Gaming Innovation Group (GIG) - Kasvava iGaming-kassavirtakone

Gaming Innovation Group (STO: GIGSEK, OSL: GIG) on pääosin Maltalta operoiva iGaming-yhtiö joka on kasvanut viime vuodet yli 15% vauhdilla parantuvalla kannattavuudella.

GIG muodostuu kahdesta liiketoimintayksiköstä, 1. Media ja 2. Platform & Sportsbook. Casen tekee erityisen mielenkiintoiseksi se että GIG pyrkii splittamaan (mielestäni aliarvostetut) yksiköt erillisiksi yhtiöiksi Q3/2024 aikana. Valuaatiomielessä näitä kahta on siis järkevää käsitellä erikseen.

GIG Media: 45% EBITDA:aa takova sarjaostelija

Media keskittyy iGaming affiliate -bisnekseen, ja se muodostaa noin 80-90% GIG:n nykyarvosta. Perustamisestaan 2015 lähtien Media on ostanut affi-assetteja, käytännössä igamingiin keskittyviä nettisivustoja, joilta kävijät pyritään ohjaamaan online kasino- ja vedonlyöntiyhtiöiden asiakkaiksi. Medialla on noin 260 työntekijää eri puolilla Eurooppaa.

Media operoi reilua 100 nettisivustoa joista suosituimpia ovat mm. wsn.com ja askgamblers.com. Medialla on myös 2022 aloitettu yhteistyösopimus brittien News UK:n kanssa, jonka myötä Media hallinnoi suosittujen The Sun ja talkSPORT -medioiden vedonlyönti-osioita.

Media tarjoaa lisäksi palveluita markkinointikampanjoiden toteutukseen. Median liikevaihdosta noin 2/3 tulee omasta julkaisutoiminnasta (Publishing) ja 1/3 palveluista (Paid services).

Median epäseksikkäästä bisneksestä mielenkiintoisen tekee GIG:n osoitettu osaaminen affi-assettien hankinnasta ja niiden tuunaamisesta priimakuntoon. Yksinkertaistettuna, Media ostaa nettisivustoja edullisella arvostuksella ja pyrkii kasvattamaan niiden tuomaa jatkuvaa kassavirtaa voimakkaasti.

Viimeisimpänä esimerkkinä, GIG osti AskGamblersin Catenalta tammikuussa 2023 4 EBITDA-kertoimella. Median alaisuudessa AskGamblers on yli tuplannut EBITDA:n alle vuodessa. Q4:lla liikevaihto kasvoi edelleen 32% QoQ ja 93% YoY, ja kasvun odotetaan jatkuvan myös tänä vuonna Gamblersin siirtyessä käyttämään Median teknologia-alustaa ja sen laajentuessa kattamaan myös sporttipuolen, Euro 2024 futisturnauksen ja Pariisin olympialaisten lähestyessä.

Tuoreimpana ostoksena on KaFe Rocks 2023 lopulta, jonka kehitystä onkin mielenkiintoista seurata tulevina kvartaaleina. Jenkkimarkkinalle keskittyvä yhtiö ostettiin 35 miljoonalla eurolla josta 15 meur maksettiin heti ja 20 meur tulevina parina vuotena riippuen taloudellisesta kehityksestä. KaFe Rocksin odotetaan tuovan 2024 vähintään 10 miljoonaa EBITDA:aa, jolloin ostoksen EBITDA-kerroin olisi siis 3.5.

Median liikevaihto kokonaisuudessaan kasvoi 2023 44%, josta 19% orgaanisesti. Tällä viikolla raportoidulla Q1:llä vastaavasti 52% ja 21%. Ennakoivana indikaattorina toimiva uusien pelaajien määrä (FTD, first time depositors) kasvoi 13%.

Median liikevaihdosta 63% tulee revenue sharesta, 10% cost per acquisition -perusteisesti (eli kertamaksuna) ja 27% muista palveluista. Revenue share on näistä arvokkainta koska se on jatkuvaa liikevaihtoa: aina kun GIG:n referoima pelaaja pelaa operaattorilla, osa liikevaihdosta tuloutuu GIG Medialle. GIG pyrkii kasvattamaan revenue sharen osuutta edelleen. Operaattorit maksavat pelaajan tuomista elinkaarituloista Gigille 15%:sta aina 50%:iin saakka.

