Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Oi kun on taas kovat volyymit Helsingin pörssissä! :joy:

Kauankohan ne pörssimeklarit oikein lomailee? Voisikohan Risto Murto alkaa taas sijoittamaan meidän eläkevaroja Helsinkiin?

3 tykkäystä

En oikein keksi sopivaa ketjua tälle viestille, joten kirjoitan tänne.

Nyt menee kuukausisäästökuviot uusiksi :face_with_peeking_eye:

Olen vajaan vuosikymmenen ajan kuukausisäästänyt indeksi-ETF:eihin. Säästösummat ovat aina olleet kohtuullisen suuria tuloihini nähden, joka on tarkoittanut jonkinasteista kituuttamista tietyissä asioissa. Olen myös jo yli 20 vuoden ajan harrastanut kilpaurheilua kansallisella tasolla. Laji vaatii rahaa, jotta kehittyminen olisi optimaalista eikä varusteissa annettaisi tasoitusta. Sitä tasoitusta olen koko aikuisikäni antanut, kun olen uskonut vakaasti vapauteen, jonka saavutan jonain päivänä ahkerasti sijoittamalla.

Ehkä jossain vaiheessa on kuitenkin jäänyt älyämättä se, että jos käytän keskimäärin päivässä noin kolme tuntia tullakseni lajissa mahdollisimman hyväksi, niin ehkä siihen kannattaisi myös panostaa kaikilta osin parhaansa mukaan, myös taloudellisesti. Olen koko nuoren ikäni kilpaillut, enkä enää tule nuoremmaksi. 60-vuotiaana taloudellisesti vapaana tätä unelmaa ei tällä tasolla enää voida toteuttaa. Niinpä olen päättänyt aloittaa kolmen vuoden urheiluprojektin, jonka tavoitteena on saavuttaa kansallinen huippu. Maailman huippu on aivan utopistisella tasolla tässä lajissa, eikä minulla olisi ikinä sinne geenit riittäneet.

Olen työssä, joka mahdollistaa etätyön ja joustavat työajat. Voin työskennellä ulkomailla samalla kun olen harjoittelemassa hyvissä olosuhteissa. Saan riittävästi palkkaa, jotta pystyn leireilemään ja hankkimaan parempia varusteita. Jälkikasvuakaan ei vielä ole arkea vaikeuttamassa. Minulla on kaikki olosuhteet toteuttaa tämä projekti nyt eikä myöhemmin.

Sijoittamisen kannalta tämä projekti tarkoittaa sitä, että reilun tonnin kuukausisäästöpotti pienenee muutamaan sataseen. Kun olen kuitenkin vasta kolmekymppinen, niin korkoa korolle -ilmiön myötä tälle projektille tulee valtava hinta (satoja tuhansia euroja pitkällä sijoitushorisontilla). Tuntuu hullulta, että olen valmis uhraamaan niin paljon jonkun amatööriharrastuksen puolesta. Ehkä kuitenkin koen, että kaikista kallein hinta olisi se, että joutuisi vanhana jossittelemaan käyttäneensä koko nuoruuden vapaa-ajan urheilulajiin, eikä koskaan edes yrittänyt siinä parastaan.

Ammatistani en sentään ole valmis luopumaan, kun jollain tämä lystii täytyy kuitenkin maksaa. Kansallisella tasolla voi pärjätä amatöörikin. Niin hullu en ole, että laittaisin salkun lihoiksi :sweat_smile:

138 tykkäystä

Erittäin hyvä, kyllä kannattaa! Itse laitoin säästöt kokonaan jäihin v.2022 (oikeastaan negatiiviseksi, nostin rahaa sieltä urheilua varten) kolmeksi kuukaudeksi, kun sain mahdollisuuden keskittyä lajiini 100% ja se kyllä toi hirveästi tuloksia, hyvää mieltä ja muistoja, joiden saavuttamiseen olisi muuten mennyt varmasti jopa nelinkertaisesti enemmän aikaa.

7 tykkäystä

Hatunnosto mielestäni täysin oikealle päätökselle.
Voisin väittää, että nuo lajin parissa saamasi muistot on niitä, joita sitten kiikkutuolissa hymyillen muistelet. Ei sijoitussalkun saldo.

Nimenomaan. Elämä on tässä ja nyt.

