Inderesin kahvihuone (Osa 8)

image

image

Aika laaserille? :wink:

5 tykkäystä

Minä olen sijoittanut lottoihin jokaiselle kierrokselle: Euro, Viikinki, Euro, perinteinen Lotto. Eli 1€ kullekin. Ostan porukan. Jos potissa on 40milj€ ostan yhden 1/40 osuuden, sillä tarkoituksenani on voittaa 1 miltsi.

Tässä on tietenkin riski, että voittoja löytyy useampia, mutta otetaan se riski, koska muuten tämä on niin riskivapaata toimintaa.

Kyseessä on perinteen jatkaminen. Meidän perheessä on Lottoa pelattu höylättävistä koneista lähtien ja nyt kun vanhemmat siirtyvät hautaan ilman voittoa, en voi osaltani luovuttaa. Tämä on myös tavallaan marttyyriutta ja haluan todistaa kuinka huono-onnisia me olemmekaan ja kieriskellä tässä tuskassa ja epäoikeudenmukaisuudessa.

Homman kustannus on siis 4€/viikko, 16€/kk. Tämä ei tietenkään ole kokonaiskustannus, sillä peleissä on olemassa myös palautusprosentti. Todellinen kustannus kuukausittain lienee jossain 8€/kk, eli satku vuodessa siitä, että olen joka kierroksella mukana.

Todellisen kustannuksen laskeminen onkin vaikeaa eikä yleinen pelin pal% kerro siitä paljonkaan, koska palautusprosentit määräytyvät pienen ihmisen elinkaaressa ihan sen mukaan, että osuuko päävoitto, tai sen alla oleva isompi voitto elinkaaren aikana kohdalle vai ei. Ilman tällaista osumaa palautus on tietenkin aivan umpisurkea ja silloin todelliset viikottaiset kuluni varmasti kasvavat yli 2€ euron.

Mutta kuten todettu, sijoittaja voi tienata myös pulloja keräämällä :laughing:

11 tykkäystä

Kiitän @LakeBoodom. :pray:

Alokas on treenannut neljänesvuosisadan koko ajan tavoitteellisesti ja voimahakuisesti… no nykyään vähemmän tavoitteellisemmin, mutta kovaa ja aika voimahakuisesti. Ei taukoja eikä muita liikunnallisia harrastuksia pahemmin, ehkä vähän olen treenannut lihasmassaakin, mutta sitäkin aika voimapuoli edellä. Minulla on luonnostaan kestävät paikat eikä varsinaisia loukkaantumisia ole ollut eikä se ole varsinaisesti välttämättä niin omaa ansiota, vaan geeneissä on tässä suhteessa käynyt tuuri. Toiset, jotka ovat treenanneet siistimmin ja varovaisemmin, niin ovat loukkaantuneet jostain pienestä - mä taas olen säätänyt ja kaikkea, mutta paikat ovat ehjiä edelleen… koputan puuta.

Voimastani en ole koskaan oikein hyötynyt; muutoissa varhaisteinit pystyvät olemaan raskaiden huonekalujen toisessa päässä ihan hyvin, sitten taas monissa hommissa tekniikat ovat kaiken A ja O, kuten hoitoammateissa. Toki aina voimaakin hiukan tarvitaan eikä se ole ikinä pahitteeksi. :slight_smile:

Kuten sanoin, niin toki hyvä on kaikilla olla vähän voimaakin, mutta ehkä esim. aerobinen kunto, venyvyys, motoriikka ja tietynlainen lihaskestävyys menevät tärkeydessään voiman edelle. Toisaalta sitä perinteistä voimaa tarvitaan niin vähän ainakin nykyihmisen arjessa, että uskon monilla liikuntaa harrastavilla olevan sitä tarpeeksi elämään ilman “kovia” saliliikkeitä, mikä ei poista sitä etteikö lihaksia olisi syytä vähän treenata jollain tapaa.

Toki jos on toimistotyöläinen, jonka ainoa liikunta on esim. kävely, niin suosittelen treenaamaan niitä lihaksiakin, koska on se vanhuksenakin sitten kivempi, kun selkä kestää ja jalat kantaa. :slight_smile: Sekin pitää sanoa, että omia maksimivoimia enemmän arvostan sitä, jos on monipuolinen liikkuja eikä tällainen yksinkertainen yksipuolinen voimailija. :slight_smile:


Kiitos vielä LB:lle haastiksesta! :slight_smile:

14 tykkäystä

Itsellä alkaa tulla myös se 30 vuotta kuntosalia täyteen lähiaikoina. Sitä on alkanut tästä aikaperspektiivistä käsin katsomaan kevään kuntointoilijoita, että no jopas on pojalla intoa, milleköhän toikin kaveri mahtaa näyttää kymmenen vuoden päästä.

