Neste - Ilmastonmuutostaistelun eturivissä

https://www.ledgerinsights.com/circularise-airbus-complete-blockchain-traceability-poc-for-recycling-aircraft-cabins/

Circularise, Airbus complete blockchain traceability PoC for recycling aircraft cabins

3 hours ago

by Ledger Insights

airbus

Today blockchain sustainability startup Circularise said it completed its Proof of Concept with Airbus, using digital product passports (DPPs) to trace materials in aircraft cabins. The data generated can be used for recycling when an airline refurbishes the cabin. Hence, the aim was to create a new traceability framework for aircraft cabins.

All the companies in the aircraft cabin supply chain needed to be involved in tracking the cabin’s contents. That included raw material manufacturers Asahi Kasei and Neste, both investors in Circularise, and Toray. Additionally, it involved manufacturers Diehl, Selia and Thales, as well as maintenance provider (MRO) Lufthansa Technik.

The final output of the work was a digital product passport for the entire aircraft cabin.

“Digital Product Passports built on true supply chain traceability is a key tool in understanding and improving the lifecycle management of aircraft components,” said Mesbah Sabur, founder of Circularise.

The need for aerospace recycling isn’t just about the cabins. It’s not uncommon to see photos of rows of derelict passenger planes parked in fields. The aerospace industry estimates that 15,000 aircraft will need replacing by 2040 and there’s a plan to recycle 90% of it. That’s one of the reasons that Circularise recently joined COMPASS, an EU-funded project targeting recycling in the aerospace and automotive sectors.

Circularise uses public blockchain technology for its digital product passports, as previously outlined in an opinion piece.

6 tykkäystä

Tästä kemiallisesta käsittelystä olis kyllä kiinnostava kuulla enemmän konkretiaa ja miten eteenee. Kemiallinen käsittely on ihan pakollinen ja merkittävä askel muovien kierrätysasteen nostossa ja aidossa hyödyntämisessä. Jos katsoo minkälaista kotitalouksista syntyvä muovijäte tai muovipakkausjäte yleisestikin on. Tällä hetkellä meekittävä osa päätyy sinne mitte sen ei pitäisi.

Kiinnostava nähdä nyt kun CSRD direktiivi velvoittaa vähän tarkempaa säädeltyä raportointia - ei vielä tiedetä mistä- niin varmasti lisää kestävämpiä ratkaisuja niin kierrätysasteen kuin scope3 päästöjen osalta. Siirtyminen biotuotteisiin kuljetusliikkeillä on vain vaihtoehtoiskustannus laskea päästöjä ja tarjotan sillä etua asiakkaalle tai jopa siirtyä asiakkaan vaatimuksista.

7 tykkäystä

Finish pension funds are bullish on Neste.

During May

  • Elo added 2.6m shares, now holds 8.8m shares or 1.14% of total shares.
  • Varma added 2.7m shares, now holds 16.8m shares or 2.19%.
  • Ilmarinen added 0.6m shares, now holds 12.1m shares or 1.57%.

All 3 pension funds hold 4.9% of Neste.

39 tykkäystä

That’s a great stuff. Thanks for sharing it.

What makes me wonder is DGD indicator in 2022Q1 and 2023Q3… As your chart points out, these two quarters were the most worse for DGD… But Neste’s comparable sales margin was 783 USD/t and 913 USD/t accordingly, which wasn’t that bad for Neste at all: these two quarters were the most profitable for Neste…

Any ideas why 2022Q1 and 2023Q3 are so different for DGD and Neste?

