Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Taitaa se @Hatahousu1 salkku ollakkin sen satkun verran. :slight_smile:

5 tykkäystä

Faron on niin riskinen osake, että itse ainakin vähentäisin lähiviikkoina jonkin verran positiota, mikäli se olisi 80%:n luokkaa (Itselläni Faronia on 2,3% ao-salkusta 1,44€:n keskihinnalla. Koska keskihinta on varsin alhainen, ajattelin pitää toistaiseksi, koska olisin plussalla, vaikka osake rymähtäisi kerralla -30%:a).

1 tykkäys

Kohta alkaisi varmaan olla aika investoida rakennusalaan, mutta… Mikä vähä huolettaa on se, että talorakentamisen nousu näkyy vähintään puoli vuotta ennen infra/maarakentamisessa, eikä siellä näy vielä merkkiäkään. Sitten on tulossa talvi eikä tällaisina aikoina varsinkaan kannata tehdä kallista talvirakentamista.

Järjestys voisi ehkä olla se, että kevätalvella Sitowisen tyylisi yhtiöillä kilahtaa, sitten alkaa mennä koneet KH Group. Talorakentajien kassassa saattaa ihan oikeasti kilahtaa vasta parin vuoden päästä kunnolla, vaikka ensi vuonna saataisiin jonkinlainen aavistus paremmasta. Dansken analyyttikohan sai tällaisen aavistuksen paremmasta jo toimistossaan, että on “piristymisen merkkejä”, mutta me asuntorakentamisen ihan kaikkein ensimmäisten vaiheiden työntekijät ei nähdä vielä samaa. Toki analyytikon pitääkin olla aikaansa edellä.

Jonkun verran on havaittavissa sellaisten patoutumien purkautumista, että on alettu rakentaa mitä on ihan pakko. Kun näitäkin viivytettiin jonkun aikaa. Kaupunki odottaa rakentamisen alkua, rakennuttajan tonttivuokrat juoksee kokajan, mutta talo ei vaan ota noustakseen. Joten tämä varmasti on eräänlainen piristymisen merkki, kun pakollisiin on ryhdytty jonkun vielä rakntamistakin huonomman vaihtoehdon välttämiseksi. Mutta sellaista ei oikein ole, että rakennettaisiin niin kuin ennen. Todennäköisesti lomautukset on edelleen monen kohtalona talvella.

Menen edelleen vain ulkomaiset rakennusyhtiöt salkussa, mutta kotimaahan olisi varmasti jossain kohtaa sekaannuttava :thinking: Kai niitä piristymisen merkkejä ehtii sitten lomautuksella paremmin miettiä.

12 tykkäystä

Kaveri pisti tällaisen linkin hetki sitten, aika kovaa vauhtia saa juosta, jos meinaa pysyä edes hetken maratoonarien matkassa. :smiley:

4 tykkäystä

Hesulin aneemisuus on ilmeisesti johtanut siihen että kukaan ei enää jaksa lukea sijoituskirjallisuutta ja arvosijoituksia voi tehdä myös kierrätyskeskuksesta😅 femman kirja.

22 tykkäystä

Iso kehu käyttäjälle @MoneyWalker laadukkaista kirjoituksista Tecnotree-ketjuun :+1: :muscle:

33 tykkäystä

Voisiko tuota voisi kutsua tietopläjäysten inflaatioksi ?

1 tykkäys

Tästä inspiroituneena selvitetään löytyykö foorumilta maratoonareita. Eli mikä on maratonennätyksesi?

  • +5h
  • 4.00-4.59
  • 3.30-3.59
  • 3.00-3.29
  • 2.40-2.59
  • Alle 2.40
  • En ole juossut maratonia
0 äänestäjää

599

4 tykkäystä

Huomauttaisin vielä sen että joku on voinu tonnin salkkunsa onnistuneesti tuplata kun taas minun sadantonnin salkku on vain 500€ plussalla😅

9 tykkäystä

Tämä on nyt todellakin mielenpäällä ja harkinnan alla. Minulla keskihinta noussut 1,71€ vaikka hyvissä ajoin aloin ostamaankin mutta nyt en aio enää 2€ päällä lisätä vaan on todellakin tarkoitus alkaa keventämään pikkuhiljaa.:grimacing::+1:

2 tykkäystä

Juuri näin, se vaihtuu seuraavassa tarkastuspisteessä vasta. Vaihdoin omat niin että kesällä tuli voimaan 3kk euribor.

Maratonennätykseni on kyllä alle 3h, mutta olen sen sisäsoutanut, en juossut.

12 tykkäystä

On kyllä kova! Muistaakseni tuli soudeltua max. 10km ja kyllä se vauhti oli jotain 2.10/500m. Tosin ei ollut mun juttu.

3 tykkäystä

Täältä aplodit kaikille teille:

@FoTW, olet kova! Mikä sun aikasi on?

Kaikkien taustat kiinnostaa, mutta kiinnostaisi tosiaan kuulla erityisesti alle kolmen tunnin juoksijoiden taustat yms. :slight_smile:

9 tykkäystä

Alle 2.40 on kyllä kova. Itselle maraton oli liian pitkä matka. 2.52 enkka. Puolikasta (1.17) pidän ehkä kovimpana tuloksena. Cooper parhaimmillaan 3700m. Tausta perus joukkuelajeja parikymppiseks. Sali tuli mukaan n. 16v ja juoksu ehkä 25v. Parhaat juoksut tehty 30-35v välissä.

19 tykkäystä

En kolmosta alittanut, mutta 3:03:4jotain useita vuosia sitten. Ikää oli tuolloin 30-40v välissä. Lenkilla tulee käytyä edelleen 2-4 kertaa kuukaudessa, kun enää ei tahdo nivuset kestää asvaltin iskutusta vaikka muista lajeista ei tule mitään kipuja.

Hyvässä porukassa ei tuntunut lainkaan pahalta alkuverkka 35km saakka, jolloin käytännössä muulta ryhmältä loppu jalat. Sitten kun yksin piti siitä vaiheesta maraton varsinaisesti aloittaa, niin loppumatkan koitin vain päässäni laskea, että kuinka lujaa tulisi loppupätkä juosta. Kilometrivauhti vain sakkasi totaalisesti ja enemmän se on jälkikäteen harmittanut kuin maaliin tullessa.

Ei erityistä tavoitteellista taustaa. Eniten nuorena pelattu silloista sählyä ja jalkapalloa ilman valmennusta. Lähinnä koko ikä hyötypyöräilyä maaseudulla kaikkialle ja kaikkia mahdollisia lajeja pingiksestä kartingiin.

E: Paras Cooperi armeijan alussa 3700m

16 tykkäystä

Mä juoksin 24-vuotiaana maratonin aikaan 3.36.??. Viime syksynä kävin uudestaan maratonilla 15 vuotta vanhempana. Olin vanhentunut 2 minuuttia per vuosi.

9 tykkäystä

Puolikas 1:27 eikä perse olisi kestänyt enää metriäkään.

5 tykkäystä

Oma 3:29 on juostu 57 vuotiaana, eikä tullut ihan ilmaiseksi, töitä piti tehdä tuon eteen.

12 tykkäystä

Minulla puolikas alle 1:22 (1:56,5-vauhti) ja perse kesti hyvin. Maratoninkin (2:06,3-vauhti) perse kesti, mutta kun nousin laitteelta pois, en pystynyt istumaan takaliston takia kahteen päivään😁

5 tykkäystä