Inderesin kahvihuone (Osa 8)

En lähde. Sitä on ja olen luvannut itselleni, että lisää en enää hanki. Nokian omistaminen ollut tie pettymyksestä toiseen.

7 tykkäystä

Alla olevassa tviittiketjussa on 100 Mungerin lausahdusta/ajatusta. :slight_smile:

Osa oli tuttuja mulle, mutta suurin osa ei. :point_down:

14 tykkäystä

Juu… Kyselyt on hauskoja. Ei siinä mitään. Itse kun olen täällä omana itsenäni, pidätän oikeuden pikku yksityisyyteen.

Voisi tietty luoda uuden kaksoisidentiteetin ja rällästää nimimerkin takaa.

Toki voihan mulla sellainen jo ollakin, jota käytän vakoiluhommissa. :sweat_smile::wink:

Jeps. Tosi hieno juttu, mikäli tällainen parannus on tullut.

Hyvä Inderes! :muscle:

@Sijoittaja-alokas ainakin käynyt huijaamassa heti, että hällä olis ollut negatiiviset tuotot tänäkin vuonna.

4 tykkäystä

Heh, katoin, että pitää arvata vuoden 2024. :smiley:

Tässä on mun vuoden 2023 lopullinen YTD (tai vika kuvakaappaus, vikalta pörssipäivältä kuitenkin, on voinut hiukan muuttua tästä):

EDIT:
Mutta joo, veikkaukseni on, että teen ensi vuonna hieman turskaa, mikä käviki jo selväks. :smiley:

12 tykkäystä

Tänä vuonna tappion tekeminen on ollut liki mahdotonta :grin: Huomenna toki kaikki on toisin.

Mutta ei tänään, kun tuolla kirjoitit tästä vuodesta :metal: Herranvuosi 2024.

Eli tappioita ei tänään ole voinut tehdä indekseilläkään :smiley:

5 tykkäystä

Jos oot indeksi sijoittaja ja olet sijoittanut Helsingin indeksiin niin ihan hyvin olet voinut tehdä tappiota.

Suosittelen indeksisijoittamista kaikille, jottei vaan vahingossa ala kasaantumaan mitään ylimääräisiä pääomia.

Nih

IMG_9910

4 tykkäystä

Niin tänään on nollat. Elän vielä viime vuodessa. Kirjoittelin tänään dokumenttejakin, joihin tuli eilinen päivämäärä.

Voi olla, että tein sen toki tahaltani.

Kuka tekis tästä uuden kyselyn? Varsinkin paljonko tammiralli osakkeiden First North tekee tappiota/tuottoa huomenna.

2 tykkäystä

49 tykkäystä

Mistä noita vuosittaisia tilastoja saa kaiveltua kun omassa profiilissanikin nään vaan yhteenvedon mutta en löydä kohtaa josta saisi esim. vuosittaista dataa:)
Vähän kiinnostaisi tietää paljonko roikun täällä:)

1 tykkäys

Tuolta pitäisi löytyä:

https://keskustelut.inderes.fi/u?order=likes_received

Painamalla viikko voi vaihtaa aikamääreen

3 tykkäystä

Itselläni YTD näkyi hetki sitten olevan -24,4 %. :melting_face:
Syynä Nordnetin tekemä tekninen kirjaus Duellin annista, jossa tein absurdin kokoisen toissijaisen merkinnän. Se mitätöityi nyt 1.1.2024 lähes täysimääräisesti.

1 tykkäys

Kyllä tämä sijoittaminen on sitten helppoa boomeerien vuosituotto saavutettu vaikka osakepörssit ei vielä edes auki. Tästä extrapoloitu vuosituotto on 1.07^365 = 5309808459800%.

39 tykkäystä

Oma arvaukseni pörssivuodesta 2024:

20 tykkäystä

Laitan tännekin, jotta ei mene keltään ohi. :slight_smile:

Kiitos hienosta duunista @Ipelius! :pray:

Eli tässä olisi yhteenvetoa siitä, mitä osakkeita ollaan veikattu vuoden nousijoiksi:

3 tykkäystä

Tämä on mielestäni otettava vakavasti, kun sen kirjoittaa @Lexus kaltainen herrasmies. On valitettavaa, kun yhtiö julkaisee huonoja uutisia, niin kaikki kynnelle kykenevät rientävät yhtiöketjuun kertomaan oman mielipiteensä riippumatta siitä omistavatko he edes kyseistä osaketta. Taisin tuossa Nokian viimeisimmän tulosvaroituksen jälkeisenä aamuna vilkaista ketjua ja siellä oli 68 lukematonta viestiä ja oli vasta varsin aikainen aamu, päivällä todennäköisesti tuli vielä paljon lisää.

Nokialla on suuri julkisuusarvo, joten on toki ymmärrettävää, että se monia kiinnostaa ja sillä on paljon osakkeenomistajia. Se ei kuitenkaan oikeuta spämmäämään ketjua muutaman sanan turhanpäiväisillä kommenteillla tai suorastaan ilkkumisella huonosta suoriutumisesta. Ketjussa on paljon korkeatasoista keskustelua ja näkee, että pitkään osaketta omistaneet todella panostavat viesteihinsä, usein kannattaa lukea ne ensin hyvin huolellisesti ja vasta sitten kommentoida, jos on jotakin uutta annettavaa. Kysyä toki saa aina, jos ei ymmärrä jotakin ja ajattelee, että ehkä monelle muullekin asia on epäselvä. Joten hieman kunnioitusta ketjun sisällöntuottajille ja pidetään omat mölyt mahassa, jos tarkoitus on vain purkaa omaa pahaa oloa tai naureskella Nokia-sijoittajien epäonnelle.

