Inderesin kahvihuone (Osa 7)

@jerej vastasin “ostin / myin” -ketjuun mutta laitetaan lyhyt kommenttini Herantis Pharmasta :point_down:

Tämä on todellakin “tupla tai kuitti”-lappu…jos tulokset negatiivisia niin se ole siinä tapauksessa “end of the show…you know” :crossed_fingers::money_mouth_face::crossed_fingers:

Eipähän tarvitse siinä tapauksessa maksella 2023 luovutusvoittoveroja (tumman pilven hopeinen reunus) :expressionless:

5 tykkäystä

Jep, just sopivan ärhäkkä vedonlyöntilappu :wink: Positio kannattaa kuitenkin pitää sen kokoisena, että ei yöunet mene vaikka homma menisi niin sanotusti reisille.

1 tykkäys

Mulla possa on kasvanut hieman suuremmaksi kuin alunperin oli tarkoitus mutta jos menee reisille niin: "mikä laulaen tulee, se viheltäen menee…":crossed_fingers::eyes::crossed_fingers:

1 tykkäys

Tässä tapauksessa oli hyvä, että alle tuli tarkennus, koska pelkkä otsikko ei kerro asiaa, vaan sen perusteella sijoittajat saattavat säikähtää pahanpäiväisesti. :smiley:

5 tykkäystä

Hjk 1-0 johdossa kreikkalaista Paok:ia vastaan puoliajalla. Stadikalla loistava meininki ja pelikin hyvännäköistä. Mahtavaa!

10 tykkäystä

Ainakin itsellä helpotti vaikka ytd mennyt jo pakkaselle todella hyvä alkuvuoden jälkeen kun lakkasin lisäämästä rahaa pari kk sittem ja nyt voi rauhassa olla stressaamatta että joutuu pakko myymään kun ainakin omassa mielestä salkussa on hyvää tavaraa ja varmasti ajan kanssa niillä tulee voittoa vaikka ei sitten tänä vuonna.

6 tykkäystä

Tuossa laskeskelin, että olen sijoitushistoriani (2018–>nykyhetki) ajalta miinuksella ainakin noin 6000 euroa. Olisko sijoitusvarallisuus tällä hetkellä noin 103 000 euroa. Eipä nämä tarkkoja lukuja ole, mutta noin suunnilleen.

Vajaa puolet rahoista on toisaalta laitettu vuosina 2022-2023, joten olen aika toiveikas tulevasta, vaikka näinkin pitkältä ajalta olen miinuksella.

Aiempina vuosina kryptoihin tuli menetettyä muutama tonni sekä sekoiluosakkeisiin ja selkeisiin fomo-osakkeisiin. Toki kusetusmarkkinoilla ja kriiseillä oli oma osuutensa.

Ehkä se tästä, onhan oma menoni mielestäni järkevöitynyt monessa eri mielessä ja olen opiskellut entistä enemmän että tehnyt enemmän töitä, jotta olen saanut rahaa sijoittamiseenkin. Aika tasaisesti laitan rahaa markkinoille tylsiin yhtiöihin… anteeksi yhtiöihin, joista minä sentään jotain ymmärrän.

Kaikenlaisia virheitä sitä tulee edelleen tehtyä, mutta ei niin suuria ja hölmöjä virheitä kuin ennen + riskin määrää olen runsaasti vähentänyt. Olen myös ollut mielestäni itsenäisempi sijoittaja kuin ennen, vaikka vieläkin on perusasioissakin opittavaa.

Saa nähdä, missä menen muutaman vuoden päästä. :thinking:

This Is So Exciting GIFs | Tenor

54 tykkäystä

Eli on tämä sijoittaminen ainakin halvempi harrastus kuin purjeveneily.

Keep up with the good work!

20 tykkäystä

Päivän negarin vuoro! Ja tällä kerta se on…rumpujen pärinää

32 tykkäystä

Suljin tuon aamulla avaamani kyselyn. Tasaista “ei myy” ja “myy” välillä.

