Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Christa N’dur on kirjoittanut jutun Amerikan Alokkaasta eli Jim Cramerista. :slight_smile:

Sijoittaminen älykkäästi vaatii monipuolisen työkalupakin, johon kuuluu mentaalisia strategioita ja tutkimusmenetelmiä, jotka on suunniteltu takaamaan johdonmukainen menestys. Yksikään sijoittaja ei voi onnistua joka kerta, mutta hyvin suunniteltuje sijoitusstrategioiden avulla voi tehdä älykkäitä päätöksiä säännöllisesti ja saavuttaa parhaat mahdolliset tuotot sijoitusmatkalla.

1 tykkäys

Juuri näin. Aika vähän pääsen tätä toteuttamaan, kun kotona keitän vain itselleni ja töissä joku muu keittää, mutta sen kerran kun olen isomman satsin laittanu tulille niin muistelisin, että laitan sellasen 6 mitallista menee 8 kuppiin. Sellasella 4-5 paahtoasteella olevaa perus Löfbergsiä tulee hyvää sillä.

Aiheeseen etäisesti liittyen, mitenkä olisikaan maailma parempi paikka (ainakin henkilökohtaisesta näkökulmasta), jos Audi olisi 2010-luvulla tehnyt samaa diesel-farkkujensa kanssa…

6 tykkäystä

Silloin kun vialä suodatinkahvia keittelin, punnitsin purut ja laitoin 7 grammaa vesiyksikköä kohti. Jauheita ei pitäisi koskaan mltata vetomitalla.

Nykyään automaatin säädän jauhatuksen ja annostelun osalta niin, että tuplaespresso tulee n. 30 sekunnissa. Ei hajua mitä määrää se vastaa

2 tykkäystä

Kahvi ei myöskään pilaannu kylmänä kunhan siihen ei lisää maitoa. Maito tai kerma lisää käymisprosessia mutta senkin voi juoda varauksella seuraavana päivänä.
Keitin itse liikaa kahvia eilen. Tänään lämmitin mikrossa ja lisäsin kermaa, hyvää oli.
Itse inhoan haaleaa kahvia termarista yli kaiken. Joko täysin kuumaa ja tuoretta tai sitten vaikka kylmänä. Haaleaksi mennyt kahvi on no-go.

5 tykkäystä

Riippuu millä teen.

Aeropressillä teen 21g puruja 250g vettä. Aeropressikahvit on vain todella usvaisia aamuja varten.

Mutteripannuun menee 11g puruja ja mitä sitä vettä nyt säiliöön mahtuu 80g? Valmista juomaa valmistuu n. 67.4grammaa.

Suodatin kahvia en ole tänä vuonna edes keittänyt.

Ja Segafredo Pausa tai Kaffa Roasteryn Herra Korppi. Olen yksinkertainen mies.

8 tykkäystä

Mutteripannu (tai mokkapannu) on mitä loistavin keksintö. Itse juon kahvia kupillisen päivässä ja mokkapannun hankkimisen jälkeen olen arvioinut että kulutan 2/3 vähempi kahvinpuruja. Ennen meni 3-4 mitallista jotta sai keitettyä minimimäärän ja nyt 1-1½. Pienikin kahvipaketti kestää tosi pitkään.

3 tykkäystä

Huomenna tulee kaksi vuotta Massen viimeisestä viestistä.

Minulla oli koko ala-asteen sama opettaja. Kun tuli kuudennen luokan kevätjuhla ja sen päätteeksi kokoonnuttiin vielä kerran omaan luokkaan vanhemmat mukana, opettaja sai sanotuksi, että parhaiten jää mieleen hyvät hetket niiden oppilaiden kanssa, joiden kanssa oli joskus tosi vaikeaa. Ehkä tämä kuvaa Massea, kaikessa rosoisuudessaan mieleenjäävä persoona.

100 tykkäystä

This is the way.

Löfbergin kahvit ovat mainioita. Esim. Kharisma tai Magnifika.

3 tykkäystä

Amatöörit tarvitsevat mitan. Jos olet joka aamu keittänyt kahvit samalla tavalla niin kyllä sen määrän vain tietää.
Sama juttu muutenkin keittiössä kun kokkaa.

10 tykkäystä

Kotona on Philipsin vanha keitin jossa suodatin osa on punnitseva ei tarvitse mittaa. Sen verran on tullut kaadeltua pussista, että silmä kertoo määrän yleisimmillä määrille.
Mökillä sitten hieman valjailla mitallisilla 1:1.

Oikeasti laadukkaat tuotteet palstalla paljon kehutaan Moccamasteria ja sen kestävyyttä, mutta minun makuun sillä ei saa niin hyvää kahvia, kuin esimerkiksi nykyisellä Philipsin tai edellisellä Braunin peruskeittimellä. Töissä aikoinaan tuli juotua kolmen erilaisen Moccamasterin kahvia vuosia.

Mitä muita suosikki keittimiä kahvihuonelaisilla on?

2 tykkäystä

@Masse oli jo ennen minun kyselyäni vähentänyt palstalle kirjoittelua. Hän ei ollut silloin kovinkaan iloinen, kun valtaosa viesteistä liputettiin ja poistettiin.

Toivottavasti hänellä on muorinsa kanssa kaikki hyvin. Viihdyttävä palsta-persoona :heart:

32 tykkäystä

Punnitsen kahvini. 7g/kuppi. Useimmin keitän 6 kupin pannuja ja kunhan vain on jotain väliltä 40-42g papuja niin riittävän tarkka.

Ja tietysti kun vasta jauhetusta kahvista kyse niin nimenomaan jauhamattomat pavut punnitaan ja laitetaan tyhjään kahvimyllyyn. Näin ei tule juhettua ylimääräistä ja keittimeen menevä kahvi on aina juuri jauhettua.

