Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Alkaa niin moni osake olemaan ostohinnoissa, että voi kun olisi käteistä.

5 tykkäystä

Kiitos mielipiteestäsi, ihan hyvät perustelut sinulla. Itse pidän tietoturva-alaa niin tärkeänä että en uskalla olla pois F-Securen enkä SSH:n osalta. Tunnen joitakin isoja omistajia ja kuullut heidän perustelujaan, enpä silmälääkärinä tästä alasta mitään syvempää itse tiedä. Olin mukana isosti Stonesoftissa, jonka arvoa ei myöskään täällä ymmärretty. Hyvällä preemiolla myytiin ulos, mutta vielä suuremmalla preemiolla se myytiin myöhemmin sieltä eteenpäin.
Hyvä kuulla kriittistä perusteltua mielipidettä, ehkä vähän jarruttelen ostojani. Jännä juttu, kun itse kritisoin vaikkapa Optomedia, niin aika sakeaa tekstiä tulee takaisin varsinkin KL:n paltalla, jota ei kunnolla moderoida. Minusta päinvastoin pitäisi olla kiitollinen mielipiteistä, jotka tulevat oman kuplan ulkopuolelta. Omaa näkemystä kannattaa silti seurata, vaikka aina välillä sitä haastaa. Katsotaan, miten tässä käy. Hyvää kesää.

21 tykkäystä

Juha Variksen huomiot yritysostoista. :smiley:
https://x.com/JuhaVaris/status/1798365373005459748

15 tykkäystä

Jep. :smiley:

Yritysostoissa arvo siirtyy yleensä ostajalta myyjälle, joka saa täyden hinnan ja korvauksen kuvitelluista synergioista päälle. :smiley:

16 tykkäystä

Samaan aikaan meillä on jarruna kotipörssissä eläkeyhtiöitä, Solidiumia yms. estämässä ylihintaisia ostotarjouksia kotimaan firmoista. Mun puolesta Nesteen olis voinu myydä ulkkareille vaikka hintaan 75€ per osake, mutta meillä pelätään kuollakseen Suomen muuttumista ‘tytäryhtiötaloudeksi’ ja siksi kaikki ostotarjoukset estetään :angry:

16 tykkäystä

No nyt ymmärrän! :joy: Oisin itse käyttänyt ehkä jotain yksinkertaisempaa mittatikkua…

2 tykkäystä

Moi! Onko Digital Workforce tuttu? Itse ostin tänään pienen siivun “kasvusalkkuun”. Sille ei taida olla täällä edes omaa striimiä?

Mahtaakohan Valtra T-sarjan traktorin moottori kestää noin pitkään.

3 tykkäystä

On tämä touhua, kun verottaja pilaa hauskan pörssipeliharrastuksen. Yksi rivi salkussa +75% ja olen pitkin kevättä tätä riviä pälyillyt aina silloin tällöin, aina kuitenkin päätynyt jättämään salkkuun, koska myynnistä aiheutuisi niin valtavat veroseuraamukset.
Kuitenkin jos jätän salkkuun, niin lopultahan se sieltä romahtaa…
Pitäisi varmaan opetella keventelemään, mutta ne ensimmäiset eräthän ne vasta voitolla ovatkin…
Ollappa kaikki rivit tappiolla, niin eipähän verottaja ainakaan saisi senttiäkään!

6 tykkäystä

Tarkoitatko striimillä ketjua? Kyllä löytyy.

3 tykkäystä

Mitä nopeammin opit tyytyväisenä maksamaan veroja, sen parempi. Huvista joutuu välillä maksamaan myös verokarhulle…

Mutta ymmärrän ongelman - itse juuri tässä ynnäilen millainen läjä lähtisi verokarhun taskuun jos jossain vaiheessa kaataisi NVIDIAt pois ja hieman hapokkaaltahan tuo lukema näyttää vaikka pääsisi jopa ihan hankintameno-olettamaa käyttämään… :grimacing:

7 tykkäystä

Striimiksi kutsutaan ketjua, jossa jokainen pikku-uutinenkin julkaistaan. Tokmanni-ketju on hyvä esimerkki striimiketjusta.

2 tykkäystä

Kiitos, seniori tippunut kehityksen virrasta. Klassinen (Ketju)lajien synty -opus kaipaisi päivitystä…

2 tykkäystä

Eikös tässäkin voi ottaa järjen käteen ja todeta että 30% lähtee (tai 34% jos olet ollut shamaani :wink:) siitä huolimatta mikä summa sieltä kilahtaakaan. Prosentit on siitå kivoja että ne on aina samat katsoi sitä mistä vinkkelistä tahansa.

Oli se sitten miljoona tai 100€

2 tykkäystä

tässä ollaan vahvasti 34%-sektorilla :grimacing:

Eipä sille mahda mitään, verokarhu vaatii suojelurahansa…

2 tykkäystä

No niin…
https://x.com/JarmoFriman/status/1798447670371160337
image

Hallelujah To Jesus GIFs - Find & Share on GIPHY

9 tykkäystä

Oi että jos noksu poksu olisi lähtenyt myös tuolle AI linjalle puhelimien jälkeen niin olisi hesulissakin vähän hypeä nykypäivänä

6 tykkäystä

En ihan kehdannut neste ketjuun laittaa koska kyseessä youtube shorts. MUTTA kyseisellä videolla joku random heebo jenkkilän peräkylästä tms kertoo ihan tohkeissaan kuinka on ”keksinyt” kuinka muovista tehdään dieseliä joka oikeasti toimii.

Edit: pointtina enemmänkin se että tätähän on tehty jo vuosia nesteen osalta ja tuossa videolla (ja kommenttikentässä) tätä pidetään uskomattomana keksintönä koskaan. Mikä herättää kysymyksen siihen miksi neste ei lobbaa/brändää itseää vielä agressiivisemmin uusiutuvien osalta

2 tykkäystä

Ei myynneistä koskaan mene pelkästään veroa. @Jarnis tenbaggerin kohdalla tietenkin otetaan 20% hankintameno-olettama käyttöön ja veroa menee 24% 37 500(30k/0.8) euron myynneistä ja 27.2% sen jälkeen.

13 tykkäystä

Propriukselta hyvä kirjoitus sijoittamisen päänsärystä. Kenties moni hesulilainen voi tuntea samaa. :smiley:

“Olemme Propriuksella ensimmäiset miltei 1,5 vuotta hoitaneet rahastoja, joiden fokusalue on pääosin ETF-maailman ulkopuolella. Monet kohdemarkkinoistamme ovat hyljeksittyjä ja konsensustarina näiden markkinoiden osalta on, että niihin ei välttämättä pysty sijoittamaan enää koskaan, kuten Suomeen tai Saksaan. ROBD on ajanut ihmiset ulos näiltä markkinoilta, ja ETF-virrat eivät näitä osakkeita pelasta. Näemme kuitenkin itse edelleen hyvää tuottopotentiaalia niissä markkinoissa, jotka muut ovat ainakin osittain hyljänneet.”

Lisäys: arvosijoittajan pitkään kulahtanut Einhorn, joka mainitaan tuossakin, taisi jossain podissa todeta (ellen väärin muista) että olkoot sitten niin, että isot firmat vain nousevat passiivisten rahastovirtojen mukana. Hän sijoittaa sitten EV/EBIT 5x firmoihin ja saa ainakin jymeää kassavirtatuottoa jos ei muuta, nousi osakkeet tai ei. :smiley:

5x tulos on aika vähän, mutta viime vuosina Hesulista on voinut löytää vastaavanlaista.

23 tykkäystä