Joskus varmaan joku saattaa ihmetellä, että miksi näin ahkeralla opiskelulla vuosien mittaan tietotaitoni eivät ole sijoittamisen suhteen sen paremmat kuin ne ovatkaan. Olen kertonut oppimisvaikeuksistani ja adhd-jutuistani, mutta kerron vielä muutamia esimerkkejä oppimistahdistani.
Kouluissa mulla on ollut englantia yhteensä 12 vuotta, mutta englanti on sellaista, että en oikein edes small talkkia pysty puhumaan, vaikka lähipiirissäni on äidinkieltä englantia puhuva henkilö. Pitää ottaa huomioon, että minä todella yritin koulussa oppia englantia ja muutenkin.
Olisin englannin sijaan voinut ottaa jonkun muunkin aineen tai aiheen esimerkiksi, mutta valitsin nyt englannin.
Olen salilla treenannut melkeinpä neljännesvuosisadan ja olen lukenut todella paljon netistä kaikenlaista siihen liittyen, lisäksi olen lukenut paljon kirjoja ja lehtiä tästä elämäntavasta. Silti jotkut parikymppiset jannut tietävät enemmän treenaamisista ja ruokavalioista kuin minä, tekevät liikkeet oikeammin kuin minä ja vain muutaman vuoden kokemuksella.
Yhteiskunnallisia aiheita olen seurannut aina paljon (politiikot kiinnostavat vähemmän, mutta pakko niitäkin on seurata), aikanani hyvin laajasti - vieläpä monta tuntia päivässä ja kirjojakin olen lukenut yhteiskunnallisista teemoista tuhansia, tuhansia ja tuhansia sivuja. Silti en tiedä lukemistani aiheista juurikaan, tosin se, että laajasti luen ja hyvin eri näkökulmista katson asioita on jo itsessään jotain sekä se, että en todellakaan kuvittele tietäväni, eli siinä suhteessa olen kai aika fiksu.
Sijoitusjuttuja olen tehnyt kuusi vuotta ja olen osaamiseltani silti selkeästi aloittelijatasoa, niin todennäköisesti esim. viisikymppisenä en ole tietotaidoiltani mikään erityisen hyvä, siis ihan näin realistisesti ajatellen mitenkään pessimistisesti vähättelemättä.
Ei tämä silti tarkoita sitä ettenkö koko ajan menisi edes hiukan eteenpäin eikä sitä paitsi hassuja ja selkeitä isoja virheitä edes voi laittaa osaamattomuuden piikkiin, vaan on paljon asioita, joille voin tehdä jotain tässä ja nyt sekä voin jatkuvasti kehittyä eteenpäin. Turha nostaa käsiä pystyyn ja luovuttaa, lisäksi edelleen korostan, että isoimmat virheeni eivät ole tulleet oppimisen hitauden takia, vaan sellaisten syiden takia joille aidosti olisin voinut jotain tehdä.
Harvemmin kai mikään asia menee pitkässä juokussa kauheasti pieleen, jos vain jaksaa yrittää sinnikkäästi. Ainakin näin ajattelen sijoittamisen suhteen.