Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Olen huomannut että kaikki rästihommat takaraivossa aiheuttavat suurta alutajuista kuormaa.
Itse olen rehellinen itselleni ja joko teen asiat heti tai tunnustan itselleni että en tule sitä koskaan tekemään. Ja mieli lepää.

51 tykkäystä

Niin. Onko se sitten sitä paljon puhuttua ‘näköalattomuutta’, ettei edes tajuta mitä luottotietojen menetys aiheuttaa. Perusta siinä sitten perhe ja hanki asunto kun lainaa et saa…

2 tykkäystä

Tämä on kyllä niin totta. Oon huomannu, että sillon ku motivaatio, aikaa ja halu tehdä jotain, niin silloin on listattava pienet asiat ja hoitaa ne kerralla. Juurikin esim. hajulukot, ilppien imuroinnit, keskuspölkkörin tyhjennys, metallien ja lasien vienti ja tiskikoneen tai mikron putsaus. N. 10min nakkeja kaikki ja kun urakalla tekee ni menee tumnin verran.

Jos joka ilta miettii yksittäistä hommaa, niin se vaan rasittaa. Helpompi kerätä ja tehdä kerralla sitten, kun jaksaa

14 tykkäystä

Tässä syy on kyllä vanhempien. Yhteiskunta ja lainsäädäntö vapaassa maassa voi suojella kansalaisia vaan tiettyyn pisteesseen. Syy on yksinomaa vanhempien, jos nuorella ei halua hajua rahan arvosta ja siitä kuinka korko toimii.

Aina on ollut ja tulee aina olemaan tahoja, jotka saavat elantonsa hölmöjä petkuttamalla.

16 tykkäystä

Onneksi takavuosien kaltaista pikavippiä ei enää saa. Kai muistatte ne lainat joissa saattoi saada yöllä baarissa suoraan tilille 100 e, kun lähetti firmalle tekstarin. Takaisinmaksu oli 120 e viikon päästä.

Nykyisin pahin lainatyyppi, mitä laillisista paikoista saa, vastaa pankkien iät ja ajat tarjoamaa joustoluottoa. Ei sitä oikein voi pikavipiksi kutsua.

15 tykkäystä

Yritin muistella mitä aikoinaan vuonna viis koulussa opetettiin talousasioista. Ei mitään tule mieleen, liekö asia muuksi muuttunut…
Itse on pitänyt oppia ja opetella. Ja oppimiseen tarvitaan motivaatio.
Musta Leijona ihan oikeassa tuossa, että rahat otetaan hölmöiltä tavalla tahi toisella pois.

6 tykkäystä

Ei meillä koulussa juuri opetettu mitään talousasioista. Rahasta puhuminen on ilmeisesti opetussuunnitelman laatioiden mielestä hankalaa. Jos rahasta ja taloudessa puhuttaisiin koulussa, niin sitten jouduttaisiin kohtaamaan se keskustelu ja tosi asia, että toisilla on enemmän kuin toisilla. Lisäksi opettajien taloustaidot voivat ovat myöskin todella kuralla.

20 tykkäystä

Tähän saumojen ja kylppäri kaakelit puhdistukseen accukone ja sopivasti kierroksia niin paras lopputulokseen pääsee hikoilematta kun käyt motonetista hakee harja ja rustallla paras aine… (paras keksintö ikinä tämä oikea puoleinen harja uusien perunoiden pesuun. Ämpäri vähän vettä ja hylsysarjan jatkokappale)


29 tykkäystä

Ei luottokortissa ole mitään pahaa kunhan ei käytä sitä luotto-ominaisuutta. Nordean osakkeenomistajat tietenkin toivovat, että käyttää.

8 tykkäystä

Ei tietysti, enkä tätä varsinaisesti tarkoittanut vaan sitä, että esimerkiksi opiskelija, joka juuri muuttaa omillensa ja nostelee opintolainat ja pankki samassa tarjoaa luottokorttia, millä heti saa luottoa lähtien 1500e, niin voi raha alkaa äkkiä poltella. Toki lopullinen vastuu tekemisistä on ihmisellä aina itsellään.

Ehdottomasti myös vanhemmilla pitäisi olla ymmärrystä ottaa edes hieman vastuuta nuoren ensivuosista kotoa muuttaessa. Tuli vastikään omakohtaisena kokemuksena huomattua, kuinka pihalla jopa sellaisetkin vanhemmat voivat olla joiden omat raha-asiat ovat ihan ok. Tuttavapiirissä eräs nuori asuu kaupungin keskustayksiössä ja kun kuulin, ettei ole saanut kesätöitä, kysyin vanhemmalta että millä hän sen vuokran oikein maksaa kesän ajan, kun ei opintotukeakaan saa kesäkuukausilta. Vanhemmalle tuli yllätyksenä se, ettei opintotukea saa kesällä, pelkän asumistuen joka on aina pienempi kuin itse vuokra. Ei osannut sanoa, miten maksaa vuokran tai ruoat.
Lopulta kävi ilmi, että pikavipillähän se.
Tässä tapauksessa onneksi kierre saatiin (toivottavasti ainakin) katkaistua hyvin lyhyeen, oli kuitenkin ehtinyt ottaa lainan vasta parin kuukauden vuokraan.