Liputuskulttuuri on mahdollisesti ollut melko hellävarainen Nokia-ketjussa, halutaan antaa kaikkien kukkien kukkia, muistan @OldFeki :n joskus maininneen, että hän ei periaatteesta liputa ketään. Tästä seuraa helposti kuitenkin kauppalehtimäinen tunnelma ketjussa ja se on omiaan turhauttamaan ja karkottamaan asioista oikeasti tietävät tahot. Toivon nyt malttia kaikilta, että ei karkoteta lisää hyviä kirjoittajia vaan mietitään aina ensin, mitä kirjoitetaan ja sitten vasta annetaan näppäimistön laulaa. Kyllä tästä vielä hyvä tulee ja Nokiakin nousee suosta🙂

Disclaimerina vielä, en omista tällä hetkellä Nokiaa, mutta harkitsen vakavasti, jos tänään tulee yli 5% lasku.

51 tykkäystä

Muistathan että Australiassa upside=downside :upside_down_face: :kangaroo:

4 tykkäystä

Tiedättehän että nukkuessa käsittelee edellisten päivien tapahtumia ja lokeroi syntynyttä tietoa.

Tai sitten näkee unta että Hjallis Harkimo ostaa Inderesin ja etsii pojilleen suojatyöpaikkoja. Koska eivät sopineet analyysia tekemään niin ainoa sopiva paikka löytyi Joelille Loungen hovimestarina. Harmillisesti tässä paikassa työskenteli jo kaikkien pitämä @Sijoittaja-alokas. Kukaan ei tykännyt kun @Sijoittaja-alokas joutui kouluttamaan itselleen seuraajaa ja lopulta @SijoitusSeppo joka on vain alter ego Kyösti Kakkoselle jyrähti ja sanoi ettei häntä enää Loungessa nähdä jossei Harkimoita potkita pihalle.
Sitten heräsin. Mitäköhän tästä pitäisi päätellä tulevaa pörssivuotta ajatellen.

40 tykkäystä

Hyviä nostoja!

Olisikohan 50 viimeisestä viestistä 14 poistettu; osa poistettu itse (kirjoittaja itse, pisteet siitä), osa mode suoraan ja osa liputuksesta. Laskin hyvin karkeasti “käsin” tässä joku toinen päivä, että Nokian ketjuista poistuu ja piilottuu viesteistä noin 7 prosenttia, jos otetaan mukaan viestien siirrot ja henkilöiden itse poistamat niin prosentti on ehkä noin 10 prosenttiyksikköä. Todella korkea prosentti yhtiöketjuksi.

Siitä on vähän aikaa, kun joku ilmaisi ettei tarvitse poistella, mutta suhteellisen lyhyenä ajanjaksona (vajaa viikko) oli poistettu 20 viestiä ja ketju olis toisenlainen, jos ne olis jätetty.

Uskaltaisin väittää, että sijoitusaiheisista ketjuista Nokian ketjusta annetaan eniten banneja, toki luku ei ole valtava, mutta kertonee jotain… okei viestejä tulee paljon, mutta silti. Mielestämme jäähyt ovat olleet aiheellisia, ketään ei bannata karhumaisuuden (tai härkämäisyyden) takia, vaikka niin on vihjailtu.

Samanaikaisesti laadukas yhtiöketju ja sitten toisesta päästä sitten ongelmallinen ketju sijoitusaiheiseksi ketjuksi.

Muutamia nostoja Nokian ketjuun liittyen:

  1. Nokia-vitsit ovat hauskoja eri ketjuissa ja niistä joistain olen minäkin tykännyt, mutta joskus jotkut naureskelut saattavat menevät yli… en osaa sanoa. Joskus tällaisiakin on saanut poistella.

  2. En tiedä, mutta joskus se voisi auttaa ettei toista samaa asiaa, kun tuntuu joskus, että henkilöt joilta viestejä poistetaan suhteellisen isolla prosentilla niin sama asia toistuu.

  3. Kyllä viestejä siirrellään, mutta kannattaisi suoraan ehkä laittaa osa viesteistä meemiketjuun tai Kahvihuoneelle.

  4. Nokian ketjussa on suurin osa hyviä viestejä ja ehkä, jos ei ole uutta sanottavaa, niin antaa olla. Toisaalta Nokia-ketjun aktiivit kirjoittavat pääosin erinomaisesti, eli turha ehkä heille on joskus naureskella “härkämäisyydestä” tai muusta. Naureskelun sijaan voi itse kirjoittaa asiallisen sekä kohteliaan että hyvin argumentoidun ja perustelun viestin.

  5. Heitot tai muut kommentit, jotka ei tuo lisäarvoa niin kannattaa jättää pois. Jos ei ole uutta tai järkevää sanottavaa, niin antaa olla.

  6. Hyvillä käytöstavoilla pääsee pitkälle.

  7. Referaatit kunniaan linkkien osalta sekä maininnat maksumuureista ovat poikaa ja lisäksi joidenkin viestien osalta viestien muotoiluun voinee kiinnittää huomiota.

Jotkut viestit saattavat joskus olla sellaisia, jotka voisi poistaa suoraan, mutta voivat olla vähän epäselviä niin kannattaa liputtaa ja samalla laittaa teksti, miksi on liputtanut.

Laitan tämän saman viestin Nokian-ketjuun.

Kiitoksia ja mukavaa alkanutta uutta vuotta!

23 tykkäystä

:sweat_smile:

Olisikohan loma Foorumilta poikaa? :thinking:

7 tykkäystä

Ainakin tällainen tuore nimimerkki melskasi Yhdysvaltojen presidentinvaali ja Venäjän aggressiot -ketjussa muutaman päivän, kunnes katosi yks-kaks ja vei viestinsä mukanaan.

kuva

8 tykkäystä