2 tykkäystä

Sanomattakin selvää mikä oli Inderesin suositus negariin mentäessä :smiley:

Äh @Verneri_Pulkkinen ei se sit ollutkaan Admicom mikä negaroi vaan Witted :see_no_evil: :crystal_ball:

60 tykkäystä

Kunnon -2 % päivä salkussa. Mutta tavallaan oikein mainioon saumaan, koska huomenna on tarkoitus tehdä lisäyksiä salkun riveille. Juurikin long-positioihin, jotka ottivat vähän kylkeen korkokauhusta :slight_smile:

3 tykkäystä

Hyvään aikaan tyhjäsin salkun :laughing: Witted oli aika isolla painolla salkussa :sweat_smile:

15 tykkäystä

Laskevilla kursseilla kannattaa myydä muiden omistamia lappua. Sitä kutsutaan shortsaamiseksi. Pientä korvausta vastaan voi lainata kaverin laput ja myydä ostolaitaan rommauttaen kurssit. Ostelee sitten halvemmalla takaisin ja palauttaa laput.

Varmaankin “laihduta ylipaino alipainoon”?

Näytät aika pulskalta metsästäjältä.

Tämä on ollut ainakin vuoden 2023 teemana. Arvostustasot senku tervehtyvät ja tuotto-odotukset säilyvät hyvin houkuttelevina.

Jännä nähdä kuinka paljon tästä oli jo kurssissa sisässä. Nythän tuo on jolkotellut kuukauden päivät ylöspäin, joten jonkinlaista laskua voidaan saadakin aikaan. Eipä se mitään nousukiitoa enteillyt, kun alettiin pudottamaan palkkoja yksipuolisella ilmoituksella…

4 tykkäystä

Tällä viikolla tullut vähän muokattua hoitelemieni salkkujen sisältöä,kovasti on Fortum ja Taaleri lisäyksiä tullut tehtyä,näytti Fortum vieläkin tulleen alaspäin,liekö halpa pörssisähkö pelotelleen sijoittajia.Sellaiset rapiat 92 000 € laskeskelin oman,vaimon ja kolmen lapsen salkkujen arvoksi,yhdeksi lasken kuitenkin omassa mielessä kun noista huolehdin.Pian täyttyy maaginen 100 000 euron raja vaikka lukuhan se on siinä kuin muutkin,loppupeleissään kuitenkin tarkoitus yrittää saada lapsille jotain säästöön ennen kuin itsestä aika jättää.Onneksi ei ole oppinut hermoilemaan talousasioiden kanssa enemmälti,kaikki otetaan vastaan mitä eteen tulee,eipä siinä paljon muita vaihtoehtoja ole,tosin vois nuo kurssit pikkuhiljaa alkaa kääntämään suuntaa.

9 tykkäystä

Tässä on Antti Leinosen artikkeli putoavista puukoista, eli mulle tutusta aiheesta. Mielestäni tämä on oivallinen ja opettavainen juttu. :slight_smile:

Sijoitusviisaudet ovat usein ristiriidassa keskenään. Sijoittajan pitäisi katkaista tappiolliset sijoitukset mahdollisimman pian ja juoksuttaa voittoja. Paul Tudor Jones on tokaissut, että “losers average losers” eli häviäjät alentavat keskihintaa. Toisaalta sijoittajaa kehotetaan ostamaan silloin, kun muut pelkäävät ja osakekurssit ovat alamaissa.

Alaotsikot:

  1. Kaksi ansaa puukkoon tartuttaessa
  2. Perehdy ajatusharhoihin
  3. Kolme tärkeää perusasiaa
  4. Miten toimia käytännössä?
  5. Tarttuako puukkoon - yhteenveto
7 tykkäystä

Eniten tuossa hämmentää tuo 2013 hinta :open_mouth: Onkohan ollut joku pakkomyynti tuossa kohtaa. Sen aikainen ostaja tehnyt kyllä kohtuu tilin.


Näinhän se sit oli

14 tykkäystä