Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Marjat saa metsästä ilmaiseksi. Jos ei kuitenkaan sinne jaksa lähteä, niin kannattaa venata syksyyn (sesonki), jolloin kaupastakin saa halvalla. 400 grammaa maksaa silloin jonkun 2-3€, toki marjasta riippuen.

Opettelin joskus siihen, että haen kaupasta vain sen mitä tarvitsen. Esimerkiksi viisi tuotetta. Tämä ehkä auttoi muuttamaan ajattelua sen suhteen, että ruokakaupassa käynti ei ole “shoppailua”. :grin:

1 tykkäys

Meillä sama, paitsi ollaan oltu 40 vuotta kimpassa. Pappa hoitaa tiskit ja mamma pyykit. Mamma Tunturi on vihdoinkin lopettanut nipottamisen siivoamisesta :grinning:

Pappa hoitaa samalla vitsillä vuosipäivän joka vuosi, kysymällä Mamma Tunturilta, että mitä ostit minulle lahjaksi? :joy: :metal:

13 tykkäystä

Tuosta palasi mieleen kun vuosikymmeniä sitten päätin yllättää iltavuorossa olleen vaimon. Siivosin pari-kolme tuntia ja tein hyvän iltapalan. Vaimo sitten tyytyväisenä joi iltateetä ja söi iltapalaa, katseli samalla ympärilleen ja tuumasi - pitäisi varmaan huomenna siivota.

63 tykkäystä

Se, mikä säästämisessä tulee muistaa niin se ettei muut saisi kärsiä siitä tai näin ainakin itse ajattelen. :slight_smile:

Eli jos joku pyytää lähtemään terassille oluelle tai syömään ulos, niin toki minä lähden enkä kieltäydy budjetillisista syistä. Jos mun luo tulee vieraita niin hommaan tarjottavaa ja muutenkin, jos kun on jouluja, syntymäpäiviä tai muita tilaisuuksia, niin kyllä minä lahjat ostan. Laitan myös rahaa erilaisiin hyväntekeväisyyskohteisiin.

Menen joskus kavereiden lasten kanssa jonnekin, niin sitten tehdään, mitä lapsi tahtoo ja siihen sitten usein menee rahaa eikä sekään ole tietenkään ongelma.

Menot, jotka koskevat ja vaikuttavat vain minuun, niin niiden osalta olen hyvinkin tarkka. :slight_smile:

42 tykkäystä

Jotkut oman pihan antimet riittää johonkin ruokalusikalliseen marjoja päivässä. Onneksi rahalla saa marjoja kaupasta sen verran kun haluaa, niin ei ole tarvetta tehdä kompromisseja terveellisen ruokavalion suhteen.

Kävin tossa pihalla katsomassa enkä löytänyt yhtään. :pensive:

5 tykkäystä

Jotkut oman pihan antimet riittää johonkin ruokalusikalliseen marjoja päivässä. Onneksi rahalla saa marjoja kaupasta sen verran kun haluaa, niin ei ole tarvetta tehdä kompromisseja terveellisen ruokavalion suhteen.

Harmillisen pieni piha sinulla siinä tapauksessa.

Sama täällä. En pihistele lainkaan, kun ostan vaikkapa lahjoja, vaan ostan lahjan, jonka haluaisin saada itse.

Kavereiden kanssa ravintolassa tai terassilla käyminen on sosiaalinen tapahtuma, eikä tällaisilla enää ole niin merkitystä, kun kiinteät kulut ovat matalat ja ei juo baarissa jatkuvasti.

Ruokabudjetissa auttaa myös se, että en oikein välitä syödä mitään makeaa enkä snäksejä. Tummat viinirypäleet 1,69€/rasia ajavat tällä hetkellä saman asian kuin joku karkki, sillä niiden sesonki on nyt parhaimmillaan. :slight_smile:

1 tykkäys

Vitamiinit saa pillereistä edullisesti ja vaivattomasti.
Eipä tulis kuulonkaan enää marjoja poimia.

2 tykkäystä

Päinvastoin. Mukavaa asua Helsingin kantakaupungissa ku ei tarvitse tuhlata aikaa mm. pihan hoitoon.

Haistan pienen sarkasmin häivähdyksen. :smiley: Eikös tuota ideaa voi jalostaa vielä lisää eli ostaa kaupasta vehnäjauhoa (hiilari), proteiinijauhoa (aka protsku), öljyä (rasva) ja vitamiineja. Tekee siitä pirtelön ja elää sillä.

2 tykkäystä

Vehnäjauho kannattaa syödä sellaisenaan lusikalla, se sitten turpoaa vatsassa ja vie näläntunteen.

9 tykkäystä

Kauraa mieluummin, vehnäjauho on epäterveellistä

Jos on paljon rahaa niin ei sitä mieti. Vaarallista se vasta on. Jos syvällisiä miettii niin rahaa on turha miettiä. Kertakäyttöistä on myös elämä.

1 tykkäys

Saako niistä pillereistä muutakin ei niin kivaa kehoon?

Vaikea sanoa, en usko ainakaan.
Omalla kohdallla mennyt toistaiseksi ihan hyvin.

Tähän voi kysyä että mistä kaikesta voit luopua että olisit silti onnellinen? Ja sen jälkeen kysyä oletko läsnä tärkeimmissä asioissa. Tai näin minä ajattelen.

1 tykkäys

Ymmärrän tämän hyvin.

1 tykkäys

Sama täällä. Tosin esimerkiksi gluteeniton ruokavalio/keliakia tai muut ruoka-aineallergiat nostavat kauppalaskun loppusummaa huomattavasti.

Jeni on heikentynyt euroa vastaan tuosta päivästä 16%. Omxh25 etf:ä vain noin 10%.

Euroissa käteisen pitäminen olisi ollut paras. Jenin veikkaus on tuollainen höpö höpö idea kun haluaa erottua valtavirrasta.

13 tykkäystä