Tää viikko meniki unelmasalkku-pelissä ihan kivasti, menispä omalla salkulla yhtähyvin…
Jos pitää kurssia nyt niin halpana että sillä tehty anti dilutoisi piensijoittajan marginaaliin niin samalla hintaa saa samaa tavaraa tänäänkin pörssistä.
“Manta” hype is real tietämättä mitään yhtiöstä
Menee sairastumisesta.
Tuohon kyselyyni aiheeseen liittyen:
@ove_vapaalla on elokuussa tehnyt blogitekstin, kuinka paljon Nordnetin käyttäjät kuukausisäästävät.
Keskimääräisellä suomalaisella kotitaloudella oli tilastokeskuksen mukaan pörssi- ja sijoitusrahastovarallisuutta 8123 euroa. Tämän varallisuustason saavuttaa jo yhdessä vuodessa, jos kuuluu Nordnetin kuukausisäästäjien parhaimpaan kymmenykseen, eli sijoittaa yli 700 euroa kuukaudessa. Top 5%:iin pääsee, kun säästää yli 1250 € kuukaudessa.
Silmämääräisesti graafia tarkasteltaessa n. tonnin säästösumma vaikuttaisi olevan jonkinlainen vedenjakaja, jonka jälkeen säästäjien lukumäärä tippuu hieman tuntuvammin, mutta yleisesti ottaen jakauma on aika tasaisesti laskeva, niin kuin voisi olettaa jos data on todellista
Perjantai ilta ja mallisalkku keskustelut
Koen mallisalkun itselleni niin tärkeäksi inspiraation lähteeksi, että siksi on mukavaa saada siitä keskustelua aikaiseksi!
Siitä täytyy pitää huolta, että seuraavat osakesijoittamisesta innostuvat saavat saman inspiraation mitä itse olen saanut. Jos he ensimmäiseksi törmäävät ikimörnijöihin kuten Tieto, kääntyvät he tuulikaapissa ja jatkavat OP-maailma rahastonsa täyttöä.
Paitsi se ei käytännössä onnistu. Jos tällainen suunnattu anti olisi harkinnassa, et tietäisi milloin se tulee ja mihin hintaan. Eli jos tänään ostit, niin anti voi tapahtua vielä alemmalla hinnalla tai jos jätit ostamatta, niin anti voitaisiin toteuttaa yön aikana jolloin ei voida sanoa mikä kurssi on aamulla avautuessa.
Merkintäoikeusannin kanssa voit lyödä lukkoon tulevan omistusosuutesi ja osuutesi annista. Suunnatun annin kanssa et voi ennen kuin hinta tiedossa.
Voisiko mallisalkku tiimi harkita @Sijoittaja-alokas:ta lomittajaksi salkulle? Saataisiin liikkeitä aikaiseksi? Varsinkin jos meriitti listalta ensi vuonna löytyy vuoden sijoittaja 23 tunnustus.
…mutta mihin suuntaan?
Kiitos luottamuksesta!
Eli tässä on Mun ohjelmani, jos pääsen Mallisalkkutiimiin:
LAITTAISIN ULOS: Admicom, Capman, Harvia, Kamux ja Remedy
SAA JÄÄDÄ MUN PUOLESTA: NoHo, Qt, Revenio, Talenom ja Valmet.
LISÄISIN: Fortumia (PALJON) ja KH Group (TOSI PALJON)
OSTAISIN: Boreo (PALJON), Gofore (PALJON) ja Scanfil (PALJON),
Ei kiitos epäluottamuksesta!
Viihteilemässä, eli ei viitsi alkaa tonkia uutisvirtaa, mutta tapahtuiko jotain mullistavaa vai normaalia kusetusmarkkinaa vain? Toi vix +18% on vaan aika kova
Korjasin vuosiluvut.
Ainakin imagovinkkelistä vuosi 23 on toistaiseksi @Sijoittaja-alokas :lla mennyt paremmin kuin mallisalkulla.
Kyllä tämä vaurastuminen on kamalaa hommaa, ei päivää ilman omatoimisesti hankittuja kiputiloja. Haikeana muistelen niitä aikoja kun ei ollut varaa istua perse sohvalla päivät pitkät kuinka terve olo oli niin fyysisesti kuin henkisestikin. Ainakin omalta kohdalta täytyy sanoa että alkaa pikku hiljaa epäilyttää koko vaurastuminen.
Joku voi ehkä epäillä perjantai-illan promilletasoa mutta haluaisin kysyä tätä asiaa tällaisessa pääsääntöisesti selväpäisten foorumissa että onko kenelläkään jotain selittämättömiä kokemuksia, enne-unia tai vastaavaa?
Tämä ehkä siksi että en ole omista kokemuksista ikinä kenenkään kanssa puhunut… Itselläni on muutamia kokemuksia tullut tässä 50v aikana.
Yksi oli kun olin lapsi niin näin mummin kuolinyönä unta että mummi nousi keinutuolista ilmaan ja kohti taivasta. Samana yönä tuli soitto että mummi on kuollut.
Toinen oli joku kk ennen Ukrainan sotaa näin unen jossa oli pommitettuja taloja ja “kuvia” jotka oli aivan kuin Buchasta. Tässä unessa olin pommitettujen talojen raunioilla ja olin maailmassa yksin… Kaikki muut olivat kuolleet. Keskellä yötä heräsin ja sydän hakkasi ja fiilis oli todellinen.
Kolmas on ollut että välillä joku kappale soi päässä ja yhtäkkiä vanhemmilla ollessani äitini alkoi hyräillä juuri sitä kappaletta.
Neljäs oli kun veljeni kanssa eksyttiin kouluikäisenä metsään suksilla ja hiihdettiin joku 15km ja alkoi tulla jo pimeää. Valoja ei ollut enää missään. Pistin silmät kiinni ja pyysin apua “yläkerrasta” sen jälkeen sanoin veljelleni että tännepäin tuolla on valo. Kilometri siitä päädyttiin autotielle josta päästiin hyväsydämisen taksin kyydillä alkupisteeseen. Näin valon jota ei siis ollut vaan se johdatti.
Jotenkin näistä tulee välillä aika epätodellinen olo… Miettii että viestittääkö joku jostakin jotain vai onko nämä vaan jotain mitä vaan joskus voi tapahtua joilla ei ole mitään yhteyttä. En ole siis uskovainen mutta uskon siihen että ihmisiä tulee kohdella hyvin ja osoittaa lähimmäisen rakkautta. Uskon siis siihen että hyväsydämisyys poikii jotain hyvää elämään.
Olen erityisherkkä ihmisenä., mikä on taakka tai siunaus miten sen sitten ottaakaan. Vieläkään en itseäni pidä meediona🤣, mutta nämä ovat asioita jotka joskus mietityttää että onko tässä maailman kaikkeudessa ja elämässä jotakin jota ei voi aina järjellä selittää.
Minä tein juuri saman ja laitoin syyksi että täytyy maksaa ikkunaremontti pois vähän ripeämmin. En tietenkään tiedä onko sinulla ollut joku vastaava remontti, ehkä?
Onkos Suomen Osakesäästäjien seminaariristeilyllä foorumilaisia mukana? Sijoituskästin @Kevin ja Teemu ainakin bongattu, mutta muita en tunnistanut🤔