Paljonko toimittajalla on kompetenssia kommentoida nykyistä koulutusta ja pisa-tuloksien laskun syytä?
Romahtaneesta osaamisesta syytetään tekoälyä ja helpotnopat.fi-nimistä verkkosivua.
On kyllä nopeaa tämä oppimistuloksien lasku kuin kaksi vuotta sitten erään anonyymin tekemä harrastesivusto on kannibalisoinut kaiken opetuksen tässä maassa!
” Huonosti suunnitellut pistetehtailun mahdollistavat opintojaksot eivät ole suomalaisen yhteiskunnan etu. Jos opiskelijat suorittavat tutkintonsa esimerkin kaltaisten opintojaksojen avulla, ei heillä ole valmistuessaan työelämän edellyttämiä valmiuksia tai korkeakoulututkinnon pätevyyttä”, Hallila päättelee.
Jos koko järjestelmä mahdollistaa tutkinnon naputtelun viikossa (ei mahdollista) niin kyllä siinä kohtaa oikea kysymys onko tätä tutkintoa järkevää edes ylläpitää?
Suurempi kysymys on, miksi tutkintoon on liitetty niin paljon turhaa pakollista tuubaa?
Näistä on jokaisen opiskelijan suoritettava neljä ja jokaisen naputteluun menee parista tunnista vajaaseen kahdeksaan, mielelläni naputtelisin vartissa pois jos se olisi mahdollista.
Nämä puolestaan ovat jo isompia kokoanisuuksia ja juridiikkapuolen kurssi perustui käytännössä kokonaan siihen, että lue kaikki sopimukset mitä olet tekemässä ja millaisia oikeuksia kuluttajalla on ostoksia tehdessä. Yritykset, kuluttaja ja yhteiskunta puolestaan sitten lähempänä yhteiskuntaoppia tai voihan sen jokin nähdä jonkinnäköisenä kansantalouden introkurssina. Työyhteistöosaaminen puolestaan opettaa että nää jokainen ihmisenä taustastaan riippumatta ja kiukuttelu ei kannata.
Tässä on kanssa jokaisella pakollinen opintokokonaisuus josta voisi suoraan heittää jorpakkoon 2/3 kursseista, kaikenkaikkiaan näihin jokaisella pakollisiin opintoihin on ympätty 84 opintopistettä joka kelpaa kelalle 1,5 vuoden opintosuoritteeksi. Tähän kun lisää että ensimmäiseksi työharjoitteluksi kelpaa käytännössä työ kuin työ ja siitä saa vielä 15 opintopistettä niin ollaankin jo tutkinnon puolivälissä ilman, että on opittu käytännössä mitään työelämään valmistavia taitoja.
”Korkeakouluissa tekoälyä on pidetty hyödyllisenä apuvälineenä, joka auttaa tehtävien ideoinnissa ja palautteen saamisessa. Käytännössä tekoälylle on kuitenkin ulkoistettu kokonaan kirjoittaminen, jäsentäminen ja kirjojen tiivistäminen”, arvioi Helsingin yliopiston sosiaalipsykologian lehtori Rasmus Mannerström.
Tämäkin tekoälyn demosointi laittaa kyseenalaistamaan käyttääkö lehtori itse ollenkaan tekoälyä? Tekoälyn käyttämä kieli on niin palikkamaista, että sillä ei kyllä mitään pitkiä tarinoita kirjoiteta ja jäsennellä sellaista tekstiä joka menisi mistään suodattimisesta läpi natiiville. Mitä kirjojen tiivistämiseen tulee niin siihenhän tekoäly on kuin juuri tehty ja se on sitä kuuluisaa työn tehostamista.
Hänen mukaansa syvällinen oppiminen uhkaa korvautua pinnallisella sisällön tuottamisella. Tutkinnon merkitys vähenee ja henkilön asiantuntijuus hämärtyy.
