Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Ei ole mitään “osinkojen verotusta”. On vain ansio- ja pääomatuloverotus. Lyhyesti pääomatuloverotus menee seuraavasti:

+ myyntivoitot
+ osingot (75%)
- kulut
- myyntitappiot
= pääomatulo

En ole aivan varma vastaanko kysymykseesi, mutta myyntitappiot netotetaan nykyisin myös osinkojen kanssa. Olisiko ollut ~2016 kun muuttui. Menee mutuosastolle, koska ei koske itseäni, mutta muistaakseni myös vuokratulot ja asunnon myyntivoitto lasketaan tähän mukaan. Korjatkaa viisaammat, mikäli olen väärässä.

14 tykkäystä

Tämä on kahvihuone ja kyseessä on hupia :grin:

En ensisijaisesti halunnut aloittaa keskustelua ilmiön olemassa olosta tai olemattomuudesta koska kuten itsekin sanoit, sellaista tutkimusta tuskin meidän elinaikana tulee olemaan joka antaisi ehdottoman totuuden mistä tahansa “yliluonnollisesta” asiasta. Se tosin johtuu osin ääriskeptikkojen asemasta jolloin “mikään ei riitä” mutta sehän pitää tieteen oikealla polulla. Tämähän on oiva tilaisuus testata itse :wink:

Tässä matskua:

Historian havinaa:

Juuh. Ei lahes parane alkaa Jonen jonos kukkoilee. Tulee nokkari kipeeks.
Sitten kun nokkarist tulee verta niin siihen kylkeen ottaa annoksen nimeltä normijuttu ja pienen maidon

2 tykkäystä

Joku kettuilee kotkassa, vaihtoa huikea 1kpl.
image

3 tykkäystä

Pari kolme vuotta sitten Efecte taisi olla aika suosittu foorunin TOP3-veikkauksissa. Korjatkaa jos muistan väärin, mutta nykypreemio ei olisi ollut silloiseen verrattuna kummoinenkaan. Mutta jos on lisännyt laskevaan kurssiin (tai oli jo omistaja) luulisi varsin jees menneen.

Ei ole vissiin montaa kuukautta kun @timontti vanhana oraakkelina ainakin taisi huomauttaa Efecten valuneen houkuttelevammaksi?

6 tykkäystä

Hyvä nosto @KohtiVapautta! :slight_smile:

Kannattaa tosiaan yhteisön jäsenenä ja/tai osakkeenomistajana käydä lukemassa täällä Maurin viestejä:

2 tykkäystä

Mäkinen siirsi pikkupanokset Efectestä Fortttumiin.

25 tykkäystä

Osinkopuolue:

85 tykkäystä

@Polakki

En ole lukenut muita vastauksia, voi olla että sama on jo kerrottu, mutta etkö voisi mennä sinne siivoustyöhön (ihan palkolliseksi) nyt heti niin pahin paniikki menee ohi. Siitä varmasti saa enemmän kuin peruspäivärahasta (oletan ettet ole itse irtisanoutuneena oikeutettu enempään) ja samalla koet tekeväsi jotain itsesi eteen, saat sosiaalisia kontakteja ja mielen tasapainoon.

Samalla tietenkin haet “parempaa” työtä ja kehittelet bisnesideaasi.

2 tykkäystä

Laittelen nyt vaan tänne kahvihuoneelle muistutuksena kun tuo shipping on se sektori mitä eniten seuraan, että jos omistatte vaikka jotain retail puljuja jotka ei ole lukinnut kuljetuskustannuksiaan niin voitte olettaa että lähiaikojen rahtikulut tulevat nousemaan ihan merkittävästikkin. Näillä näkymin kyseessä ei edes ole mikään ‘laiva jumissa Suezissa’ tilanne vaan ainakin näillä näkymin eskalaatio vain pahenee joten kustannukset siltä osin ovat mahdollisesti pidempään korkeammalla. Mm Maerski on puhunut useiden kuukausien ongelmasta.

#container treidi oli imo pari kk sitten aika kuollut koska laivoja on tilattu vain aivan liikaa, joten voisi olettaa että tähän mustaan joutseneen ei hirveän moni varautunut.

