Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Koulussa käyminen on pakollista, ja kuitenkin siellä opetetaan valtavasti raha-asioihin verrattuna vähemmän tärkeitä asioita. Pakosta on olemassa joku aatteellinen syy miksi juuri raha-asioita ei opeteta juuri ollenkaan.

9 tykkäystä

Ei suinkaan. Kuka tahansa voi jättäytyä kotiopetukseen, joka on täysin verrannollinen koulussa suoritetulle peruskoululle. Omalle Uuno-Inkerille voi opettaa OPSin lisäksi kaiken mitä mieli tekee :wink:

8 tykkäystä

Mielenkiintoinen tviitti Hessulta. :thinking:

OP:n kaverin tviitti on myös ajatuksia herättävä.

13 tykkäystä

Kas, Dansken sunnuntain iltahetki taas alkanut. Mystinen joka sunnuntainen tapahtuma, joka ei ole minulle ihan auennut. Salkusta hävinnyt n. 0,3%, vaikka yksikään pörssi missä minulla on sijoituksia ei ole auki. En ole tuosta niin välittänyt, häviäähän salkusta rahaa myös pörssien auki ollessa. Pörssien ollessa suljettuna tappiot ovat sentään paljon siedettävämpiä, tänäänkin vain -0,3% luokkaa.

7 tykkäystä

Valuutta muutokset? Varmaan. Elä kato viikonloppuna :sweat_smile:

6 tykkäystä

Olip mielenkiintoinen tehtävä, pohdittiin puolison kanssa hetki ja läydettiin vastaus. Kiintoisaa olisi tietää miten tämä ratkaistaan ns matemaattisesti kaavoin, yhtälöin jne… ei ainakaan meidän vanhat pitkät matematiikat riittäneet.

1 tykkäys

Lukujen 1-7 alkulukuesitysten maksimaalisten alkulukupotenssien tulo (+1). Aiheeseen liittyen: Pienin yhteinen jaettava – Wikipedia

12 tykkäystä

Kaksi kuvaa kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

Disney 1937 : Snow White and the Seven Dwarfs (Lumikki ja seitsemän kääpiötä)

Disney 2023 : Snow White

Lumikki (saks. Schneewittchen) on saksalainen kansansatu, joka kertoo iholtaan lumenvalkeasta neidosta, pahasta äidistä tai äitipuolesta, seitsemästä kääpiöstä sekä prinssistä. Sadun nykyisin tunnetuimman version julkaisivat Grimmin veljekset vuoden 1857 satukokoelmassaan. Walt Disney sovitti ”Lumikin” suosituksi kokoillan animaatioelokuvaksi Lumikki ja seitsemän kääpiötä vuonna 1937.

esg #Diversity #Equity #Inclusion

27 tykkäystä

Minä olen ajatellut asian niin, että yhteiskunta tarjoaa erinäisiä mahdollisuuksia ja vanhemmalla on se vastuu katsoa perään, että niitä hyödynnetään. Varsinkin terveystieto tietyltä osin sekä korkoa korolle ilmiö tullaan kyllä käymään myös kotona läpi ihan kaiken varaltakin.

Ei tarvitse olla kympin oppilas, mutta aioin jossain vaiheessa kertoa että koulussa kannattaa tehdä muutakin, kuin keikkua takapenkissä tuolilla ja olla välitunnit rööki huulessa. Mitä en aio kertoa, että isi teki juuri näin. Suht helposti tietoa omaksuva pärjäsi noinkin, mutta olisihan sen voinut paremminkin vetää.

10 tykkäystä

Jokainen opettaja, jonka kanssa olen aiheesta jutellut on sanonut, että on jo lisätty. Korkoa korolle on ihan peruskauraa siellä.

Meillä peruskoulun kauan sitten käyneillä ei vaan taida olla käsitystä asioiden nykytilasta, vaan oletamme niiden olevan kuin aina ennenkin.

Silti esimerkiksi oman talouden hallinta voisi kyllä olla hyödyllinen oppiaine ottaen huomioon, että melkein puolet suomalaisista elää kädestä suuhun. Jollei sitäkin ole jo lisätty. :thinking:

16 tykkäystä

Viikko sitten tein täällä kahvihuoneessa kyselyn “Minkä puolueen arvomaailma on lähimpänä sinun arvomaailmaasi?” [Linkki kyselyyn]

Tilanne näyttää tältä, kun vastauksia on kertynyt 342. Sinisellä kyselyn tulokset ja harmaalla vertailukohtana eduskuntavaalien kannatus % [1].

image

Kyselyyn voi vielä vastata: Linkki kyselyyn.