Viime vuonna Median EBITDA oli 45%, ja EBITDA vähennettynä yritysostojen poistoilla 40%. EBITDA konvertoituu kovalla prosentilla vapaaksi kassavirraksi. Koko konsernin lukuja tarkastellessa on myös hyvä huomioida mihin Median takoma kassavirta hupenee: (onnistuneisiin) yritysostoihin ja platform-puolen kehitykseen. Mediabisnes itsessään on siis, ainakin toistaiseksi, hyvin kannattavaa jonka kassavirtaa käytetään kasvuinvestointeihin.

GIG Platform & Sportsbook: Potentiaalinen SaaS-kasvaja

Gigin platform-puoli tarjoaa SaaS-pohjaisen end-to-end-alustan iGaming-operaattoreille. Platta sisältää käyttöliittymän/sivuston, pelaajatilien hallinnan, back officen ja näihin liittyvät palvelut, ja se on käytettävissä yli 30 reguloidulla markkinalla. GIG vahvisti kokonaistarjoamaansa ostamalla Sportncon sportsbookin vuonna 2022 ja vaihtamalla oman sportsbook-teknologiansa Sportncon vastaavaan. Plattapuolella on noin 450 työntekijää.

P&S on mielenkiintoinen samoista syistä kuin useat b2b SaaS-firmat: liikevaihto on toistuvaa, vaihtokustannus on asiakkaalle korkea, ja palveluntuottajan kate on (oletettavasti) korkea maturessa vaiheessa.

Platform ottaa operaattoriasiakkaiden net gaming revenuesta n. 2.5%-3% siivun ja Sportsbook n. 8-10%. GIG tarjoaa plattaa myös subscription-laskutusmallilla, joidenkin kymmenien tuhansien eurojen kuukausihintaan.

Platform & Sportsbookin liikevaihto kasvoi 2023 34%, kaikki orgaanista. Tosin kuvasta alta näkee miten kasvu on ainakin hetkellisesti tyssännyt. Q1 liikevaihto oli markkinoille pettymys. Asiakaspoistuman ja Enterprise-tuotteen myynnin lopettamisen takia liikevaihto laski QoQ toisen kvartaalin putkeen. Platalla pysyneiden asiakkaiden liikevaihto kasvoi 20% YoY.

Huomioitavaa on kuitenkin että plattapuolen johto on uudistettu 2023 loppupuolella valmistautuessa splitiin, sen tuoteportfoliota on laajennettu, ja myyntipipeline on yli tuplaantunut vuoden takaisesta.

Firmalla on etenkin Sportsbookille kovat odotukset. Sportsbook-tuotteen on ottanut 31% nykyisistä asiakkaista, mutta pipelinessä olevista asiakkaista 70% on ottamassa Sportsbookin. Tämä on merkittävää koska kuten yllä mainitsin, jokainen Sportsbookissa pelattu euro tuo GIG:lle 3x liikevaihtoa vs. platformin kautta pelattu euro.

Platformin oik. EBITDA parantui läpi 2023 ja oli Q4:llä 12%. Q1:llä otettiin takapakkia kasvu- ja tuoteinvestointien takia. Myös GIG:n aktivoimista tuotekehitysmenoista pääosa liittyy Platform & Sportsbook -puoleen ja platan vapaa kassavirta onkin vielä reilusti pakkasella. Älä siis niele suoraan pelkkiä EBITDA-lukuja.

Arvostus

Olen hahmotellut alla olevalle nenäliinalle EV 2024 -skenaarioita käyttäen Medialle EV/EBITDA-kerrointa ja Platformille kasvuvaiheessa oleville Saasseille ominaista EV/S-kerrointa.

GIG:n EV on tällä hetkellä n. 430 meur (osake 32 sek), jossa on siis mukana sekä Media että Platform -puolet.

Ruotsalaisten huumoritalojen mid-point/base case tavoitehinnat ja linkit ilmaisiin analyyseihin:

Analyysien luvuissa hyvä huomioida että Red Eye ja SBG ennustaa luvut sekä Medialle että Platformille, SEB ja Carnegie tulevan splitin takia vain Medialle. Yllä olevista vasta Carnegie ja ABG on päivittäneet rapsat tuoreen Q1 jälkeen.

