Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Paljonkohan Hesuli ottaa tästä menetyksestä osumaa

2 tykkäystä

Nyt kun selitit asiaa, ymmärrän paremmin sen, miksi video oli otsikoitu siten kuin oli. En edelleenkään pidä sitä onnistuneena, sillä joka tapauksessa se näin vanhemman naisen silmiin näyttäytyi jokseenkin ikärasistisena ja naista vähättelevänä. Otsikkohan oli Inderesin virallisella sivulla ja uskoakseni moni muukin ikäihminen on sen voinut kokea loukkaavana. Harvalla lienee ensimmäinen ajatus sitä lukiessa ollut se nyt kertomasi, ettei ko. ultrariskinen osake sopisi isoäitien salkkuihin nimenomaan siitä syystä, että he ovat viisaampia ja parempia sijoittajia.

Hieman turhauttaa selittää täällä foorumilla tätä asiaa, kun ymmärrystä ei vain tahdo löytyä. Lopetan keskustelun osaltani tähän.

2 tykkäystä

Anteeksi, mutta kyllä minä nyt mieleni pahoitin. Tarvitseeko kaikkea ottaa niin absoluuttisen kirjaimellisesti ja tulkita negaation kautta.

40 tykkäystä

Juha Variksen tviitti perjantain kunniaksi. :slight_smile:

13 tykkäystä

No jaa. Olen oikeasti aika huono sijoittaja ja Neste -ketjussakin osa kirjoituksista on vähän tajunnanvirtaa. Luulen tietäväni nyt mikä on kivi markkinan kengässä, mutta olen epävarma tilanteen pysyvyydestä.

Tämän vuoden tavoite on vähentää höntyilyä ja sitä kautta virheitä. Pyrin nukkumaan jokaisen päätöksen jälkeen vielä yön yli. Koitan tuoda päätöksiin enemmän omaa arvonmääritystä ja laskentaa.

Aika monesti luin nuo omat viestini läpi ja yritin analysoida riskiä mikä silti yhä on “musta tuntuu” -tasolla. Mallisalkku ja muut antoivat oikeasti tukea ajatuksille.

Katsotaan parin kolmen vuoden päästä :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

Tuossa loppuvuodesta kevensin Konecranesia 39 eurolla ja ostin Nestettä kolmellakympillä. Sen jälkeen Cranes +27% ja Neste -16%, mutta kokeneena sijoittajana olen sataprosenttisen rento asian suhteen, ei tunnu siis yhtään missään.

Edit: @Rokka Kerroin Alokkaalle mitä firmoja salkussani on, ja hän kysyi olenko 87-vuotias :grimacing:

66 tykkäystä

Edit.

Mitäpä tuohon muutakaan sanoa kuin törkeää ikärasismia @Sijoittaja-alokas.

26 tykkäystä

Olen vilpittömästi kade:

Taisin keventää Konecranesia 34 eurossa ja ostin sitten Nestettä about 38 eurolla
Sitten ostin Nestettä lisää kai noin 37 euron hinnoilla ja myin loput KC:t kai noin 40 eurossa.
Sitten ostin vähän lisää Nestettä 27-28 eurolla

Oh My God Gif - IceGif

37 tykkäystä

Hmm ajattelin maanantaina ehdottaa linkedIn-vapaata päivää kolleegoille. Jos silloin vaikka vastaisimme sähköposteihin sen sijaan että kirjoitetaan pitkiä ylistystarinoita linkkariin

17 tykkäystä

Monen suht nuoren joita eläke ei vielä kosketa ajatusmaailma saattaa olla tuollainen. Sitten kun oma eläke lähestyy ja huomaa että bruttotulot karkeasti puolittuu niin saa siinä säästöruuvia alkaa vääntämään jos ei ole sitä velatonta asuntoa. Lisäksi tulojen pienentyessä pitää tarkemmin alkaa katsoa monia asioita. Tähän päälle ehkä myös heikkenevä terveydentila, mahdollisten yksityisten lääkäripalvelujen tarve, lääkekulut, siivous/muiden palvelujen aputarve yms.

