Liittymättä yllä olevaan keskusteluun, jota en lukenut läpi… Olen huomannut, että osakepoimijoilla on usein tosi vajavaiset tiedot ihan perusasioista, kuten osingoista tai buybackeista, tai dca/lump-sump jne jne, todella moni perusasia on hukassa. Pakosti tulee mieleen tällöin, että pitäisikö heidän vaan olla indeksisijoittaja mielummin, mutta en ole varma mitätöikö perusasioiden ymmärtämättömyys osakepoimintataidon. Luulen, että se ainakin indikoi sitä.
Itse en ole törmännyt varojen noston vaikeuteen vaikka en ole niitä halunnut nostaakaan eli odotan vanhenemistani, kunnes aloitan kk-nostot, jolloin niistä menee vero käsittääkseni tuloveroasteikon (minulla pienen pieni, kiitos Riikan) mukaan.
Miksi luonnollisen monopolin yksityistäminen kannattaa. Vedä 56 miljardia osinkoina 35 vuoden aikana, älä investoi infraan ja anna lafkan mennä konkurssiin, kun voittoja ei voi enää kotiuttaa. Profit!
Despite the £56bn paid out in dividends to shareholders in the sector since privatisation, today investors in the biggest beast, Thames Water, appear to be running for the hills.
The nine owners of Thames Water appear to have had enough. There is talk among some of “not throwing good money after bad”, and of having to protect their own investors, as Thames struggles to repay debts and, according to insiders, faces a £4bn shortfall in revenue to the end of the decade.
En nyt kyllä ymmärrä yhtään mitä minä unohdin enkä keksi edes mitä olen voinut ymmärtää tässä väärin. Keskustelussa on ollut alusta asti omien ostot. Tuossa sinä lainaat minua ja puhun siinä omien ostoista.
Capman myös perustuu pitkälti siihen että PE:llä voi tehdä sijoittajille hyviä tuottoja, mutta viimeisen vuoden aikana sijoittajat ovat alkaneet pikkuhiljaa miettimään että onkohan se PE sittenkään se voittava kortti:
Oscar-palkitun rikosdraamatrilogian toisessa osassa Michael Corleone johtaa mafiaklaaniaan rautaisella otteella ja laajentaa bisneksiään aina Kuubaan saakka. Menestyksen hintana ovat epäilys perheenjäsenen petoksesta ja avioliiton rakoilu. Michaelin tarinan rinnalla palataan hänen isänsä nuoruusvuosiin ja näytetään, miten pienestä sisilialaispojasta tuli pelätty ja kunnioitettu don Vito Corleone.
Ohjaaja Francis Ford Coppola
Pääosissa Al Pacino, Robert De Niro, Diane Keaton, Robert Duvall
Mark Minervini omistaa kirjassaan Trade Like a Stock Market Wizard kokonaisen kappaleen P/E:n käytölle osto/myyntisignaalina. Tiivistäisin viisauden lyhyesti näin: P/E-luku on yksi hyödyttömimmistä metriikoista voittajaosakkeiden etsinnässä. Parhaat voittajaosakkeet olivat 30-40 -luvuissa ennen niiden raketoimista. Päin vastoin kuin monet sijoittajat täällä luulevat, alhainen P/E-luku ei ole mikään tilaisuus ostaa halvalla, vaan yksinkertaisesti indikaatio siitä että markkinalla on matalat odotukset firman tulevaisuudesta, ja tähän on yleensä hyvät syyt.
Ota toki huomioon, että kaikki sijoittajat ja sijoitusstrategiat eivät suinkaan keskity voittajaosakkeiden etsimiseen - vaikka isolla riskillä. Onhan tässä pari vuotta nähty, mihin ison riskin kasvuosakeharrastus on johtanut niin tavan sijoittajat kuin Inderesin mallisalkunkin.
P/E-tunnusluvun vuosikymmeniä jatkunut suosio on kyllä outoa, kun sen käänteinen versio on paljon helpommin ymmärrettävissä. Kun lähtökohta ei ole pörssikurssien kasvu, vaan firmojen tuloksentekokyky, on E/P eli tulostuotto parempi mittari.
Ainakin yrittäjätaustaisen on helpompi hahmottaa asia siten, että haluanko ostaa siivun kasvuvaiheen firmasta, joka tekee tappiota, mutta voi vuosien päästä olla se etsitty kultamunia hautova hanhi, vaiko ostaako firmaa, joka on todistettavasti jauhanut vuosikaudet suht tasaista ka. 5 - 10% tulostuottoa?
Miksi osakevälittäjät hokevat, että aiempi tuotto ei ole tae tulevista? Siksi, että kyse on vastuuspakenemislausekkeesta. Onpahan varoitettu, niin on Fiva tyytyväinen.
Jos esimerkiksi Sammon tai Nordean nettotulos ja siten myös tulostuotto vetäisivät yllättäen miinukselle, niin olisihan silloin Suomessa ja Pohjoismaissa jotain niin isosti pielessä, että ihan muut asiat kuin pörssi olisi silloin ajankohtaista. Sitä paitsi varoitus, että sijoittaja voi menettää rahansa kokonaan, ei vielä edes olisi ajankohtainen, sillä sitä tappiota pitäisi tehdä vuosikymmenet ennen kuin firmat olisivat konkurssissa ja vastuustapakenemislausekeen uhkailu ajankohtainen.
Arvo- vai kasvusijoittaminen? Se on riskinhallintakysymys.