8 tykkäystä

Hallintarekisteröitujen omistukset Nesteessä:
06/2020 39,91%
07/2020 38,92%
08/2020 39,06%
09/2020 39,02%
10/2020 39,22%
11/2020 39,52%
12/2020 39,88%
01/2021 39,91% (Nesteen osake kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla 4.1.2024 62,66€)
02/2021 39,97%
03/2021 39,86%
04/2021 39,75%
05/2021 39,68%
06/2021 39,69%
07/2021 39,68%
08/2021 39,59%
09/2021 39,59%
10/2021 39,44%
11/2021 39,39%
12/2021 39,51%
01/2022 39,14%
02/2022 38,81%
03/2022 38,59%
04/2022 38,70%
05/2022 38,74%
06/2022 39,09%
7/2022 39,07%
8/2022 39,53%
9/2022 39,67%
10/2022 39,68%
11/2022 39,51%
12/2022 39,62%
01/2023 39,65%
02/2023 39,32%
03/2023 39,15%
04/2023 38,94%
05/2023 38,49%
06/2023 38,04%
07/2023 37,59%
08/2023 37,36%
09/2023 37,08%
10/2023 36,83%
11/2023 36,69%
12/2023 36,71%
01/2024 36,50%
02/2024 36,00%
03/2024 35,22%
04/2024 34,62%
05/2024 33,15%

Trendi aika selvä ja vaan kiihtymään päin. Jos ja kun pysähtyy voisi miettiä ostoja.

64 tykkäystä

Neste on auttanut Valtraa vähentämään yli 15 000 tonnia kasvihuonekaasupäästöjä toimittamalla 5 miljoonaa litraa Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoainetta Suolahden tehtaalle

Suomalainen, kansainväliseen AGCO-konserniin kuuluva traktorivalmistaja Valtra on saavuttanut merkittävän virstanpylvään käyttämällä Suolahden tehtaallaan 5 miljoonaa litraa Neste MY Uusiutuva Diesel™ -polttoainetta traktoreidensa ensitäyttöpolttoaineena, tehdastrukeissaan ja testauksissa. Vaihtamalla fossiilisen polttoaineen Nesteen uusiutuvaan dieseliin, Valtra on vähentänyt kasvihuonekaasupäästöjään yli 15 000 tonnia. Vähennetty määrä vastaa päästöjä, jotka syntyisivät, jos Valtra T-sarjan traktori käyttäisi yhtäjaksoisesti 390 000 tunnin ajan 30-40 % moottorin kuormituksella fossiilista polttoainetta, kun kaikki polttoaineen elinkaaren aikaiset päästöt laskettaisiin mukaan.*

Neste ja Valtra ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2017 lähtien, jolloin Valtra otti ensimmäisenä traktoritehtaana maailmassa käyttöön Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoaineen, joka vähentää kasvihuonekaasupäästöjä keskimäärin 90%** polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiiliseen dieseliin verrattuna.

Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoaine valmistetaan Suomen markkinalle 100 % jäte- ja tähderaaka-aineista, kuten käytetystä paistoöljystä ja elintarviketeollisuuden eläinrasvajätteestä. Valtran Suolahden tehtaalta viedään Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoaineella tankattuja uusia traktoreita yli 75 maahan.

Nesteen Porvoon jalostamon määräaikaishuolto eli suurseisokki on saatu onnistuneesti päätökseen. Jatkamme raakaöljyn sekä uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden jalostusta yli sadaksi eri tuotteeksi, joita toimitamme asiakkaillemme globaalisti.

Suurseisokin ajan Porvoon jalostamo oli yksi Suomen suurimmista rakennustyömaista. Kaikkiaan seisokkitöihin osallistui noin 7 600 henkilöä ja työmaalla työskenneltiin yli 1,4 miljoonaa työtuntia. Vuoden 2024 suurseisokin kokonaisinvestointi oli noin 390 miljoonaa euroa.

Suurseisokki ei vaikuttanut Nesteen asiakkaille toimitettavien tuotteiden jakeluun. Kilpilahden satama ja jalostamon jakeluterminaali toimivat normaalisti suurseisokin aikana.

73 tykkäystä

Todella hyviä uutisia mutta ei ainakaan vielä ole näkynyt kurssissa.Odotellaan uutisten ilmestyvän rapakon taakse niin kova myynti innostus vaihtuu ostoihin.

14 tykkäystä

Mistäs porukka seuraa uusiutuvien markkinahintoja? Itsellä oli historiassa ja bookmarkseissa vain Nesteen market data -sivu, mutta sieltä nämä ovat näköjään poistuneet.

Samalla kysymys, että onko jotain vain rikki, onko muistini rikki, vai onko tosiaan käynyt niin että Neste poisti tiedot?