25 tykkäystä

Hieno kirjoitus ja minä nostan hattua rohkealle ratkaisulle! Uskon, että tekisin samassa tilanteessa samoin.

Olen itse nyt ollut pari kuukautta lasten kanssa kotona ja jatkan vielä toiset pari kuukautta. Olen aiemminkin pitänyt kaikki isälle osoitetut vanhempainvapaat, mutta nyt perhevapaasysteemin uudistuttua jaoimme vaimon kanssa vapaat vielä tasaisemmin molemmille vanhemmille.

Taloudellisesti tällainen vanhempainvapaalla oleminen ei ole mitenkään erityisen kehno ratkaisu, koska valtio subventoi aika avokätisesti vapaalla olemista. Näin siis ainakin kuluttamista karttavan maalaispojan näkökulmasta. Tähän kun lisää ajankohtaan osuvat lomarahat ja sen faktan, että osa tästä pidemmästä vapaasta oli kesälomaa täydellä palkalla, ei tuloissa merkittävää pudotusta tapahdu.

Olen kuitenkin tässä jo pidemmän aikaa miettinyt, että josko ensi vuonna sitten pitelisi hoitovapaata. Siitähän ei makseta kuin suttuinen kotihoidontuki (tietääkseni 300-400 € / kk), joten pieni etukäteissäästäminen talven pimeinä kuukausina olisi paikallaan. Salkkuun ei kuitenkaan tarvitsisi kajota, mutta sijoitussäästöt olisivat toki useamman kuukauden jäissä.

Jos kuitenkin istun edes hetkeksi oikeasti miettimään mikä olisi viisain mahdollinen ratkaisu, on päivän selvää, että joku kymppitonnin tulonmenetys (ja kyllä, satojen tuhansien “tulonmenetys” vuosikymmenien saatossa) on mitätön summa siitä, että saisin olla puoli vuotta pienten lasten kanssa kotona.

Saan sen kymppitonnin kyllä tienattua halutessani takaisin, mutta lapset ovat pieniä vain kerran.

Sama pätee mielestäni sinun unelmaasi ammattimaisesti urheilusta. :trophy:

62 tykkäystä

Käyt lukemassa Canatu ketjua
say-what-what-is-that

27 tykkäystä

Elämä on ihmisen parasta aikaa… vai miten se meni :joy:.

Kannattaa kyl hyödyntää noi vanhempainvapaat. Se on tosi harvinainen tilaisuus aikuisiällä tehdä hetki muuta kuin duunia. Meidän vauvelista tuli oikein isin tyttö kun olin 4kk kotona hänen kanssaan. Siinä voi myös yhdessä toteuttaa sellaisia asioita joita ei jotenkin muuten kerkiä koskaan tekemään. Kuka ties ehkä vauveli innostuu esim sotamuseosta. Eihän sitä voi ennakolta tietää :laughing:.

Me kierrettiin museoita ja näyttelyitä. Pääsin mukaan muskariin ja mamijengeihin. Reissattiin sukulaisissa ja nautittiin hyvistä ulkoilukeleistä.

97 tykkäystä

Rääh, verohallintoon menee hermot. Ensin lähettävät kuolinpesälle veromätkyt kuvitteellisista luovutusvoitoista. Kysyn että mihin nämä perustuvat. Sanovat että heittivät jotain vaan läpällä koska eivät tiedä luovutushintoja.Täytän hirveällä työllä A9 kaavakkeen jossa kerron perukirja-arvot- ja luovutushinnat, tulos tyyliin 14 euroa myyntivoittoja. Nyt kuukausien jälkeen uusi verotuspäätös, jossa taas sama kymppitonni imaginäärisiä luovutusvoittoja ja hirveät mätkyt.

50 tykkäystä

Mauri sai viimein aikaiseksi laitettua katsauksensa Incap-ketjuun ja kurssi reagoi näin. Kiitos näkemyksestä! :pray:

Mauri :heart: Incap :heart:

20 tykkäystä

Lyly ja Immo -nimimerkin haastattelu oli hyvin suosittu, kuten myös muutkin hänen viestinsä.

Tämä hyvin ystävällinen ja lämmin kamuni on hyvä esimerkki siitä, miten pitkäjänteinen ja optimistinen asenne kantaa. Tällaiset kaverit juuri tuntuu olevan niitä empaattisimpia ihmisiä.