Alex Fengiltä täällä myös ansiokas tuore analyysi GIG:n sijoituscasesta ja arvostuksesta verrokkeihin, esim. tälläkin foorumilla seurattuun Better Collectiveen (spoiler: kirjoittaja näkee GIG:n valuaation huomattavasti houkuttelevampana kuin verrokkien). Hyvä myös huomioida että markkina ei, varmaan monestakaan syystä, anna Median kaltaisille firmoille kovinkaan suuria kertoimia. Käytinkin yllä olevissa skenaarioissa suht maltillisia kertoimia, Median kovasta kasvuvauhdista ja kassavirrasta huolimatta.

Omistajat

Omistajatilanne on mielenkiintoinen. Mateusz Juroszekin perhe on ostanut osaketta agressiivisesti viimeisen vuoden ajan ja omistaa firmasta nyt noin 15%.

Juroszek oli Sportsbook-yhtiö STS:n toimari, jonka Entain osti viime vuonna 850 miljoonalla eurolla. Perheellä on nyt ilmeisesti kahden miljardin omaisuus.

Viime kuussa Juroszek kommentoi Bloombergille että:

  • Aikoo kasvattaa omistuksensa 25-30%:iin tulevina kuukausina
  • Haluaa että Media tuplaa tai triplaa liikevaihtonsa seuraavien 2-3 vuoden aikana ja listautuu Nasdaqiin
  • Odottaa Median US liikevaihto-osuuden kasvavan 30%:iin nykyisestä 10%:sta KaFe Rocksin oston myötä
  • Juroszekin perhe on valmis jatkamaan GIG:n tulevien yritysostojen rahoitusta

Lisäksi huomionarvoista että Platform-puolen suht tuore toimari Richard Carter osti helmikuussa 200k lappua (530 keur), ja GIG:n toimari Jonas Warrer joulukuussa 270k lappua (700 keur).

Juroszek ja toinen hallituksen jäsen tekivät lisäksi pienet lisäykset tällä viikolla osaridippiin.

Tavoitteet & ennusteet

Splitin lähestyessä GIG ei ole asettanut pitkän aikavälin tavoitteita. Jurosekin mainitsemista luvuista voi kuitenkin vetää ainakin suuntaa antavia johtopäätöksiä mihin firmaa halutaan viedä.

Tikr:sta analyysitalojen ennusteet - tarkemmat luvut analyysilinkeistä yllä.

Loppuun vielä omat tuulipuvuntuoksuiset arvioni casen katalyyteistä ja riskeistä:

Katalyytit

Lyhyt aikaväli:

  • H2:lla todennäköisesti tapahtuva split tehnee osien summan arvon selvemmäksi sijoittajille; Media on edullisesti arvostettu kassavirta- ja verrokkiperusteisesti, P&S SaaS-metriikoin
  • Hyvä Q2 alku: Median liikevaihto kasvoi huhtikuussa 19% orgaanisesti
  • Isot urheilutapahtumat buustaavat 2024 vedonlyöntiä: Euro 2024, Copa America, Pariisin olympialaiset + AskGamblersiin ollaan vasta lisäämässä sports-puolta
  • Plattapuolen vahva myyntipipeline ja Sportsbookin ristiinmyyntimahdollisuudet
  • Median Kafe Rocks -hankinta, saadaanko AskGamblers-maiseen iskuun?

Pitkä aikaväli:

  • iGaming-myötätuuli: toimialan ennustetaan jatkavan yli 10% kasvua ainakin tämän vuosikymmenen

Riskit

Media:

  • Googlen hakukonealgoritmien muutokset
  • Yritysostoihin liittyvät riskit ja velkavipu
  • Onko mainiot katteet kestävällä tasolla/kilpailu lisääntyy?

Platform & Sportsbook:

  • Kassavirta pakkasella/rahoitusriski
  • Kova kilpailu ja operaattorien omat ratkaisut; vrt. Kambin viime vuosien haasteet
  • Tuotepaletin kilpailukyky vielä kysymysmerkki etenkin suurempien asiakkaiden silmissä
  • Regulaatiomuutokset avainmarkkinoilla

Jos kiinnostus heräsi, tuoreessa Q1/24 webcastissa tiivistetään hyvin sekä Median että plattapuolen tilanne.