Ja kyllä kun tarjouksesta saa halvalla ostan myös valmiiksi jauhettuja. Näistä valtaosa menee työpaikan kahvihuoneelle, mutta ne jotka jäävät kotikäyttöön menevät edelleen vaa’an kautta suodatinsuppiloon.

3 tykkäystä

Tämä on täysin totta, ja itsekin päässyt läheltä todistamaan. Olin ennen töissä alallaan hyvämaineisessa firmassa, minkä kertomisesta koin ylpeyttä, ja kannoin firman takkia ylpeydellä. Töissä oli hyvä ryhmähenki ja työ tuntui merkitykselliseltä.

Sitten tuli covid19 ja alkoi täysi sekoilu. Ensin ilmoitettiin, että irtisanomisia ei tule, ja henkilöstö jaetaan kahteen ryhmään, jotka työskentelevät vuoroviikoin ja ”tällä estettäisi covidin leviäminen ryhmästä toiseen”. Ei kerrottu mitään tietoa, miten tämä toteutetaan ja miten palkanmaksu jne. Noh ennen kuin tätä päästiin edes aloittamaan, koottiin porukka kasaan ja toimitusjohtaja kertoi toimipisteemme toimihenkilöistä irtisanottavan 60% ja lähes kaikki työsuhde-edut lopetetaan. ”Kahvinkin saatte jatkossa ostaa itse”. Ihan ylimitoitettu ja paniikissa tehty liike.

Mites tässä kävikään? Töistä saatiin tehtyä vain aivan kriittisimmät ja loput jäi henkilöstövajeesta johtuen tekemättä. Henkilöstö oli todella stressaantunutta ja tunnelma töissä oli kuin painekattila ja välillä osalla läikkyikin yli kollegalle rähjäämisen muodossa. Asiakastyytyväisyys romahti.

Eipä mennyt kauaa, kun parhaat tekijät nostivat kytkintä ja lähtivät kilpailijoille töihin. Nyt kyseinen firma rekrytoi jatkuvasti toimihenkilöitä, mutta tuntuu saavan lähinnä ”jämät” tai koulusta vastavalmistuneet jotka käyvät kokeilemassa ja toteavat, ettei tämä ole heidän juttunsa. Kokeneet tekijät tietävät jo firman maineen ja välttävät sitä kuin ruttoa.

17 tykkäystä

“Jaahas, katotaanpas miltä Inderes SE näyttää.”

“Oo google translate, suomi, klikataanpas sitä”

Lopputulos:

(Kyseinen ketju taisi olla inderes behind the scenes) :smiley:

21 tykkäystä

Moni näkee varmaan punaista, mutta Moccamasterilla 2 kupilliseen 5 kukkurallista mittaa puruja, eli 2,5 mitallista puruja per kuppi. Eikä ole mitään väliä, onko kyseessä Pauligin vai Meiran rouhetta vaiko länsinaapurin jauhetta (kyllä, suomalaiskahvit on aina rouhetta, ruotsalaiskahvit jauhetta). Ostan aina tarjouskahvia ja niitähän on tarjolla jatkuvasti, en ole nuuka, mutta en myöskään hifistelijä.

Tämä toistuu vain viikonloppuisin, arkipyhinä ja lomalla, kaksi kuppia aamuisin per päivä, hyvin satunnaisesti 4 kuppia päivässä täyttyy, jos käyn päivän aikana kylässä tai vastaavaa. Töissä juon joka aamu kaksi kuppia ilmaista kahvia Pauligin kahvikoneen jauhamista pavuista, josta siitäkin osa tykkää ja osa ei. En juo tummana, vaan vähintään koneen maitojauhetta, liraus maitoa tai mielellään kahvikermaa. Sokeri tai sen korvike pilaa kahvin, sitä ei ikinä.


Jaa mutta siellähän onkin juuri Moccamaster keittänyt itselleni sopivan vahvat kahvit tummasta Juhla Mokasta (tarjouksesta tottakai), ei muuta kuin aamupalaoperaatio käyntiin! :slight_smile:

7 tykkäystä

Riku Virtasen tviitti USA:n eri alojen prosenteista kuukauden ajalta. :slight_smile:

https://twitter.com/RikuVirtanen_/status/1766566314452099271
image

4 tykkäystä

Kahviautomaatilla mennään. Poimin täältä vielä hyvät vinkit kahviin: https://www.maxhug.com/jura-e8-review/

2 tykkäystä

Laadukkaita tuotteita palstalla tuli sellainen vinkki, jonka ainakin itse kierrän kaukaa:

—————————————

On sen sortin sivut, että en uskaltaisi itse tilata tuolta mitään.
”Yhteystiedot” kohdasta ei löydy kuin kylmä nettilomake, johon varmaan voi lähettää valituksen kun ostettu tuote ei tullutkaan. Sivuilla käytetty kieli on tökeröä ja täynnä virheitä. Kerran huijatuksi tulleena kierrän tällaiset putiikit kaukaa.

1 tykkäys

Tilasin oman Jurani ja 10 kg papuja tuolta synkkänäperjantaina:

Laite on vielä pakkauksessa, koska jauhettua juhlamokkaa on vielä muutama paketti jäljellä.
Juran laitteista olen kuullut pelkkää hyvää.

Edellisessä työpaikassa oli näitä sankareita. Joskus oli hyvää mutta useimmiten joko laihaa tai ylivahvaa. Ei kiitos.

Kokatessa sinne päin on hyvä, mutta leipomisessa sillä tavalla tulee mitä sattuu.

4 tykkäystä