https://www.neste.fi/tiedotteet-ja-uutiset/lentoliikenne/maailman-ensimmainen-lennonaikainen-tutkimus-100-prosenttisen-uusiutuvan-lentopolttoaineen-kaytosta-kaupallisessa-matkustajakoneessa-muutkin-kuin-hiilidioksidipaastot-vahenevat-merkittavasti
6 Kesäkuu 2024
Maailman ensimmäinen lennonaikainen tutkimus 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käytöstä kaupallisessa matkustajakoneessa: muutkin kuin hiilidioksidipäästöt vähenevät merkittävästi
Julkaistu Tiedotteet ja uutiset kategoriassa Lentoliikenne, Ilmastonmuutos, Uusiutuvat ratkaisut
ilmastovaikutukset, uusiutuva lentopolttoaine, 100-prosenttinen, ECLIF3-tutkimus
Neste Oyj, Lehdistötiedote, 6.6.2024 klo 16.30
![](https://mb.cision.com/Public/16699/3996194/80449cb0c7a703c1_800x800ar.png)
Kuva: Airbus A350 ja DLR Falcon koelennolla. Lähde: Airbus, S.Ramadier
- 100-prosenttista uusiutuvaa lentopolttoainetta käyttävän A350-koneen lennonaikaiset mittaukset osoittavat, että nokihiukkaspäästöt ja tiivistymisvanan jääkiteiden muodostuminen vähenevät merkittävästi tavanomaisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna
- Maailmanlaajuisiin mallisimulaatioihin perustuvan arvion mukaan 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttö pienentää tiivistymisvanojen aiheuttamia ilmastovaikutuksia 26 prosentilla
Tulokset maailman ensimmäisestä tutkimuksesta, jossa lennon aikana käytetään 100-prosenttista uusiutuvaa lentopolttoainetta kaupallisen lentokoneen molemmissa moottoreissa, osoittavat nokihiukkasten määrän ja tiivistymisvanan jääkiteiden muodostumisen vähentymisen tavanomaisen Jet A-1 -lentopolttoaineen käyttöön verrattuna.
Tulokset perustuvat Airbusin, Rolls-Roycen, DLR-tutkimuskeskuksen ja uusiutuvaa lentopolttoainetta valmistavan Nesteen tekemään yhteistyöhön ECLIF3-tutkimuksessa. Kyseessä on ensimmäinen tutkimus, jossa on mitattu 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käytön vaikutusta päästöihin Airbus A350 -koneen molemmissa Rolls-Royce Trent XWB -moottoreissa. Testeihin osallistui myös DLR:n seurantakone.
Tavanomaiseen Jet A-1 -lentopolttoaineeseen verrattuna jääkiteiden määrä kulutetun sekoittamattoman uusiutuvan lentopolttoaineen massaa kohden väheni 56 prosenttia. Tämä voi merkittävästi vähentää tiivistymisvanojen ilmastoa lämmittävää vaikutusta.
DLR:n maailmanlaajuisten ilmastomallisimulaatioiden avulla arvioitiin, kuinka suuren muutoksen eli säteilypakotteen tiivistymisvanat saavat aikaan maapallon ilmakehän energiatasapainossa. Tiivistymisvanojen vaikutuksen arvioitiin pienenevän vähintään 26 prosenttia käytettäessä 100-prosenttista uusiutuvaa lentopolttoainetta verrattuna ECLIF3-tutkimuksessa käytettyyn tavanomaiseen Jet A-1 -lentopolttoaineseen. Tulokset osoittavat, että uusiutuvan lentopolttoaineen käytöllä voidaan pienentää ilmailun ilmastovaikutuksia merkittävästi lyhyellä aikavälillä vähentämällä muun muassa tiivistymisvanoja sen lisäksi, että sen käytöllä voidaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, kuten hiilidioksidipäästöjä, verrattuna fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön polttoaineiden koko elinkaaren ajalta laskettuna.
“Uusiutuva lentopolttoaine on laajalti tunnustettu ratkaisevaksi tekijäksi ilmailualan ilmastovaikutusten pienentämiseksi sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. ECLIF3-tutkimuksen tulokset vahvistavat, että 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käytön ilmastovaikutukset ovat huomattavasti tavanomaista lentopolttoainetta pienemmät siksi, että Nesteen uusiutuva lentopolttoaine ei sisällä aromaattisia yhdisteitä. Lisäksi tutkimuksen tieteellinen näyttö tukee uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä tällä hetkellä hyväksyttyä 50 prosentin maksimia suurempina pitoisuuksina”, sanoo Alexander Kueper, Vice President Renewable Aviation Nesteeltä.
“ECLIF3-lentokokeista saadut tulokset osoittavat, että 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttö voi auttaa meitä vähentämään tiivistymisvanojen ilmastoa lämmittävää vaikutusta nopeasti ja huomattavasti sekä pienentämään lentämisen hiilijalanjälkeä. Tämä on selkeä osoitus uusiutuvan lentopolttoaineen tehokkuudesta matkalla kohti ilmastoystävällisempää ilmailua”, sanoo Markus Fischer, Divisional Board Member, Aeronautics, DLR.
“Tiesimme jo aiemmin, että uusiutuvilla lentopolttoaineilla voidaan pienentää lentoliikenteen hiilijalanjälkeä. ECLIF-tutkimusten ansiosta tiedämme nyt, että uusiutuva lentopolttoaine voi myös vähentää nokipäästöjä ja jäähiukkasten muodostumista eli tiivistymisvanoja. Tämä on erittäin rohkaiseva tieteeseen perustuva tulos, joka osoittaa uusiutuvien lentopolttoaineiden merkityksen lentoliikenteen päästöjen vähentämisessä”, sanoo Mark Bentall, Head of Research & Technology Programme, Airbus.
“Uusiutuvan lentopolttoaineen käyttö suurina pitoisuuksina tulee olemaan keskeistä ilmailun nettonollapäästötavoitteiden saavuttamiseksi. Testit osoittavat, että Trent XWB-84 -moottorimme toimii myös 100-prosenttisesti uusiutuvalla lentopolttoaineella. Lisäksi tulokset osoittavat, että uusiutuvasta lentopolttoaineesta voidaan saada lisäarvoa vähentämällä myös muita ilmastovaikutuksia kuin hiilidioksidipäästöjä”, sanoo Alan Newby, Director Research & Technology, Rolls-Royce.
Tutkimusryhmä on raportoinut tuloksistaan Copernicus-julkaisualustan Atmospheric Chemistry & Physics -julkaisussa osana vertaisarvioitua tieteellistä prosessia. Tutkimus on ensimmäinen käytännön todiste ilmastovaikutusten pienentämisestä käyttämällä 100-prosenttisesti uusiutuvaa lentopolttoainetta kaupallisessa matkustajakoneessa. ECLIF3-ohjelmaan osallistuu tutkijoita myös Kanadan kansallisesta tutkimusneuvostosta (National Research Council) ja Manchesterin yliopistosta. Ohjelmassa tehtiin lennon aikaisia päästötestejä ja niihin liittyviä maassa mitattuja testejä vuonna 2021. Lue lisää raportista.
Neste Oyj
Hanna Maula
Viestintä- ja brändijohtaja