Ja vielä disclaimer: Tein GIG:iin pienen entryn 27 sekistä keväällä 2023 ja olen lisännyt viime viiikkoina 30-34 sekistä. Tällä hetkellä noin 5% positio salkussa. Ollaan siis treffailuvaiheessa vielä :slightly_smiling_face:

37 tykkäystä

Kiitos @Passi mielenkiintoisesta ja ennen kaikkea perusteellisesta avauksesta :tophat:

Ei ole varsinaisesti omaa osaamisaluetta tämä kokonaisuus, mutta aina kiinnostun kun kuulen sanan media. Noista affi-assettien matalista hinnoista herää kysymys, että selittyykö matalat hankintahinnat niiden elinkaarella? Eli tuoko tuommoinen sivusto lyhytaikaisesti kävijävirtaa, mutta koska ne ei ole vahvoja brändejä tms. niin muutaman vuoden päästä vanha sivusto pitää korvata uudella? Tätä voi verrata siihen, miksi Almalle on järkevää panostaa Iltalehteen samalla kun se omistaa nettiauton jne. Toki Iltalehti generoi sille digissä mainostuloja, mutta sen rooli on myös tärkeä siinä, että se vetää kuluttajia Alman palveluihin, josta ne on helppo ohjata Nettiautoon ja muihin markkinapaikkoihin ja palveluihin. Tän takia Iltalehti on mainonnan suoraan tuottamia mainostuloja arvokkaampi assetti.

Samaan aikaan noilla nostamillasi median kasvu- ja kannattavuusluvuilla sille voisi perustella korkeammat arvostuskertoimet. Mutta toisaalta, jos sivustojen elinkaaret ovat lyhyitä, niin tuosta käyttökatteesta joudutaan varmaan jatkossakin valtaosa investoimaan uusiin sivustoihin. Onko tässä logiikassa järkeä?

16 tykkäystä

Tuli mieleen muutama kysymys. Mitä vedonlyöntisivustoja yhtiö pyörittää? Laskevatko kertoimensa itse vai ostavatko jostain vai kopioivatko kertoimet ja kerroinmuutokset toisilta firmoilta? Mitkä on yhtiön kilpailuedut satoihin muihin toimijoihin nähden sportbookin puolella?

3 tykkäystä

Mainio kysymys jota olen myös itse pohtinut ja joka on yksi pääsyistä miksi en uskalla näin toimialan ulkopuolisena kasvattaa GIG:stä toistaiseksi isompaa positiota. Luulen että matalat hinnat selittyy juurikin tuolla.

Tätä voi pohtia muutamastakin kulmasta ja löytää argumentteja puolesta ja vastaan:

1.Viimeisimpien ostosten track record

Askgamblers:

  • AG on perustettu 18 vuotta sitten, kasvanut pikku hiljaa. Mainitsit brändin voiman; AG:n General Managerin näkemys oli hiljattaisessa podcastissa että AG on nyt toimialan top3 brändi ja siihen luotetaan.
  • Catena Media osti Askgamblersin 2016 15 miljoonalla. AG teki tuolloin annualisoitua liikevaihtoa reilut 3 meur.
  • GIG osti AG:n Catenalta 2022 lopussa 45 miljoonalla. AG teki liikevaihtoa noin 17 meur.
  • Vaikka liikevaihto ja tulos moninkertaistui Catenan omistuksessa, toimiala-eksperttien ja AG:n GM:n mukaan Catena ei saanut AG:sta kaikkea irti (Catena toimialalla muutenkin huonossa maineessa).
  • GIG:n alaisuudessa AG:n liikenne, liikevaihto, EBITDA kasvaneet räjähdysmäisesti. Nettisivutrafiikki:


(lähde)

KaFe Rocks:

  • Myös KaFeRocksin pääassetti time2play.comin trafiikki on kasvanut huomattavasti GIG:n alaisuudessa:


(lähde)

  • Näistä voisi vetää johtopäätöksen että alalta löytyy laadukkaita (ja pitkän historiankin omaavia) sivustobrändejä joiden suorituskykyä GIG voi parantaa huomattavasti. Toki vasta aika näyttää että onko nykytaso kestävää.

