Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Olin lentää persiilleni, kun huomasin että tilille oli tullut yli tonni korkoa tai korkohyvitystä :astonished:
Luulin, että siellä olisi 3 tonnin kuoppa kaikkien matkojen jälkeen.
Toivottavasti ei ole joku virhe.

2 tykkäystä

Tälle vahva Ota-suositus. Toistamme oluelle Vähennä-suosituksen, kunnes Pidät tyhjää tölkkiä ja päädyt Lisää-suosituksen kannalle.

24 tykkäystä

Ja tölkin palautus on osinkoa :+1:

21 tykkäystä

Ja huomenna voi puhelimesta kahtoa videolta mitä tapahtu ja tunnustella toimiiko ne lisää-suositukset vielä laskumarkkinassa. :saluting_face:

2 tykkäystä

Tanaan

Nordnetin puolella päivän nousijat-lista näytti etäisesti menettelevältä pikavilkaisulla, kunnes tajusin, että nousukärjessä olevat kolme riviä olivat kaikki vain muutaman lapun rivejä, jotka jätetty salkkuun muistutuksena heikosti tehdystä pohjatyöstä, lyhytjänteisestä käsien päällä istumisesta ja liiallisesta lapusta toiseen hyppimisestä.

13 tykkäystä

Jos joku laskee edes paljonko vanguardin tai jonkun muun projektin kehitysmaksuja on palttiarallaa aktivoituna taseeseen, niin itse ainakin lupaan tykätä - tai jos pohtii perustellen missä tilanteessa nuo aktivoinnit alaskirjataan kokonaan/osittain/ei ollenkaan.

Mutta jos projekti lakkautettiin sutena, mielestäni sen lakkauttaminen ja palkinnot yhdessä ehdottomasti korvaavat mahdolliset alaskirjaukset - eihän ne ole edes kassavirta vaikutteisia(!), toisin kuin lakkauttaminen ja ehkä palkinnotkin tuovat kassavirtaa oikeeseen suuntaan.

Ja kannattaa muistaa että tykkäyksiä voi antaa monesta eri syystä, itse ainakin yritän tykätä mm. kun joku tuo minun tietoon asioita, joita en itse olisi muuten nähnyt - oli ne vaikutukseltaan minkä suuntaisia tai kokoisia tahansa.

Remedyn palkinto viestejä saatan myös tykätä (enkä näitä muuten mistään näkisi) koska olen johtava remedy fani, vaikken tällä hetkellä ainakaan olekaan omistaja.

1 tykkäys

Jos tummennettu vaihdetaan hesulisijoittajan katkeruudeksi, niin näillä määritelmillä saataisiin tehtyä oikeinkin mallikelpoinen West Coast Ipa.

Tavoitehinta on kyllä aivan liian matalalla, kun huomioidaan tavoiteltu alkoholipitoisuus, Suomen alkoholiverotus ja yleinen hintataso.

3 tykkäystä

Pistäkäähän kuin kaksi marjaa kuvia… Tämän nyt ei kovin onnistunut, mutta Hyypiässä voi ikääntyessään olla jotain samaa kuin Sean Penissä, muutakin kuin klyyvari

Jutta Larm&Laura Paloheimo

1 tykkäys

Jos olisi liian suuri ja keskitetty salkku Inderes-olut suurella painolla. Voisi kotoa ja jopa analyytikoilta tulla -vähennä suositus.

…ja mihinkään uusiin ipoihin et lähde kokeilemaan!

23 tykkäystä

Sehän on IPAton tammikuukin vielä menossa. Mulla se saattaa tosin venähtää koko vuoden mittaiseksi.

13 tykkäystä

Mihinkähän minulta on kadonnut tuosta keskustelupalstan etusivulta vasemmasta reunasta keskustelualueiden valintanuolen kohdalta tuo luokittelematon täppä ja teksti.Kursorin kun siirtää siihen ja klikkaa niin siirtyy kyllä aiheisiin mutta tuo kohta jossa se on näyttää tyhjää,toivottavasti ei tullut sekavasti,läppärin vaihdoin toissa päivänä mutta ei kai se vaikuta,mystistä.

Tästä hetkestä mennyt nyt 9 päivää, ja mieli on mennyt todella synkäksi. En ole oikein saanut nukuttua, ja herään paniikin tunteeseen muutaman tunnin unen jälkeen. Toivon, että tämä olisi vain pahaa unta. Päällimmäisenä tunteena on katumus ja pettymys siihen, etten taistellut enemmän vastaan, vaan pakenin tilannetta. Mielessä pyörii myös, että liiottelinko kaiken ja oliko tuo osittain vain omassa päässäni? Maksoiko tämä päätös minulle kenties koko tulevaisuuteni? Vaikka olin jo pitkään miettinyt, että jos tuntuu etten enää kestä olla tuolla töissä, niin voin irtisanoutua. Silti mietin, että oliko tuo liian impulsiivinen teko päästäkseni pois inhottavasta tilanteesta. Varmasti olikin, mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi. En vain saa tätä ajatusta päästäni pois. Se, etten aiemmin hakenut apua tuohon tilanteeseen ja taistellut vastaan saattoi nyt maksaa minulle kenties koko elämäni.

