Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Suomessa toimitusjohtaja oma esimies, kun laajennetaan pääkonttorille ulkomaille, tulee vielä kaksi johtajaa väliin ennen herra isointa.

Hyvinvoinnin johto on todella kankea ja vastuunkantajia on todella hankala löytää. Kuulostanut siltä näin sivusta seuraajana, että esimiehet eivät aina tiedä rooliaan tai vastuutaan, ja isomman varpaille ei haluta astua. Tämä siis vain huomio yhdeltä alueelta

2 tykkäystä

Ollut mielenkiintoisia keissejä seurata. :smiley: Pidän jokseenkin käsittämättömänä, että Nikola on edes pystyssä ja firman arvo on lähemmäs miljardin markkinoilla.

Sama juttu Hyzonin kanssa ja firman arvo kuitenkin 200 miljoonaa tällä hetkellä.

“Never stop the madness ja seuraavaan seikkailuun” on lie se sijoitusmetodi taustalla. :melting_face:

5 tykkäystä

@Isa_Hudd, vähän jouluterveisiä. :slight_smile:

7 tykkäystä

Sote-alan organisaatioesimerkki, muutaman sadan hengen organisaatio:
-minusta yksi porras alaspäin on se hyödyllisin osa ja tekevät suurimman osan laskutettavasta työstä.
-koen itse olevani ainakin semihyödyllinen konsultanttiroolissani ja teen myös melko paljon laskutettavaa työtä
-kaksi esimiesporrasta ylöspäin koen hyödyllisenä; toinen on merkittävä substanssiasiantuntija ja toinen huolehtii työsopimuksista, ylemmälle johdolle raportoinnista, tiedottamisesta johdon ja tykinruoan välillä jne.
-seuraavista puolenkymmenestä hallintoportaasta, sisältäen n. parikymmentä eri johtajaa, vastuualuenönnönnöötä ja päällikköä en tiedä juuri mitään mitä he tekevät enkä ole heitä nähnyt koskaan livenä. Voivat toki tehdä jotain hyödyllistäkin, en sano sitä. Mutta laskutettava toiminta viedään kokonaan läpi tuossa kahdessa esimiestasossa.

19 tykkäystä

Vuosina 2004-2019 S&P tuotti keskimäärin n. 30% per nelivuotiskausi, Russell vastaavasti n. 31%. Vuoden 2020 alusta joulukuuhun 2023 Seppo on +46% mutta Rasse vain +21%. Nyt marras-joulukuussa Rasse on alkanut tuottaa Seppoa paremmin. Hypoteesini on, että tästä alkaisi mahdollisesti suurempikin aliarvostuksen purkautuminen.

Olen alkanut hamstrata Russell-turboja uhkapelitarkoituksessa. Tästä saa varsinaisen salkun* kylkeen ihan kivan “kaikki tai ei mitään” -pelin, jossa riski on kuitenkin rahoitustasojen kautta rajattu. Suunnitelma on ostaa dipeistä lisää ja mahdollisesti kevennellä kovimpien nousujen päätteeksi.

*Noin 80%:sti suomiosakkeista koostuva salkku, jonka sijoitusaste nostettiin lokakuussa ensimmäistä kertaa hieman päälle sadan prosentin. Salkun YTD tätä kirjoittaessa +25,7%, ja lienen nimenomaan sen johdosta (yli-)itsevarma tämän Russelin suhteen.

4 tykkäystä

Mitä jos sepe onkin yliarvostettu?

1 tykkäys

Kuvassa tämänhetkiset turbot. Lähiviikkoina Rasse on noussut yllättävänkin pirteästi. Melkein toivoisi muutaman prosentin korjausliikettä seuraavaksi, niin saisi position täyteen.

Puru viime twiittien perusteella alkanut epäilemään, minä en. Käykö tässä niin että jään ainoaksi karhuksi? Siitä voi vetää johtopäätöksiä.

Päivän teollisuusdata jenkeistä oli minulle yllätyksetön.

Omistamalla osaketta jostakin yrityksestä, omistajan pitäisi odottaa omistamansa yrityksen tuottavan kulujen jälkeen omistajilleen vuosittain yli riskittömän koron ja vähän päälle. Tässä on isoja haasteita, nyt on totuttu spekuloimaan kurssilla, kun ne on nousseet. Mitä tapahtuu jos kurssit laskee edes jonkun aikaa? Ne romahtaa?

Omistamalla kryptoja oletuksena että tulee uusia kryptosijoittajia, muutenhan nämä ei tuota mitään? Vaikka otettaisiin käyttöön jossakin tärkeässä palvelussa, niin mistä tuotto tulee? Mielellään kuulen ylläoleviin kysymyksiin vastauksia.

