Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Aika vähällä saa ahventa edullisesti kun käy lähi järvi/meri/joki itse pyytämässä, vkl kävin muutaman tunnin niin nyt on ahvenfileitä pari kiloa pakkasessa. Vaimo taas kerännyt rapia 20 ämpäriä marjoja ja sieniä, osan myyny tuttaville, käyttäkäähän niitä Suomen hienoja ja herkullisia luontovaroja hyväksi.

9 tykkäystä

Ahventa parempaa ruokakalaa ei olekaan. Hauki on toinen, mutta jostain syystä kaikki vain puhuvat jostain ihmeen mudanmausta ym. höpöstä

Tein aikaisemmin kesällä hauesta ja ahvenesta kalakeittoa. Piti riittää kahdeksi päiväksi, mutta seurue kiskoi kertakulauksella kaiken naamaan. Voittaa lohen mennen tullen ja palatessa

12 tykkäystä

Käsittääkseni tästä ei ollut puhe.

Meistä on moneksi ja monesta paikasta. Singaporestakin on huono lähteä mustikkaan.

Suomessahan ei ole vuosiin myyty kaupan tiskillä esim. oikeita porsaankyljyksiä, puhumattakaan esim. amerikan T-luupihveistä. Ne porsaankyljykset mitä myydään on puolen sentin paksuisia, luuttomia ja rasvattomia. Kyljyksen irvikuva. Itse joudun tekemään Espoosta ajomatkan Mikkeliin teurastamolle ja sieltä saan tilauksesta perinteisiä ns. ranskalaisia kyljyksiä eli reilut 2cm paksuja, luut ja rasvat mukana. Suomalainen broilerin tuotantohan on pahempaa eläinrääkkäystä kuin turkistarhaus. Mutta se ei kiiinnosta ketään koska broilerinlihalla Suomi kulkee eikä kukaan muista miltä perinteisesti tuotettu broilerinliha maistuu. Itse ostan broilerin lihan turkkilaisesta Alanyan kaupasta. Niillä on oma teurastamo, tiedät tarkasti että sen tuoretta ja sieltä sa a ainoana Suomessa kivipiirasta (mikä on kanan paras osa ja varsinainen superfood pommi ja törkeän halpaa). Ja tärkein lopuksi, liha on halvempaa kuin suomalaisten ketjujen kaupoissa. Alanyan yksi itselle tärkeä pointti on myös tuoreen lammaslihan saaminen ympäri vuoden plus öljyt ja mausteet…palvelu on rento, mutta suberp. Ainakin minulle on ollut eikä tämä ole maksettu mainos. Alanya toi mieleen ihan Lontoon pikkukaupat missä oli aina tunnelmaa ja sellainen miten sen nyt sanoisi “rento meininki”.

4 tykkäystä
1 tykkäys

Sähkön perusongelma ei niinkään meillä, mutta varsinkin eräissä Euroopan valtiossa, tulee nyt mieleen Saksa, Italia ja Espanja missä koko kantaverkko on 20-30 vuoden tasolla. Italia lienee surkein esimerkki, jossa koko verkko pysyy pystyssä vain Marian rukousten turvin. Vajaa vuosi sitten Italiassa oli ns. totaalinen blackout eli koko maa pimeni. Siksi EU:n vaatimukset ja aikatalut esim. liikenteen sähköstämiseen tai nollapäästöisyyteen ovat ihan himmeleitä. Kun tiedetään etteivät ne ole millään edes realistisella pohjalla. Ja varsinkin Italiassa on ongelma korruptio eli mafia, joka on erittäin syvällä koko maan rakenteissa.
Muistan sen matkan, kun kävin ennen Ukrainan sotaan Moskovassa autolla. Kysyin matkan aikana venäläiseltä ystävältäni miksi tämä Pietari-Moskova valtatie on aina yhtä surkeassa kunnossa (metrin monttuja keskellä tietä jne…). Eikö Putin anna rahaa? Vastaus oli hyvä. Tietä on paljon edistetty tänä vuonna, jopa 7 kilometriä. Mutta ongelma on se, että vaikka Putin antaa paljon rahaa niin on niin monta porrasta ennen kuin raha on niillä, jotka tekevät työn. Kun, jokainen porras ottaa rahasta hänelle kuuluvan osuuden (siis avutusrahan määrän, jonka voi ottaa itselleen, joka katsotaan läpi sormien eli kukaan ei valita vaan se katsotaan ns. virkamies etuna. Säännöt ovat hyvin tiukat kuinka paljon kukin asemansa perustella voi ottaa itselleen valtion rahoista, eikä niitä pidä ylittää. Ylityksestä on kusessa). Niin, lopulta ei niistä miljoonista valtion ruplista jää oikeastaan kuin hyvin vähän vuosittain itse tien parannukseen.

1 tykkäys

Rahastot ovat varmin tapa hävitä rahasi tai parhaiten pääset +/- nollaan. Kun katsot mitä rahaston kulut ja ylläpito sinulle maksaa, ymmärrät kyllä syyn. Ja irtihän siitä ei kesken pääse. Pankkihan ei ole missään vastuussa vaikka se hassaisi kaikki sinun rahasi. Nordea lienee hyvä julkinen esimerkki.