Tähän suuntaanhan koululaitosta on kehitetty vuosikausia opintokokonaisuuksia tiivistämällä ja opettajien resursseja per oppilas karsimalla. Mitä isompi monivalinnoilla tehty nettitoteutus sen parempi ja koulu kiittää kun entistä suurempia korkeakoulutettuja saadaan kortistoon.
HALLITUS PÄÄTTI lukiokoulutuksen uudistamisesta keväällä 2017. Päätös kattoi koulutuksen tavoitteiden, sisällön ja ylioppilastutkinnon uudistamisen.
– Päätöksen seurauksena myös lukion opetussuunnitelman perusteet tuli uudistaa, vaikka edellistenkin perusteiden toimeenpano oli kesken, Lehtonen muistuttaa.
Haastatellut rehtorit toivoivat oppiaineiden sisältötavoitteisiin väljempää kuvausta ja lisää pelivaraa lukioille ja opettajille.
Rehtorit arvostelivat myös eri sisältöjen opetuksen aikataulun tarkkuutta. [Heistä vaikutti, että minuuttiaikataulu oli opettajien palkkausperusteita, ei oppimista, varten.]](Tutkittu juttu: Lukiouudistus teki Suomesta satojen erilaisten lukioiden maan • Opettaja.fi)
”Työnantajat eivät pysty arvioimaan ja vertailemaan työnhakijoiden tietoja ja taitoja luotettavasti, jos osan tutkinnot on tehty pitkälti tekoälyn avulla”, Mannerström sanoo.
Kuinka moni oikeasti on joutunut käymään läpi mistä hänen opintonsa aikanaan koostuivat ellet ole hakeutumassa julkiselle.
Satakunnan ammattikorkeakoulussa matemaattisia aineita opettava Marika Toivola sanoo, että ongelman juurisyyt olivat nähtävissä jo yli kymmenen vuotta sitten, jolloin hän opetti lukiossa.
Romahtaneesta osaamisesta syytetään tekoälyä ja helpotnopat.fi-nimistä verkkosivua.
Toivola palauttaisi läsnäolotentit insinööriopintoihin. Nykyinen monimuotokoulutus mahdollistaa opintojen suorittamisen täysin etänä.
”Nykyisinhän emme tiedä, kuka tentit ja harjoituskokeet oikeasti tekee, opiskelija, tekoäly vai joku muu.”
Tämäkin opettajan vaatimus tuntuu erikoiselta, mikäli koulu haluaa läsnäolotentit se on tehtävissä ihan opettajan ja rehtorin yhteisellä päätöksellä. Ei tähän tarvita mitään lakimuutosta, mikäli monimuoto-opiskelija ei pääse koeaikaan kyseistä tenttiä tekemään niin, EXAM-tenttejä vain tekemään.
Campus Onlinessa on insinööritutkintojen pakolliset matematiikan ja fysiikan kurssit. Niihin ei sisälly minkäänlaista koetta osaamisen mittaamiseksi.
”Tämä on melkoinen houkutus niille, joilla matemaattinen osaaminen on jäänyt alakoulun tasolle ja matemaattinen identiteetti on jäänyt kehittymättä. Tällaiset opiskelijat eivät miellä matematiikkaa itselleen merkitykselliseksi, eivätkä näe sitä välttämättömänä insinöörin työssä menestymiselle”, Toivola valottaa.
Miksi kukaan matemaattisesti lahjaton ylipäänsä hakeutuu insinööriksi?
Mikäli matemaattinen osaaminen on jäänyt alakoulun tasolle, miten sillä on ollut mahdollista luistella vielä kaksi seuraavaakin koulutustasoa läpi kirjotuksineen tai pääsykokeineen?
Kaikenkaikkiaan on upeaa kuinka paljon asiavirheitä tähän tekstiin mahtuu, voisi melkein kyseenalaistaa miten toimittaja on ylipäätänsä saanut itselleen maisterintutkinnon kasaan kultaisella kasarilla, sillonhan kaikki oli vielä kunnollista.