Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Mallisalkku 2010-luvulla:

Mallisalkku 2020-luvulla:

(Perjantaihuumoria, oli antoisa katsaus taas :blush: )

78 tykkäystä

Korjasin vuosiluvut.

39 tykkäystä

Ainakin imagovinkkelistä vuosi 23 on toistaiseksi @Sijoittaja-alokas :lla mennyt paremmin kuin mallisalkulla. :smile:

giphy (19)

17 tykkäystä

Kyllä tämä vaurastuminen on kamalaa hommaa, ei päivää ilman omatoimisesti hankittuja kiputiloja. Haikeana muistelen niitä aikoja kun ei ollut varaa istua perse sohvalla päivät pitkät kuinka terve olo oli niin fyysisesti kuin henkisestikin. Ainakin omalta kohdalta täytyy sanoa että alkaa pikku hiljaa epäilyttää koko vaurastuminen.

14 tykkäystä

Joku voi ehkä epäillä perjantai-illan promilletasoa mutta haluaisin kysyä tätä asiaa tällaisessa pääsääntöisesti selväpäisten foorumissa että onko kenelläkään jotain selittämättömiä kokemuksia, enne-unia tai vastaavaa?

Tämä ehkä siksi että en ole omista kokemuksista ikinä kenenkään kanssa puhunut… Itselläni on muutamia kokemuksia tullut tässä 50v aikana.

Yksi oli kun olin lapsi niin näin mummin kuolinyönä unta että mummi nousi keinutuolista ilmaan ja kohti taivasta. Samana yönä tuli soitto että mummi on kuollut.

Toinen oli joku kk ennen Ukrainan sotaa näin unen jossa oli pommitettuja taloja ja “kuvia” jotka oli aivan kuin Buchasta. Tässä unessa olin pommitettujen talojen raunioilla ja olin maailmassa yksin… Kaikki muut olivat kuolleet. Keskellä yötä heräsin ja sydän hakkasi ja fiilis oli todellinen.

Kolmas on ollut että välillä joku kappale soi päässä ja yhtäkkiä vanhemmilla ollessani äitini alkoi hyräillä juuri sitä kappaletta.

Neljäs oli kun veljeni kanssa eksyttiin kouluikäisenä metsään suksilla ja hiihdettiin joku 15km ja alkoi tulla jo pimeää. Valoja ei ollut enää missään. Pistin silmät kiinni ja pyysin apua “yläkerrasta” sen jälkeen sanoin veljelleni että tännepäin tuolla on valo. Kilometri siitä päädyttiin autotielle josta päästiin hyväsydämisen taksin kyydillä alkupisteeseen. Näin valon jota ei siis ollut vaan se johdatti.

Jotenkin näistä tulee välillä aika epätodellinen olo… Miettii että viestittääkö joku jostakin jotain vai onko nämä vaan jotain mitä vaan joskus voi tapahtua joilla ei ole mitään yhteyttä. En ole siis uskovainen mutta uskon siihen että ihmisiä tulee kohdella hyvin ja osoittaa lähimmäisen rakkautta. Uskon siis siihen että hyväsydämisyys poikii jotain hyvää elämään.

Olen erityisherkkä ihmisenä., mikä on taakka tai siunaus miten sen sitten ottaakaan. Vieläkään en itseäni pidä meediona🤣, mutta nämä ovat asioita jotka joskus mietityttää että onko tässä maailman kaikkeudessa ja elämässä jotakin jota ei voi aina järjellä selittää.

42 tykkäystä

Minä tein juuri saman ja laitoin syyksi että täytyy maksaa ikkunaremontti pois vähän ripeämmin. En tietenkään tiedä onko sinulla ollut joku vastaava remontti, ehkä?

1 tykkäys

Onkos Suomen Osakesäästäjien seminaariristeilyllä foorumilaisia mukana? Sijoituskästin @Kevin ja Teemu ainakin bongattu, mutta muita en tunnistanut🤔

2 tykkäystä

Sehän riippuu aika lailla miten sijoittaa, jos tekee turskaa vaikkapa 50 % per anno, kestää paljon kauemmin,

8 tykkäystä

Analyytikko @Antti_Viljakainen kertoi Viisas Raha -lehden haastattelussa, että millaista palautetta osakeanalyytikko tekemästään työstään saa. :point_down: Foorumi mainittu!

https://viisasraha.fi/Markkinat/Millaista-palautetta-osakeanalyytikko-saa-Pääanalyytikko-kaikkeen-asialliseen-palautteeseen-vastataan

9 tykkäystä

Nordnetissä.pitää olla kertaostos tuon reilun 8ke luokkaa, että sais välityspalkkiot kustannustehokaalle tasolle.

1 tykkäys

On anti merkintäoikeusanti tai sitten suunnattu, niin siitä ja ehdoista päättää yhtiökokous.

1 tykkäys

Täälläkin on perjantai ja olen analysoinut itseni erityisherkäksi ajat sitten. Olen myös analysoinut kaikki elämäni kummalliset tapahtumat - erityisherkät kun tuppaavat pohdiskelemaan. Ehkä sinunkin kokemuksillesi on olemassa aivan rationaalinen selitys.

Mummin kuolinyö - isoäitisi on luultavasti ollut jo sairas/iäkäs ja olet osannut ehkä lähisuvun keskustelujen pohjalta odottaa mummisi kuolemaa. Alitajunta hoitaa sitten öisin loput.