Olen puolipaniikissa laitellut melko paljon työhakemuksia, ja pari haastattelua on ensi viikolla. Ahdistus töissä on vaihtunut häpeään ja pelkoon tulevaisuudesta. Tällä hetkellä tuntuu, että tämä on vielä pahempi tunne. Mitä jos olen ilman työtä vielä puolen vuoden tai vuoden päästä? Tai vielä pidempään, sillä jos tämä pitkittyy, niin yritykset tuskin rekrytoi pitkäaikaistyöttömiä. Kyllähän sitä olisi voinut saada lähtöpassit vaikka yt-neuvotteluiden johdosta, mutta tämä oli kuitenkin oma päätös, ja voin vain kuvitella sitä katumusta ja itsesyytöksiä, jos en löydä uutta työtä tai päädyn vielä kurjempaan paikkaan.

Aikamoinen tilanne. Jaan tämän nyt tänne, jotta pääsen kirjoittamaan ajatuksiani ulos. Sekä myös opettavana tarinana muille, että älkää toimiko näin kuin minä.

117 tykkäystä

Kyllä tradenomille jolla on kuvaamasi kaltainen kokemus monipuolisista tehtävistä (ja asenne sellainen että olet ollut valmis oppimaan uutta) löytyy varmasti jatkossakin työpaikka ja aivan varmasta sellainen jossa viihdyt paremmin.

Kuvaamasi tunteet on täysin luonnollisia noin ison päätöksen jälkeen ja aika laimentaa niitä yllättävän nopeasti kun koitat tehdä jotain (harrastuksia tms.) mistä tykkäät ja mikä saa ajatukset toisaalle.

Ei työ lopulta ole niin vakavaa, vaan vain yksi osa elämää. Joskus vielä katsot tätä hetkeä taaksepäin ja osaat hymyillä miltä joskus tuntui, ja varmasti olet myös sitä mieltä että päätös oli oikea. Tsemppiä ja positiivisia ajatuksia!

81 tykkäystä

Ihan ensiksi: Olet arvokas ja hyvä. Sen unohtaa tuossa tilanteessa. Usko itseen romahtaa.

Vika ei ole sinussa vaan täysin ammattitaidottomassa pomossa, jonka toiminta suuntaasi ei täytä mitään ammattimaisen johtamisen kriteereitä.
Todennäköisesti hän on itsekäs narsisti. Käytös viittaa siihen. Sellaiset pitäisi pitää mahdollisimman kaukana ihmisten johtamisesta. Aina ja poikkeuksetta.

Ikävä kyllä päälliköistä ja johtajista merkittävä osa on surkeita työssään. Oikeasti. He eivät ole sisäistäneet sitä, että heidän tärkein tehtävänsä on mahdollistaa, tukea ja auttaa tiimiään yltämään parhaisiin suorituksiin. Se ei tapahdu alistamisella, vähättelyllä ja nöyryyttämisellä, vaan tuella, kehuilla (aina kun niiden paikka aidosti on) ja suoralla avulla silloin kun sitä tarvitaan.

Tuo tilanne on sellainen, että se vie pitkittyessään omanarvontunteen syvimpiin pohjamutiin.
Tiedän kokemuksesta.

Tiedän olevani alallani arvostettu huippuosaaja ja kun itselle kävi samat, en kohta uskonut osaavani enää yhtään mitään. Olin niin rikki pitkittyneen tukaluuden seurauksena, että ihmettelin mielessäni, että miten olen onnistunut hämäämään ihmisiä toistakymmentä vuotta että olisin muka hyvä, vaikka olen selvästi aivan kuraa!
Ja tätä ennen siis t o d e l l a k i n TIESIN olevani huippuosaaja, asiakkaiden, kolleegoiden, pomojen ja yhteistyökumppaniyritysten suoran palautteenkin seurauksena. Esim nykyisen Sitowisen eräs toimialajohtaja on erikseen kehunut useita kertoja viimeisen 10 vuoden aikana, että ei ole 35 vuotisen uransa aikana kohdannut koskaan yhtä ammattimaista alani ammattilaista. Ja hän on ollut satojen ellei tuhansien sellaisten kanssa tekemisissä. Että juuri siksi meidän firman kanssa on aina ilo lähteä työstämään korjausrakennusprojekteja. Mieti. Tästä tilanteesta ajatusmallini kääntyi siis 110% päinvastaiseen suuntaan, ja vakaasti uskoin, etten oikeasti osaa juuri mitään, olen arvoton. Se on vahva, määräävä tunne, ei totta.

