Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Pelkkää puhetta, uskoo sitten kun näkee, ennen ei.

Kuinka nämä aiemmat ao. investoinnit ovat edenneet?

5 tykkäystä

Ei kai sitä nyt näihin voi verrata. Toinen noista on petetyistä lupauksista kuuluisa Plug.
Nyt kyseessä olevalla yrityksellä on jo useita hankkeita Suomessa. Eihän se tästä varmaa tee, mutta en olisi noin pessimistinen.

“Kouvolaan tuleva datakeskus olisi yrityksen neljäs Suomessa. Kouvolan Sanomien mukaan esimerkiksi Espooseen rakenteilla olevan Atnorthin datakeskuksen kapasiteetti on 15 megawatti”

Uusi keskus teholtaan 60 megawattia, mahdollisesti 100.

2 tykkäystä

Eräs hakemukseni valtion hommiin oli mielenkiintoinen; tehtävän hakuaika päättyi vaikkapa 30.5.2020. Hain paikkaa reilusti ajoissa, tyyliin 20.4.2020.

Ihmettelin kesällä kun mitään ei kuulunut, menin tarkistamaan hakuilmoitusta – hakuaika olikin päättynyt 30.5.2018(!)
Olen samalla kannalla toisten kirjoittajien kanssa että tässä oli jo pedattu paikka jollekin mutta olosuhteiden pakosta feikki-ilmoitus piti tehdä.

3 tykkäystä

Hakijoita on paljon. Itselle kilahti äskettäin sähköpostiin tieto, että hakemaani paikkaan oli reilu 400 hakijaa. Tuloksia odotellessa vaikka pettymyksiin tässä on jo kerennyt tottua😂

5 tykkäystä

Huomenna on näköjään saksalaisia yhtiöitä inderesTV:ssä.

13 tykkäystä

Minä olen tainnut elää jossain rinnakkaistodellisuudessa kun olen kuvitellut pörssin, jos ei nyt aivan romahtaneen, niin vähintäänkin laskeneen reilusti vuoden 2021 jälkeen. Olen ymmärtänyt viisaampien puheista tuolla suuren veden takanakin indeksien viimeaikaisen nousu lepäilleen kovin harvalukuisilla hartioilla (minusta kielikuva “kapeilla hartioilla” ei oikein istu noihin jättiläisiin), mutta sielläkin lukumääräisesti suurimman osan yrityksistä olevan edelleen enemmän tai vähemmän kaukana huipuista.

12 tykkäystä

Yhden kerran nopeammin kuin markkina, joka kasvaa 4 % = 8 %
Kaksi kertaa nopeammin kuin 4 % = 12 %
Kolme kertaa nopeammin = 16 %.

Eikö tämän pitäisi olla kaikille selvää?

2 tykkäystä

Jep, romahti jo, pohjat Lokakuussa 2022, pientä kuoppaisuutta sen jälkeen ja taas mennään ylämäkeen. Jenkkien indeksitasolla muutama megacap-lafka hieman “tasoitti” tuota kuoppaa, mutta jos ne oikaisee pois, siellä sama tarina.

Voiko romahtaa lisää jos saadaan iso notkahdus reaalitalouteen? Mahdollista, mutta ei mielestäni todennäköistä ellei notkahdus veny pitkäksi. Markkina jo hinnoittelee maailmaa laman jälkeen. Kaikki tietää jo että vuonna 2024 reaalitalous rämpii ja sen jälkeen korot tippuvat ja sitten taas toivutaan. Osakemarkkina ennakoi.

19 tykkäystä

Taidat kuulua mielipidevähemmistöön. :disguised_face:

https://www.cs.helsinki.fi/u/kohonen/suomi/kaksikertaa.html

18 tykkäystä

Taitaa olla semantiikkaa ja sanamuotoja.

Ensimmäiseksi sanoisin, että yhden kerran nopeammin on erittäin outo ilmaisu.

Tavalliset sanamuodot olisi
kasvaa kaksinkertaisesti markkinaan nähden = 2x
kasvaa kaksi kertaa markkinaa voimakkaammin = 2x
kasvaa tuplaten markkinaan nähden= 2x

1 tykkäys

Paljon hakijoita, puolet hakemuksista menee katsomatta roskiin, ei kukaan halua niin huono-onnisia työntekijöitä.

12 tykkäystä

Tämä on tyypilistä meille suomalaisille. Meiltä puuttuu rohkeus ja röyhkeys.
Jos ei koskaan ota riskiä isosti ei myöskään voi hävitä isosti.

15 tykkäystä

Olen tässä samaa mieltä, kyse on komparatiivin käytöstä kolme kertaa nopeammin kuin…

:smile: :smile:

37 tykkäystä

Suomalaisten firmojen holdaaminen on sadomakistista, kun parhaatkin yritykset ovat pääoman allokoinnissa korkeintaan keskinkertaisia. En ihmettele yhtään, että vauraustumisen myötä puhdas Suomi-sijoittaja haluaa mielenrauhaa vuosikausia kestäneeseen piinaan. Toinen vaihtoehto tietysti olisi, että hajautetaan ulkomaille ja poimitaan voittavia ja omistajanarvoa maksivoivia firmoja tai sitten vaikka indeksejä.

Itsekin huomaan itsekin välillä miten pitää manuaalisesti ohittaa pääkoppaan juurtunut suomalainen kateus ja pessimismi ja ottaa tilalla vähän amerikkalaista asennetta ja rohkeutta toimia.

3 tykkäystä

Hmm indeksisalkku puolen prosenttiyksikön päässä ATH-lukemista, mutta osakepoimintasalkku kyntää ihan huolella. Loistavasti saatu arvoa tuhottua tällä harrastuksella :+1:

17 tykkäystä

Ensin Kamux vein Harvian toimitusjohtajan, ja nyt veivät myös itse Harvian :sunglasses:.

Eikun hetkonen, olikin Havia :face_with_peeking_eye:

5 tykkäystä

Höpöttelin englanniksi markkinasta ja Helsingin pörssistä.

Hyödynsin aiempaa Varttia, mutta joukossa hesulista uusi kuvaaja. Tässä on firmat markkina-arvottain. Tai Inderesin seuraamat, mutta käytännössä siis kaikki. Nostin hieman toimialoja.

Nordean ansiosta pankki-ala tietysti edustaa. Samoin konepajat, vaika yksittäisinä firmoina lähinnä KONE on HEXin suursarjassa. Metsäyhtiöt eivät ole niin iso joukko, markkina-arvo yhteensä alle 30 miljardia euroa koko ~250 miljardin pörssistä.

Nokian paino on pudonnut 4 %:iin indeksistä, eikä se enää sabotoi kansallisen varallisuuden kumuloitumista kuten ennen.

Pienemmistä yhtiöistä nostin mielenkiintoisina Kempowerin. Sektoreista esim. varainhoito ja it-palvelusektori, joista molemmista löytyy toki monen sorttisia yhtiöitä.

Tallenne ilmestynee tänne pian.

29 tykkäystä

Miten käänsit termin hesuli englanniksi?

31 tykkäystä

Nämä trainee tai jr. Paikat ovat it-alallakin älyttömän suosittuja. Ollut haastattelemassa pari kertaa ja saatu 300+ hakemusta per paikka. Siinä ei ihan hirveästi voi käyttää aikaa per hakemus.

3 tykkäystä