10 tykkäystä
30 tykkäystä

Jännä tuo otsikko, vaikka jutustakin käy ilmi, että käytännössä jakeluvelvoitetta halutaan laskea aiemmin säädetystä tasosta. Monta muutakin Nesteelle epäedullista asiaa tuossa mielestäni oli; liikennesähkön laskeminen mukaan jakeluvelvoitteeseen sekä jakeluvelvoitteen “kiertäminen” muilla kompensaatioilla.

14 tykkäystä

Liikennesähkö on ollut jo tulossa jakeluvelvoitteeseen (siksi ST1 on tarjoamassa latausta), mutta laitetaan kulmakerrointa uusiksi ja kertoimia ehdotetaan muutettavaksi. Jos liikennesähkö on kokonaan tuotettu uusiutuvalla energialla, tieliikenteessä kulutettu uusiutuva sähkö voidaan laskea nelinkertaisesti jakeluvelvoitteeseen. Raideliikenteessä kerroin on 1,5.

S-ryhmässä tehdään varmasti suorakytkentäratkaisuja, jolla katolla olevat paneelit saavat ABC-aseman jakeluvelvoitteen tehtyä. Näin voisi käytännössä autoilijalle tarjota tontilla sähköt ilmaiseksi ja pitää letkussa 100% fossiilia hyvällä katteella, kun kilpailijat joutuvat sekoittamaan kallista biokomponenttia Nesteeltä.

TEM:n esityksessä asia kirjoitetaan auki: “Käytännössä tämä tarkoittaa, että kotimaisella uusiutuvalla liikennesähköllä korvattaisiin uusiutuvaa dieseliä, jonka tuotanto perustuu pitkälti tuontiraaka-aineisiin.

Esitys on täällä https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/d311e082-53ca-440e-a0dc-3deb58a7e92c/fe973c9b-e449-4e1e-9353-615e3bc5ff5a/KIRJE_20240605093832.PDF

21 tykkäystä

https://www.neste.fi/tiedotteet-ja-uutiset/lentoliikenne/maailman-ensimmainen-lennonaikainen-tutkimus-100-prosenttisen-uusiutuvan-lentopolttoaineen-kaytosta-kaupallisessa-matkustajakoneessa-muutkin-kuin-hiilidioksidipaastot-vahenevat-merkittavasti

6 Kesäkuu 2024

Maailman ensimmäinen lennonaikainen tutkimus 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käytöstä kaupallisessa matkustajakoneessa: muutkin kuin hiilidioksidipäästöt vähenevät merkittävästi

Julkaistu Tiedotteet ja uutiset kategoriassa Lentoliikenne, Ilmastonmuutos, Uusiutuvat ratkaisut

ilmastovaikutukset, uusiutuva lentopolttoaine, 100-prosenttinen, ECLIF3-tutkimus

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 6.6.2024 klo 16.30

Kuva: Airbus A350 ja DLR Falcon koelennolla. Lähde: Airbus, S.Ramadier

  • 100-prosenttista uusiutuvaa lentopolttoainetta käyttävän A350-koneen lennonaikaiset mittaukset osoittavat, että nokihiukkaspäästöt ja tiivistymisvanan jääkiteiden muodostuminen vähenevät merkittävästi tavanomaisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna
  • Maailmanlaajuisiin mallisimulaatioihin perustuvan arvion mukaan 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttö pienentää tiivistymisvanojen aiheuttamia ilmastovaikutuksia 26 prosentilla

Tulokset maailman ensimmäisestä tutkimuksesta, jossa lennon aikana käytetään 100-prosenttista uusiutuvaa lentopolttoainetta kaupallisen lentokoneen molemmissa moottoreissa, osoittavat nokihiukkasten määrän ja tiivistymisvanan jääkiteiden muodostumisen vähentymisen tavanomaisen Jet A-1 -lentopolttoaineen käyttöön verrattuna.

