Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Viime vuoden pohjat oli syyskuun 30. pvä. Lasku oli silloin alkusyksystä omassa salkussani rajumpaa kuin koronapaniikissa. Samalla kun sattui muitakin vastoinkäymisiä, jouduin parin viikon sairaslomalle jonkinlaisen hermoromahduksen takia. (Vuoden 2021 nousumarkkinassakin syyskuu oli heikko, kun markkinat hermoili “jonkun laivan ollessa jumissa jossain kanavassa” ja “Evergrande-paniikin” takia tjsp).
Epätoivoisena tein aika isojakin osakeostoja (ja myyntejä) syyskuussa -22, vaikka ahdistikin. Lopulta ne ostot osoittautuivat vuoden parhaiksi.

En ole viime viikkoina koskenut salkkuuni, koska olen tällä kertaa varautunut syyskuiseen markkinahermoiluun, mutta kukapa sitä tietäisi miten käy tällä kertaa. Kesä on ollut salkussani plusmerkkinen, kiitos Kempowerin.
Pitää harkita, jos malttaisi odotella syyskuun lopulle ennen seuraavia ostoja…

6 tykkäystä

Tällaisten manailujen jälkeen jos huominen on laskupäivä niin tiedänpähän syylliset🤨

1 tykkäys

Ns. “Kaverin puolesta huolissaan”
tilanne …

1 tykkäys

Näen kyllä tässä viestissä takana olevan pointin, mutta ehkä se jatkuva tavoitehintojen ja suositusten pällistely ei olekaan mallisalkkua pyörittävä voima.

1 tykkäys

En sanois, että niitä tarvitsee jatkuvasti pällistellä huomatakseen, että ne on ollu kuukausitolkulla houkuttelevia kohteita. Ja käsittääkseni juuri noiden pällistely on ollutkin mallisalkun voima, koska ostoksiin halutaan hyvä tuotto-odotus ja turvamarginaalia. Mistäpä sitä muualta tulisi kuin Osta- suosituksen kohteista, joissa on jatkuvasti paljon matkaa Inderesin omiin tavoitehintoihin ja firmojen laadukkuus on vielä puheissakin huippuluokkaa.

1 tykkäys

Kyllä näitä välillä tulee kaupassa pohdittua, kun katsoo jotain toiselta puolelta maapalloa roudattua ruokaa. Tulisiko ihmiset toimeen vähemmälläkin…

31 tykkäystä

Kyllä se kurssihintojen pällistely nimenomaan luo sitä yritysarvoa, kuten mutuilu osoittaa. Tuotto-odotus?

3 tykkäystä

Kysymykseesi en osaa todellakaan ottaa kantaa, koska olen vain maalaistolloo ja aloittelija, mutta mun veronpalautukset menee maanantaina ruotsiin. SAABia isolla rahalla. Siis mulle isolla.

Nyt vaan pitää toivoa jotain loppuviikon pörssiromahdusta, notta saisi halavalla. Tämä on samalla tavallaan jonkinlainen tuki Ukrainalle ja kannanotto Eurooppalaiselle turvallisuudelle.

#slavaukraini #stopputin

1 tykkäys

Voisin ihan tehdä laskelmankin, mutta nyt vain totean: yllättäen voi syntyä kuljetuksesta enemmän päästöjä tukusta kauppaa kuljetuksessa kuin nuo merimatkat.

Valtamerten ylitykset tapahtuvat todella isoilla laivoilla, joilla CO2 päästöt yksittäistä kasvia kohti on todella mitättömiä - tässäkin siis tehokkuus kasvaa aivan omille lukemilleen mittakaavan kautta.

7 tykkäystä

No minä ainakin olen ollut usein yli-itsevarma… :grimacing:

Yli-itsevarmuuden lisäksi sijoittajia vaivaa usein vahvistusharha. Vahvistusharha tarkoittaa sitä, että kun sijoittaja on tehnyt esimerkiksi ostopäätöksen, hän tulkitsee myöhemmin julkitulevaa ostopäätöstä tukevaa informaatiota suotuisasti. Sen sijaan myy-suositukset ohitetaan tai niitä vähätellään.

4 tykkäystä

Lontoossa piirtävät ne, jolla on liituu…

15 euron päivittäinen päästömaksu raivostutti lontoolaiset – autoilijat kieltäytyvät uusimasta autojaan (yle.fi)

Äkkiseltään kuulostaa paljolta päivämaksu ajelulle. Ehkä Lontoon City Center ei kuitenkaan näivety, kuten Helsingin vastaava.

3 tykkäystä

Matkapuhelimen ennakoiva kirjoitus tarjoaisi:

“Tarkoitit varmaan Ehkä syyskuu murjoo tilanteen.”

5 tykkäystä

Kun on syntynyt köyhään itäsuomalaiseen yksinhuoltaja perheeseen jossa faija teki Kurt Cobainit ja nyt vuosikymmeniä myöhemmin istun Venetsiassa Chiesa di San Vidalin kirkossa ja kohta alkaa Vivaldin Neljä Vuodenaikaa klassinen konsertti, niin voin sanoa, että Tunnehintaa on maksettu.

Olkoot tämä muistutus myös kahvihuoneen puolella.

Nykyisyys, on kaiken menneen väistämätön seuraus, ja kaiken tulevan syy

126 tykkäystä

Minä tykkään kovasti Aino-jäätelöstä, erikoisesti laadusta Lumoava Lakritsi. Osaisiko kukaan selittää, mikä purkin “Tarjoiluehdotus kahdelle” oikein on? Kuvassa näyttäisi olevan jäätelöä hiiltyneen koivuhalon päällä, ja lisäksi siinä on puunpala, jota voisi kuvitella käytettävän nuotion sytykkeenä. Vai mitä siinä on?

Kiitos kaikista vihjeistä!

7 tykkäystä

Täälä aikoja sitten joku antoi lukusuosituksen johonkin psykologian tai filosofian kirjaan. Nyt tuli flashbacki ja tarve tilata tuo kirja.

Kirjoittaja oli joku Kayman, Kaimanni, tai muu katmanduu.

Muistaisin Esa Saarisen viitanneen tuohon kirjaan systeemiajattelun luentosarjallaan.

Välähtääkö kellään?

3 tykkäystä

Kahnemann: Thinking fast and slow?

8 tykkäystä

Sieltähän se tuli kuin apteekin hyllyltä, Kiitos!! :ok_hand::slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Parempi kirja on englanninkielellä, mutta myös kotimaiselle kielelle väännetty tuolta pohjalta opus jos englanti ei taivu. Hyvä kirja, kannattaa lukea :+1:

4 tykkäystä

Noh, EKP:n motto on ainakin meemiperintöä:

Korkoa korolle!

:wink:

5 tykkäystä

Ensimmäinen ajatus otsikon nähdessäni oli, että tällä nimellä Erkki Etola olisi esiintynyt Aku Ankassa.

11 tykkäystä