Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Eikö noiden tuottotavoite ole joku 5% - 6%, eli jos laittavat kaikki kiinni 5% - 6% osinkofirmoihin, niin ongelma ratkaistu, koska firmojen tarkemman analysoinnin voisi siten samalla myös lopettaa, vain yksi luku riittää = osinkotuotto. Voisi samalla myös reippaasti vähentää henkilöstöä ja tuotto vieläkin korkeampi 6% - 7% automaattisesti ja riskittömästi. Eläkeongelma ratkaistu samalla.

7 tykkäystä

Juu siis olen itsekin miettinyt, mitä leffateattereille lopulta tulee käymään.

Nyt tekohengityksenä kielsivät ulkopuolelta ostetut karkit ja muut herkut ja niistä ne katteet nykypäivänä sitten revitäänkin.

Ihmiset haluavat silti varmaan aina käydä tuulettumassa kodin ulkopuolella. Ehkä elokuvateattereiden vain pitää keksiä, mitä asiakasarvoa voivat tarjota asiakkailleen.

Toistaiseksi Tampereen Plevna on ollut aika kiireinen silloin kun itse olen käynyt.

Mutten hirveän usein käykään.

1 tykkäys

Jälleen ihan mielenkiintoinen listaus, vaikka ei siinä mitään ihmeellisempää ole.

https://x.com/StockSavvyShay/status/1794727204460572959

3 tykkäystä

Ihan OK, mutta Lewis tuli ensin.

Tolkien ei saanut Nobelin kirjallisuuden palkintoa, vaikka Lewis ehdotti, koska lautakunnan mielestä teos ei ollut tarpeeksi korkea tasoinen.

Taru Sormusten Herrasta se isoin juttu ei ole itse kirjassa ja tarinassa vaan siinä koko tausta maailmassa ja jopa kielessä, jonka kirjailija kehitti kirjoittaakseen kyseisen kirjan.

Sen vois pilkkoa spinoff sarjoiksi ylipitkien elokuvien sijaan.

1 tykkäys

Kyllä jos pöllimään lähdetään, niin pöllitään sitten kunnolla. Naapurintyttö kehitti pöllimisestä oikein oman taiteenlajinsa, kun onnistui viemään Gigantista toistasataa älytelevisiota ennen kiinnijäämistään. Eikä varmaan olisi edes kiinni jäänyt, mutta valvontakameraa väijynyt vartija näki, kuinka hameen alta tipahti Samsungin kaukosäädin. En edes kehtaa sanoa, missä se oli ollut piilossa. Ohessa Poliisi-TV:n taiteilijan (taisi olla nimeltään Pekka Pikasso) rekunstruktio aiheesta.

5 tykkäystä

Taannoin oli keskustelua poliisin suojatiellä yliajamasta henkilöstä ja kuka siinä sitten on syyllinen.

Hovioikeudesta tuli nyt käräjäoikeuteen nähden päinvastainen päätös;
image

6 tykkäystä

Ei pidä sekottaa teemoja ja tarinankerrontaa toisiinsa. Teemat voivat olla ajattomia, mutta tarinankerronta voi silti olla kehnoa. Niin kuin Dunen ensimmäisessä osassa mielestäni ehdottomasti oli, toista en ole nähnyt.

Tarinankerronnassa kyse on tekniikoista, joilla asioita katsojalle/lukijalle viestitään. Itse tarina on sitten oma juttunsa. Hienoja ja ajattomia tarinoita on maailma täynnä, eikä niiden keksiminen ole vaikeaa. Toteutus, eli tarinankerronta, on varsinaista taidetta.

Dyynin ekasta osasta tuli vahvasti fiilis, että tarinan suhteen edetään jotain check boxia ja mennään tapahtumasta toiseen alkuperäisteokselle uskollisesti. Kirjan lukenut katsoja ymmärtää kyllä protagonistin motivaation, mutta elokuvassa hahmon sisäinen elämä ei tule millään tavalla esiin, vaan päähenkilö tuntuu haahuilevan kohtauksesta toiseen. Elokuvan jälkeen oli vaikeaa sanoa, millainen päähenkilö on ihmisenä.

Visuaalisesti Dyynin ykkösosakin oli aivan loistava niin kuin sanoit. Siinä oli elokuvan suurin vahvuus.

13 tykkäystä

Nämä näkyy HBO Maxilla. Kertokaa muita hyviä elokuvia tai sarjoja jotka näkyy Maxilta. Tuli vasta otettua kyseinen palvelu mutta sisällöstä ei vielä käsitystä.