2.Orgaaninen kasvu & hajautus

  • Median orgaaninen kasvu on ollut yli 20% nyt kolme vuotta putkeen, joten jotain siellä tehdään oikein yritysostojen lisäksi.
  • GIG:llä on yli 150 sivustoa. Sivustojen, markkinoiden ja asiakkaiden hajautus on korkealla firman agendalla ja ihan hyvässä vauhdissa. Q1:llä 66% liikevaihdosta tuli top5 sivustojen ulkopuolelta ja 46% YoY kasvulla (eivät kerro paljonko tästä orgaanisesti):

3.Tähtisivuston hiipuminen & Googlen algoritmien muutokset

  • GIG on maininnut jo vuosia Casinotopsonlinen sen flagship-sivustoksi, WSN:n ohella.
  • Casinotopsin liikenne on romahtanut alkuvuoden aikana (kuva alla). Syiksi tähän on epäilty hiljattaista sivuston UX-uusimista (Google rank kärsii), ja/tai helmi-maaliskuun Google algoritmien muutoksia.
  • Loppuvuosi näyttää onko romahdus vain väliaikainen - mutta hyvä osoitus kuinka nopeasti näiden sivustojen liikenne voi muuttua ja kuinka riippuvaisia affi-saitit on Googlesta. Vielä 2021 Casinotopsin liikenne kasvoi yli +250% YoY.


(lähde)

4.Revenue share

  • Yli 60% Median liikevaihdosta tulee revenue sharesta.
  • Tämä suojaa ainakin osittain sivustojen romahdusta vastaan; vaikka kaikki sivustot lopetettaisiin tänään, niiden kautta aikaisemmin asiakkaiksi liittyneet generoivat GIG:lle yhä liikevaihtoa niin kauan kun pysyvät aktiviipelaajina kyseisillä kasinoilla.

Uhkiakin siis on, mutta itse katson tätä tällä hetkellä posin kautta ja näen 1) hyvää orgaanista kasvua, 2) onnistuneita yritysostoja joille ollaan saamassa mainio ROI, 3) parantuvaa kannattavuutta, ja 4) jatkuvasti avautuvia uusia markkinoita.

Lukupuolella on toki tärkeä seurata vapaata kassavirtaa. Kuten mainitset, EBITDA-kasvu paperilla ei lohduta jos kassavirta hupenee jatkuvasti sellaisten sivustojen ostoihin jotka sitten hyytyvät joidenkin vuosien päästä.

Alan laadukkaimmat listatut benchmarkit lienee Better Collective ja Gambling.com, jotka myös kasvaneet kovaa yritysostojen myötä. Voisin näistä tiivistää tietoa tänne jossain välissä.

7 tykkäystä

Ylempänä tulikin noita mainittua. Sivustojen sisältö voi olla monipuolisesti iGamingiin liittyvää. Esim. Askgamblers on online casinoiden arvostelusivusto. Heillä on myös ilmainen valituspalvelu jonka kautta pelaajat on saaneet palautuksina yli 60 miljoonaa euroa.

Mitkä on yhtiön kilpailuedut satoihin muihin toimijoihin nähden sportbookin puolella?

Näen että Sportsbook täydentää GIG:n muuta platform-tarjontaa. Eli asiakkaana oleva casino-operaattori saa kaiken yhdeltä luukulta. Alan ulkopuolisena en osaa arvioida miten sportsbook vertautuu kilpailijoihin. Markkinointimatskuissaan GIG myy tätä mm. nopealla lokalisoinnilla, kustomoitavilla kertoimilla, markkinoilla ja hinnoittelulla, kattavilla toiminnoilla ja 29 reguloidulle markkinalle sopivana. Itse tulen tuomitsemaan tuotteen hyvyyden tai huonouden etenkin tulevien 12kk lukujen perusteella eli myynti, kannattavuus, asiakaspoistuma yms. Itse GIG sijoituscase pohjaa Media-puoleen joka muodostaa valtaosan firman nykyarvosta.

3 tykkäystä

Kiitos @Passi ketjun avaamisesta. Tulenpa tarjoamaan omia mietteitä, kun tämä on salkkuni isoin omistus tällä hetkellä. Tämä toimikoon myös disclaimerina ajatuksiani kohtaan.