Tulokset perustuvat Airbusin, Rolls-Roycen, DLR-tutkimuskeskuksen ja uusiutuvaa lentopolttoainetta valmistavan Nesteen tekemään yhteistyöhön ECLIF3-tutkimuksessa. Kyseessä on ensimmäinen tutkimus, jossa on mitattu 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käytön vaikutusta päästöihin Airbus A350 -koneen molemmissa Rolls-Royce Trent XWB -moottoreissa. Testeihin osallistui myös DLR:n seurantakone.

Tavanomaiseen Jet A-1 -lentopolttoaineeseen verrattuna jääkiteiden määrä kulutetun sekoittamattoman uusiutuvan lentopolttoaineen massaa kohden väheni 56 prosenttia. Tämä voi merkittävästi vähentää tiivistymisvanojen ilmastoa lämmittävää vaikutusta.

DLR:n maailmanlaajuisten ilmastomallisimulaatioiden avulla arvioitiin, kuinka suuren muutoksen eli säteilypakotteen tiivistymisvanat saavat aikaan maapallon ilmakehän energiatasapainossa. Tiivistymisvanojen vaikutuksen arvioitiin pienenevän vähintään 26 prosenttia käytettäessä 100-prosenttista uusiutuvaa lentopolttoainetta verrattuna ECLIF3-tutkimuksessa käytettyyn tavanomaiseen Jet A-1 -lentopolttoaineseen. Tulokset osoittavat, että uusiutuvan lentopolttoaineen käytöllä voidaan pienentää ilmailun ilmastovaikutuksia merkittävästi lyhyellä aikavälillä vähentämällä muun muassa tiivistymisvanoja sen lisäksi, että sen käytöllä voidaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, kuten hiilidioksidipäästöjä, verrattuna fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön polttoaineiden koko elinkaaren ajalta laskettuna.

“Uusiutuva lentopolttoaine on laajalti tunnustettu ratkaisevaksi tekijäksi ilmailualan ilmastovaikutusten pienentämiseksi sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. ECLIF3-tutkimuksen tulokset vahvistavat, että 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käytön ilmastovaikutukset ovat huomattavasti tavanomaista lentopolttoainetta pienemmät siksi, että Nesteen uusiutuva lentopolttoaine ei sisällä aromaattisia yhdisteitä. Lisäksi tutkimuksen tieteellinen näyttö tukee uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä tällä hetkellä hyväksyttyä 50 prosentin maksimia suurempina pitoisuuksina”, sanoo Alexander Kueper, Vice President Renewable Aviation Nesteeltä.

“ECLIF3-lentokokeista saadut tulokset osoittavat, että 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttö voi auttaa meitä vähentämään tiivistymisvanojen ilmastoa lämmittävää vaikutusta nopeasti ja huomattavasti sekä pienentämään lentämisen hiilijalanjälkeä. Tämä on selkeä osoitus uusiutuvan lentopolttoaineen tehokkuudesta matkalla kohti ilmastoystävällisempää ilmailua”, sanoo Markus Fischer, Divisional Board Member, Aeronautics, DLR.

“Tiesimme jo aiemmin, että uusiutuvilla lentopolttoaineilla voidaan pienentää lentoliikenteen hiilijalanjälkeä. ECLIF-tutkimusten ansiosta tiedämme nyt, että uusiutuva lentopolttoaine voi myös vähentää nokipäästöjä ja jäähiukkasten muodostumista eli tiivistymisvanoja. Tämä on erittäin rohkaiseva tieteeseen perustuva tulos, joka osoittaa uusiutuvien lentopolttoaineiden merkityksen lentoliikenteen päästöjen vähentämisessä”, sanoo Mark Bentall, Head of Research & Technology Programme, Airbus.

“Uusiutuvan lentopolttoaineen käyttö suurina pitoisuuksina tulee olemaan keskeistä ilmailun nettonollapäästötavoitteiden saavuttamiseksi. Testit osoittavat, että Trent XWB-84 -moottorimme toimii myös 100-prosenttisesti uusiutuvalla lentopolttoaineella. Lisäksi tulokset osoittavat, että uusiutuvasta lentopolttoaineesta voidaan saada lisäarvoa vähentämällä myös muita ilmastovaikutuksia kuin hiilidioksidipäästöjä”, sanoo Alan Newby, Director Research & Technology, Rolls-Royce.

