Eilen tein muutoksen Lähotapiolassa olevaan eläkesäästämiseen ja vaihdoin sijoituskohteen Lähitapiola ESG 2035 —-> Seligsonin rahastoihin siten, että kaikkia näitä on 1/5. Suomi indeksi, europpa indeksi, pohjoisamerikka, Top 25 brands ja Phoebus.
Samassa huomasin oppineeni, että tällaisen eläkesäästämisen ostot voi vähentää pääomatulojen verotuksessa. Ihan tarkkaan en lukenut miten kun mulla on vaan ost eikä tarkoitus nostaa varoja.
5000€ asti hyöty per vuosi, mutta todellako 5000€ pääomatulon voi kumota ps-säästämisen 5000€ merkinnöillä?
Alla olisi kyselyä foorumilaisten salkkujen keskittyneisyydestä. Tätä voisi toki määritellä monin eri tavoin, mutta mennään tällä kertaa näin:
kolmen isoimman osakesijoituksen paino kaikista osakesijoituksista (ml. sijoitettava käteinen)
rahastoja ei lasketa itsessään kärkikolmikkoon, mutta rahastojen sisällä olevat yksittäiset osakepositiot voidaan laskea (ts. jos koko salkkusi on Suomi-indeksiä, niin top 3 positiosi ovat indeksin kolme suurinta osaketta)
muita kuin osake- ja rahastosijoituksia ei lasketa
Kuinka suuren osan osakesijoituksistasi muodostavat kolme isointa yksittäistä osakepositiotasi, laskettuna kuten yllä?
Klarnan turvallisuus on aina ajoittain puhuttanut. Ihan hyvä, että maksujen aiheellisuutta varmistetaan, mutta jotain rajaa. Nyt illalla tekemäni nettitilaus oli kyllä aikamoinen:
Täydennä kaupalta saamiamme tietoja syntymäajallasi.
Tää on nyt viimeinen viesti tästä aiheesta, kun eihän kaikkia skenaarioita jaksa käydä läpi. Täytyy myös, että on muutakin tekemistä kuin vääntää asiaa rautalangasta.
Mutta jokainen fiksu tyyppi ymmärtää, ettei nämä kaksi skenaariota ola yhtä aikaa voimassa erityisesti suuromistajan kannalta ennenkuin voitonjako on oikeasti tapahtunut.
Jotta mulla ja ituhippiäisellä on määräysvalta yhä, emme siis voi myydä osakkeitamme.
Yritys on ostanut osakkeitaan takaisin osto-ohjelman mukaisesti, mutta ei ole vielä tehnyt mitään itse osakkeilla.
Jos myymme osakkeitamme, jollemme halua myydä toisillemme, tällaisina meidän pitäisi myydä jollekin kolmannelle osapuolelle.
Pahimmassa tapauksessa myydään, jollekin ärhäkälle pittbullille, joka lirkuttelee aikaisemmin fiksun ituhippiäisen mukaan hölmöilemään ja kohta firma onkin aiva hullulla tolalla, eikä ole mitään jaettavaa.
Sitten vain todetaan, että meidän miljuunat olivat vuositolkulla firmassa kiinni, mutta onneksi saatiin myytyä osakkeista puolet pois siinä kohtaa, kun osakkeet oli aliarvostettu.
Siksi mielestäni voitonjakoa ei ole vielä tehty omistajille ja sijoittajia ei ole palkittu pääomiensa sijoittamisesta ennenkuin niille omille ostetuille osakkeille on tehty jotain fiksua.
Olet nyt ymmärtänyt jotain tosi pahasti väärin yhtiön omien osakkeiden ostossa.
Yhtiö ostaa ne markkinalta itselleen(ja usein mitätöi). Koska tässä tapauksessa ainoat omistajat olette te kaksi niin ei tässä ole eikä voi olla kolmatta osapuolta. Kun tarkemmin miettii tätä asiaa ei tässä oikeastaan ole edes kahta osapuolta. Omistajat vain päättävät jakaa x summan rahaa itselleen. Sen voi tehdä joko jakamalla yhtiöstä osinkoa tai laittamalla yhtiön ostamaan omistajilta osakkeita.
Molemmissa tapauksissa vain siirretään rahaa taskusta toiseen.
Liittymättä yllä olevaan keskusteluun, jota en lukenut läpi… Olen huomannut, että osakepoimijoilla on usein tosi vajavaiset tiedot ihan perusasioista, kuten osingoista tai buybackeista, tai dca/lump-sump jne jne, todella moni perusasia on hukassa. Pakosti tulee mieleen tällöin, että pitäisikö heidän vaan olla indeksisijoittaja mielummin, mutta en ole varma mitätöikö perusasioiden ymmärtämättömyys osakepoimintataidon. Luulen, että se ainakin indikoi sitä.
Itse en ole törmännyt varojen noston vaikeuteen vaikka en ole niitä halunnut nostaakaan eli odotan vanhenemistani, kunnes aloitan kk-nostot, jolloin niistä menee vero käsittääkseni tuloveroasteikon (minulla pienen pieni, kiitos Riikan) mukaan.
Miksi luonnollisen monopolin yksityistäminen kannattaa. Vedä 56 miljardia osinkoina 35 vuoden aikana, älä investoi infraan ja anna lafkan mennä konkurssiin, kun voittoja ei voi enää kotiuttaa. Profit!
Despite the £56bn paid out in dividends to shareholders in the sector since privatisation, today investors in the biggest beast, Thames Water, appear to be running for the hills.
The nine owners of Thames Water appear to have had enough. There is talk among some of “not throwing good money after bad”, and of having to protect their own investors, as Thames struggles to repay debts and, according to insiders, faces a £4bn shortfall in revenue to the end of the decade.
En nyt kyllä ymmärrä yhtään mitä minä unohdin enkä keksi edes mitä olen voinut ymmärtää tässä väärin. Keskustelussa on ollut alusta asti omien ostot. Tuossa sinä lainaat minua ja puhun siinä omien ostoista.