Kun olet multimiljonääri sijoituksillasi, lupaan tulla opettamaan sinulle lähes mitä tahansa, kunhan edut ovat kunnan tasolla, ja palkka kertoimella 1.5x vallitsevaan tasoon nähden .
Tämä kuulostaa hyvältä. Vanhemmathan olivat mun “tukiopettajiani” 12 vuotta ja olisivat vieläkin, mutta en nyt kehtaa vaivata eläkeläisiä.
Saisit kyllä opettaa mulle ihan perusasioita, niin se riittäisi jo.
Juttelin itse asiassa yhden vissiin erikoistuneen lääkärin kanssa puhelimessa niin hänen kanssaan katsellaan erilaisia asioita, joista voisi olla hyötyä oppimisen ja elämän kannalta.
Ja kun Alokas on miljonääri, niin lupaudun sen varainhoitajaks. Sovitaan vaikka semmonen 5k kuukausipalkka, jos saan salkun arvoa liikutettua 10% johonkin suuntaan.
En osaa sanoa tuohon mitään, mutta sen osaan sanoa, että todella olet oppipoikani:
Oon saanut tosta neljässä päivässä haihdutettua uudet 9tonnia pois. Kärki alkaa näkymään jo…
Noin, taas tuli tungettua lisää rahaa salkkuun. Näin pidetään illuusiota yllä että salkku ei juuri laske kun absoluuttiset eurot pyörii lähes samoissa lukemissa Tämä olikin kuudes talletus viimeisen 6vko aikana…
Tuohon kirjoituksen sisältöön nähden, sulla on kyllä todella hyvä ajatusten jäsentely huomioiden myös empaattisuuden. Empaattisuudella tarkoitan sitä, että pystyt ymmärtämään ja havainnoimaan itsessäsi olevia haasteita ja ongelmakohtia. Kun pystyt tekemään se itsesi kohdalla, niin hyvin todennäköisesti pystyt havainnoimaan myös muiden hyviä ja huonoja/kehitettäviä puolia. Tämä on yksi seikka mikä periaatteessa nousee nykyään joka työpaikoissa ja varsinkin johdon rekrytilanteissa esiin. Tämän taidon lisäksi sulla on kyllä hyvä kynä → teksti on siis hyvin jäsenneltyä ja helppolukuista.
Kiitos kaikista mukavista sanoistasi!
Luin viestisi muutamaan kertaan, sillä se herätti ajatuksia ja ehkä sain viestistäsi sellaista ajateltavaa, jota voin paremmin hyödyntää elämässäni.
Kiinnostanee monia, niin laitan @Jukka_Lepikko:n viestin tänne.
Huomasin, että olen kohtalaisen paljon ollut Foorumilla:
Päiviä mulla ei ole niin paljoa kuin monilla muita, mutta lukuaikaa eniten.
Pitäisi olla myös laskuri, joka kertoo kauanko on tullut oltua poissa Inderesin foorumilta esim. nukkuen, töitä tehden, eläen tms. muuta tyhjää nyhjäten tai turhaa.
Tänne siirretty viesti poistettu.
Osaat kirjoittaa lämminhenkisesti ja innostavasti. Olet erinomainen kirjoittaja. Ehdottomasti yksi vahvuuksistasi. Ilman sinua tämä foorumi olisi kaukana nykyisestä loistostaan.
Olen myös vakuuttunut, että olet monin verroin parempi sijoittaja kuin itse olin kuuden vuoden sijoittajaiässäni. Nyt voin jo sanoa olevani menestynyt sijoittaja. Sijoittamisessa menestys tulee varmasti ajan kanssa.
Pidä katse isossa kuvassa. Tämä koskee sekä koko markkinaa että yksittäistä osaketta. Aina ei ole pakko olla all-in vaikka muut olisivatkin.
Kiitoksia paljon @MoneyWalker!
Arvostan todella paljon mukavaa palautettasi, parhaani aina yritän ja olen omaa itteni.
Pitää siis vain luottaa omaan tekemiseen ja olla kärsivällinen, Se ehkä auttaa tässä, että tykkään katsoa todella pitkälle, eli sijoitushorisonttini on kaukana.
Tämä on vielä kovin hankalaa.
Raapustelen Inderesin sisäiseen katsaukseen tunnelmia yhteisöstä. Foorumin kirjoittelusta päätellen henki ja aktiivisuus on pysynyt hyvänä, vaikka siellä sun täällä on viime päivinä ollut havaittavissa hajoilua karhumarkkinaan.
Inderesin analyysit eivät ole saaneet samanlaista kritiikkiä kuin vuosi sitten, mutta voisin silti tunnustella foorumilaisten eli Inderesin yhteisön ydinjäsenten mielikuvia analyysipuolesta.
Onko mielikuvasi Inderesin osakeanalyysin laadusta vahvistunut vai heikentynyt viimeisen kahden (2) vuoden aikana?
- Vahvistunut
- Heikentynyt
Saa myös kommentoida vapaasti alle. “Näyteikkuna analyysiin” eli Mallisalkku näyttää myös hieman säästelleen tuottojaan viime vuosina.
Mielikuvani Inderesin osakeanalyysin laadusta on pysynyt ennallaan.
Inderes oli jossain vaiheessa isosti oikeassa noissa pienissä suomalaisissa yhtiöissä. No, on siellä toki ollut Rautasen Nokioita sun muita, jotka eivät ihan napsuneet lankulle, mutta kukaan ei ole täydellinen. Itsekin uskoin korvaan kuiskattuja Surinoita, mutta jäi lätkämailat kaapin pohjalle. Nyt sitten on tullut enemmän huteja. Enkä nyt tarkoita, että joku nähty riski realisoituisi, mikä on normaalia, vaan kyllä käsittääkseni Inderesilläkin myönnettiin, että vähän oltiin ylioptimistisia joidenkin yhtiöiden kasvun osalta (case Harvia vaikka). Kuten sanoit, niin näkyyhän tuo mallisalkussakin osittain. Toki analyytikot tykkäävät olla positiivisia ja nyt pörssi ei ole kehittynyt niin positiivisesti.
Kysymys on toki vähän raflaava. Koen, että jos epäonnistumiset eivät heikentäisi luottamusta jossain määrin, niin toiminta menisi fanituksen puolelle. Toisaalta ei tässä nyt mitään romahdusta luotossa ole tapahtunut eli edelleen seuraan tarkasti Inderesin analyytikoiden kommentteja ja niillä on painoarvoa omissakin päätöksissä. Epäonnistuneiden sijoitusten osalta syyllinen löytyy ikävä kyllä vieläkin peilistä, vaikka jotain analyytikkoa niistä olisikin kiva ja helppo syyttää. Toki jossain määrin kommentin painoarvoon vaikuttaa analyytikkokin. Samahan se on foorumilla, että kyllähän sillä on merkitystä kuka viestin on kirjoittanut.
TL;DR on heikentynyt vähän, mutta on lähtökohtaisesti edelleen korkealla tasolla.
Meillä ei ole pidä-suositusta.
Kaksi miinusta muuttuu plussaksi vai miten se nyt meni?