Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Voi toki olla, mutta itselleni vaikea kuvitella, että näin olisi. Uskon kyllä, että Alan Wake 2 pelaajat voisivat siirtyä ostamaan ja pelaamaan DBD. Eilen oli itsellänikin jo ostoskorissa uutishuumassa, kunnes tajusin ettei DBD oikeastaan vaikuta peliltä, josta tykkäisin :smiley:

Sen sijaan DBD-yleisössä on jopa ihmetelty mikä IP tämä Wake oikein on. Osa DBD pelaajista innoissaan ja osa meh-fiiliksissä somereaktion pohjalta. Ei nyt mikään ihme, kun on niin suosittu peli, että pakko melkein olla jotain täysin mainstreamia kuten Resident Evil lisenosintia, jotta suurin osa olisi tyytyväisiä. Joka tapauksessa vaikea kuvitella, että DBD-pelaajat siirtyisivät massoittain Alan Wake -pelejä ostamaan.

Lisäksi DBD tulee lähes varmuudella monetisoimaan Alan Wake -contentin, kuten on tehnyt muiden IP-yhteistöiden osalta. Vaikuttaa itsellenk tämän pohjalta epätodennäköiseltä, että Remedyn/Epicin pitäisi DBD:lle maksaa siitä, että tämä pääsee tekemään DLC:llä tiliä itselleen.

Sopimusvaihtoehtoja voinee olla useita. Revenue-share DLC:stä plus-miinus IP:n lisensoimiskulu tietyllä expiration date -päiväyksellä esimerkiksi. Joka tapauksessa uskoisin kyllä rahan liikkuvan Remedyn/Epicin suuntaan, eikä toisin päin. Voi toki olla, että nämä korvaukset on neuvotelti nimellisiksi, kun molemmilla yhteistyöstä markkinointihyötyjä.

Rahan liikkumisesta itseasiassa mielenkiintoinen pohdinta. Voisi spekuloida, että jos tästä Epic/Remedy jotain on maksanut DBD:lle, niin maksaja on Epic eli AW2 julkaisija, koska markkinointikulu. Jos taas DBD maksaa IP:n lisensoinnista, on Remedy Alan Wake IP:n omistaja, eli voisiko Remedy tässä kuitata kakun ilman Epiciä välissä?

Vaikea toki sanoa, voin olla täysin väärässä.

11 tykkäystä

Eiköhän se ole Remedy, jolle tästä maksetaan.
5euroa on aina uuden survivorin tai killerin hinta mitä niistä joutuu maksamaan.

2 tykkäystä

MTX are not part of the PS5 games list.
image
They also have a standalone F2P list further down on the blogpost.

I predict that AW2 are both on the US and EU list (again).
Still probably not selling any copies… /s

6 tykkäystä

Alla vielä ladatuimpien PS5-pelien lähikuukausien historia.

Month US/CA placement EU placement
Oct/23 11 5
Nov/23 12 7
Dec/23 16 11
14 tykkäystä

Alan Wake 2:lle 8 ehdokkuutta D.I.C.E awardsissa. Peliteollisuuden Oscarit.

Game of the Year
Adventure Game of the Year
Outstanding Achievement in Art Direction
Outstanding Achievement in Audio Design
Outstanding Achievement in Character - Saga Anderson, Melanie Liburd
Outstanding Achievement in Original Music Composition
Outstanding Achievement in Story
Outstanding Technical Achievement

34 tykkäystä

Nyt kun Epicin AW2 halpuutuskampanja ohi, peliä jaeltu 50% alessa kuukauden verran ja annettu vielä ilmaiseksi AW Remasterkin kaupan päälle, niin saammekohan vihdoin ja viimein ensi viikolla jotain lukuja myynneistä?