Paljon sanoja, hyvin vähän asiaa. Pätee jokaiseen kirjoittamaasi viestiin. Päinvastoin mitä sanoit, rahastot ovat itseasiassa yksi parhaita tapoja tehdä tuottoa. Pienikuluisilla rahastoilla pääsee jo pitkälle.

30 tykkäystä

Tuossa lounas keskustelussa on myös sellainen pointti, kun syöt buffassa, annat työtä ja palkkaa kotimaahan josta pieni yrittäjäkin sinne sukanvarteen pennosiaan koittaa tiputella. Itse elelen arkea suuria tuhlailematta mutta umpi pihiihminen joka ei ole valmis maksamaan työstä/ palvelusta josta yrittäjä palkkaansa ansaitsee voisi miettiä miksi yleensä teemme töitä? No siksi että voimme käyttää sitä rahaa muuhunkin kun sen arkun vuoraamiseen tai jälkipolville. Kun innostun ostamaan jonkin ” turhakkeen” vaikka 1000e olen iloinen saadessani maksaa sen (kuten kesällä, taideteoksesta) ihmiselle, arvostaen hänen työtänsä. Perustelen itselleni etten tarvitse sitä, mutta olen ansainnut sen​:grin:. Ruoka on kallista ja kyllä ruokakoria täälläkin tarkkaillaan, mutta aina kun käytämme rahaa se pitää ne kuuluisat pyörät liikkeellä. Kun nukun pommiin 2 kertaa vuodessa otan taksin, sitä maksaessani ajattelen, hyvä minä, taas saa kuskikin leipää pöytään ja siksihän töitä teen jos jotain sattuu on minun mahdollisuus ottaa se taksi tms. Siinä sivussa säästellään sujuvasti. Hyvää työpäivää huomiselle omin eväin tai buffan kautta ihan kuinka sun talouteen parempi.:grin::cherry_blossom:

17 tykkäystä

Niin sanoo pankin edustaja. Rahastoja on nykyisin monella muullakin (kun ne ovat tuottoisia lähinnä haltijalleen). Mutta tavallinen matti meikäläinen ei ymmärrä katsoa eikä niitä tuoda ilmi, mitä ovat kulut missäkin tapauksessa. Nyt puhun ns. kansan rahastoista en niistä, missä minimisijoitus on välillä 100.000 - 1milj.

Mites vaikka indeksirahastot? 15 € minimi kertasijoitus. Luulisi aika isolla osalla kansaa olevan näihin varaa ja kulut on tosiaan matalat.

22 tykkäystä

Vaikeat on ajat. Pölhölä sukeltaa ja tarjoilee hyviä ostopaikkoja. Samalla eri firmoilla on 30-50% alennuksia tuotteista. Pitäisi olla rahaa ostaa vähän kaikkea nyt. :smiley:

4 tykkäystä

Helsingin pörssin alennustilalla ja sen yhtiöiden tuotteiden alennuksilla voi olla jokin yhteys. :face_with_monocle:

18 tykkäystä

Juu ehdottomasti. :smiley:
Esim. Eilen huomasin että kärcherin verkkokaupassa 30-40% alennukset. Okei kärcher ei ole pörssissä, mutta huomaa ettei kauppa käy, jos kärcher(kin) joutuu tuommoisilla alennuksilla myymään.
Varmasti ihmiset ovat tänä kesänä tinkineet tämän tyyppisistä ostoksista ja nyt varastoa yritetään tyhjentää.

3 tykkäystä

Jep. :smiley:

Huolimatta inflaatiosta (yleinen hintatason nousu aiempaan ajankohtaan nähden) meillä on deflaatiota eli yleistä hintatason laskua siellä sun täällä, etenkin pörssissä mutta näkyy arjessa kun nuo mainitsemasi alennukset.

4 tykkäystä

Kunhan et Aceria osta. Niin monen Acerin tuotteen kanssa ollut erikoisia ongelmia, kuten läppärin meneminen oikosulkuun kun painaa näppäimistöstä, näyttöön ilmestyvien keltaisten liima(?)könttien ilmestymistä ja ruuvien tippumista itsekseen.

Näytönohjaimella et tee juurikaan mitään, ellei koulussa tehdä 3D-mallinnusta sovelluksella joka tukee CUDA-ytimiä (Nvidia) tai muuta vastaavaa. Tai jos haluat pelata.

Minkälaiset suositukset koulu antaa läppärille?

4 tykkäystä

Suotittelen Ikeassa käymään lounaalla. Nakkisämpylä 50senttiä kpl :+1:

10 tykkäystä

Kuinka niin, Tokmannihan myy koko ajan alennuksella ja sen kurssi on noussut tänä vuonna 23% :slight_smile:

Tämä onkin hyvä paikka muistuttaa, että onko Roast edennyt lainkaan Mika Rautiaisen kanssa @Verneri_Pulkkinen ja @Olli_Vilppo ? Muistaakseni viimeinen tieto on, että Olli unohti kysyä käydessään Mäntsälässä, oliko jo vuosi sitten!?

6 tykkäystä

Ja jos ei satu olemaan Ikea naapurissa niin Biltema cafe laittaa 1€ hodarin :wink:

3 tykkäystä

Pystyykö täällä mutettamaan joitain nimimerkkejä?

Kaunis ajatus, että joku tsemppaa ja joku jakaa joka ikisen aamukommentin foorumille. Itse en valitettavasti tällaisista vain koe hyötyä.

5 tykkäystä