[1] Tulospalvelu | Eduskuntavaalit 2023 | yle.fi

19 tykkäystä

En ajattele tosiaankaan. Jos joskus olenkin mahdollisesti ajatellut niin, niin en ainakaan enään. Vanha sanonta -“siperia opettaa” :sweat_smile: tai sinnepäin :thinking:

  1. Ensimminen johtava ajatus nykystrategiassani on se, että pyrin sijoittamaan tulevaisuuden alaan, jota vety on sata nolla omassa ajatusmaailmassani.

  2. Toinen merkittävä sijoituspäätöksiä ohjaava tekijä ajatusmaailmassani on, että ennen isompia yhtiön osakkeiden ostoja osakekurssit on keskimäärin jo jonkin aikaa nousseet aivan pohjilta. Keskimääräisyydellä tarkoitan sitä, että vaikka pudotuksia on tullut välillä useampiakin, silti käyrä osoittaa keskiarvona selvästi koko ajan ylöspäin. Kunnes omasta mielestäni tällainen käänne on tapahtunut, olen pitänyt seurantapositiota ja tehnyt lähinnä kohtuullisia tukiostoja.

  3. Kolmas on jo aiemmin mainitsemani. Eli tunnustan kuuluvani riskinottajiin. Siksikin olen pyrkinyt hakemaan kohteita, joissa voisi olla oikeasti mielestäni huikeatkin nousuvarat, jos kaikki menee kohdilleen. Tämä on sisäsyntyistä luonnetta, myös osittain siitä johtuen olen taustaltani yrittäjä.

  4. Perusvaatimus on ollut, että sijoituskohteella pitää olla vähintään kohtuullinen vaihto siihen sijoittaakseni. Tuo ETF on poikkeus, sen vaihto on vielä pienempää kuin Powercellin (jonka vaihto on siinä hyväksyttävän vaihdon “rajoilla” omassa kategoriassani). Halusin kuitenkin mukaan jonkin vetyyn liittyvän ETF:n, joka seuraa paljolti myös salkustani löytyviä yhtiöitä.

  5. Lopuksi. Koska kaiken kaikkiaan olen riskisijoittaja (nin kuin salkun koostumuksesta näkyy), olen huolehtinut siitä, että sijoittaminen ei saa tapahtua yli varojen tai niin, että jokapäiväisessä elämässä pärjääminen vaarantuu. Pitää löytyä aina kohtuullien kassa mahdollisesti vielä huonompien aikojen varalle.Tuo vetysalkku on Nordnetissa, muu varallisuus ja sijoitukset OP:ssä, jossa myös pidän kohtuullista kassaa. Pyrin kaikin mahdollisin tavoin varmistamaan sen, että en missään olosuhteissa joudu realisoimaan salkun omistuksia varojen puuttumisen takia.

  6. Ja silti jokin voi mennä aina pieleenkin, mutta noilla teeseillä olen pyrkinyt minimoimaan sen mahdollisuuden ja maksimoimaan mahdollisuuden hyvään tuottoon

Lopulliset sjoituspäätökset olen silti sitten tehnyt aina seurantaposition yhtiöitten osalta (ks.kohta 2) viime hetken markkinauutisten perusteella. Oikeastaan Ballard on ainoa, johon sijoituspäätös on pohjautunut enemmän intuitioon tulevasta kuin viime hetken uutisointeihin, pitäähän joku sellainenkin salkusta löytyä (toivon ettei sekään kuitenkaan mennyt pieleen) :face_with_peeking_eye:

Joissain tapauksissa yhtiön kurssi ei myös ole vielä lähtenyt edes kunnollaan nousu-uralle, vaan vapaa pudotus on voinut vasta ollut muutaan kuukauden pysähdyksissä, mutta on silti mukana salkussani viime hetken yhtiökohtaisten positiivisten markkinauutisointien perusteella. Tällaisesta hyvänä esimerkkinä käy NEL. Enimmiltään salkkuni yhtiöt ovat kuitenkin jo olleet jonkin aikaa (minimi pari kolme kuukautta) nousu-uralla. Tällaisia ovat ainakin Nikola, Hyzon, Plug, Bloom ja Powercell.