Tässä tapauksessa koko ongelmalta oltaisiin todennäköisesti vältytty pelkästään sillä, että vanhempi olisi silloin tällöin kysynyt, että pärjäätkö. Nyt apua ei oltu kehdattu pyytää, kun kukaan ei kysynyt.

15 tykkäystä

On totta että Suomessa pitäisi saada jonkunlaista normaalia taloudenpitoon liittyvää koulutusta esimerkiksi yläasteella. Silti ihmetyttää välillä näkemykset joita tällaisissa keskusteluissa ilmenee. Kyllä vanhemmilla on vastuu lapsien kasvatuksesta, eikä koululle voida sysätä kaikkea vastuuta.

Välillä myös törmää henkilöihin jotka paasaavat pilalla olevasta nuorisosta, vaikka ovat itse tuoneet maailmaan uutta jälkikasvua, ja täten myös osaltaan vastuussa kyseiseen ikäryhmään kuuluvien ihmisten kasvattamisesta.

Itse olen nuori aikuinen, ja kyllä omassa tuttavapiirissä ne ihmiset joilla tulee rahan ja elämänhallinnan kanssa ongelmia on usein heitä, jotka on päästetty liian helpolla. Arkea eletään kuitenkin pitkälti kotona, joten sieltä se esimerkki rahan arvoonkin kuuluisi tulla.

8 tykkäystä

Miksi juuri talousasiat pitää olla vanhempien vastuulla? Saman tien voitaisiin poistaa vaikka terveystieto koulusta ja olettaa että kyllähän vanhemmat sen voivat opettaa.

11 tykkäystä

En sanonutkaan että pitäisi olla täysin vanhempien vastuulla. Aloitin viestinikin toteamalla että taloustaitoja pitäisi opettaa myös koulussa. Kuitenkin täytyy huomioida että normaalit taloudenpidon periaatteet ovat lopulta todella yksinkertaiset, kun taas esim biologiassa opetellaan objektiivisia totuuksia.

1 tykkäys

Ehkä tässä nyt puhutaan enemmän siitä kokonaisvaltaisesta lapsen kasvattamisesta, samoin kun vanhemmat opettavat ettei ketään saa lyödä, niin samoin myös rahankäytöstä voisi olettaa sanottavan sanan tai pari. Eihän se vanhemman kasvattaminen pääty siihen, kun lapsi oppii kävelemään. Ne korkoa korolle laskut pitäisi sitten saada sinne kouluihin, niiden ei voi olettaakaan olevan vanhemman tehtävä.

7 tykkäystä

Talouskasvatusta pitäisi lisätä kouluissa isosti., eikai siitä ihmiset kamalasti eri mieltä ole. Mutta minkä kustannuksella? Itse olisin valmis luopumaan ruotsin kielen pakollisuudesta. Paljon muutakin pitäisi opettaa, mitä nykyään ei ole, mutta resurssithan se isoin ongelma on. Ja hei, eikö talousopetuksen voi kuitata yhdellä oppitunnilla, jossa kerrotaan miten Nordnet tunnukset tehdään, ja sijoittavat kuukausittain matalakuluisiin indeksirahastoihin, ja toisella tunnilla, jossa kerrotaan ylivelkaantumisen ongelmista. Mitä muuta vielä vaaditaan?

Jos sadalta ihmiseltä kysytään niitä tärkeimpiä asioita, joita “ehdottomasti pitäisi opettaa”, saisi todennäköisesti todella paljon eri vastauksia, kaikkiin ei vain aika riitä. Ihan ymmärrettävää, että talousfoorumilla talous on se tärkeä aihe, joka kaikille pitäisi opettaa. Pakkotoistossa se voisi olla takakyykky tai maastaveto.

Näin itse opettajana talouskasvatus on yksi pienimmistä murheista, joita kouluun nykyään mielestäni liittyy. Tavallaan hyvä, jos isolle yleisölle juuri tämä olisi se kivi joka kengässä puristaa :sweat_smile:.

Näin asian kuuluisi olla, ja hienoa jos nuoret aikuiset tämän hahmottavat. :+1:

20 tykkäystä

Et kai vain ajattele, että kun yhtiön kurssi on nyt alhaalla sillä on vain yksi suunta tai toisin päin. Hintahistoria ei ole mikään tae tulevasta.