2 tykkäystä

Sopranos ja Wire. Siinä menee mukavasti kesän sadepäivät!

13 tykkäystä

Näiden lisäksi vielä True Detective menee samaan ykköskoriin. Hyviä, muttei samanlaista timanttia kuin em. kolmikko, niin Westworld, Deadwood ja Broadwalk Empire.

8 tykkäystä

Teknisesti kasvutarinat ovat nimenomaan tarinoiden muotoa eivätkä teemaa. Tekniikkaa on sitten dramaturgisen jännitteen ylläpito ja kaikki pilkottavat ratkaisut.

Kurt Vonnegut jota foorumillakin on joskus hehkutettu oli paitsi hieno kirjailija, myös mahtava tarinoiden kerronnan tutkija. Hänen määritelmänsä tarinoiden kurveista ja niiden yllättävästä rajallisuudesta on kaiketi aika occamin partaveitsi ollut mystifioinnin keskellä.

Tosin Vonnegut piti Shakespearea poikkeuksena. T.S. Eliot taas näki osin samoista syistä Shakespearen poikkeuksena ja piti tämän näytelmien objektiivista korrelaattia vajavaisena… eli aina on eri näkemyksiä vaikka kuinka etenisi mielipiteistä objektiivisuuteen. :man_shrugging:

Syy miksi Sormusten herrasta jäivät Tom Bombadil ja Konnun puhdistus pois on että jo Ensemble-tarina oli jo karsittuna runsas ja tuotannon aikaan edes jonkinlaiset tuotantorahkeet edellyttivät teatterilevitystä. Toisin kuin nyt kun maailma on pilalla. :smiley:

Dyyni taas keskittyi enemmän protagonistiin ja maailman kokemiseen hänen kauttaan. Hahmokavalkadia kuitenkin on ja maailma käsittelee politiikkaa, uskontoa, taloutta/teknologista kehitystä. Kirjassa hahmojen suhdetta asioihin on helpompi avata, mutta elokuvissa on yksinkertaisempaa pilkkoa hahmot eriäviin hyviksiin, pahiksiin, trickstereihin ja hupirobotteihin. Sekä Herbertiltä että Villeneuvelta rohkeaa ettei tällaisia seuraamista helpottavia perkkihahmoja ja -kohtauksia käytetty liiaksi. Vaikka se varmasti rajaa yleisöä.

E. Deletoin tämän vahingossa kerran kun keskityin koiran ulkoiluttamiseen. :smiley:

8 tykkäystä

Olet ihan oikeassa. Käytän teema-sanaa usein väärin ja vähän joka paikassa. Puhun esimerkiksi usein teemoista, kun sivujuoni olisi parempi sana, kun mielestäni sivujuonet ovat vain tekosyy esitellä tarinalla uudenlaisia teemoja :smiley:

Mutta pointti on edelleen sama: kasvutarina ja nuoren miehen lankeemus eivät ole tarinankerronnan elementtejä eivätkä liity oikestaan koko tarinankerrontaan millään tavalla. Vähän sama kuin joku kritisoisi tekstin kirjoitusasua ja sitä puolusteltaisiin otsikon valinnalla. Eli koko argumentti on ihan järjetön sanojen sekametelisoppa.

En ole Vonnegutin teorioihin tutustunut, mutta jokaisella alan professorilla ja ammattilaisella tuntuu olevan aina oma mallinsa, jolla tarinoiden rakennetta avataan. Osa niistä toimii paremmin, osa huonommin.

Esimerkiksi modernin ajan klassikko tarinoiden muodostamisesta Save the Cat opettaa, että tarinoita on vain kymmentä sorttia:

  • Monster in the House
  • Golden Fleece (road trip -genre)
  • Out of the Bottle
  • Dude with a Problem
  • Rites of Passage
  • Buddy Love
  • Whydunit
  • The Fool Triumphant
  • Institutionalized
  • Superhero

Niin kuin nimistä huomaa, ovat genret hyvin väljiä ja siksi lähes jokaisen tarinan voi vähintäänkin puoliväkisin sulloa niistä johonkin. Kirjassa esitellään myös näiden genrejen tyypillisiä erityispiirteitä ja siksi usein käytän näistäkin virheellisesti teema-sanaa :smiley:

Mielestäni näistä eri malleista voi oppia paljon ja esimerkiksi Save the Cat on aivan erinomainen apu, jos miettii, missä kohtaa oma käsikirjoitus ontuu. Mutta jos nuo eri tarinatyyppien mallinnukset olisivat niin toimivia kuin monet niiden keksijöistä väittävät, miksi nämä opettajat eivät itse käsikirjoita menestyselokuvia?

