Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Näin nuorena valtiota koskevia talousuutisia lueskellessa oman salkun arvo nousee aina omassa mielessä vähän korkeammalle kuin sen euromääräinen arvo on. Miten hyvässä asemassa sitä onkaan, kun tajuaa ja pystyy varautumaan tulevaisuuden haasteisiin jo etukäteen. Pessimisti ei pety, kun on jo lähtenyt siitä skenaariosta ettei eläkkeitä tule tai jos tulee, niin ei ainakaan nykyiseen malliin. Sääliksi käy niitä tulevaisuuden “myöhäisherännäisiä”, jotka ovat tyytyväisenä ajatelleet, että kyllä valtio kaikista huolen pitää ja omien puskureiden rakentaminen unohtunut kokonaan.

42 tykkäystä

Älä vielä tuulettele. “Oikean” johdon hypätessä puikkoihin Suomessa, saadaan nämä sinun vaivalla säästämäsi rahat sosialisoitua köyhille eläkeläisille.

49 tykkäystä

Onpas kätevää miten vanhukset vetävät tikasta mukanaan ylös samaa tahtia. Ei kyllä ole millään perusteltua nostaa eläkeikää kun eliniänodote on ollut yllättävässä laskussa, ja varmasti jatkuu lasku kun ei ole varaa terveydenhoitoon.

Ollaan kohta tilanteessa missä erityisesti miehille ei keskimäärin ole edes koko eläkejärjestelmää ollenkaan. Miksi ihmeessä sitä rahaa edes pitää siinä vaiheessa maksaa?

Kyllä oksettaa tämä touhu, kun samalla pitää itse säästää omat eläkkeet tässä sivussa. Maksetaan eläkkeistä mitä ei itse saada, maksetaan terveydenhoidosta mihin itse ei pääse (erityisesti mielenterveys)… Kiva että yhdellä sukupolvella edes oli hauskaa.

62 tykkäystä

Mikä tässä vituttaa? Eihän tämä tule varmasti kellekkään tällä foorumilla yllätyksenä. Itse olen laskenut tavoitteeni niin että eläke sarakkeessa on nolla. Sen alemmaksi se tuskin menee.

Eihän tämä varmasti mukavaa ole niille ketä se koskee mutta kyllähän tämän eläkejärjestelmän kestävyyttä on epäilty laajasti.

17 tykkäystä

Lähinnä realisaatio kaikkien poliittisten puolueiden kykenemättömyydestä tehdä yhtään oikeasti vaikuttavaa ja järjellistä päätöstä.

En minä ainakaan ole odottanut euroakaan takaisin eläkeponzista, mutta ketuttaa se maksaa vuosi vuodelta enemmän ja pidempään. Jos olisin 10v nuorempi, niin lähtisin tästä ilon, valon ja Olavin hylkäämästä maasta yhtä nopeasti kuin entinen PM.

Ja kuten tuossa aina tarkkanäköinen ja terävä sanainen @Perttu_Hamalainen kirjoitti, niin ”oikean” puolueen hypätessä vallankahvaan äkkiä on sinunkin henkilökuntarahasto on Meidän henkilökuntarahasto :skull:

29 tykkäystä

Olisi kyllä mukava nähdä jonkun ammattipsykiatrin aloittavan Teslaketjun ja siihen osallistujien analysoinnin toisessa ketjussa. Todistamme ketjussa nimittäin luultavasti viikosta ja vuodesta toiseen jotain ihmiskäyttäytymisen perusteellisia muotoja ja olemuksia, jonka analysoinnin seuraamisesta saisi paljon enemmän irti kuin itse ketjussa vallitsevasta keskustelusta.

Kumpikin puoli kaivaa omaa poteroaan kädet verillä ja olettaa, että kiviä viskomalla kyllä se toinen puolisko vielä nousee sieltä montustaan ylös valkoisen lipun kanssa – “ihan minä hetkenä tahansa”.
Bulli muuntaa jokaisen uutisen bulliuutiseksi ja bearit toisinpäin.

Toivon itse Teslalle tulevaisuutta missä se pärjää “ihan hyvin”. Ei huonosti tai erinomaisesti.
Sillä tuolloin Teslaketjun keskustelu ei koskaan pääse konkluusioonsa, vaan ehkä jonain päivänä siihen käytettyä energiaa voidaan hyödyntää, vaikka Fortumin voimaloissa ja pystyn itse kuittaamaan siitä osinkoja.

23 tykkäystä

Kuinka paljon olet itse omaa eläkettä maksanut kun olet jo nyt katkera? Vastaa rehellisesti, kiitos!

1 tykkäys

Mitä tuolla on väliä. Yksi verotuksen kulmakivistä tulisi olla se, että se olisi edes jossain määrin oikeudenmukaista. Eihän se sitä tule olemaan, mutta jos edes sinne päin

Sekö sitten on oikeudenmukaista, että esimerkiksi me miehet maksamme ikämme eläkemaksuja ja tulevaisuudessa kuolema kolkuttelee jo muutaman vuoden päästä eläkkeellepääsystä?

