Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Tiistaina emmin hyppäänkö Nokian vankkureihin ensinmäisen kerran elämässäni mutta asemalle jäin. Sen verran hyvin jo toipunut Nokian kurssi.

2 tykkäystä

Ei tartte ihmetellä kun poliittisten päätösten taso laskee. Politiikka-ketju oli ainoa tasokas (tirsk) lanka, mitä poliitikot saattoivat käyttää ohjenuorana.

1 tykkäys

Tuleeko pörssiyhtiölle lisäkuluja jos omistajia on vaikka satatuhatta verrattuna siihen että omistajia on vain kymmenentuhatta?

”Kallis” osake pitää tuulipuvut kaukana.

1 tykkäys

Onneksi sentään nimellisarvoon vertaaminen on jo loppunut. Sijoittaja on kehittyvä olio, mutta taitaa olla liikaa toivottu, että splittien toivominen loppuisi minun elinaikanani…

Meinasin heittää OST-keskusteluun, mutta enemmän kahvihuonekamaa. Näyttääkös kenelläkään muulla OP:n sovelluksessa Osakesäästötilin tuotto% Sijoitukset-näkymässä ihan mitä sattuu? Itsellä se näyttää salkussa ensimmäisenä olevan osakkeen tuotto%:ia. Omalla kohdalla tuo on Modulight, joten kylläpä meinasi kahvit mennä väärään kurkkuun kun nopeasti vilkaisin kuinka pahasti yhtäkkiä OST mennyt miinukselle.

Olisi ihan suotavaa, että tämä OP:n osakesäästötilin kehitys ei olisi näin hulvatonta seurattavaa.

Iso kiitos @Sijoittaja-alokas haastattelusta. Olin todella otettu, että halusit haastatella minua! :smile: Olen vähän tällainen foorumin hiippailija. Pyörin täällä päivittäin aktiivisesti, mutta en jätä hirveästi jälkiä :male_detective: Ehkä pikku hiljaa uskallan aktivoitua kirjoittamisessa :slight_smile:

Suosittelen! Arvostus on vähä tiukka ja kyllähän yhtiötä kritisoidaan monestakin asiasta, mutta jos ei muuta niin vaihtelun vuoksi kannattaa tutustua heidän sijoittaja materiaaleihin. Ne ovat…erilaisia :joy: ensimmäisen kerran kun näin ne, niin en ollut uskoa silmiäni.

Ovat näemmä osallistuneen Redeyen tapahtumiin.

9 tykkäystä


Kyllä ne kahvit on ollut sylissä jo pitkän aikaa :ok_hand:

9 tykkäystä

Osinkopuolueen säännöissä lukee, että sijoituksia voidaan tehdä vain yhtiöihin, jotka 10 euron kappalehinnan ylitettyään splittaavat osakkeen kymmeneen osaan. Onhan selvää, että kurssin on vaivalloista nousta kymmenestä viiteentoista euroon, mutta huomattavan helppoa hypähtää eurosta puoleentoista. Tarvitsemme paljon enemmän splittailua, se on yksi helpoimmista ja edullisimmista tavoista jauhaa uutta vaurautta kaikille, osa sijoittajille kuuluvaa palkkaa.

54 tykkäystä

:see_no_evil:

Kamalinta on se, että tässä maassa on monta nimekästä ja usein lehtien palstoilla paistatellutta ja kirjoja kirjoittanutta ns. “konkarisijoittajaa”, jotka ajattelevat juurikin noin. En viitsi nimetä.

15 tykkäystä

Kiitos Kimi kauniista sanoista! :smile: En ole vielä Inderesin kemuihin ennättänyt kun on aina koulua tai duunia tai muuta harrastusta haittaavaa, mutta ehdottomasti tulen nykimään hihasta kun joskus pääsen paikalle! :slight_smile:

Mulla on vähän nämä jääneet, kun olen keskittynyt niin paljon viime aikoina salkun rakentamiseen. Mutta yritän parantaa tapani. Laitoin just Adlibriksestä tilaukseen kelpo paketin mm. Poor Charlies Almanackin uudelleenpainoksen, joten varmasti on tulossa uusia tiivistelmiä! :slight_smile:

Maailma on pieni paikka :joy: Tamperehan on erinomaista seutua kasvatella, siellähän muistaakseni ainakin ennen järjestettiin chilifestarit (ehkä edelleenkin?). 10v. on kyllä kunnioitettava ikä chilille! Itse tykkään nykyään kasvattaa noita super tulisia. Ei niitä noin viitsi syödä kun vatsa vääntelee, mutta hyvät soossit ja mössöt niistä saa helposti pyöräytettyä.