Nämä eri työkalut, joilla tarinat voidaan purkaa osiin ovat mielestäni todella yliarvostettuja. Jos minä ja sinä lyömme päämme yhteen, keksimme parissa viikossa Heiskasen ja Buffetin mallin, johon kaikki maailman tarinat sopivat. Mutta onko siitä mallista mitään käytännön hyötyä kenellekään?

Tuollaiset yksiulotteiset hahmot ovat yksi tarinankerronnan muoto ja usein huono sellainen. Mutta se, että jättää käyttämättä huonoa työkalua, ei tee vielä kenestäkään osaajaa :smiley:

Elokuvilla ja kirjoilla on luonnollisesti eri vahvuudet; tämä on itsestäänselvää. Kirjassa lukija on päähenkilön pään sisällä ja hyvin perillä tämän motivaatiosta. Elokuvan tämä pitää hoitaa eri tekniikoilla, ja mielestäni Dyyni ei hoitanut asiaa oikeastaan mitenkään.

Edit: Nyt kun mietin, ehkä minun pitäisikin kirjoittaa uusi tarinat atomeiksi purkava malli, jossa teema on suuri yläkäsite. Sitten minun ei tarvitsisi ikinä myöntää käyttäväni väärään sanaan, vaan voisin sanoa, että itseasiassa tässä Heiskasen ja Buffetin mallissa teemalla tarkoitetaan…

6 tykkäystä

Save the cat on mainio ja ansaitusti suosittu! :smiley:

Valitsin Vonnegutin ja Eliotin esimerkeiksi, koska ovat opettamisen lisäksi näyttäneet miten niitä klassikoita oikeasti tehdään. Elokuvan puolella John Trubyn voisi nostaa kahvihuoneen ilmoitustaululle. On konsultoinut menestyselokuvia ja huomionarvoisesti oppilaatkin ovat olleet luomassa miljardien menestyksiä joissa lippuluukun lisäksi imdb-tähdet ovat paukkuneet. :sweat_smile:

Beat sheet rakenteet ja perkit ovat varsinkin elokuvissa keskeisiä juuri ajan ja kerronnan rajallisuuden vuoksi. Siksi tosiaan maailma on täynnä klassikoita joita ei vain oikein saada lehdiltä ruudulle.

Yksiulotteinen on helppo kirjoittaa ja unohtaa. Mutta genrekohtaisesti eri tavat voi toimia eri paikoissa. Die Hard tai Predator ei kaipaa liikoja ulottuvuuksia jos paketti toimii. Stan Lee taas standardoi kaksiulotteiset supersankarit joka loi ensimmäisen Marvelin universumin ja oli pohja MCUn suosiolle jossa lipputulot ja hahmojen ‘kerrokset’ lätkivät toisiaan poskille nauraen kritiikille. Onneksi näihin standardeihin ei saa patentteja kuin matkapuhelinteknologiaan.

Viime kädessä niin teemoissa ja ulottuvuuksissa kuin hahmoissa ja juonissa lopulta laatu ratkaisee (ja saako vihreää valoa julkaisijalta).

Nimeä vain härskisti Heiskasen malliksi. Niin kun siitä tulee menestys voin olla katkera elämääsi häiritsevä antagonisti/protagonisti ja konkretian tasolla havainnollistetaan jännitteen rakentumista.

Nyt päätän tämän Hesulin aukeamisen tieltä. :smiley:

3 tykkäystä

Elisa kauppaa valokuitua muutaman vuoden päähän. Tai siis eivät myy mitään vaan väittävät asennuksen taloon asti olevan täysin ilmainen eikä tarvitse koskaan tilata kuitua heiltä kuitenkaan. Tuohon sisältyy kaapeli ja jonkinlainen päätelaite talossa.

Tarkempia ehtoja ei ole saatavilla, uskaltaisiko tuon ottaa varuiksi, vai jääkö taloa piinaamaan ikuisesti joku elisan sitoumus mistä ei koskaan pääse eroon. Onko tästä näkemyksiä? Tässähän on tietysti ideana saada ihmisiä sitten tilaamaan kuitua ainakin jollakin prosentilla, monelle kilon, parin
asennusinvestointi (kaivuutöineen) on liian iso kynnys, ilmaiseksi asentamalla elisa tietty saa potentiaalista asiakaskuntaa kerättyä.