Kuinka moni tässä ajassa uskaltaisi heittäytyä vailla puskureita tällaiseen? Olisi varmaan sähkölämmitteisessä asunnossa jokin aikaa sitten joutunut kääntämään lämmöt veks?

6 tykkäystä

Ja taas Boeing oksikoissa. Hyviä vehkeitä :grin:

Edit. Boeingistä on tehty dokkarikin. Löytyy netflixistä

2 tykkäystä

Boeingin olisi pitänyt suunnittella kokonaan uusi kone B737:n tilalle. Vanhan rakenteen tekohengitys loputtomiin johti jo katastrofeihin, mutta sitkeästi painetaan vieläkin. Ensimmäiset kaupalliset B737 lennot alkoivat vuonna 1968!

Edit hauska video Boeingiin liittyen: https://youtu.be/-1coWuTGRbM?si=CUJeIliNrJwEh0iM

2 tykkäystä

Suomen parhaan treidaajan näkemyksiä markkinasta.

Viittaa 2.4.2021 ilmestyneesee kolumniinsa, milloin markkina tunnelma oli hyvin euforinen.

Mäkinen on tainnut itsekin myöntää, että on kuitenkin parhaimmillaan treidaamisessa. Lisäksi hänellä on taipumus katsoa markkinoita karhuisen linssin läpi.

Mielenkiintoista huomata, että en ole itse ainoa, jolla ruvennut tekemään hiukan pahaa markkinan meno viime päivinä ja ärsyttämään miten olen missannut niin pahasti hyviä paikkoja seuraamissani tekno-osakkeissa.

29 tykkäystä

Laittoi kumminkin vastuuvapauslausekkeen loppuun :grin:

38 tykkäystä

Jokohan emppu ois pohjilla?

13 tykkäystä

Mut mieti, jos laittais 3-numeroisen kannattavuusprosentin ekseliin. :cowboy_hat_face:


Ja sit ku laittaa reinvestmentrateniasiat kans kuntoon, ni puhutaan tulevasta Nokiasta. :cowboy_hat_face:

image

4 tykkäystä

Otsikko kuvaa paremmin Empun nykytilaa, seuraavana toivottavasti “One group to Squeeze them all”.
Shortattuna tällä hetkellä 11.59%.

4 tykkäystä

Minulla osinkosalkku, jossa siis hyviä osingonmaksajia. Tänä keväänä tulee ihan kivat osingot. Pistänkö osingot A) ko osakkeeseen mistä tuli. B) toiseen hyvään osinkolappuun C) kasvuosakkeeseen? Mitä mieltä?

3 tykkäystä

Sijoitussalkkuni euromääräiseen kokonaisarvoon tupsahti tänään perjantaina 8.3.2024 yksi uusi nolla lisää. Päätin juhlistaa tätä aiemmin horisontissa siintänyttä numeerista välietappia geneerisin tavoin ja siispä marssin samppanja- ja pienherkkuostoksille paikallisiin ravitsemusliikkeisiin. Kuplivan lisäksi päädyin onnenapilan muotoisiin suklaaherkkuihin.

Itseni palkitseminen tuntui kuitenkin jokseenkin väkinäiseltä ja itsekeskeiseltä, joten päätin kutsua mukaan juhliini myös vaimoni ja samalla oivalsin naamioida kokonaisuuden naistenpäivän herkutteluksi. Vaimoni ilahtui. Täydellinen rikos, ajattelin.

Sen pidemmittä puheitta ja näin herkuttelun ohessa haluan osoittaa kiitollisuuteni tälle erinomaiselle yhteisölle, jota ilman salkkuni kokonaisarvossa olisi varmastikin vähintäänkin yksi nolla nykyistä vähemmän. Vastaavasti ilman fantastisesti ja takuuvarmasti suoriutuvaa Hesulin Bördeä olisi nollia varmaankin jo yksi enemmänkin.

Kiitos! Matkamme jatkuu. Kuva liittyy. :point_down:

Yours,
KuHa

144 tykkäystä

Siistejä juttuja, mutta ihan vain varmistan: olihan etumerkki kuitenkin positiivinen? :grin:

19 tykkäystä