  1. Pese hiukset shampoolla. Anna kuivua.
  2. Ajele ensin koko pää haluttuun enimmäismittaan. Itse vedän koko pään 14mm pituiseksi. (Tämän vinkin sain eräältä parturilta.)
  3. Leikkaa tämän jälkeen sivut ja takaosa haluttuun mittaan. Itse leikkaan ohimon yläosaan saakka. Edestä ainoastaan hieman siistin reunoja. 9mm toimii.
  4. Leikkaa sivujen alaosat halutessasi ammattimaisemman lopputuloksen aikaansaamiseksi. Leikkaan itse korvien yläosaan asti suurinpiirtein. 6mm toimii.
  5. Lopuksi aja niskavillat. 3mm toimii. Kannattaa olla varovainen tämän kanssa ja ajella niskaa pitkin varovasti alhaalta ylös.
  6. Kerää WC:n lattialta hiukset harjalla ja laita biojätteeseen. Tukkivat suihkukaivon muuten helposti.
  7. Kun hiukset kasvavat vähän, muotoilen kevyesti päältä hiusgeelillä, jolloin lopputulosta ei erota ammattilaisen tekemästä. Tähänkin parturilta saatu vinkki: Ota ensin geeliä sopiva määrä käsiin, hiero käsiä yhteen ja tämän jälkeen hiusten kevyt muotoilu.

Muita huomioita:

  • Peilikaapissa on oltava kääntyvät ovet operaation onnistumiseen
  • Kokemus tosiaan auttaa: alussa minulla kesti 30min, nykyisin enää 15min
  • Alussa ei tule pro-jälkeä, vaan esimerkiksi pituudet vaativat testailua.
  • On täysin makuasia, mitä pituuksia suosii. Kokeilemalla löytyy optimaaliset itselle. Ero millimetreissä ei saa olla liian suuri tai lopputulos ei ole hyvä. Näillä mainitsemillani pituuksilla hiukset näyttävät hyvältä kasvaessaan.
  • Säästöä tällä tulee 30€/kk eli 360€ vuodessa. Opettelu maksaa mielestäni vaivan :slight_smile:
29 tykkäystä