Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Unohtakaa sähkön hinta! Inflaatio on takaisin!

Otsikko:

“Totuus” - pienen pieni nousu Y/Y muutoksessa

Oikea totuus - kuluttajahinnat ovat hivenen laskeneet keväästä, erityisesti elintarvikkeet.

16 tykkäystä

Sitten jos nostetaan ruuan ALVia niin inflaatio kiihtyy edelleen.

No, ehkä isoin uhka inflaatiolle on tuo lähi-idän tilanne, täytynee ostaa öljyfutuja varoiksi kohta.

1 tykkäys

Forttumin kiinnityshinnat oli syksyllä aivan järjettömät…todennäköisesti jää vieläkin plussalle vaikka hinnat on hetkellisesti mitä on :smile:

2 tykkäystä

Ja sieltähän se Qt negari napsahti. Onneks on johdon palkitsemiseen vaadittuja tavotteita laskettu, niin saavat nostettua silti maksimipalkkiot. :+1:

E:Toki voittoprosentit taitavat ylittää ennusteet(?), mutta liikevaihdon avullahan se johto taitaa ne palkkiot saada.

34 tykkäystä

Myönnä vaan suoraan ettet raski avata tietokonetta tänään :grin:

Vai onko sähkö niin kallista, että se aiheuttaa pahimmille nuukailijoille jo ihan fyysisiäkin oireita?

50 tykkäystä

Sinällään asia ei minua yhtään haittaa ja kahvihuoneessa sana on vapaa, mutta löytyy kyllä ihan oma ketjukin näille sähkösopimuksille: Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat - #1757 käyttäjältä Kunhalvallasaa

13 tykkäystä

Hei Quutti mutta sehän oli negari


images (3)

43 tykkäystä

image

20 tykkäystä

Oikea päätös! Mikään työ ei ole sen arvoista, että mielenterveytensä menettää. Raha kadottaa siinä vaiheessa arvonsa. Työtä löytää aina kun ei rajoita sitä ”oman alan töihin” sekä vit… välittää mitä muut ajattelee sinusta. Tuo myös avaa uusia mahdollisuuksia. Nm. kokemusasiantuntija

33 tykkäystä

Itse kans menettänyt henkisen kestävyyden ja sietokyvyn entisessä työpaikassa. Paljon korjaantunut nyt mutta jätti todnäk ikuiset jäljet tietyllä tasolla ja toipuminen on kestänyt vuosia, aina on valoa tunnelin päässä kun sinne tarkkaan kiikaroi.

30 tykkäystä

Hyvä kysymys, johon itse rutkasti vipua käyttävänä sanoisin, että tämä riippuu ihan persoonastasi. Ihmisten suhde velkaan on aina aika yksilöllinen. Ensimmäinen asia sinuna mitä miettisin on se, että miten sinun yöunesi voivat jos sitä vipua reilummin on? Toki tätä voi aina kokeilla ja esimerkiksi Nordnetin luottoportaat lähtevät hyvin matalalta ja velkaa voi kerryttää hiljalleen samalla itseään ja omaa hyvinvointiaan tunnustellen. 1: Pesoonallisuus

Toinen persoonakysymys on oma tapa sijoittaa ja sijoittamisen mielenkiinnon kohteet. Hölmönä esimerkkinä en lähtisi treidaamaan isolla vivulla, mutta sitten fundamenttien ollessa kunnossa tietyt yritykset houkuttavat erityisesti.

Vivun tärkein positiivinen asia on ajoittaa ostot oikein. Ajattelisin niin, että kun omat sijoitus tavoitteet ovat maalissa niin vivut on maksettu pois ja nautiskellaan passiivisesta tulosta. Tämä tietysti toimii molempiin suuntiin, eli vahvasti arvostettujen lappujen ostaminen vivulla tuo sen riskin, että arvo alenee joka taas tuo omat haasteensa. 2. Momentum

Mikäli käytät Nordnetin vipua, sinun lainamäärääsi verrataan 3. Lainoitusarvo. Eli jokainen osake saa yksilöllisen vakuusarvon (lainoitusarvo), koko salkun yhteenlaskettu lainoitusarvo pitää olla suurempi kuin käyttämäsi luotto. Vivulla sijoittavana tästä tulee se isoin stressi. Hyväkin osake käy joskus alhaisissa arvostuksissa ja tällöin pitää olla valmis tasapainottamaan omaa lainoitusarvoa joko käteistalletuksilla tai myynneillä. Eli jonkinlainen hätävara ja hätävaran hätävara pitää olla mietittynä vaikka se salkku olisikin pitkällä tähtäimellä hyvin rakennettu - aina on myös se lyhyt perspektiivi.