Tässä ryssien hyökkäyksessä sama. Sota roikkui ilmassa jo kuukausia ennen hyökkäystä. Alitajuntasi on käsitellyt tätäkin mahdollisuutta koisiessasi.

Kappale. Oliko kenties jokin vanha biisi, jonka olet kuullut lapsena usein äitisi ‘soittolistalta’ ja sen jättämä muistijälki soi siksi sinulla tietyissä tilanteissa vaikkapa lyriikan tai tunnepuolen takia? Äitisikin tätä sitten hyräilee biisin hänelle tarjoaman merkityksellisyyden takia. Voi toki olla tuoreempikin ralli.

Olen itse kairannut penskana itseni aika usein pimeästä metsästä ihmisten ilmoille ja muutamia kertoja hätä oli jo sen verran suuri, että toivoin suunnistukseen jo yläkerran apuja. Jos et missään periferiassa asu, niin useimmiten riittää kun menee suoraan’valoa kohti’ pari kilsaa, niin päätyy tiepohjallle. Pienessä paineessa ja pilkkopimeässä valoja alkaa näkymään ehkä normaalia herkemmin.

En itse usko, että kukaan minullekaan viestittää yhtään mitään ja olen ateisti. Asiallisesti pitää kuitenkin elää ja ihmisiä kohdella kuin he ansaitsevat heitä kohdeltavan. Hyväsydämisyys on must, sinisilmäisyys last seasonia.

Taakka ja siunaushan se erityisherkkyys on, monet herkät löytävätkin itsensä taakan alta ja mieron tieltä. Vaan kun kaivaa tässäkin tapauksessa rusinat pullasta, niin vallan kelpo tapa tutkailla maailmaa ja elellä elämänsä.

Riippumatta herkkyydestäsi, tämä maailma on täynnä asioita, mitä ei voi järjellä selittää. Verrattain vähällä järjellä tätä maailmaa tunnutaan välillä hallittavan.

Vaan aletaan nyt nukkumaan perjantai-illan huumat pois - herkillä krappekin ehkä kovempi. :sweat_smile:

11 tykkäystä

Miksi ei toimita kuin monilla muilla aloilla, parin vuoden välein pienet YT:t pystyyn ja voi irtisanoa kenet tahansa ilman vähäisintäkään kiistämisen mahdollisuutta. Suomessa ei ole koko historian aikana koskaan haastettu oikeuteen YT:sä pois potkituista koska “Tuotannolliset ja taloudelliset syyt” on lain mukainen oikeus irtisanoa kenet tahansa milloin tahansa vaikka YT-neuvotteluja pitävä yritykset tekisi erittäin hyvää voittoa ja liikevaihto kasvaisi.
Fiksut firmat pitää säännöllisesti YT:tä potkii hankalat ja hyvätkin mutta iäkkäämmät työntekijät pihalle, eikä tarvitse maksaa muuta kuin lyhyt lakisääteinen irtisanomisajan palkka.
Suomessa irtisanominen on koko maailman helpointa YT:n kautta joka on käytettävissä aina kaikille työnantajille.

5 tykkäystä

Vasta pidettiin YT:t firmassa, pomo soitti ennen ensimmäistä palaveria “onko sinulla työntekijöitä joista haluat eroon”. Alusta alkaen oli selvää, että lomautukset riittää, mutta kaikki yksiköt käytiin läpi hankalien työntekijöiden varalta.

4 tykkäystä

Vastaus tai ainakin osavastaus tuohon voisi olla intuitio. Eli jotakin vaiston tai tunteen tapaista, ts. “ymmärtää asioita ilman tietoista päättelyä”. Intuitio on oikean aivopuoliskon ominaisuuksia kun taas analyyttisempi ajattelu tai ns. järki vasemman puoliskon.

Aiheesta oli vuosia sitten joku hyvä dokkari joskus teevessä. Nyt en vaan mitenkään muista nimeä.

1 tykkäys

Yksi tulee itselle heti mieleen. Muutamia vuosia sitten jouduimme vaimoni kanssa lopettamaan ensimmäisen yhteisen kissamme.
Otimme hänen tuhkansa talteen uurnassa ja asetimme lukittavaan vitriiniin. Symbolisena eleenä laitoimme hänen lempi lelunsa uurnan päälle.
Eräänä päivänä sitten kun tulimme kotiin, tuo lelu oli lattialla. Meillä toki oli kaksi muutakin kissaa, mutta tuo vitriini oli lukittava, ja ovi oli kiinni.
Tuo toistui vielä muutamia kertoja, kunnes vaimoni avasi vitriinin ja jutteli uurnalle :” Meilläkin on Vaavi ihan hirveä ikävä, mutta älä viitsi kummitella meille, se on aika pelottavaa”.
Tuon jälkeen lelu on pysynyt kaapissa vuosia…

21 tykkäystä

Twitterissä tuli sattumalta vastaan. :slight_smile:

ja Mikaelin vastaus:

Eipä tässä vuosien mittaan asiat kauheasti muutu. :smiley:

7 tykkäystä

Hyvä nosto tuo NIBE! Enpä ollut tätä huomannut aiemmin. Nyt löytyi sun viesti hakutoiminnon kautta.

2 tykkäystä

Tässä oikeallahan olisi mainio. Hillitty mutta selvä M for Mandatum.

R (8)

13 tykkäystä

Aika raflaava otsikko Kauppalehdeltä :wink::wink:

5 tykkäystä