23 tykkäystä

En tiedä onko täällä muita LG OLED-telkkarin omistajia mutta mulla tuli muutama päivä sitten käyttöliittymän isompi päivitys ja siihen liittyen kattelin tietsikalla mitäs kaikkea AppleTV+ tarjoaa nykyään (Vietnamissa kun ostin iPhone 12 sai vuoden ilmaisen tilauksen mutta lopetin sen siihen ilmaiskauden päättymiseen) ja siellä olikin aika paljon sellaista mitä haluan katsoa (mm. Manhunt, Napoleon, Tehran, Killers of the Flower Moon, jne…), joten tein tilauksen puhelimella ja päätin sitten käydä aktivoimassa telkkarin ja eikös sieltä olis saanut 3kk:n ilmaisen katselukauden että semmosta…siis jos omistat näitä uudempia malleja ja ohjelmistopäivitys on tullut niin jos kiinnostaa, sieltä saa 3kk:n ilmaisjakson AppleTV+:lle. :green_apple::tv:

3 tykkäystä

Kysymys ei ollut minulle, mutta kommentoin silti.
Sillä ei ole väliä paljonko eläkettä on maksanut, vaan sillä, että järjestelmä on fataalisti rikki. Sellaista ei kuulu hyväksyä.
Eläkejärjestelmä on yksinkertaisesti laillistettua kansan riistoa. Pyramidihuijaus. Varastamista.

Itse olen maksanut eläkemaksuja satoja tuhansia euroja, että riistettävänä olemisesta on kyllä kokemuksia. Ne suoritettavien maksujen tuotot jäävätkin sitten aika heikoiksi…
Siihen verrattuna on hesulinkin tuotot ovat silkkaa raketointia.

34 tykkäystä

Ja sitten porukka vielä ihmettelee, että miksi taloudellisista asioista edes alkeet ymmärtävät ihmiset kutsuvat järjestelmää ponzihuijaukseksi :rofl:

2 tykkäystä

Tesla-ketju muistuttaa etäisesti länsirintamaa 1916 kieltämättä.

Lieköhän jollain ketjun aktiivilla jo työn alla kirja “Tesla-ketjusta ei mitään uutta”.

20 tykkäystä

Näihin ja muihin kommentteihin pitää todeta, että aikoinaan eläketsydeemi mietittiin niin, että ainakin miehet kuolevat suunnilleen eläkkeen alkaessa.

Eliniänodote on noussut valtavasti. Samoin ihmisten työkyky. Siten on loogista, että eläkeikäkin nousee. :smiley:

Amerikassa tehdään pitkiä uria, osin pakosta mutta vanhoja toimareita katsellen varmasti myös intohimosta. Pitäisi miettiä enemmän niin, että pääsisi ohjautumaan oman intohimon äärelle sorvaamaan. Toki kaikilla ei ole tilanne näin, mutta ihanteena tuo on hyvä.

22 tykkäystä

Sama, vituttaa opiskella kun yleinen tunnelma on sellainen että mihinkään ei pääse töihin ilman viiden vuoden työkokemusta. Entisenä ammattilaisena ja nykyisenä pelletason osaajana en itsekkään näe miksi kukaan ikinä palkkaisi minua mihinkään hommaan. Työkokemusta ja osaamistakaan ei saa mistään kun ei ole sitä työkokemusta. Turhauttaa. Kiitos kun sain purkaa tuntojani.

43 tykkäystä

Onkohan tuossa kuitenkin pilkkuvirhe…satoja tuhansia… :grin:

Jos ihmisen bruttopalkka on 60k, hänellä menee karkeasti 15k vuodessa eläkeponziin (työnantajan + työntekijän eläkemaksut). Jos meillä ei olisi nykyisenkaltaista systeemiä, esimerkin henkilö voisi sijoittaa henkilökohtaiselle eläkesäästötililleen 15k vuodessa sen sijaan, että tuo rahasumma menisi nykysysteemin kaltaisesti Varman, Ilmarisen ja kumppanien loputtomaan molokin kitaan. Kuinkahan suureksi tuo henkilökohtainen eläkesäästötilille kerrytetty potti kasvaisi vuosikymmenien saatossa korkoa korolle -ilmiön myötä :slightly_smiling_face: :+1:. Nykysysteemin vaihtoehtoiskustannus on järkyttävän suuri.

53 tykkäystä

Pyykkönen kirjoittaa " Lisäksi hän toivoo verotusoikeuden tuomista hyvinvointialueille yhtenä keinona hillitä ”käsistä riistäytyviä” sosiaali- ja terveydenhuollon menoja."

Millä mekanismilla tuo hyvinvointialueiden verotusoikeus hillitsisi sote-menoja?
Varmaankin oletus olisi, että Valtion verotus laskisi nykyisin hyvinvointialueille maksettavien rahojen verran.

9 tykkäystä

" Vuonna 2024 yksityisalojen työntekijöiden eläkelain eli TyEL:n mukainen työeläkemaksu on keskimäärin 24,81 prosenttia työntekijälle maksettavasta palkkasummasta."

Tällä kaavalla kun laskee, niin aika moni vähänkin pidemmän hyvätuloisen uran tehnyt on satoja tuhansia maksanut. Siitä voi viisastella, että työnantaja on maksanut osan, mutta samoja kustannuksia ja maksuja ne lopulta ovat.

16 tykkäystä

Italiassa tehdään tänä vuonna 200 miljardilla EU-avustuksella uutta rautatietä, Espanjassa autoille miljardisiltoja kaupunginosien yli.
3-4miljardia suomen osuus, sinne ne meni, tällä keskitytään väistelemään routakuoppia ja toivotaan että renkaat edes pysyy kiinni Mutta se on vaan demokratiaa, suomalaisten äänestäjien tahto.

19 tykkäystä

Jos jotain positiivista hakea niin onneksi päästään kohta saamapuolelle tätä menoa ja hyvin nopeasti :kissing_smiling_eyes:

2 tykkäystä