Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Vielä lisäys edelliseen kommenttiini, kyllä epäilijöiden hymyt hyytyvät, kun jo vuosikausia spekuloidut yrityskaupat toteutuvat ja ajan roska-autoksi naamioidulla Tokmanni-rekalla paikalle, paksuja setelitukkoja heilutellen :slight_smile: Pitääkin vielä miettiä, mitä divestoin salkustani huomenna, jotta saan lisää L&T:n alennuksessa olevia osakkeita :slight_smile:

17 tykkäystä

Jos tulee takkiin oletko valmis tekemään saman, mutta tokmanni rekka täynnä turskaa🤔 rahaakin saa heilutella jos sitä vielä on vaikka merkitys tässä kohtaa saattaisi olla laimentunut

5 tykkäystä

Tässä on Pluto, jonne NukkeNukuttajan kanssa olemme kymmenen vuoden päästä raketoineet, polttoaineena Lassilan osingot. Samaan aikaan Apple, Mikkisofta ja muut krumeluurit hävinneet lyhyille koroille ja menettäneet glooriansa. Muutenkin USA:n pörssi on nihkeä turskapesäke jonne ei ole muodikasta sijoittaa.

47 tykkäystä

Miksei, aloin tässä vaan miettimään, roska-auto lienee helpompi naamioida Tokmanni-rekaksi kuin toisinpäin kuten äsken esitin :slight_smile: Siitä olen kuitenkin varma, että ainakin Tokmannin tapauksessa tämänhetkinen turska muuttuu loheksi, kunhan malttaa kärsivällisesti odottaa :slight_smile:

5 tykkäystä

Eihän tuo ole enää edes oikea planeetta. Kaikki kovat velisijoittajat luottavat Hyzonin ja Duelin osinkoihin ja niillä mennään Siriukseen asti.

31 tykkäystä

Joskus varmaan joku saattaa ihmetellä, että miksi näin ahkeralla opiskelulla vuosien mittaan tietotaitoni eivät ole sijoittamisen suhteen sen paremmat kuin ne ovatkaan. Olen kertonut oppimisvaikeuksistani ja adhd-jutuistani, mutta kerron vielä muutamia esimerkkejä oppimistahdistani.

Kouluissa mulla on ollut englantia yhteensä 12 vuotta, mutta englanti on sellaista, että en oikein edes small talkkia pysty puhumaan, vaikka lähipiirissäni on äidinkieltä englantia puhuva henkilö. Pitää ottaa huomioon, että minä todella yritin koulussa oppia englantia ja muutenkin. :slight_smile: Olisin englannin sijaan voinut ottaa jonkun muunkin aineen tai aiheen esimerkiksi, mutta valitsin nyt englannin.

Olen salilla treenannut melkeinpä neljännesvuosisadan ja olen lukenut todella paljon netistä kaikenlaista siihen liittyen, lisäksi olen lukenut paljon kirjoja ja lehtiä tästä elämäntavasta. Silti jotkut parikymppiset jannut tietävät enemmän treenaamisista ja ruokavalioista kuin minä, tekevät liikkeet oikeammin kuin minä ja vain muutaman vuoden kokemuksella.

Yhteiskunnallisia aiheita olen seurannut aina paljon (politiikot kiinnostavat vähemmän, mutta pakko niitäkin on seurata), aikanani hyvin laajasti - vieläpä monta tuntia päivässä ja kirjojakin olen lukenut yhteiskunnallisista teemoista tuhansia, tuhansia ja tuhansia sivuja. Silti en tiedä lukemistani aiheista juurikaan, tosin se, että laajasti luen ja hyvin eri näkökulmista katson asioita on jo itsessään jotain sekä se, että en todellakaan kuvittele tietäväni, eli siinä suhteessa olen kai aika fiksu.

Sijoitusjuttuja olen tehnyt kuusi vuotta ja olen osaamiseltani silti selkeästi aloittelijatasoa, niin todennäköisesti esim. viisikymppisenä en ole tietotaidoiltani mikään erityisen hyvä, siis ihan näin realistisesti ajatellen mitenkään pessimistisesti vähättelemättä.

Ei tämä silti tarkoita sitä ettenkö koko ajan menisi edes hiukan eteenpäin eikä sitä paitsi hassuja ja selkeitä isoja virheitä edes voi laittaa osaamattomuuden piikkiin, vaan on paljon asioita, joille voin tehdä jotain tässä ja nyt sekä voin jatkuvasti kehittyä eteenpäin. Turha nostaa käsiä pystyyn ja luovuttaa, lisäksi edelleen korostan, että isoimmat virheeni eivät ole tulleet oppimisen hitauden takia, vaan sellaisten syiden takia joille aidosti olisin voinut jotain tehdä.