Ja vielä muistutuksena että jos törmäätte twitterissä chartteihin missä perustellaan inflaatiota jollain drybulk graafilla (näitä näkynyt monella suositulla generalisti makrotilillä twitterissä), niin drybulk chartti on viimeinen shipping sektori mistä tätä tilannetta tulisi seurata.

42 tykkäystä

Toivottavasti päivittelet tilanteen kehittymistä tänne jatkossakin.

3 tykkäystä

Hämmentävä nousu, kun afrikan kierto on vain 30-40% pidempi matka ja laivakapaa on maailmalla. Toki laskukin on ollut raju, en sillä.

Työmarkkina kireämpi taas kun odotettiin, inflaatiopaineet jatkuvat

1 tykkäys

Ei se nyt niin hämmentävä nousu ole. Ensinnäkin tuo tarkoittaa sitä että laivoja on matkalla jatkuvasti merkittävän osuuden verran enemmän tuosta 30-40% :sta (osa tuosta saadaan katettua laivojen täyttöasteella, joka oli vajaalla ennen tätä episodia). Ei niistä laivoista tainnut aivan noin pahaa ylitarjontaa olla.

Toinen ongelma tulee itse konteista. Konttihan jatkaa matkaa satamasta eteenpäin tyypillisesti. Eli näiden kierto takaisin tuohon merikuljetukseen voi myös muodostua pullonkaulaksi.

Lisäksi tuossa tulee huomioida kuljettajien nousseet kustannukset. Alusten vuokrat nousevat, tuo 30-40% matkassa lisää polttoaineen kulutusta suoraan. Kompensoidakseen matka-ajan pidennystä vauhtia saatetaan nostaa hivenen ja se taas nostaa polttoaineenkulutusta vielä huomattavasti enemmän. Tässä tilanteessa nämä isot linerit pystyvät siirtämään tämän kaiken asiakkaiden murheeksi ja kasvattamaan omaa korvaustaan (toki merkittävä osa kapasiteetista vähintään vuositason soppareilla, mutta tämä kriisi alkoi juuri kun neuvottelut sopimuksien uusimisesta olivat alkamassa).

Pointti siis on että vaikka markkinalla oli konttilaivoissa hivenen ylikapasiteettia, on tilanne heilahtanut nyt selkeästi tarjonnan puutteeseen ja kilpailua käydään nyt asiakkaiden kesken siitä kenelle tärkeintä saada tavarat kulkemaan perille ja mielellään ajoissa. Eli normaalia kysynnän ja tarjonnan balansointia, mutta noita kysyntä ja tarjonta kerroksia on useampia.

12 tykkäystä

Se on juuri näin:
DHL chief executive Tobias Meyer on Wednesday warned the ongoing disruptions to global trade caused by Houthi rebel attacks in the Red Sea could lead to shipping container shortages in Asia in the coming weeks.

Meyer said during a panel discussion in Davos that such a shortage could occur because a sufficient amount of containers may not be transported back to Asia.

5 tykkäystä

Onko seuraavana withsecuren vuoro…

1 tykkäys

Olihan siinä sellaista haikean analyytikkomaista herkkyyttä eron hetkellä. My heart will go oooon…

3 tykkäystä

Meinasin viime viikolla kirjoittaa Ostin/myin juuri äsken-ketjuun, että pitkän omistusjakson jälkeen päätin luopua Efecten osakkeista. Yhtiö on tehnyt mitä luvannut, mutten nähnyt osakkeen arvossa kovin paljoa kasvuvaraa vaikka yhtiö pääsisikin tavoitteisiinsa.

Onneksi en kuitenkaan kirjoittanut. Nyt nimittäin voisi hävettää ja harmittaa… :face_holding_back_tears:

59 tykkäystä

Hieman aloittelinkin Karon Grillin Seppo Saario -jaksoa. Taisi hänen yksi mieluisimpia sääntöjä olla

”Jos yhtiöllä menee hyvin, sitä ei kannata myydä.”

Itse ajatellut tehdä juuri näin. Se onkin sitten vaikea määrittää, meneekö yrityksellä hyvin.

19 tykkäystä

Täsmennätkö boomerille, että mikä/kuka ihme tämä RE on?

1 tykkäys