Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Suomi olisi todennäköisesti säästynyt monelta murheelta, mukaan lukien keväällä päättynyt Nato-show, jos Ahtisaari olisi valittu toiselle kaudelle. Putin ei olisi edes ehtinyt nostaa Naton itälaajentumista Venäjän keksityksi huolenaiheeksi ja kylmän sodan ajalta tuttua etupiiripolitiikkaa takaisin päivänvaloon – olisiko Ukrainakaan ollut sen jälkeen enää ongelma?

Onneksi Ahtisaari ehti edes yhden kuusivuotisen johtaa koko Suomelle ja maamme läntiselle kehitykselle tärkeässä ajankohdasssa. Äänestin tosin vuonna -94 Elisabeth Rehniä, mutta jälkikäteen ajateltuna olisin voinut äänestää Ahtisaartakin.

Kaikki saavutukset huomioiden, ja suomalaisittain lyhyeksi jääneestä presidenttikaudesta huolimatta, Ahtisaari on yksi kaikkien aikojen merkittävimmistä Suomen presidenttinä toimineista vaikuttajista, jonka osaamiselle olisi käyttöä tässäkin ajassa. Lepää rauhassa.

64 tykkäystä

Martti Ahtisaari oli kyllä suurmies ehdottomasti. Sinällään harmi Suomen kannalta, että hänen presidenttikautensa jäi vain yhteen kauteen. Ajoi oikeasti kaikkien asioita, sekä oli todella laaja-alainen ja kaikin puolin ns. tolkun mies ja sai siitä oman puolueensa vihat niskaan, mikä omalta osaltaan vaikutti juuri siihen, että jäi vain yhden kauden presidentiksi. Mikäli tällaista poliittista murhaa ei olisi tehty, niin uskoisin vahvasti, että Suomi olisi tällä hetkellä paljon paremmassa jamassa. Todella harmi, että jollain tapaa tuntuu, että suuri yleisö ei ole ehkä koskaan tajunnut tämän miehen saavutuksia ja kuinka paljon hän tosiaan ihan aidosti ajoi asioita niiden järkevyyden johdosta, eikä sen takia mitä ideologiaa ne edustivat. Toivon todella paljon, että joskus vielä saamme yhtä hienon ja fiksun miehen maan johtoon tai edes politiikan kärkipaikoille vaikuttamaan asioihimme. RIP Mara.

35 tykkäystä

Samat fiilikset tästä. Tätä videota myös kruunattiin lopussa sillä, että kun kyseltiin toimitusjohtajan vaihdoksesta (ja hänen alentamisesta kaupalliseksi johtajaksi), niin hän sanoi tyyliin, että “mä haluan olla kentällä mun pelaajien kanssa, mä haluan olla se Liverpoolin Jurgen Klopp, eikä niiden toimitusjohtaja, kuka tiedä se ikinä onkaan”. Oli kyllä aikamoisimpia heittoja mitä ikinä kuullut näissä TJ-haastatteluissa.

5 tykkäystä

Hyvin täällä jo summattukin, mutta Ahtisaari jää historiaan ehdottomasri yhtenä merkittävimmistä suomalaisista vaikuttajista, jonka elämäntyö ulottuu Suomen lisäksi mitä suuremmassa määrin myös kansainväliseen politiikkaan ja rauhanvälitykseen. RIP

3 tykkäystä

Lounaspaikan kauppias tänään:
-”Moro! Tänäänkin on muuten sit myös kalaa tarjolla!”
-”Nonni, vaihtelua lihapullille. Mitäs kalaa on?”
-”No mitä nyt näinä päivinä enää tulee, HEHE!”

Huumorimiehiä…:unamused:

42 tykkäystä

image

En ole konefani mutta… (Spinnova???)

10 tykkäystä

Tekoäly yritti parhaansa:

19 tykkäystä

Onko tuossa kuvissa nyt sitten lohta vai turskaa?

1 tykkäys

Vasemmassa yläkulmassa taitaa ainakin olla, koska siellä on veliosakkeiden edustajat @KalleH, mä ja joku muu veli.

3 tykkäystä

Mikä tämä veliosake termi on? :smiley: Aina kun kuulen sen minulle tulee mieleen tämä animaatiopätkä:

11 tykkäystä

Veliosake on yhtä luotettava kuin tuo pahis tuossa.

Teen selvityksen myöhemmin tänään illalla veliosake-käsitteestä, jos taitava kynäilijä @Kale-possu ei ehdi tekemään sitä. @KalleH on asiantuntija näissä veliosakkeissa minun tapaani, joten hänkin voi avata tätä termiä. :smiley:

13 tykkäystä

Tein tästä inspiroituneena uuden profiilikuvan

prompt: round digital art avatar, fish head with a suit, high quality render

:smiley:

11 tykkäystä

Bodauksessa tai salikulttuurissa on termi brosciense, liittyen treenin tai ravintoon tms.
Suomennettuna tämä on velitiede ja efektiviisesti “tyypit salilla kertoi että tää toimii varmana”.
Yleisesti ottaen (oikea) tiede tai faktat eivät ihan tue velitieteen väittämiä.

Tästä johtaen voisi näin veliosakkeen lisäksi nostaa tapetille myös termit velisijoittaminen (broinvesting) ja velitaloustiede (broeconomics)

Got it Bro?

38 tykkäystä


Livekuvaa karhuista :face_with_hand_over_mouth:

11 tykkäystä

Eli mihin nuo halutut sanat promptataan? :slightly_smiling_face:

DALL-E:en, OpenAI:n palvelu, voi kirjautua googlen tunnareilla. Dalle on aika kämänen verrattuna Midjourneyhin mutta saavutettavampi perusjantterille.

2 tykkäystä

Yleensä Evolla on ollut vain yksi suunta, mikäli osarissa ollaan päästy ‘vain’ ennusteisiin, eikä se ole ollut ylös. Ja osaritreidaajat pettyvät kerta toisensa jälkeen :slightly_smiling_face::tada:. Mutta tee omat valintasi ja ennusteesi siitä, millainen tulos tulee :sunglasses:

Mulle tuli aika hurja

Can you create a profile picture similar to the classic Terminator 1 scene where Arnold says “I’ll be back”, but using the current stock market status where bears are running amok and all stocks are crashing. The Terminator is planning to fix it with his knowledge of the future.

10 tykkäystä

@Antti_Jarvenpaa on jälleen tehnyt erinomaisen tviittiketjun. Antti on käynyt ketjussa perusjutut läpi osavuosikatsausten luentaa varten. :point_down: :sunglasses:

10 tykkäystä

Ohessa vielä viikon tärkeimmät tulosjulkistajat.

Torstaina 19.10. Powell taas äänessa klo 19:00. Linkistä löytyvät viikon muut kiinnostavat aikataulut.

12 tykkäystä