Tällaisella strategialla. Katsotaan mihin johtaa. Jollain tasolla tunnen kuitenkin nyt jo onnistuneeni valinnoissani. Jalat maassa tiukasti kuitenkin tässä edelleen ollaan ja toivon että ne sitä myös ovat jatkossa, kävi sitten tuon salkun tuotolle lähikuukausina tai vuosina miten hyvänsä. :smiley:

1 tykkäys

Näemmä keitettävä Nordea-kahvit, voisi jopa kaivaa hyvää kakkua esiin!

25 tykkäystä

Täytyy illalla otta napsu konjakkia.

6 tykkäystä

Viime viikko päättyi Mozartin Requiemin tahtiin ja harkitsin jo pitkälle kesälomalle jäämistä, mutta mutta… Niin ne suhdanteet vaihtuu. Voisiko tämä viikko paljoa paremmin alkaa? →

Putinin silmäterä – Kertšinsalmen silta – on taas paskana ja Nordea heitti kehiin timanttisen tuloksen nostaen koko vuoden näkymiään.

Edit. lisäsin pohjoismaalaiseen tyyliin tehdyn kuvituskuvan

36 tykkäystä

Mun seuraavan parin viikon “The list of pain” :smiley:

Vaikka noista tuloskauden alkupään yhtiöstä pääosin ihmeellisen hyvä tunne suurimmasta osasta.

Ja ennen kuin joku tulee sanomaan, ettei se nyt täyttä tuskaa voi olla, kun Nokian osingotkin tulee, niin:
NokiaOsinko
:smiling_face_with_tear:

Ainiin, ja jotta muillekin tulisi mahdollisimman paha mieli jo heti viikon alkuun, niin jatketaan päivittäisten negareiden listalla :smiley:

Sisäpiiritieto, tulosvaroitus: Aspocomp laskee ohjeistustaan vuodelle 2023 | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

19 tykkäystä

Tässä on taas mielenkiintoista tilastoa. :slight_smile:

ChatGPT: 2 months

2 tykkäystä

Kiitos paljon todella ystävällisestä palautteesta! :slight_smile:

Ehkä kirjoittamani sisältö hieman eroaa muista siinä, että teen enemmän virheitä kuin muut ja en ole kovin pätevä sijoittaja verrattuna niihin muihin, jotka ovat samalla tavalla “esillä”. :slight_smile:

Toivottavasti varsinkin tuoreemmat sijoittajat saavat viesteistäni vertaistukea ja oppia siitä, mitä ei kannata tehdä. Olen huomannut, että se auttaa huomattavasti, kun myöntää virheensä ja olleensa väärässä.

Mutjoo, viestisi jälkeen on mukava jatkaa päivä - yritän parhaani joskus onnistuen ja joskus epäonnistuen. :slight_smile:

11 tykkäystä

Tämä on meille Keskon osakeenomistajille varoitus.
Perjantaina meinattiin ostaa Myllyn Paras makaroneja 400g pikkusäkki, no oli ko. Ässässä loppu.
Ässän hinta ko. pussukalle 0,39 euroa.
No eilen käytiin K-market tässä kulmilla ja sama homma, makaronit loppu.
Hyllyreunassa hintalappu 0,41e. Eli onhan halpa tavaraa.

MUTTA pointti on siis, että nyt jengi on ilmeisesti aikisten oikeasti siirtynyt halvempaan perus-safkaan kun rahat ei riitä ja ruuan hinta vaan jatkanut räikeää nousuaan.

Keskon liikevaihtoa on tukenut nousevat hinnat vaikka tavaran määrä kiloissa ja litroissa on laskenut.
Mutta nyt saatetaan nähdä aika, että myös liikevaihto ottaa hittiä. Nimittäin ei enää jengin lompakot kestä.

6 tykkäystä

Eikös näissä makaroneissa ollut iso takaisinveto vierasesineiden vuoksi?
https://www.myllynparas.fi/tiedotteet/kuluttajatiedotteet/takaisinvedosta-runsaasti-reklamaatioita-vastaamme-kaikille

32 tykkäystä