Kannattaa lukea, niin haastis kuin hänen “Satojen tuhansien salkut”-ketjun viestikin. :slight_smile:

20 tykkäystä

Mutta nyt se kysymys jota varmaan moni miettii. Minne katosi Masse? Vieläkö hillotaan pakkasessa Sampo lohia? Tässä kirjoitustyylissä on jotain samaa :thinking:

32 tykkäystä

Evolution, Hyzon, Kamux, Genovis, Smart Eye ja Surgical Science. Varmaan näitä sarjapettäjiä on muitankin muttei näillä kannata hyvin alkanutta iltaa pilata.

8 tykkäystä

Huomenna voisi ottaa herrasmiesmäisesti ja seitinohuesti Nordeaa osinkosalkkuun :slight_smile:

5 tykkäystä

Yksi hallituksen strategisia hankkeita on Turun tunnin juna. Sillä on aika iso hintalappu - n. 3,4 miljardia euroa - joten nykyisessä taloustilanteessa kaikki keinot kustannusten säästämiseen on otettava huomioon.

Tampereella iskettiin jackpotiin. :heart:

Lopullinen aikasäästö toteutuu siirtämällä Turku Ruotsin aikaan, jolloin Turussa ollaan aina tunnin edellä muuta Suomea.

”Näin valtion rautatieyhtiön ei tarvitse hankkia luotijunia, vaan jopa vanhoilla Dv12-dieselvetureilla ja Pasilan konepajan valmistamilla sinisillä vaunuilla ehditään rantarataa myöten oikein hyvin ja sovittu aikasäästö toteutuu”


Lähde: Tamperelainen innovaatio auttaa toteuttamaan Turun tunnin junan – Uutissirkus

74 tykkäystä

Tämäkin muutoin niin erinomainen ajatus todistaa taas kerran, ettei ilmaisia lounaita todellakaan ole. Nimittäin Turun siirtäminen Tukholman aikaan sivuvaikutuksenaan hidastaisi Turusta pakenemista tunnilla!

5 tykkäystä

Olen aina ihmetellyt perisuomalaista turkuvihaa.

En tiedä, ehkä se lähtee tänne vain muuttamalla. Tampereelta kun asti tulee niin tunteehan sitä olevansa jo ulkomailla kun Lempäälän raja häämöttää!

3 tykkäystä

Ja mä ku vieläkin oottelen Laakkosen ja Hallqvistin suunnittelemia tulevia askelmerkkejä kun fuusio kariutui.

Tai ehkä preato on nyt myynyt Laakkoselle osakkeita.

2 tykkäystä

En olisi pystynyt paremmin muotoilemaan päänsisäistä mielipidettäni. Onneksi on @Pohjolan_Eka

37 tykkäystä

Jos ajatellaan että sähkö tulee aurinkopaneeleista niin tuo vertautuu tosiaan kasveihin. Erona on se että tässä energian keräys (paneelit) ja proteiinin tuotto (mikrobit) on eriytetty toisistaan. Nämä molemmat toimivat tehokkaammin kuin kasveilla vastaavat toiminnot (paneelit keräävät valoa tehokkaammmin kuin kasvit ja mikrobit kasvavat nopeammin kuin kasvit). Lisäksi sekä paneelit että tuotantolaitokset voidaan sijoittaa vapaammin kuin kasvien viljely, esim kuivuus tai lämpötila ei ole yhtä olennainen asia kuin viljelyssä. Eli säästetään viljelypinta-alaa, joka voidaan sitten käyttää vaikka (optimitilanteessa) luonnon monimuotoisuuden lisäämiseen.

That being said, olen hyvin skeptinen siitä tuleeko tuolle tuotteelle olemaan riirrävää kysyntää ja saadaanko tuotantokulut tarpeeksi alas. Kunhan halusin avata tuota mahdollista hyötyä.

1 tykkäys

Jumalauta mitä menoa tuolla ketjussa. Antakaa nyt Ekalle patsas tai jotain! Niin timanttista juttua ja ravistelua ja mikä parasta: omasta kärkkäästä ja provoavasta tyylistä huolimatta Eka on taas oikeassa :smiley:

Jatkakaa, mä nautin sivusta seuraajana✌️

43 tykkäystä