Tutkimusryhmä on raportoinut tuloksistaan Copernicus-julkaisualustan Atmospheric Chemistry & Physics -julkaisussa osana vertaisarvioitua tieteellistä prosessia. Tutkimus on ensimmäinen käytännön todiste ilmastovaikutusten pienentämisestä käyttämällä 100-prosenttisesti uusiutuvaa lentopolttoainetta kaupallisessa matkustajakoneessa. ECLIF3-ohjelmaan osallistuu tutkijoita myös Kanadan kansallisesta tutkimusneuvostosta (National Research Council) ja Manchesterin yliopistosta. Ohjelmassa tehtiin lennon aikaisia päästötestejä ja niihin liittyviä maassa mitattuja testejä vuonna 2021. Lue lisää raportista.

Neste Oyj

Hanna Maula
Viestintä- ja brändijohtaja

107 tykkäystä
17 tykkäystä

Pyrolyysi tekniikkana eli about 100v vanha teknologia jossa surkea hyötysuhde, korkeat kustannukset ja pystyy hyödyntämään vain osan jätemateriaalista.

Jos aihe kiinnostaa niin suosittelen että tutustutte kanadalaiseen (yeah!) Aduroon, heiltä tuli juuri vähän aikaa sitten tämä tiedote

Olen vähän toivonut että Neste hyppäisi teknologian eturintamaan ja ostaisi Aduron pois, saisi patentoidun teknologian jolla pystyy kierrättämään paljon useampaa muovijätettä, tarvitsee vähemmän esikäsittelyä, alemmat lämpötilat ja paljon paremmat yieldit.

Tällä Aduron patentoidulla teknologialla voi muuten kierrättää myös bioöljyjä (mikä on Nesteen syömähammas) erilaisista jätevirroista tehokkaasti, samaten teknologialla voidaan kierrättää ns. heavy oil (bitumi yms) kevyemmiksi öljyiksi joka tekee niistä paljon arvokkaampia.

Edit Aduron mcap jotain 60M€ luokkaa, johto/sisäpiiri omistaa vajaa 50% jne. Tullaan ostamaan pois joka tapauksessa 1-2v sisään jonkun toimesta.

39 tykkäystä

Kiitos tiedosta! Valtio kevensi merkittävästi omistusta jokunen vuosi takaperin (2015-2020) ennen tuota aikaväliä. Muistaakseni ne meni kuin kuumille kiville ulkomaille ja pitkälti hallintarekisteröidyille omistajille. Nyt on suunta muuttunut. :face_with_peeking_eye:

Alla oleva uutinen taitaa olla maksumuurin takana, mutta otsikko kertoo paljon. Nesteen suurimmat omistajat (Varma 2. suurin, Ilmarinen 3. suurin ja Elo 4. suurin) sen kuin tankkaa osaketta, eikä mitään ihan pieniä määriä. Toki vaikka kaikki mainitut tahot ovat isoimpien omistajien joukossa, on yhtiön omistus keskittynyt pitkälti valtiolle (noin 44%) ja hallintarekisterien taakse (noin 33%).

Mitä noita perusteluja lukee, kuulostaa, että heistä nykyhinnoilla pitkän aikavälin ja Buffettin kaipaileva ”margin of safety” alkaa olemaan niin reilu että uskaltaa ostaa. Ja siltä se tuntuu. Toki kuten Inderes viimeisessä raportissa hyvin alleviivaa, tulevat vuodet tulee olemaan haastavia ja vaikka yhtiön osakkeen hintariski on tippunut, liiketoimintariski on koholla.

Jos jollain olisi hyvää lähdettä seurata uusiutuvien hintakehitystä ja/tai ennusteita, olisi kiinnostava seurailla.

EDIT: Jaahas, olikin viikon vanha juttu ja oli yllä mainittu. Näin siinä käy kun lukee palstaa satunnaisesti. Jätän nyt silti tähän jos muilta mennyt ohi.

