Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Satunnaisajatuksia sähkömarkkinasta:

Jos nyt ajattelee, että viime talvena on hätäisimmät asiakkaat laitettu 20-35:n sentin sopimuksilla nalkkiin ja ovat vielä nalkissa ensi talven yli: teoriassa sähköfirmatkin voisi ottaa enemmänkin riskiä noissa kiinteissä soppareissa kun “pohjalla” on kunnon katteet. Ottaa pienempikatteisia sopimuksia nimiin ja viimeistään kesällä hyötyä niistäkin.

Muutoinki sähköfirmojen keskinäisen kilpailun luulisi johtavan pienempiin sähköhintoihin kiinteissä soppareissa lähikuukausina. Nyt tunnutaan pelaavan “kuka pelkää eniten” peliä asiakkaiden kanssa. Jos yksi firma kehtaisikin alkaa tarjoamaan halvempaa kiinteätä sopparia, muiden olisi pakko seurata perässä.

Tällä kertaa meillä on Olkiluoto (aina seuraavaan “yllättävään” huoltokatkoon asti) mukana ja futuurit näyttää oikein hyvältä tässä kohtaa, ettei oikein voi perustella vielä kuin pörssisähköä. Ellei taloutta ole vivutettu ja säästöjä ei ole “riskiin” kovemmasta talvesta.

Sinällään uutta tälläiselle alle 40-v nollakoron eläjälle, että nykyään sekä asuntolainan, että sähkön* (pian kai vedenkin) suhteen joutuu kiitettävästi tekemään selvitystä ja pohdintaa. Muistuttaa kummasti mitä vain sijoittamiskeissiä… :melting_face:

10 tykkäystä

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/manchester-unitedin-kasvattitahti-solmi-lahes-miljardin-arvoisen-jatkosopimuksen-yksi-parhaiten-tienaavista-englantilaisista/8740842#gs.39towy

Osaispa ite laskea asioita noin

6 tykkäystä

Tässä tiedän sohaisevani muurahaispesään, mutta pakko jakaa…https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009697214.html

Tiesitkö, että tukien luvatussa maassa voit saada 11 000 euroa kyläkauppatukea vuosittain ja sitä saa jutun mukaan noin kaikki vajaat 200 kyläkauppaa Suomessa. Yrittäminen on stressaavaa ja hattua nostan näillekin yrittäjille…ei se heidän vikansa ole, että valtio tukee toimintaa… mutta silti…

Laittakaas vastauksena älyttömintä tukea jota teidän mielestänne saa nimenomaan jatkuvaan yritystoimintaan. (Yritystuet tietty suuryrityksille oma keskustelun aiheensa, eikä sotketa sitä tähän.) Rajataan kaikki muunlaiset sosiaalituet pois kysymyksen asettelusta, jotta ei keskustelu rönsyile liikaa ja muutu epäasialliseksi. Jos palstalla kyläkauppiaita, saa tulla kertomaan näkemyksiään, tai muuten joitain pienyrittäjän tukia saavia yrittäjiä. (Metsätaloustuet jätän myös pois keskustelusta, kun niillä myös eri funktiota)

12 tykkäystä

Alueellinen kuljetustuki. Perustat fyysistä tavaraa valmistavan yrityksen paikkaan, jossa logistiikka toimii ku venäjän armeijassa. Niin valtio maksaa tavarantoimittamisen.

16 tykkäystä

@Alex_af_Heurlin1 tuloskausihuomio Satosta:

8 tykkäystä

Haiskahtaa politiikalta :thinking:. Voin mä tietysti siitäkin puhua, mutta saan raippaa @Sijoittaja-alokas:lta :smile:.

1 tykkäys

@Heikki_Keskivali:n ja @Jukka_Lepikko:n tviittejä on aina kiintoisa katsella.

19 tykkäystä

Tähän on pakko kommentoida; Paris, Texas on yksi tylsimpiä elokuvia, jota olen käynyt katsomassa. Onneksi olin silloin vielä vuori, nykyään nukahtaisin alta aikayksikön.
Hopeareunus siinäkin pilvessä, eli Ry Cooderin musiikki.

Laitoin tiedot sijoitusvarallisuuteni kehityksestä Twitteriinkin, niin laitan myös tänne. Nämä on poimittu mun epämääräisistä muistiinpanoista, mutta on nuo tiedot suuruusluokaltaan about oikein.

Olin innokas asuntolainan maksaja, kunnes innostuin sijoittamisesta.

Tammi18
7700
Tammi19
16700
Helmi20
33300
Tammi21
66100
Marras21
90400
Tammi22
81300
Syys22
69000
Kesä23
108000

Jos jatkossa pitäisi vähän tarkempaa kirjanpitoa, missä mennään. :slight_smile:

97 tykkäystä

Itselläni ei riitä ymmärrys Teboililla tankkaavia kohtaan… Omassa kotikaupungissa vierekkäin Teboilin ja Nesteen asemat, niin silti Tebikalla tankkaajia vaikka ovat samassa hinnassa pitäneet ja välillä kalliimpanakin.

34 tykkäystä

Todella mahtavaa säästämistä! Nimimerkiksi kävisi säästömestari…

13 tykkäystä

Kiitos tämän laittamisesta!
Itsestäni tämän näkeminen on inspiroivaa, sillä monesti arkikeskusteluissa puhutaan paljon siitä miten mitään ei jää sukan varteen. On hienoa nähdä miten määrätietoisuudella ja säästeliäisyydellä voi viidessä vuodessa kasata ihan kunnon potin. Inspiroit minua matkallani tuohon pottiin.