Eräänä päivänä ahdistuksen astia alkoi töissä tulvia siinä määrin yli, että kirjoitin 3 minuutissa irtisanomisilmoituksen, printtasin sen ja vein sen pomon käteen. Se oli yksi elämäni parhaista päätöksistä.

Siitä hetkestä kului reilusti yli vuosi, ennen kuin palasin työelämään. Pidin tuon tauon täysin tarkoituksella koska tiesin olevani niin rikki, ettei paluu sorvin ääreen olisi missään nimessä järkevää. Ensin pitää palautua ja antaa vaurioiden korjaantua. Tulla vahvaksi.
Ansiosidonnaisella se reilu vuosi, jonka jälkeen minut pyydettiin mukaan yritykseen jossa nykyään työskentelen. Toki ansiosidonnaisessa oli alkuun melko pitkä karenssiaika (koska oma irtisanoutuminen), mutta se ei haitannut, koska oli säästöjä. Oma hyvinvointi on aina tärkeämpää kuin mikään maallinen mammona.

Nyt sun pitää korjaantua ja rauhoittua. Löytää sellaista tekemistä joka korjaa sisäistä itsesi arvostamista ja uskoa itseesi. Henkisestä, pitkittyneestä pahoinvoinnista palautuminen ei tapahdu kuukaudessa eikä kahdessa. Sen kyllä huomaa kun korjaantuminen on valmis, silloin on taas määrätietoinen ja vahva sisäisesti. Minulla siihen meni kokonaisuudessaan lähemmäs 2 vuotta. Olin kuitenkin valmis palaamaan työelämään 15 kuukauden kuluttua irtisanoutumisesta.

Sinä tulet lopulta voittajana ulos tuosta, mutta se ei tapahdu tänään, ei huomenna eikä ensi kuussa.
Tuo kokemus on lopulta hyvä, koska kun kaikki tuleva on käyty läpi ja parantuminen on tapahtunut, sulle selviää, että prosessi rakensi ja vahvisti itsetuntoa todella paljon. Tulet eheytymisen jälkeen seisomaan haasteiden edessä kuin vuori, eikä sinun ole vaikeaa puuttua havaitsemiisi epäkohtiin. Itse annan viivasuoraa palautetta konsernin toimitusjohtajatasolle saakka jos tarve vaatii. Laitan pomot niihin töihin jotka niille kuuluu. Silmiä räpäyttämättä.
Puutun kolleegoiden väärinkohteluun ja autan heitä siinä nostamalla kissan niin korkeisiin pöytiin kun tarve vaatii. Eikä muuten jännitä pätkääkään.

Usko pois. Sinusta kasvaa henkisesti vahva. Tulet vielä olemaan monille avuksi elämässäsi. Se on elämässä todella tärkeää. Nostaa niitä, jotka sitä tarvitsevat.
Sitä ennen sun täytyy auttaa itseäsi, kun se on tehty, voit alkaa auttaa muita.

Se menestyy elämässä, joka auttaa muita. Enkä nyt tarkoita menestyksellä vain palkkaa, rahaa tai asemaa, vaan myös muita arvoja. Itsekkyys on rumaa, avulaiaisuus on kaunista - ja johtaa hyviin tuloksiin.

Rauhoitu, palaudu ja nouset vahvempana kuin koskaan. Tee asiat siinä aikataulussa kuin itse aidosti tunnet, että niiden aika on.

Ajatuksia sinne!

143 tykkäystä

Eihän se kumma ole jos joku ottaa kantaa perusteettomaan heittoon. :slight_smile: Iphone on ylivoimainen jos järjestää nettikaupan tuotteet hinnan perusteella. Muussa tapauksessa ei voida puhua ylivoimaisuudesta.

Monet ominaisuudet tulevat vuosia Androidia jäljessä. Lisää hertsejä näyttöön, akkukesto, pikalataus (ei ole tullut vieläkään), USB-C, jne jne. Monilta osin Iphone on myös parempi, mutta mistään ylivoimaisuudesta on turha puhua.

8 tykkäystä

Jos jaksaa nähdä vaivaa niin kannattaa vaihtaa Elisalle ja laittaa sieltä sitten numeronsiirto Moi:lle ja odottaa Elisalta winback-tarjousta. Tuo on aika kallis liittymä noilla spekseillä.