4 tykkäystä

Onkohan fyysisen terveyden ylläpidossakin hajautus (monipuolinen liikunta siis) se ilmainen lounas? :thinking:

4 tykkäystä

Tuntuu, että nuoret treenaavat fiksummin ja fiksummilla treenitekniikoilla. Tällaiset kaltaiseni vanhan liiton tyypit eivät osaa tehdä niin siististi kuin nuoremmat ja meillä gubbeilla on velimetodeja.

Se ois kiva, että jokainen löytää itselleen mieluisan tavan liikkua, joka säilyy mukana elämässä. :slight_smile:

Mä olen tätä mieltä, eli älkää ottako mussa mallia (missään), kun olen vähän keskittänyt liikuntaani liikaa. :smiley:

6 tykkäystä

Taitaa tosin liikunnassa aktiivinen hallinta tuoda parempia tuottoja. :grin: Tosin rajansa tässäkin taitaa olla, ettei tosiaan tulee oltua liian kauan sivussa.

Tämä ei ole liikuntasuositus (vaikka suosittelenkin liikkuntaa). :disguised_face:

2 tykkäystä

Fyysinen työ on ilmainen lounas. Palkallinen. Ihan tosi harva oikeasti hyödyntää sitä. Ollaan ihan rähjäkunnossa silti, eli raskas työ onkin vaatinut raskaat huvit ja eväät. Mutta fyysinen työ on iso mahdollisuus, joten jokainen duunari herätys nyt. Oikeat kävely-ja nostotekniikat yms, että kroppa pysyy kunnossa. Täydentävää liikuntaa sitten vapaa-ajalla.

6 tykkäystä

125% nousua eilisestä. En päivän uutisien perusteella olisi tätä odottanut, mutta otetaan vastaan.

8 tykkäystä

Tulipa vastaan dokumenttivideo Uruguayn talousmetsistä ja UPM:n sellutuotannosta. Ei nyt varsinaisesti sijoitusasiaa, mutta hienosti tehty video ja mielenkiintoinen aihe.

2 tykkäystä

Heltsingin pörssin tämänpäiväisen menon kunniaksi:

18 tykkäystä

In 1978, Jim founded what would become Renaissance Technologies, a hedge fund that pioneered quantitative trading and became one of the most profitable investment firms in history. He then turned his focus to making a difference in the world through the Simons Foundation, Simons Foundation International, Math for America and other philanthropic efforts.

22 tykkäystä

Olen myös käynyt 15 vuotta salilla keskimäärin 3 kertaa viikossa. Joinain aikoina vähemmän ja joinain enemmän, mutta keskiarvo on aika lähellä tuota. Kovaa ja voimahakuisesti mennään myös, tekniikkaan keskittyen maksimipainojen sijaan.

Aika paljon näkee salilla “hipsuttelijoita”, jotka eivät treenaa oikeasti tosissaan, hyvä jos tulee hiki, mutta kukin tietysti tavallaan. Kaveri liimasi kerran salin seinälle kuvan, jossa Leonardo DiCaprio nostaa maljan ja siinä teksti: “Treenaa täysillä tai lähde himaan”. Joku hermostui ja repi paperin seinältä. :smiley:

Kunto on teräksinen, mutta kyllä kova treeni myös kuluttaa kroppaa, kun ikää tulee mittariin. Eipä siinä, urheilun hyödyt varmasti ylittävät haitat. Ylipaino on Suomen uusi kansantauti, ei ylikunto.

10 tykkäystä

Onneksi salilla on myös porukkaa, joita ei toisten treenaaminen näin paljoa kiinnosta. Kuntosalin pitäisi olla niitä viimeisiä paikkoja, missä toisia ihmisiä arvostellaan.

61 tykkäystä

Juu, enpä lähtisi kenenkään bodausta arvostelemaan minäkään.

3 tykkäystä

Ei minua ainakaan kiinnosta tippaakaan, mitä muut salilla tekevät. Asia on kuitenkin vähän sillä tavalla, että havaintoja tekee väistämättä, kun käy salilla paljon. Jollei käy salilla silmät kiinni.

5 tykkäystä

Avaan ketjun saliharjoittelulle ja treenaamiselle yleensä. Tasaisin väliajoin meillä lähtee keskustelu treenien puolelle täällä kaffehuoneella. Uskallan kuitenkin väittää, että täällä on koko joukko, jotka eivät ole erityisen kiinnostuneita aiheesta. Eli treenaajat vähän hillitsevät keskustelua tahdikkuuttaan ja muut ohittavat tämän periodin tyylikkäästi kunnes löytävät taas jotain kiinnostavaa.

28 tykkäystä

Tuo voittamattomuus sotii kaikkia todennäköisyyden lakeja vastaan, joka kierroksella on 50 prosentin mahdollisuus voittaa tai ei voita.

Saako jostain Suomen Pankin osaketta? :thinking:

https://twitter.com/HenriHuovinen2/status/1788540355148677498

5 tykkäystä

Näihän siinä käy, kun lopettaa yhteistyön Marimekon kanssa.

2 tykkäystä