@Petri_Gostowski erittäin hyvään kysymykseen liittyen vastaan gigin näkökulmasta. Gigillä on tällä hetkellä n. 160 sivustoa, joista suurin osa pienempiä paikallisia ja osa suurempia globaaleja, joista askgamblers se keihäänkärki. Askgamblersissä on kuulopuheiden mukaan myös aktiivinen yhteisö ja foorumi, jossa käydään keskustelua operaattoreiden tarjonnasta, tarjouksista, arvionneista yms. Rekisteröityjä käyttäjiä on muistini mukaan yli puoli miljoonaa. Tämä tietysti vähentää riippuvuutta hakukoneen tuloksista ja toisaalta pitkä historia parantanee rankkauksia. Laajasta portfoliosta on puolestaan hyötyä operaattoriasiakkaille ylösmyynnissä. Olemassa oleville operaattoriasiakkaille on helppo tarjota uusille markkinoille kohdistuvia kampanjoita, kun oma portfolio tukee tätä. Vastaavasti isommat operaattorit haluavat toimia näiden suurempien affifirmojen kanssa, kun yhdeltä luukulta voidaan operoida useampia markkinoita.

Almasta ja Iltalehdestä tuli myös mieleen, että suuremmat affifirmat operoivat näiden perinteisten medioiden vedonlyönti-osioita, jotka ovat maailmalla suosittuja. Gigulilla on esimerkiksi yhteistyötä News Corp UK & Ireland kanssa Gaming Innovation Group enters into partnership with News UK - News UK. Voisin kuvitella tälläisten yhteistyömallien rantautuvan Suomeenkin Alman ja Sanoman digilehtiin, jos tuollainen on mahdollista Suomen siirtyessä uuteen rahapelien lisenssijärjestelmään ja markkinointi olisi tuolta osin sallittua.

@Onni_Maiha Onni_ kysymykseen liittyen Gig ei pyöritä enää omia b2c-sivustoja, vaan se myi ko- liiketoiminnot Betssonille 2020. Historiasta todettakoon vielä, että tuossa kohtaa konserni oli rahoitusvaikeuksissa ja myynti oli osittain pakotettu, jotta tase saatiin järkevämpään kuntoon ja liiketoiminta keskitettyä b2b-puoleen. Kyseessä on tietyllä tavalla siis käänneyhtiö ja historia saattaa painaa vielä nykyistäkin arvostusta. Myydyt Guts, Rizk, Kaboo ja Thrills- brändit toimivat muuten edelleen Gigin alustalla ja ainakin Rizk on menestyksekkäästi laajentunut Balkanin alueella Kroatiassa ja Serbiassa. Yleisesti kasinopuoli on operaattoreille se kannattavampi ja olenkin kavereille vitsaillut sb-puolen toimivan asiakashankintakanavana kasinoon. Pelaajien arvoa operaattoreille arvioitaessa suurimman arvon asiakkaat käyttävät sekä kasinoa että sporttia.
image

Gig on historiallisesti ollut hyvin kasinovetoinen tarjoaja ja oma sporttituote on integroitu tarjontaan oikeastaan Sportnco- oston jälkeen Sportnco acquisition. Jos mediapuolen viimeiset yritysostot näyttävät tässä kohtaa erittäin hyvältä, niin tämä ei ole kyllä ainakaan vielä oikein lunastanut odotuksia.

Sijotuscasea arvioitaessa hyvää on, että arvostus on todella edullinen viime vuosien träkkiin verrattuna ja p&s- liiketoimintaan ei tarvitse arvioida optiota kummempana.

Itselle median sijoituscase vielä yksinkertaistettuna. Kyseessä on pääomakevyt, korkean bruttomarginaalin&kassakonversion toistuvaa rahavirtaa (revshare) luova liiketoiminta. Orgaaninen kasvu on ollut viime vuodet 20% luokkaa (ja viimeiset datapisteet jatkavat samalla linjalla). Opportunistisilla yritysostoilla ja niiden kehittämisellä voidaan luoda hurjasti lisäarvoa ja uusi omistuspohja (polakit) haluaa jatkaa tätä linjaa. Lisäksi rahapeliala on mielestäni houkuttelevin globaali kuluttujatoimiala, joka kasvaa arvioiden mukaan 2030-luvulle saakka yli 10% vuosittaisita tahtia, joten kyseessä ei ole todellakaan kuoleva toimiala.