Q4 tulos tulee joka tapauksessa olemaan melko hirvittävä numeroiden valossa varsinkin kun Vanguard rahoitus keskeytettiin ja tiedossa alaskirjaukset projektin osalta, mutta kai nämä palkinnot siis korvaavat menetetyn rahan omistajille tai näin ainakin itse tulkitsen foorumin konsensusta tykkäyksien perusteella.

giphy (1)

Remedyllä alkoi juuri hiljainen aika ja itsellä ei käsitystä ainakaan vaikuttaako tämä siihen mitä Epic voi julkaista. Toki oletettavaa olisi että jos AW2 myyntejä ilmoiteltaisiin haluaisi Epic varmasti siitä oman tapahtuman eikä osana Remedyn Q4 raportointia.

Sinällään itseä nyt ei hirveästi kiinnosta kuinka monta kappaletta peli on myynyt vaikka Epic sen julkaisisikin esimerkiksi huomenna. Mitä tällä foorumilla aika hyviä dataan pohjaavia analyysejä myyntimääristä katsoo ja vertaillut omiin myyntiennusteisiin niin näyttävät olevan kaikki saman suuntaisia. Se isoin kysymysmerkki on käytännössä se että paljonko Epic ottaa omaa osuutta (vai ottaako ollenkaan?) EGS myynneistä ja paljonko EGS:n puolella lopulta myyntiä ollut, sekä onko nämä vouchereilla myydyt pelit recoupannut täyteen hintaan vai alennus hintaan (oma oletus että recoupannut täyteen hintaan).

Oma ennuste mitä en sen tarkemmin availlut Q4 rojaltien suhteen oli 3-4M€ joka mielestäni ei ole missään tapauksessa huono tulos osarista. Kulut ovat aika kiinteät joten yllätyksiä sen suhteen ei pitäisi kait tulla.

Voitko avata tuota Vanguardin alaskirjauksista vielä koska projekti käytännössä jatkaa eri nimellä. Toki mitään devaus maksuja tästä projektista turha hetkeen odotella mutta en pidä todennäköisenä että alaskirjauksia tehtäisiin. Remedyhän ei joudu maksamaan devausmaksuja takaisinpäin.

4 tykkäystä

Vaikuttaisi siltä, että seuraava iso asia pelimaailmassa on (täsmennys:) generatiivinen keinoäly, erityisesti keinoälyohjatut npc:eet. Veikkaan, että jo ensimmäinen moista ominaisuutta fiksusti hyödyntävä peli räjäyttää pankin. Toivottavasti Remedyssä ollaan hereillä.

Kiitos Rakkonakki ja Relaaja! Täsmennys, tarkoitin kielimalleihin perustuvaa generatiivista keinoälyä, kun puhutaan vaikkapa npc:n kyvystä käydä tilanteeseen soveltuvaa spontaania vuorovaikutteista keskustelua. Tällaista kyvykkyyttä peleissä ei ole ennen ollut.

3 tykkäystä

Eikös keinoäly ole peleissä ollut jo vuosia?

On se varmaan 40-50 vuotta jo ollut peleissä. Tosin ei varmaan samalla lailla oppivana kuin mitä copilotit ovat.

Termi on erittäin laaja. Vähän kun sanoisit että eikös peleissä ole ollut grafiikkaa jo ammoisista ajoista? Silti tämän päivän Alan Wake IIt ja Cyberpunkit ovat täysin eri asia kuin joku Commodore 64n yksinkertaiset 2D-grafiikat.

Tänä päivänä kun puhutaan tekoälystä, yleensä tarkoitetaan generatiivista AI:ta ja usein vielä nimenomaan LLM-kielimalleja, joilla voi teoriassa tehdä kaikenlaista jännää joka ei aiemmin ollut realismia. Ongelma tosin on näiden mallien järeät rautavaatimukset (tai tarve yksinkertaistaa mallia raskaasti jotta sen voi ajaa paikallisesti) sekä hankaluudet tekoälyn tuottaman sisällöin kontrolloinnissa. Kiinnostavaa nähdä milloin tulee ensimmäinen täysin ennustettavissa oleva tarina jostain tulevasta pelistä jossa NPCt alkavat turinoimaan LLM-generoitua tekstiä ja sitten joku loukkaantuu jostain pelissä esiintyvästä tekstistä tai puheesta… :popcorn:

Itse olen paljon enemmän kiinnostunut siitä milloin saadaan kenties peleihin kehittyneempää oikeasti “oppivaa” AI:ta NPC-hahmojen ohjastamiseen. Näissä tosin tietty se ongelma että kun opetat tekoälyn pelaamaan peliä “liian hyvin” niin lihasäkki-pelaajat ovat sen jälkeen helisemässä.