Kaikki tietävät vanhan viisauden.

“Ensimmäinen 100 000 on v*ttumainen.”
Olet sen saavuttanut. :clap::clap::clap:

36 tykkäystä

Hieno suoritus! Tuo vaatii varmasti isoa säästöastetta ja toki mieluusti vähintään mediaanituloja💪

3 tykkäystä

Wau. Onko tämän lisäksi vielä kämppä maksettu?

2 tykkäystä

Tuo vanha viisaus ei ole kyllä toiminut itsellä :smiley: Ensimmäisen kerran 100k tuli täyteen aika lailla 2 vuotta sitten, mutta sen jälkeen on liikkunut aikalailla 90-115k välissä, vaikka on tässä 2 vuotta tullut pumpattua se n. 30k lisää markkinoille. Kertoo miten hyvin sijoitukset tuottanut siis viimeiset 2 vuotta. Tuo 100k tuli itseasiassa hyvinkin nopeasti täyteen kiitos koronan jälkeisen nosteen. No välillä tulee näitäkin jaksoja. Joka tapauksessa isot onnittelut alokkaalle tuosta virstanpylväästä!

22 tykkäystä

Sijoittajana olen huono, mutta säästämisessä (omasta mielestäni) olen todella hyvä. :slight_smile:

Kiitoksia todella paljon viestistäsi ja kehuista!

Elän todella pienesti, mutta nautin siitä ja kyllä mä elän, koska näen ihmisiä ja teen kaikenlaisia asioita, jotka nyt eivät satu maksamaan mitään. :slight_smile:

On mukavaa, jos “tarinani” inspiroi ja kannustaa. Koetan tuoda huonot puoleni ja mokani esille, niin tulee oikea kuva koko tarinasta. :slight_smile:


Kiitos paljon! :slight_smile:

Säästöaste on hyvin korkea, lisäksi tulotaso on noussut viime vuosina aika paljon ylityötuntien ja sivutyön takia. :slight_smile:

Kiitän. :slight_smile:

Pari vuotta menee, ellen maksa sitä tässä aiemmin pois nopeutetusta aikataulussa. Sitä ei ole kauheasti enää jäljellä.


Se pitää sanoa, että meinasin jäädä huomaamatta nämä mukavat viestit, jostain syystä multa jää joskus tällaiset vastausviestit ja tägäykset jne. huomaamatta. Anteeksi siitä!

34 tykkäystä

Vaikea tätä on kommentoida ilman muiden tukien räpläystä. Itse yrittäjä ja ainoa tuki minkä nostan on huojennettu energiavero, kun minulla on tehdas ja kuulun 2-veroluokkaan.

Kyläkauppiaat saavat siis 11 000 vuodessa tukea tai heidän yrityksensä saa, joka on tietysti täysin toinen asia kun henkilönä saatu tuki. Jos kyläkauppias nostaisi yrityksestään tuon tuen saisi hän max 7 000 € henkilökohtaisesti. Kyläkauppias tuskin saa muita henkilökohtaisia tukia joten voidaan ajatella hänelle tulevan siis noin 580/kk tukea kyläkaupan pitämisestä. Muutama periferiassa asuva saa palvelua ja välttää pitkän matkustamisen keskuksiin. Mielestäni tämä 200 kyläkaupalle maksettava tuki ei kuulu niihin älyttömiin tukiin. Kyläkauppias tekee kuitenkin yhteisölle hyödyllistä toimintaa ja maksaa tämän veroina valtiolle takaisin. Tarkempi laskelma varmaan osoittaisi valtion voittavan tässä. Ilman tukea meillä olisi varmasti 100 kyläkauppaa vähemmän ja tulot valtiolle pienenisi enemmän kuin 1,1 milj. Muuttujia on tuossa niin paljon, ettei laskelmaa ole ihan helppo tehdä. Voidaan ajatella kyläkauppiaiden tukemiseen käytettyjen verovarojen olevan sama kuin 400 työttömän tukemiseen käytetty summa.

Älytön tuki oli korona aikaan jaettu business Finlandin 100 000 € tuki kaiken maailman yrityksille, joiden selviäminen ei ollut tuosta kiinni.

37 tykkäystä

Kunhan muistat ettei menneisyys ole tae tulevasta. Ensi vuoden tuotto voi olla yhtä hyvin -42% kuin 42% :kin. Näissä pätee aika hyvin, että mikä menee äkkiä ylös, osaa tulla nopeasti myös alas.

7 tykkäystä

ehdottomasti, otin kyseisen ETF vain esimerkiksi siitä millaisen tuoton olisin mahdollisesti voinut saada jos olisin perehtynyt asiaan aiemmin ja sijoittanut vuosi sitten rahani toisin, ei tässä hätiköidä menneillä kurssiliikkeillä :metal:

Valitettavasti mainitsemassasi skenaariossa, jossa suomen kaikki autot olisivat sähköautoja, tuo prosenttiluku olisi jotain 25% luokkaa. Mutta käytännössä sillä prosenttiluvulla ei ole mitään väliä, vaan tuotannon ja kysynnän suhteesta. Kumpi kasvaa tulevaisuudessa nopeammin, tuotanto vaiko kysyntä?

1 tykkäys