Mulla on käytännössä sama homma eli puheluista tulee se 2-4€/kk eli ne ei tarvi olla rajattomat. Joskus 5-7v sitten Elisalta sai Tarkka 4G 100M- liittymän hintaan 4,90€/kk kahdeksi vuodeksi. Hinta on pikkuhiljaa noussut, mutta viimeisimmän diilin tein viime vuonna ja hintaa on nyt 11,90€/kk. Netti on siis rajaton ja puhelut tulee siihen päälle. Laskut pääasiassa alle 15€/kk.

DNA:lta on saanut viime aikoina rajatonta 200M liittymää vuodeksi hintaan 16,99€/kk ja vastaavasti Moi:lta 150M liittymää hintaan 9€/kk, mutta siinä tulee puhelut päälle (max 4€) ja pitää pärjätä 8 gigan datalla. Nämäkin siis winback-tarjouksia.

Moi:n ja DNA:n välillä ei kannata siirrellä, koska ovat samaa puljua.

2 tykkäystä

Hyvä kirjoitus kokonaisuudessaan. Tsemppiä @Polakki ja kiitos, kun olet jakanut tarinasi. Kyllä kaikki kääntyy ajan myötä hyväksi ja vuosien päästä tehty päätös alkaa näyttää täysin oikealta.

Ironista kyllä juuri narsistisia luonteenpiirteitä omaavat henkilöt usein päätyvät johtaja-asemaan. Nuo asemat ovat kilpailtuja ja niihin pääseminen edellyttää muiden yli tallomista matkalla. Aiheesta on tutkimustietoakin olemassa.

Heikosta johtamisesta kertoo aina se, jos pitää kytätä, monitoroida ja simputtaa alaisia. Tai toimia alaisen selän takana, salaa, kuppikunnissa. Johtaa pelolla siis. Vahva johtaja luo innostuneen ilmapiirin ympärilleen ja alaiset tavoittelevat yhä korkeampia tuloksia puhtaasti siksi, että haluavat olla johtajalle mieliksi. Eroa on kuin yöllä ja päivällä. Minulla on ollut kummankinlaisia pomoja.

21 tykkäystä

Hesulin tavoitehintojen trendi näyttäisi seuraavan pörssikurssien trendiä 1-3 kk viiveellä. Tämä lienee luonnollista, koska yrityksen tulostiedot tulevat samalla viiveellä, mutta uutiset yleensä viiveettä.


Mukan analyytikkojen eniten seuraamat 50 Helsingin pörssin yhtiötä.

Koko juttu maksumuurin takana: Osakemarkkinoilla koittaa uudelleenhinnoittelu – nyt kannattaa olla hereillä | Kauppalehti

9 tykkäystä

@Polakki Koitin mitä tekoäly vastaisi tilanteeseesi:

On ymmärrettävää, että olet nyt ristiriitaisissa tunteissa ja koet monenlaisia pelkoja.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että olet tehnyt päätöksen oman hyvinvointisi vuoksi.

Uudet työhaastattelut ovat askel kohti uutta mahdollisuutta ja parempaa tulevaisuutta.

Älä rankaise itseäsi liikaa menneisyydestäsi, vaan keskity siihen, mitä voit tehdä nyt ja tulevaisuudessa.

Olet rohkea, kun uskalsit tehdä muutoksen.
Ole armollinen itsellesi ja anna itsellesi mahdollisuus aloittaa uusi luku elämässäsi.

Tsemppiä työnhakuun ja uuden alun rakentamiseen!

—————-

Kiteytti omat ajatukset myös aika hyvin! Lisäisin vielä että olisi tärkeää meidän lisäksi jutella ammattilaisen kanssa ilman häpeän tunnetta, koska se auttaa saamaan perspektiiviä tilanteessa ja muutenkin tuntuu hyvältä avautua ihmiselle kasvokkain, se on myös eräänlaista pelkojen ja häpeäntunteen voittamista.

Lisäys: Jos koet vihaa sitä pomoa kohtaan niin sekin kannattaa kääntää mielummin sääliksi ja ajatella vaikka että sillä on oma elämä niin paskaa että pitää muita kohdella noin.

Vihaaminen kuluttaa, en suosittele.

Lisäys no.2: Jos et vielä käy uimassa niin suosittelen uimahalliin sarjalippua, tekee ihmeitä mennä saunomaan ja uimaan, ei kannata jäädä liikaa märehtimään itsekseen. Rohkeasti vaan eteenpäin. :heart:

33 tykkäystä

@Polakki, olit rohkea ja teit oikein. Pääsit eroon kiusaajasta siirtymällä itse sivuun. Vaikka se tuntuisi epäreilulta sinua kohtaan, olet silti voittaja. Nyt sinulla on uusi elämä edessä. Katso vain rohkeasti eteenpäin. Keskustele läheistesi kanssa. He varmasti haluavat sinua auttaa ja ymmärtää.

Muista, että olet arvokas. Toivon sinulle kaikkea hyvää :smiling_face_with_three_hearts:

35 tykkäystä