7 tykkäystä

Yritin penkoa Nordnetin materiaaleista vastausta sitä kuitenkaan löytämättä. Salkkun vertailuraportti näyttää esimerkiksi YTD muutokseksi reilusti negatiivista prosenttia. Kuitenkin negatiivisen prosentin vieressä on selkeästi positiivinen euromääräinen lukema. Ajattelisin, että oman pääoman eurolukema on oikea, mutta mistähän tällainen ero mahtaa johtua?

83 tykkäystä

Kiinnittämällä pikaliimalla kuminauhan päistään kännykän taakse saa kännykkäkoteloon mahtumaan ja pysymään käyttöä odottelemaan muutaman setelin.

2 tykkäystä

Kiitos vaan minunkin puolestani kauniista sanoistasi haastattelussa ja muutoinkin oli kyllä mainio haastattelu, näkee, että olet paljon työtä tehnyt ja olen varma, että kantaa myös hedelmää.

Tämä varsinkin oli hieno ja todella hyvä huomio, lainaus siis @Tyhjatasku vastauksesta: “Kun olet kirjoittanut jotain itse, et voi pakoilla sitä mitä olet kirjoittanut. Esimerkiksi, jos kirjoitat sijoitusideasi tai sijoituskriteerisi omalla käsialalla vihkoon, et voi syyttää ketään muuta kuin itseäsi jos asiat menee pieleen. Huomaan itse, että omalla käsialalla kirjoitettu on tehokkaampaa, koska se on henkilökohtaisempaa kuin koneella kirjoitettu.”

Nythän on niin, että jopa kaltaisellani boomerilla alkaa käsiala degeneroitumaan, ei pelkästään iän vuoksi vaan koska ei tule juuri mitään kirjoitettua nykyään kynällä vaan naputeltua älylaitteilla. Joulukortit sentään sain äsken kirjoitettua ihan omalla käsialalla :slight_smile:

12 tykkäystä

Jos et ymmärrä splittaamisen mielekkyyttä, niin anna kun väännä moninaiset hyödyt rautalangasta:

  1. splittaaminen luo ostopainetta → osakekurssi nousee :money_mouth_face: :money_mouth_face:
  2. jos 40 euron Sampo nousee euron, niin se on vain ~2 % mutta jos 4 euron Sampo nousee euron, niin se on heti 25 %!! :money_with_wings: :money_with_wings:
  3. 40 euron kurssilla Sammon pitäisi maksaa 4 euroa osakekohtaisesti 10 % osinkotuottoon, mutta 4 euron Sammolla siihen riittää 40 senttiä!! :money_mouth_face: :money_mouth_face:

Miksei useampi yhtiö mieti osakkeensa splittaamista :man_shrugging: :thinking:

27 tykkäystä

Onhan tämä huumoria, onhan…

3 tykkäystä

Nimenomaan tätä tarkoitin! (ja jos 40c Sampo kun nousee €uron niin se on jo … sormet … varpaat … miljaardi prosenttia)

En vain ymmärtänyt niitä osaamistasopuheita :thinking:

Viikonloppuja ja hyviä splittejä vaan kaikille :tada: :partying_face:

4 tykkäystä

Vähän aikaa sitten kirjoittelin itselleni muistiinpanoja Kempowerista, täytin eräänlaisen lomakkeen katsoakseni olisiko siinä seuraava sijoituskohteeni. Kun kävin läpi eri näkökulmat, mitä olen uusilta yhtiöltä tsekannut jätin tämän yhtiön “tutustu rauhassa tarkemmin” -pinoon, eli ei mennyt suoraan jatkoon muttei roskakoriinkaan.

Muistiinpanojen hyvä puoli on se, että jos jotain yhtiötä ei osta mutta se jää kiinnostavien listalle niin voi tsekata aiemmat muistiinpanot siinä kohtaa, jos joskus myöhemmin innostuu yhtiöstä. Voi sitten päivittää uuden version samasta yhtiöstä ja katsoa, olisiko se nyt hyvä yhtiö salkkuun.

Muistiinpanoja olisi hyvä tehdä enemmänkin, voisi sitten rauhassa palata takaisin ja saada oivalluksia.

7 tykkäystä

No ei ole vielä päällimmäisenä mielessä käynyt, kun mm. Eq, Capman ja Tietoevry isoimpia positioita🙄

Kapeamielistä ajattelua. Miettikää kun splitattu 0,04€ Sampo nousee hetkessä takaisin 40€ :exploding_head:

Pitäisikö foorumin omistajien tulevassa yhtiökokouksessa vaatia tätä kaikkien osakkeenomistajien etujen mukaisena toimenpiteenä. Nyt täysin epäpätevä johto on monta vuotta kuluttanut turhaa aikaa ja rahaa tällaisiin turhiin omistaja-arvoa tuhoaviin toimenpiteisiin kuten Nordean myyntiin ja Mandatumin irrottamiseen

1520099941947

6 tykkäystä