Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Se on saikkupäivä huomenna. Syy: päivät meni sekaisin.

Indereksellä olisi vallitsevan sijoitussentimentin ja keskustelun seurauksena selvästi havaittavissa tilausta kolmelle eri mallisalkulle:

  1. Malli-sääntösalkku: nykyinen mallisalkku joka joutuu noudattamaan vallitsevia mallisalkkua koskevia sääntöjä
  2. Malli-AJS-salkku: salkku jota @Atte_Riikola, @Juha_Kinnunen ja @Sauli_Vilen hoitavat ilman mitään nykyisen mallisalkun sääntöjä
  3. Malli-huutosalkku: salkku johon alkuperäiseen mallisalkkuun aletaan tehdä muutoksia sijoituskansan vaatimuksien ja huudon volyymin mukaan

Arvoisat kanssasijoittajat, mitä näistä hypotettisista kolmesta salkkuista lähtisitte peesaamaan? (jos olisi pakko) :laughing:

4 tykkäystä

Dear Eki

Kuukausisäästäminen on helppo tapa kerryttää varallisuutta.

Olen aika systemaattisesti tehnyt kuukausisäästämistä, mutta nyt kun katson salkun saldoa, on pakko tarkistaa pari asiaa.

Onko noilla asioilla korrelaatiota eli onko tarkoitus, että minun tekemä kuukausisäästäminen kerryttää minun varallisuutta? Näyttää siltä että tällaista korrelaatiota ei välttämättä ole.
Jos on, niin onko siinä kuinka pitkä viive ennen kuin se kasvanut varallisuus ilmestyy?

19 tykkäystä

Välillä tulee ihmeteltyä, että mihin kaikkeen ihmiset rahojaan tuhlaa. Jokaviikon lottoamiset, viikottaiset nettishoppailut yms. Sitten tajuan sen, että häviän pörssiin saman verran rahaa ja vieläpä paljon nopeammin. Eikä tästä paskasta saa hyvää fiilistä edes hetkeksikään.

Netto-ostajien markkinat :clown_face: :clown_face:

71 tykkäystä

@SuomenBuffet Itsekkin laskin, että olisi halvempaa vetää kerran viikossa kokaa nokkaan prostituoidun pyllyltä kuin osakesijoittaa.

79 tykkäystä

Joo näinkin mutta mulle nää torstait on yleensä jo perjantait ( 3-4 päiväsellä työviikolla pyrin menemään).

Toivottavasti 38€ kuitenkin :sweat_smile:

2 tykkäystä

Jos olette puolison kanssa sopineet vuosia sitten hommaavanne kivitalon Westendistä, mutta ajankohdan lähestyessä perheen sijoitusvastaavan roolissa joudutte kertomaan teidän joutuvan tyytymään Keravan kompaktiin kerrostaloasuntoon muutamaksi vuosikymmeneksi, niin voitte selittää puolisollenne veliosakkeista ja siitä, että olette vielä niitä kuuluisia netto-ostajia.

Kyllä puoliso ymmärtää.

23 tykkäystä


Yritän tässä nauttia lomasta, ja Milanossa kävelemässä. Jonkun kahvilan ikkunassa tämmöinen muistuttamassa asioista :melting_face: Ei pääse pölhölää karkuun vaikka kuinka yrittäisi…

32 tykkäystä

WesAudio:n DAW Plugin on hieno esimerkki siitä, mitä Slint-UI:lla voi tehdä. Linkin takana kerrotaan esimerkiksi: “Only two frameworks met our needs - Qt and Slint.”.

Slint-UI:lla nyt muuten noin 10k Github tähteä :star:. Inspiroivaa! :slight_smile:

YLE klo 18 uutisissa sanottiin, että Nokia teki heikon tuloksen hyvien vuosien jälkeen. Ja minä kun luulin että niitä hyviä vuosia vasta odotellaan. Tai ehkä vain minä odottelin omistajalle hyviä vuosia.

18 tykkäystä

Ei ne hölmöt lottoajat tajua että siinä on negatiivinen odotusarvo.
Samalla minun salkku sulaa päivässä enemmän kun lottoaja lottoaa koko elämänsä aikana.

19 tykkäystä

Kauhistuttaa kuulla mitä ne huonot ajat ovat jos viimeiset vuodet ovat olleet niitä hyviä vuosia.

11 tykkäystä

Mistä ostit, kun Helsingin pörssin halvin hinta on tälle päivää 2,9135?

24 tykkäystä

Saattaisi käyräkin olla koilliseen kaakon sijaan.

Ihan pihalla mistä nyt puhut, mutta voimme lohduttautua sillä, että yleensä nousukäyrät ovat voimakkaampia ja pidempiä kuin vastaavat laskukäyrät.

7 tykkäystä

Rakkaat Kemppiläiset näin Harvia sijoittajana voin kokemuksesta sanoa että dipin ostaminen 60 eurosta → 13.50 euroon ei ollut elämäni parasta aikaa. Hyvällä tuurilla nousi lähes 100% pohjilta ja pääsin omilleni ja sain position normaalikokoiseksi. Tämä oli kuitenkin lähinnä hyvää tuuria.

73 tykkäystä

On tämä sijoittaminen kyllä kovaa hommaa. Koko vuoden olen taistellut, että saisin osakkeiden arvon seuraavan kymppitonniluvun puolelle. Huhtikuussa oltiin jo kahden tonnin päässä, sen jälkeen uutta pääomaa syötetty yli 10k, ja tänään ollaan noin tuhannen euron päässä.

Aina kuun vaihteessa otan salkun arvon muistiin. Laitoin juuri sisään toimeksiannon joka toteutuessaan nostaisi arvon seuraavalle kymmenluvulle, mutta eiköhän taas ennen kuun vaihdetta lasketella sen alle.

29 tykkäystä


Miettikää miten helppoa treidaamine on. Eilen illalla shorttasit Kempoweria kunnon viputuotteella. Sitten aamun pohjilta Longia mukaan. Sit tos päivällä uudet shortit salkkuun. Ja tsädäm salkku +100% tänään. Ja porukka luulee, että rahan teko olis vaikeaa. :rofl:

22 tykkäystä

Nönnönöön kautta ei onnistu kempowerin shorttaus. :face_with_diagonal_mouth:

1 tykkäys

Nii. Nyt se vaan roikkuu ja heiluu hölkätessä ihan turhana.

Mietin tuossa mielessäni, että perillisille jää melko mielenkiintoinen sijoitussalkku kun miehestä aika jättää. Ei tuu perillisille sellaisia Nokia-ylläreitä mitä 2000-luvun alussa oli, vaan melko turhia papereita. No, eipähän tartte maksella perintöveroja.