Mitään määräaikaisuutta tai vastaavaa ei ole, normaali kuukausimaksu lähtee sitten kuidun tilaajalle, nyt pitäisi vaan kertoa ottaako sen ilmaisen osuuden vai ei.

Palstalaisilla mielipidettä, elisan omistajien objektiivisuus huomioiden :slight_smile:

E:“saat sen käyttövalmiiksi asennettuna” (mitä sitten tarkoittaakaan)

1 tykkäys

Jos taloon ei jo tule kuitua, kannattaa se ehdottomasti ottaa vaikka ei ottaisikaan käyttöön. Varsinkin jos vetävät nyt ilmaiseksi. Asentavat kuitupäätteelle asti?

Meillä oli talossa kuitu joka otettiin myöhemmin käyttöön. Se ei maksa mitään jos kuitu on talossa eikä sitä käytä.

Siinä vaiheessa kun otatte sen käyttöön, niin Elisa asentaa kuitumuuntimen ja veloittaa kytkentämaksun ja kun otatte liittymän niin veloittavat normaalisti kuukausimaksun nopeuden mukaan. Näin ainakin meillä.

Enkä omista Elisan osakkeita.

4 tykkäystä

Dyyni on tunnetusti poikkeuksellisen vaikea saada elokuvaformaattiin, koska minimivaatimus on kaksi elokuvaa, kuitenkin niin ettei ensimmäinen elokuva voi täysin toimia omana itsenäisenä teoksenaan. Tämän vuoksi niitä ei myöskään kannata ajatella kahtena eri elokuvana vaan yhtenä elokuvana, mikä on jaettu kahteen osaan.

Protagonistikritiikkiä en oikeastaan ymmärrä. Paulin rooli ensimmäisessä elokuvassa on toimia naiivina nuorena miehenä, joka katsojien mukana tutustuu tähän uuteen vieraaseen maailmaan. Ensimmäinen osa ei tietoisesti keskity protagonistin sielunmaisemaan, eikä tälle edes tapahdu mitään kovinkaan mielenkiintoista paitsi elokuvan alussa ja lopussa koska hänen hahmonsa kannalta oleellinen kehitys tapahtuu vasta toisessa osassa.

Paulin hahmon ytimessä on taistelu vanhan maailman ja uuden maailman välillä. Ensimmäinen osa esitteli vanhan maailman jonka hän menetti ja uudessa tutustutaan uuteen maailmaan, jota hänelle tarjotaan. Jotta välittäisimme ja ymmärtäisimme hänen menetyksensä merkityksen, niin meidän katsojien täytyy ymmärtää mitä on menetetty ja siksi ensimmäisen osan täytyy esitellä kaikki ne asiat, jotka häneltä riistetään.

Toisen osan aikana Paulin täytyy tehdä valinta äitinsä ja kumppaninsa välillä. Vanhan ja uuden maailman väliltä. Me tiedämme mitä sankari valitsisi ja miten helppo tätä kautta olisi rakentaa tarina hyvästä ja oikeudenmukaisesta soturista, joka on tehnyt rauhan maailman ja itsensä kanssa. Paul tekee pitkän henkisen taistelun jälkeen tietoisesti ’väärän’ valinnan ja sankarin sijaan hänestä tulee hirviö. Hän on valmis uhraamaan aivan kaiken ja kaikki, saavuttaakseen verikostonsa. Tämä tekee hänestä erittäin mielenkiintoisen ja poikkeuksellisen protagonistin.

Emme vielä tiedä millainen elokuva Dyyni 3 tulee olemaan, mutta oletettavasti siinä nähdään vahvemmin nämä Paulin väärän valinnan seuraukset ja hänen yrityksensä korjata tilanne. Odotan innolla seuraavaa elokuvaa :star_struck:

Muokkaus: Huomasin vasta nyt, että olit nähnyt vain ensimmäisen osan. Se selittää asian, koska ns. payoff ekan osan katsomisesta saadaan vasta toisessa osassa.

5 tykkäystä

TSLA ei sovi listaan, koska EM ei sitä perustanut, oli vaan yksi alkuvaihteen rahoittajista. Muuten :+1:

4 tykkäystä

Talo ilman kuitua on vähän kuin talo ilman sisävessaa ja sähköjä. Enemmänkin kysymys on että miksi talossa ei ole jo kuitua?

Ikävintä tuossa on jos ei ole selvää aikataulua, koska silloin tässä on potentiaalisesti koira haudattuna:

  • Elisa tietää että joku kilpaileva lafka on kenties tulossa alueelle kaivuuhommat mielessä.