Esimerkkejä tämänsuuntaisesta kehitystyöstä:

Mutta koska nämä ovat klassisempia “deep learning AI”-sovelluksia niin hypejunaa ei kiinnosta kun LLMt ovat nyt se Juttu. Ja näissäkin AIn pyörittämisen vaatima rauta on asettanut esteitä viedä homma demoiluista ja kehittelystä oikeaan tuotantoon.

Silti, saattaisi mahdollistaa paljon kiinnostavampia haasteita kuin enemmän tai vähemmän merkityksettömän pupputekstin generointi peleihin…

8 tykkäystä

Yhtiökokouksessa Markus Mäeltä kysyttiin tekoalystä tulevissa peleissä. Vastasi jotenkin niin, että on erittäin hankala asia käyttöoikeuksien takia.

5 tykkäystä

Eikö ole todennäköisempää että tekoälyä hyödynnetään tulevaisuudessa ensiksi (tai ainakin laajemmin) pelinteko vaiheessa vaikka luomaan washingtonin metsämaisemia (eikä en tarvitse sinne lennättää viinoiksi biologeja) kuin että osaisi SCssä paremmin puolustaa 6-poolia vastaan tms…

Ps. Tai ehkä tämä on omistajan kannalta tärkeämpää, mutta kai LLMää voidaan GTA6 onlinessa käyttää myös luomaan feikki pelaajia onnistuneesti.

1 tykkäys

Tämä on todella se toinen suunta missä generatiivinen AI voi olla hyödyllinen. Siellä sitten on tuo jo mainittu copyright-miinakenttä. Sanotaan että käytät generatiivista AI:ta tekemään kasan sisältöä peliisi ja myöhemmin ko. AI-mallin tehnyt firma häviää oikeusjutun koska käytti tekijänoikeuden suojaamaa materiaalia mallin luontiin. Mitäs sitten? Koko peli roskiin? Hirveä määrä sisältöä uusiksi? Kuka korvaa (ei todennäköisesti kukaan)?

Isossa peliprojektissa tällainen riski ei ole ihan pikkujuttu ja moista AI-mallia ei oikein voi käyttää ellei sen tarjoaja pistä nimiä paperiin korvausvastuu-kysymyksestä - ja epäilen että yksikään AI-lafka ei tätä tällä hetkellä suostu tekemään koska joko mallit on opetettu tekijänoikeuden suojaamalla materiaalilla tai sitten kukaan ei oikeasti tiedä millä mallit on opetettu tarkalleen, ja mallin tehnyt firma lähinnä istuu ja rukoilee ettei kukaan koskaan ole kiinnostunut niin paljoa että lähtisi tonkimaan.

Lisäksi generatiivisen AIn tuottama materiaali on ainakin toistaiseksi usein sellaista että ihmissilmä huomaa “fuskaamisen” ja mainehaitta puolivillaisen AI-sisällön käyttämisestä on ilmeinen. Pitkässä juoksussa nämä todennäköisesti edelleen tulevat olemaan lähinnä sisältöä väsäävän ammattilaisen apuvälineitä joiden kanssa katsotaan että ns. omaa kädenjälkeä on myös niin paljon että riskit ovat hallinnassa.

9 tykkäystä

Jos hetki leikitään ajatuksella niin dialogia voisi periaatteessa generoida LLM:llä mutta se olisi vain tekstiä. Peleissä on sellainen asia kuin ääninäyttely joten dialogin tekstit pitäisi lennossa vielä syntetisoida puheeksi. Sitten vielä pitäisi saada tuo syntetisoitu puhe generoitua niin että siinä tunnetilat yms. mukana jotta se ei olisi monotonista puhetta.

Satunnaisuuteen perustavaa dialogia on toki ollut peleissä sieltä 80-luvulta lähtien ainakin.