Harvemmin kai mikään asia menee pitkässä juokussa kauheasti pieleen, jos vain jaksaa yrittää sinnikkäästi. Ainakin näin ajattelen sijoittamisen suhteen. :slight_smile:

83 tykkäystä

Kun olet multimiljonääri sijoituksillasi, lupaan tulla opettamaan sinulle lähes mitä tahansa, kunhan edut ovat kunnan tasolla, ja palkka kertoimella 1.5x vallitsevaan tasoon nähden :heart:.

17 tykkäystä

:heart:

Tämä kuulostaa hyvältä. Vanhemmathan olivat mun “tukiopettajiani” 12 vuotta ja olisivat vieläkin, mutta en nyt kehtaa vaivata eläkeläisiä.

Saisit kyllä opettaa mulle ihan perusasioita, niin se riittäisi jo.

Juttelin itse asiassa yhden vissiin erikoistuneen lääkärin kanssa puhelimessa niin hänen kanssaan katsellaan erilaisia asioita, joista voisi olla hyötyä oppimisen ja elämän kannalta.

15 tykkäystä

Ja kun Alokas on miljonääri, niin lupaudun sen varainhoitajaks. Sovitaan vaikka semmonen 5k kuukausipalkka, jos saan salkun arvoa liikutettua 10% johonkin suuntaan. :laughing:

9 tykkäystä

En osaa sanoa tuohon mitään, mutta sen osaan sanoa, että todella olet oppipoikani:

37 tykkäystä

Oon saanut tosta neljässä päivässä haihdutettua uudet 9tonnia pois. Kärki alkaa näkymään jo…

8 tykkäystä

Noin, taas tuli tungettua lisää rahaa salkkuun. Näin pidetään illuusiota yllä että salkku ei juuri laske kun absoluuttiset eurot pyörii lähes samoissa lukemissa :smiley: Tämä olikin kuudes talletus viimeisen 6vko aikana…

72 tykkäystä

Tuohon kirjoituksen sisältöön nähden, sulla on kyllä todella hyvä ajatusten jäsentely huomioiden myös empaattisuuden. Empaattisuudella tarkoitan sitä, että pystyt ymmärtämään ja havainnoimaan itsessäsi olevia haasteita ja ongelmakohtia. Kun pystyt tekemään se itsesi kohdalla, niin hyvin todennäköisesti pystyt havainnoimaan myös muiden hyviä ja huonoja/kehitettäviä puolia. Tämä on yksi seikka mikä periaatteessa nousee nykyään joka työpaikoissa ja varsinkin johdon rekrytilanteissa esiin. Tämän taidon lisäksi sulla on kyllä hyvä kynä → teksti on siis hyvin jäsenneltyä ja helppolukuista.

22 tykkäystä

Kiitos kaikista mukavista sanoistasi! :slight_smile: :pray:

Luin viestisi muutamaan kertaan, sillä se herätti ajatuksia ja ehkä sain viestistäsi sellaista ajateltavaa, jota voin paremmin hyödyntää elämässäni. :thinking:

8 tykkäystä

Kiinnostanee monia, niin laitan @Jukka_Lepikko:n viestin tänne. :slight_smile:

33 tykkäystä

Huomasin, että olen kohtalaisen paljon ollut Foorumilla:
image
Päiviä mulla ei ole niin paljoa kuin monilla muita, mutta lukuaikaa eniten. :smiley:

14 tykkäystä

Jösses, mä olen hengannut noin 1400 päivää täällä jo, ja lukenut kohta 300000 viestiä.
Ei helvata… :flushed:

7 tykkäystä

Pitäisi olla myös laskuri, joka kertoo kauanko on tullut oltua poissa Inderesin foorumilta esim. nukkuen, töitä tehden, eläen tms. muuta tyhjää nyhjäten tai turhaa.

7 tykkäystä

Tänne siirretty viesti poistettu.

1 tykkäys

Osaat kirjoittaa lämminhenkisesti ja innostavasti. Olet erinomainen kirjoittaja. Ehdottomasti yksi vahvuuksistasi. Ilman sinua tämä foorumi olisi kaukana nykyisestä loistostaan.

Olen myös vakuuttunut, että olet monin verroin parempi sijoittaja kuin itse olin kuuden vuoden sijoittajaiässäni. Nyt voin jo sanoa olevani menestynyt sijoittaja. Sijoittamisessa menestys tulee varmasti ajan kanssa.

Pidä katse isossa kuvassa. Tämä koskee sekä koko markkinaa että yksittäistä osaketta. Aina ei ole pakko olla all-in vaikka muut olisivatkin.

30 tykkäystä