Elo osti lähes 2,6 miljoonaa Nesteen osakkeita, mikä kasvatti omistusta yli 40 prosentilla vajaaseen 8,8 miljoonaan osakkeeseen.

Myös Varma kasvatti omistustaan Nesteessä vajaalla 2,7 miljoonalla osakkeella. Liki 19 prosentin lisäyksen jälkeen Varma omistaa 16,8 miljoonaa Nesteen osaketta.

”Uskomme SAF:iin. Se tässä on meidän idea.”

Pienemmällä 590 000 osakkeen ostolla pohjaongintaan osallistui myös Ilmarinen .

22 tykkäystä

On miljoonia ei-patentoituja teknologioita kierrättää muoveja takaisin raaka-aineeksi.

Esim. Fenton reaktio tarvitsee pelkästään rauta-nanopartikkeleita tai kuparia katalyyttisen reaktion ajamiseen, sekä joko vetyperoksidia tai UV-valoa. Reaktio on myös osittain selektiivinen eri muovilajien suhteen, ja sitä voi varmasti optimoida eri tavoin kuten pH:n tai ionisen voimakkuuden kautta.

Lopuksi nuo nanopartikkelit voi ottaa talteen ja kierrättää takaisin prosessiin. Eli tarvitaan pelkästään vettä ja UV-valoa parhaassa tapauksessa.

Olisikin mielenkiintoista tietää Nesteen vastine tälle. Fenton reaktio nimittäin nimenomaan katkoo pitkiä hiilivetyketjuja pienemmäksi.

Joku orgaaninen kemisti olisi hyvä saada tänne kommentoimaan tähän lisäksi. Itse olen vain käyttänyt Fenton-reaktiota yksinkertaisten hiilivetyjen pilkkomiseen.

Ps. Fenton reaktio on julkaistu joskus 1980-luvulla, joten mitään patentoitavaa ei siinä ole jäljellä.

5 tykkäystä

On mutta niistä yksikään ei ole kovin tehokas, ympäristöystävällinen tai taloudellisesti kannattava. Siksi esim. auton renkaita on jättimäisissä kasoissa ympäri maailmaa, ainoat käytöt niille taitaa olla mekaaninen pilkkominen ja kumirouheen käyttö erinäisissä alustoissa yms.

Pyrolyysiä käyttävät laitokset kilpailevat samasta raaka-aineesta joka pitää olla tarkkaan esikäsitelty (esim. etiketit pitää poistaa) ja tämän raaka-aineen hinta on noussut aika rajusti tästä syystä.

Varmaan tarkoitit 1890-luvulla?

1 tykkäys

Joskus kivikaudella tosiaan, ei muistikuvaa oliko 1980 vai 1890 luvulla.

Fentonin saa kyllä pyörimään tehokkaasti, siitä oli joku viime vuosien artikkeli myös esillä.

Millä reaktiolla Aduron tekniikka toimii?

1 tykkäys

Aduro Clean Technologies is a developer of patented water-based technologies to chemically recycle waste plastics; convert heavy crude and bitumen into lighter, more valuable oil; and transform renewable oils into higher-value fuels or renewable chemicals. The Company’s Hydrochemolytic™ technology relies on water as a critical agent in a chemistry platform that operates at relatively low temperatures and cost, a game-changing approach that converts low-value feedstocks into resources for the 21st century.

Tuolta tuore IR deckki jossa kerrotaan lisää

https://cdn.buttercms.com/P5WLrbSCQFKd6DqVWgEv

2 tykkäystä

Fenton toimii samalla metodilla. Huoneenlämmössä, vedellä, ja muutamalla uudelleen prosessiin kierrätettävällä katalyytillä. Aivan kuten Adurokin.

Fenton nimenomaan hitaampi PET:llä verrattuna noihin PP:hen ja PE:hen, mutta kyllä se PET:kin sillä hajoaa pienemmiksi ketjuiksi. Ja kuten sanoin, prosessiparametrejä optimoimalla saa varmasti parannettua prosessia.

Tästä syystä olisi nimenomaan mielenkiintoista päästä juttelemaan Nesteen edustajien kanssa, miksei ole käytössä

7 tykkäystä