1 tykkäys

Nvidia esittelee CES 2024 -presentaatiossaan mm. keinoälyavusteista grafiikan luomista. Hätäinen voi harpata 8 minuutin kohdalle, jossa käydään keskustelua pelaajan ja pelihahmojen välillä.

Pelien immersio siirtyy nextille levelille.

1 tykkäys

Olen miettinyt tekoälyn merkitystä sisällöntuotannossa. Miten vaikusta peli-, viihde- ja media-aloihin se että grafiikkaa, videota ja audioita, sekä tietysti tarinaa/käsikirjoituksia voidaan tuottaa ai:lla?

Ei kai tuo Copyright-asia tule ongelmaksi ellei pystytä osoittamaan että kyseiset pixelit tai audioraita on suoraan lainattu jostain. En usko millään että siitä tulisi ongelma, jonkun verran modifiointia joudutaan tekemään kuitenkin. Lisäksi ai-työkalut plagiaattien tunnistamiseen kehittyvät koko ajan, niin valvojien kuin käyttäjien avuksi.

Entäs koodi ja mahdollisesti kokonaisia pelejä?

2 tykkäystä

Äänen syntetisointi on jo hyvin kehittynyttä ja voidaan myös opettaa oikean näyttelijän äänen pohjalta.
Remedy on jo myös pitkään tutkinut miten saisi automatisoitua kasvo animaation ja huulisynkan ääniraidan perusteella.

Nämä on kyllä ongelmia mutta täysin ratkaistavissa olevia.

11 tykkäystä

Voi opettaa kyllä näyttelijän datan perusteella, mutta tunnetilat, painotukset yms. pelkästään yhden lauseen sisällä on nopeampi tehdä taltioimalla näyttelijän otos kuin määrittää käsin syntetisaattorille jokaisen lauseen, sanan, tavun, tauon parametrit… En tosin tiedä onko puhusyntetisaattorit edes päässet tälle tasolle, epäilen kovasti.

Kuten varmasti tiedät ääninäyttelyssä ja musiikissa nauhoitetaan lukuisia ottoja jotta saadaan se halutuksi. Tuo vaatii äänen hallintaa ja luovuutta jotta lopputulos on paras mahdollinen.

Tämä puheensyntetisointi on sikäli relevantti ongelma Remedylle, Max Paynen ääninäyttelijä kuoli valitettavasti. Kuinka he ratkovat asian MP 1&2 remakeen. Epäilen kovasti että oliko dialogit jo ehditty nauhoittaa, toisaalta heillä on paljon materiaalia varastossa jota voisi mahdollisesti hyödyntää.

Edit: Disney on tehnyt ilmeisen paljon pioneerityötä elokuviin tämän suhteen ja Mandaloriassa käytettiin Respeecher nimistä työkalua generoimaan nuoren Luke Skywalkerin repliikit. Input datana toimi alkuperäiset Mark Hamilin repliikit alkuperäisestä Star Wars trilogiasta.

Mielestäni ihan ok tasolla on jo.

Replica Studiosin tekemä plugini UE5:lle missä NPC:den kanssa voi suoraan omalla äänellä jutella. Huomioitavaa tuossa demossa on että tässä nyt ei ole mitään AAA pelin viimeistelyä taustalla joten ajoittain vastausten tunnetilat yms rikkovat immersiivisyyden. Kun ajattelee ettei tässä ole (todennäköisesti) tehty mitään scriptailuita vaan kaikki pyörii ilman “rajotteita” niin mielestäni aika hyvin toimii.

Ja kun kerran tekstit generoituu ja siitä myös tunnetilat noinkin hyvin vapaasti niin varmasti myös ihan kirjoittajan kirjoittamatkin tekstit siirtyvät aika hyvin tunnetiloiltaan puheen muotoon. Toki en millään usko että hyviä ääninäyttelijöitä tullaan kovin nopeasti korvaamaan vaan pidän todennäköisenä tuon ylimääräisen höpöttelevien NPC:den ääninäyttelijöiden ja kirjoittamisen tarpeen vähenevän dramaattisesti.

4 tykkäystä