  • Elisa ei juuri nyt halua alueella kaivaa kenties koska parempia alueita on kesken ja resursseja on rajoitetusti, ja alueen asiakastiheys on marginaalinen.

  • Elisa kuitenkin haluaisi pistää ns. lipun pystyyn ja suolata mahdollisen kilpailijan myyntiponnistuksia. Kuinka moni lähtisi, varsinkaan rahaa vastaan sopimaan toisen tarjoajan kuitua jos on jo “tulee sitten joskus ihan ilmaiseksi”-sopimus Elisan kanssa jo allekirjoitettu. Vain ne jotka ehdottomasti haluavat kuidun hyvin nopeasti, ja hekin saattavat olla säästöä vastaan valmiit odottamaan Elisan touhuja.

Tämä haisee minusta Elisan yksipuoliselle optiolle rakentaa kuitu tuolle alueelle jossain vaiheessa kunhan kerkeävät ja paremmat alueet on jo kaivettu, tarkoituksena estää kilpailijoita pääsemästä samoille apajille. Itse kysyisin heiltä että sitooko tämä sopimus heitä mitenkään ja mikä on takaraja toimitukselle. Jos ei sido ja takaraja on epäselvä tai kaukana tulevaisuudessa, toivottavasti et oikeasti halua kuitua koska sitä voi tällä systeemillä joutua odottamaan todella kauan - kilpailijat eivät voi tulla alueelle kysynnän puutteen vuoksi kun Elisa “merkkasi” sen jo, mutta Elisan into rakentaa on kenties tyyliä “sitten kun paremmat paikat on ensin hoidettu” ja aikataulu täysin auki.

Jos joku kilpailija oikeasti ajaa kaivurilla alueen reunalle ja aloittaa työt, huomaat myös kuinka nopeasti Elisan into rakentaa alue yhtäkkiä nousee kuin NVIDIAn kurssikäppyrä…

10 tykkäystä

Jep. Oikeastaan mitään ei tapahtunut, ja päähenkilö oli mielestäni valju. Jos kyse on kasvutarinasta, mitään kasvua ei tapahtunut eikä edes hahmon lähtötilannetta valotettu.

Oli tekijöille haaste saada ykkösosa seisomaan omilla jaloillaan, jonka he hyväksyivät julkaistessaan ensimmäisen osan omana elokuvanaan. Tässä haasteessa he epäonnistuivat.

Vastustan tätä nykyistä yleistä ajatusta, että joku sarja/elokuva/peli on aluksi syystäkin kuiva, mutta odotahan kun olet kahlannut ensimmäiset 20 tuntia läpi, niin osut kultasuoneen. Milloin omaksuimme näin matalat standardit? Miksei samalla vaivalla voisi alustakin tehdä hyvän?

Jep. Mutta vaatiko tuo esittely niin kauan aikaa ja tehtiinkö se hyvin? Tässä mielestäni tarinankerronta juuri ontui. Esittely ei ollut mielestäni tehokasta, mieleenpainuvaa tai näyttävää lukuunottamatta yhtä kohtausta ison lieron kanssa.

Antisankareiden perinne on pitkä, joten tuollaisessa käänteessä en näe mitään erikoista itsessään. Oletan, että se on elokuvassa erityisen hyvin toteutettu.

Mutta nämä nyt ovat vain minun omia arvottomia mielipiteitä :smiley:

Pitää illemmalla katsoa tuo kakkososa. Tässähän innostuu itsekin. Kiitokset siis epäsuorasta leffasuosituksesta. En tiedä, olisinko kakkososaa muuten jaksanut katsoa :smiley:

9 tykkäystä

“valmistuu vuonna 2027, jos toteutuu” Eli oletan että toteutuuko vai eikö selviää nyt lähiaikoina kun “tarjous päättyy”. Toisaalta ovat myyjän mukaan jo pariin kertaan jatkaneet vastausaikaa ja epäilen että nytkin voi hyvin käydä niin. Erityisesti siksi että kunnollista sisältökuvausta ei ole saatavilla vaan soittelevat taloja läpi yksitellen “ja vastaavat kyllä puhelimessa kysymyksiin”

Sinänsä kun ei maksa mitään ja jos toteutuu, ei tuo kuitenkaan estä kaivamasta uutta kuitua viereen. Tietysti toisen kaivelijan on sitten myöhemmin vaikea saada tarpeeksi asiakaskuntaa, eli siinä mielessä tietysti estää kilpailua jatkossa. Mutta ihan ok sinänsä, onhan tämä elisalta kuitenkin epävarma sijoitus markkinaosuuden ottamiseen.