1 tykkäys

Noh, uhkapelatessa mitä vaan voi sattua. Harkitsin myös sellaista pelikirjaa, jossa olisin myös shorttina Seppoon. Mutta ei markkinan “timanttia” oikein viitsi shortata. Saatamme hyvinkin olla megateknojen orjia 40-luvulla, ja megateknoja lukuunottamatta Seppo ei ole välttämättä mikään kuplaisen kallis. Menkööt Seppo ylösalas minne vaan, Russelissa odotusarvo on parempi.

2 tykkäystä

Kysytään täältä kun en muista tällaista aikaisemmin nähneeni. Salkun päiväraportin tuottoprosentti on jostain syystä muuttunut punaiseksi. Onkohan tuo vaan joku Nordnetin typo?

Niin tai näin, niin välillä mennään ylös ja välillä alas

3 tykkäystä

Tämä sisältö ei ehkä nyt ihan oman ketjun arvoinen ole? Ehkä @Sijoittaja-alokas keksii jonkin ketjun mihin nämä siirtää?

3 tykkäystä

Jatkaakseni pienen tauon jälkeen viskeistä, kaikki Kyrön tuotteet on kuraa.

Ja jos muistelee khh:ta maistellessaan niin aivan karseeta kuraa.

Itse asiassa pahoitin mieleni tuosta tämän valmistajan pullon kuvasta niin että joulun pyhät mennään pelkällä oluella :grin:

Ja siltä varalta että V.P. Bannaa mielensäpahoittajat politiikkaketjun lisäksi taatakseen kaikille rauhallisen joulun niin hyvät joulut vaan koko foorumille! :santa:t2:

P.s. Antakaa lapsille raitis joulu, juokaa viinat itse :innocent:

8 tykkäystä

Kaikki viskit on kuraa. Herrasmieshen lasissa on konjakkia. :tumbler_glass:

13 tykkäystä

Jos vielä Qt:n palkitsemisrajojen alentamiseen otetaan yksi näkökulma, niin voidaanko siitä arvioida, että negaria ei enää olisi tulossa tälle vuodelle? Jos odottelivat tuon asian julkaisua niin kauan, että ohjeistuksessa pysyminen on varmaa?

Silloin kuin ei juo Möettiä.

8 tykkäystä

Russell 2000 ketju poistettiin niin liitetään tämä valmiiksi tarinoitu viesti sitten tänne. Kyllä minusta kokonaista indeksiä tai laajemmin US small cap sceneä koskeva keskustelu olisi voinut olla ketjun arvoinen, kerta kaikille piskuisille yksittäisille höpöhöpö-yrityksilleenkin on omansa. Mutta sopinee se olemassaoleviinkin säikeisiin.

Itsekin olen pannut merkille tuon arvostuseron repeämisen US small - large cap välillä. Tulikin otettua lokakuussa näkemystä US pienyrityksiin ja ostettua US small cap value etf:ää (ZPRV).

Toki pienyrityksistä puhuminen voi olla pohjalaiselle vähän harhaanjohtavaa, kun Russell 2000 yritysten keskiarvo market cap on melkein 3 miljardia ja mediaanikin 840 miljoonaa dollaria (lähde FTSE Russell 2000 datasheet 11/2023).

Toinen syy miksi olen itse kahlannut näitä small cap indeksejä on pyrkimys hajauttaa muuta indeksisijoittamista sisämarkkinoilla toimiviin yrityksiin. Monien suuryritysten (joista normaalit markkinapainotetut indeksit koostuu) toiminta on niin globaalia, että kaikenlaiset häiriöt toimintaketjuissa, pakotteet tai muut geopoliittiset häiriöt vaikuttaa toimintaan isosti. Vaikka pienyrityksissä on lähtökohtaisesti korkeammat riskit, voi tällaisiin uhkiin peilaten esimerkiksi jenkkien sisämarkkinoilla toimivat pienyritykset olla paremmin suojassa. Ja tuollaisia uhkia tuntuu nyt leijuvan vähän joka maailmankolkassa. Vielä ei oikein ole tuollaista sopivaa “sisämarkkinaindeksiä” osunut silmiin, vaan joutunut sen hajautuksen hoitamaan suorilla mm. REIT osakkeilla.

14 tykkäystä

Kostean joulun kunniaksi :christmas_tree:

29 tykkäystä

pörde master

image

7 tykkäystä

Larsen X.O. on siedettävää. Muu kuraa. Jopa ne joita en ole maistanut. :ok_hand:

2 tykkäystä