Pääoman tuotto tulee käytännössä arvonnoususta ja osingoista. Arvonnousu kasvattaa sinun omaa pääomaa joka taas mahdollisesti parantaa sinun rahoituspositiota ja esimerkiksi alentaa korkoprosenttia. Itse taas haluan pitää huolen siitä, että varovaistenkin ennusteiden mukaan osingot riittävät pitämään 4. Kassavirta positiivisena. Samaan tapaan kun arvioimme velkaantuneita yhtiöitä ja näemme riskiä lisäävänä tekijänä heikon kassavirran, sama se on myös omalla kohdalla. Eli millä maksetaan ne luoton korot? Onko se omalla palkalla vai osingoilla? Itse ajattelen, että osinkojen pitää maksaa korot, verot ja jättää minulle vielä vähän lisää. Salkun osingonmaksua tulisi arvioida hyvin pitkällä aikavälillä, eli vaikka jotkin yritykset eivät maksaisi mitään - salkku sentään pysyisi kassavirta positiivisena.

Mitä isompaa vipua käyttää, sen suuremmalle markkinariskille altistuu. Mieti valmiiksi mitä sitten jos ne operatiiviset 5. Riskienhallinta toimenpiteet ei riitä lainoitusarvon saamiseksi positiiviseksi? Itse olen esimerkiksi hyväksynyt sen, että sijoitan vain ne rahat joihin minulla on varaa ja jos riskit vievät säästöni - kykenen elämään asian kanssa. Minulla on myös suhteellisen hyvät tulot ja kykenen pidempiäkin aikoja elämään hyvin niukilla. Teoreettisesti on mahdollista myös se, että kaikki menee ja lainanmaksu jää. Miten silloin toimitaan?

Tässä nyt omaan silmään muutama asia joita olen oppinut korostamaan runsaan vivun kanssa eläessä. Lopulta kuitenkin se oma hyvinvointi on kaikista isoin menestyksen mittari ja sen pitää prioriteeteissa ajaa kaiken yli. Nämä listaamani asiat ei tietenkään ole mitään oikoteitä onneen tai muutenkaan mitään spesiaali asioita. Ne vain korostavat sitä, että mitä enemmän vivuttaa, sitä enemmän sijoittaminen on 6. Eri laji kuin tavanomainen sijoitustoiminta. Volyymin kasvaessa kaikki kasvaa, ja silloin tulee olla valmis havannoimaan ympäristöä hieman eri vinkkelistä ja tekemään erilaisia päätöksiä kuin mitä tekisi jos toimisi eri tavalla.

29 tykkäystä

Onko olemassa mitään yhtä mestaa mistä näkee hesulin pörden osinkojen irtoamispäivät kätevästi ja luotettavasti? Mielellään ilmainen palvelu.

Mistä jengi kurkkii niitä? Itse oon kattellu niitä ihan randomilla mistä nyt sattuu näkemään milloinkin ja mun mielestä tässä ei oo mitää järkeä, milloin yritykset yleisesti tietää itsekään nämä irtoamispäivät?

1 tykkäys

Ite oon kattonu tuolta Inderesin kalenterista. Sieltä näkee muutkin tapahtumat ihan hyvin.

7 tykkäystä

Esimerkiksi tämä: https://www.kauppalehti.fi/porssi/osinkokalenteri

Täydentyy sitä mukaa, kun yhtiöt tilinpäätösten yhteydessä kertoilevat osingoistaan vuodelta 2023 ja kuten muistetaan osingonmaksu vaatii vielä yhtiökokouksen siunauksen.

4 tykkäystä

Näitähän on netti pullollaan.

Kauppalehti, Inderes, Nordnet esimerkkeinä.

2 tykkäystä

Voihan tämä indikoida poikkeuksellisen hyvääkin kontrollia huoltoajankohtiin. Jos kaikki pelaa kun ihmiset nauraa halvalle sähkölle ja kaikki jumissa kun pitää tehdä pinkkaa. Ei se voi ihan sattumalla aina osua. Osaamistakin voi olla taustalla. :smiley:

200w (2)

4 tykkäystä

Minulla Nordnet näyttää jostain syystä jo NoHon seuraavan irtoamispäivän (näytti jo viime vuonna), vaikka edes tilinpäätöstä ei ole vielä tullut, saati sitten osinkoehdotusta yhtiökokoukselle.

Analyytikoille @Sauli_Vilen ja @Arttu_Heikura kerrottakoon, että se ensimmäinen erä on 20 senttiä :wink:

Edit. Lisättäköön vielä, että koska yllä mainittujen kavereiden osumatarkkuus on ollut tarkkaakin tarkempaa, niin toinen erä on sitten siis 25 senttiä (se ei vielä näy Nordnetissäkään).

3 tykkäystä

Huumoria sentään löytyy edelleen. :smiley:

95 tykkäystä

Tänäänkin 34 näytti mittari pakkasta,se hyvä puoli näissä lukemissa on että kun lauhtuu kymmeneen pakkasasteeseen niin tuntuu että vois melkein kulkea t-paitasillaan.Hiukka tyyristä tuo sähkö on pörssisähkömiehelle mutta kahvikin maistuu paremmalle kun on kalliimpaa keittää.

35 tykkäystä

Ikävä tulla keskeyttämään juhlat, mutta on täällä muitakin, jotka pitävät foorumia silmällä, ettei ihan lähde mopo käsistä. :wink:

74 tykkäystä