12 tykkäystä

Minua vähän ihmetyttää kun sanotaan ettei koulussa opeteta korkoa korolle. Matematiikan opettaminen on Suomessa erittäin laadukasta ja asioissa mennään paljon pidemmällekin kuin yksinkertaisiin potenssilaskuihin. Sanalliset tehtävät antoivat konkreettisen esimerkin että näin näitä matematiikan taitoja voidaan käyttää ratkaistaessa arkipäiväisiä pulmia*. Minulla ei ole pahaa sanottavaa Suomen koulutusjärjestelmästä.

Harmillisesti nuorten ja lasten oppimismotivaatio raha-asioissa voi kärsiä siitä että omia rahoja on niin vähän ja ne kaikki kuluvat ostoksiin. Asioihin tulee perspektiiviä vasta iän myötä. Näkee mitä se on kun osaamista ei olekaan. Koulutuksen idea ei ole niinkään täyttää päätä nippelitietolla, vaan tarjota viitekehys asioiden ymmärtämiseen. Kertaan itse innokkaasti fysiikkaa kesähelteiltä viilennystä etsiessä ja mekaniikkaa ennen polkupyörän osien hankintaa. En osta ihmevitamiineja, vaan kun kohtaan terveyteen liittyvän ongelman, kertaan miten ihmisen elimistö toimii.

Youtube-videoilla joilla hehkutetaan korkoa korolle -kaavan taianomaisuutta mieleen tulee lähinnä, että tuossako tämän henkilön taidot olivatkin. On tärkeää että kuuntelee asiantuntemusta vaativissa asioissa kyseisen alan asiantuntijoita - professoreita ja tutkijoita. Kun on opiskellut jotain asia, tajuaa vasta miten valtava määrä puolittain oikeita uskomuksia, väärinkäsityksiä ja harhaluuloja tavallisilla ihmisillä aiheesta on.


  • Muistan vieläkin yhden sanallisen tehtävän. Seitsemän kaverusta aloittaa kuntosaliharrastuksen. Ensimmäinen kaveri käy salilla joka päivä, toinen joka toinen päivä, kolmas joka kolmas päivä ja niin edelleen. Ensimmäisenä päivänä he ovat kaikki salilla yhtä aikaa. Minä päivänä he ovat seuraavan kerran kaikki salilla samaan aikaan?

Tätä pähkäiltiin äidin ja iskän kanssa.

20 tykkäystä

Tässä on @Aili:n kirjoitus tulosvaroittajista.

Toinen viikko tuloskautta on takanapäin ja edessä on tuloskauden tehokkain neljä viikkoa. Suurin osa pörssinoteeratuista yrityksistä julkistaa tällöin tuloksensa.

Ainakin Yhdysvaltojen markkinoilla yritysten johdolla on tapana piilottaa huonoja uutisia kiireilisimmille pörssipäiville, jolloin sijoittajat eivät kiinnittäisi niihin yhtä paljon huomiota. Tällöin myös tulokseen pyritään kiinnottämään mahdollisimman vähän huomiota.

Jutun alaotsikot:

  1. Kokoelma tulosvaroittajia
  2. Kiinteistömaailman ristiriitaisuus
  3. Uusien projektien alkaminen siirtyy
  4. Pimentoon jääneet piensijoittajat ovat valppaana myös kesällä
  5. Kasvaneet vahinkotapahtumat ja heikentyneet sijoitustuotot
  6. Ericssonin katteiden luhistuminen veti Nokiaa perässään
8 tykkäystä

Kotitalous löytyy oppiaineena edelleen:

" Kotitalouden aihesisältöjä ovat

  • Ruokaosaaminen ja ruokakulttuuri
  • Ruoanvalmistus- ja leivonta - Aterioiden suunnittelu ja toteutus
  • Erilaiset ruokailutilanteet ja hyvät pöytätavat
  • Terveellinen ravitsemus
  • Ruuan turvallisuus, taloudellisuus, eettisyys ja ruokaketju
  • Suomalainen ruoka- ja tapakulttuuri
  • Asuminen ja yhdessä eläminen
  • Vuorovaikutustaidot - Tasapuolinen työnjako ja vastuunotto
  • Voimavarojen hallinta
  • Puhtaanapito
  • Tekstiilien ja materiaalien hoito
  • Asumisen ympäristövaikutukset
  • Kuluttaja- ja talousosaaminen kodissa
  • Kuluttajan vastuut ja oikeudet - Kotitalouksien rahankäyttö
  • Median ja teknologian käyttö"

Jälkikasvun ollessa tässä iässä, kotitaloutta opetti eläkkeeltä töihin palannut opettaja, joka ainostaan opetti ruuan valmistusta. Opeteltavat ruuatkin olivat eläkkeeltä eikä nuorison mieleen

11 tykkäystä