Toimialan arvoketjua arvioitaessa affit pidetään yleisesti huonoimmassa asemassa olevana googlen armoilla olemisen takia ja toki historiasta näkee monien sivustojen menettäneen asemiaan. Tässä kohtaa hajautettu portfolio auttaa hallitsemaan kuitenkin riskejä ja selvästi toiset toimijat saavat asseteistaan enemmän irti kuin toiset. Pelitoimittajista rng-peleissä on hurja kilpailu ja livessä noh enemmistölle tuttu Evo jyrää moatillaan. Operaattorit ovat superkilpailtuja ja kaikilla on periaatteessa samat pelit ja tarjoama. Betssonin Pontuksen sanoin, kilpailuetu syntyy eri markkinoiden preferenssien tuntemisesta ja tietylle markkinalle oikean tarjonnan kohdentamisesta. Jenkkimarkkina on mielenkiintoinen erikoisuus, joka on tällä hetkellä lähes duopolistinen, jossa Fanduel ja Draftkings ovat jyränneet dailyfantasy- historiallaan ja alemmilla asiakashankintakustannuksillaan markkinassa. Regulaation edetessä etenkin kasinon osalta, uskon markkinadynamiikan suosivan uusienkin toimijoiden markkinaosuuden saamista, kun asiakashankinnan ROI kasvaa. Tämä luo sitten affeillekkin liiketoimintaa. Eniten rahapelialassa yleisesti riskiä kasvattaa idioottimainen sääntely, joka ohjaa asiakkaat mustalle markkinalle. Tästä malliesimerkkinä toimii Saksan markkina. Affipuolella moni toimija on betsannut jenkkien nopeamman sääntelyn puolesta ja koronavuosien kiimassa operaattorit arvioivat asiakkaiden lifetime-valuet hurjasti yläkanttiin ja maksoivat todella korkeita cpa-korvauksia. Tämä on nyt muuttunut ja odotettua hitaamman markkinoiden aukeamisen seurauksena ja pelaajien elinkaariarvojen maltillistettua. Tämän seurauksena mm. Betco ja kriisiytynyt Catena ovat siirtyneet enemmän rev-share malliin ja betco raportoikin tämän muutoksen vaikuttavan alkuvuoden kehitykseen negatiivisesti.

Jos katsotaan medialiiketoimintaa pelkkien toteutuneiden lukujen ja ennusteiden pohjalta, niin arvostuskertsien pitäisi ollaeri tasolla. Myös tarkasteltaessa listattuja verrokkeja ja verrattessa arvostusta ja tärkeimpiä tunnuslukuja kasvua,kannattavuutta ja rev-share soppareiden osuutta, havaitaan gigin treidaavan selvällä alennuksella betcoon ja gambling.comiin kun lukujen perusteella tämä ei ole perusteltavissa. Kuluvan vuoden liikevaihto-ohjeistuksen keskikohdalla 130me voidaan odottaa yhtiön tekevän yli 60me käyttökatetta ja 45m liikevoittoa. Vedonlyöntimiehenä Ev:n ollessa tällä hetkellä n. 420me, lyön tämän puolesta vetoa.

8 tykkäystä

Juuri kun menin mainostamaan mediayhteistyötä, google meni poistamaan suurelta osin nämä sivustot hakutuloksista.

Tästä oli hyvää infoa gamblingin konffapuhelussa. Gambling laski tämän johdosta myös ohjeistustaan, mutta toisaalta totesi suurempien sivustojen hyötyvän tästä pidemmällä juoksulla, koska liikenne ohjautuu paremman katteen omille sivustoille.

Betcon yritysoston yhteydessä antama uusi ohjeistus pitää mielestäni myös negarin tähän liittyen ainakin liikevaihdon osalta. Mielenkiintoisia liikkeitä tällä toimialalla riittää, joista voisi nostaa myös hollannin päivitetyn regulaation, joka sisältää mm. 37.8% veroasteen. Incoming Netherlands government agrees gaming tax hike to 37.8%

3 tykkäystä