Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Tulipa ostettua ensimmäistä kertaa brittiosaketta salkkuun alkuviikosta. Luonnollisesti ostoksen tein arvo-osuustilille koska osinkojen lähdeverotus. Tänään aamulla sitten selvisi että britit eivät peri osingoista lähdeveroa eli osakesäästötilille tuo olisi pitänyt ostaa :man_facepalming:

7 tykkäystä

Olenpa itsekin olettanut että kaikissa maissa on lähdevero! Itselläni tosin on jo Footsie indeksiä. Onkohan muita pörssimaita joilla ei ole lähdeveroa osingoissa?

Mukavan rento ote, mikä saakin välillä ihmettelemään kun sitten toisella kertaa tuntuu että otat kovinkin vakavasti, vaikka omien sanojesi mukaan hommat on nappikauppaa ja ei niin vakavaa. Monella on niin sanottu puuhasalkku jossa otetaan enemmän riskejä ja sitten se salkun osa joka on vähän turvallisemmin sijoitettu. Ihan mielenkiinnosta kysyn miten itse koet tilanteen ja ei toki tarvitse vastailla, jokaisen oma asia miten sijoittaa. Utelias kun olen niin kysyn silti. Tykkään tavastasi kirjoittaa ja rehellisestä otteesta joka kirjoituksiisi heijastuu.

5 tykkäystä

Eiköhän se nestekin taas tässä käänny nousuun pikku laskettelun jälkeen kun kuulostaa jokainen tyhjänneen salkkunsa tänään :smiley: Varma pohjauksen merkki!

4 tykkäystä

Samaan aikaan UPM:

:thinking:

Myös UPM eilen pitämässään pääomamarkkinapäivässä:

kuva

kuva

kuva

kuva

16 tykkäystä

Moro vaan.

Mulla on puuhasalkku ja varsinainen samassa. Toki ne voisi laittaa erikseenkin, mutta tämä pelaa hyvin myös näin. Olen antanut itselleni luvan kikkailla ja tehdä mitä vaan muutamilla tämmösillä pienillä. Ja esim indekseillä ei. Niitä saa vain ostaa. Ne lunastan joskus elälkeellä tai annan pojilleni.

Mulla on on tommosia 100-300€:n lottoja. Pitää mielen virkeänä, kun noita seurailee ja yrittää niillä kaffirahoja kalastella😄 Viihdettä ja jännitystä arkeen. Joskus onnistuu, useinmiten ei. Sitten kun on tonni kiinni per lappu, niin sit otetaan asiat vakavammin. Tonni, niinpä. Tuon verranhan jollain on päivä- tai tuntiheilunta usealla foorumilaisella. Siksi puhun nappikaupoista. Tuo yksi kohde kävi tunteisiin raskaasti. Rakastuin. Pidin. Ostin lisää ja plaah plaah plaah. Eiköhän tuosta jauhaminen jo riitä😆

Huomaan olevani erilainen ja touhailen omalla tavallani. Sekä myös valtavirran tavoin esimerkiksi kuukausisäästämällä indekseihin. Tää on mun tapa toimia. Pelaan myös pienellä, koska enempää ei ole millä pelata. Vielä. Olen varmasti erilainen nuori (48) tässä porukassa. Osa tykkää, osa ei. Sen näkee suoraan, tai rivien väleistä. Eikä sillä ole mitään väliä. Tai kyllähän piilovittuilu satuttaa, mutta ei siihen kuole.

Olen kriittinen itseäni kohtaan. Opetellaan ja harjoitellaan. MUTTA olen myös erittäin tyytyväinen siihen asiaan, että vuonna 2022 heinäkuussa mulla oli jemmassa 0€ ja nyt lähempänä kymppitonnia kuin nollaa. Sadattuhannet ovat saaneet maksuhäiriömerkinnän, vitun moisisissa pikavippiveloissa ja huumehelvetissä ym. Minä en. Mä oon saanut säästettyä ja osa poikii jopa tuottoja tuolla taustalla.

Siinäpä jotain ajatuksia. Toivottavasti kirjoitukseni ja ajatukseni saavat “laumaa heräämään kuplassaan” enkä sano tätä missään nimessä pahalla, vaan toivon että porukat hoksaavat että meitä on erilaisia, nappikauppiaitakin.

Riippumatossa ilman paitaa,
-Suppis-

63 tykkäystä

https://www.s-pankki.fi/fi/tiedotteet/2024/sisapiiritieto-positiivinen-tulosvaroitus-s-pankki-nostaa-tulosnakymiaan-vuodelle-2024/

Enpä ollut pannut merkille, että S-Pankki on marraskuussa 2020 vaihtanut yhtiömuotonsa julkiseksi osakeyhtiöksi ja täten julkaisee pörssitiedotteita ja IR-sivustoa. Osakkeita ei kai omista kuin SOK ja S-ryhmän alueosuuskaupat, mutta joukkolainojahan se laskee liikkeelle, ja tokihan me vihreän kortin asiakasomistajat ollaan sijoittajia tässä, joten läpinäkyvyys on hyväksi.

1 tykkäys

Ei minua ainakaan häiritse pätkääkään kuinka pienellä potilla joku sijoittaa. Tonnin tappio kirpaisee joillakin kovasti ja toisilla se ei hetkauta, ihan luonnollista. Kun minä sanon laittavani kunnolla kiinni johonkin lappuun on se toiselle nappikauppaa minulle ei. Siksi sanon että laitoin isosti tähän, minulle se oli isosti. Älä turhaan vähättele omia sijoituksiasi ei siihen ole mitään syytä. Jos joku ei tavastasi tykkää, se on tosiaan sen ongelma. Harva täällä varmaan vittuilee, muutoin kun ns. hyväntahtoisesti. Moni niinkuin minäkin on vain kiinnostunut.

26 tykkäystä

Näyttää vahvasti siltä, että ainakaan vedonlyöjillä ei ole positiivista visiota.

Klo 12:10 Suomen aikaa:

10 tykkäystä

Nyt on käsillä todella tärkeät luvut. Mikäli tulee pienikin pettymys niin kyyti on kovaa - alas. Eiliset tilastot jo osoittivat, että uusia työpaikkoja on syntynyt melko nihkeästi. Tähän päälle huonot työttömyysluvut, niin markkina ei tykkää.

5 tykkäystä

Sijoituksen arvolla suhteessa omaan varallisuuteen, on iso merkitys. Ja toki sjjoituksen absuluuttinen arvokin kertoo paljon. En silti vähättele kenenkään panoksia…varsinkin aloittelijan on hyvä lähteä liikeeelle pienellä tai kohtuullisella riskillä.
Kahvirahasijoittaminenkin voi olla ihan hauskaa ajanvietettä…joskus olen itse laittanut muutamia satasia vedonlyöntiin. Siinä usein riski kasvaa, mutta kertoimet kompensoi…:slight_smile:

Edit: Itse asiassa laitoin kyllä viime Jenkkien pressanvaaleissa 20t€ kiinni Bidenin puolesta. Se oli omaan varallisuuteeni nähden aivan liian iso panos…tavallaan virhe, vaikka vetoni voitti.

3 tykkäystä

Se on kyllä juurikin noin yksinkertaista. Lopputulos voisi olla että nesteitä on enää laukuissa vaan joka kolmannella, koska ihmiset tosiaan on käsittämättömän tyhmiä/välinpitämättömiä.

Mietin että toimisikohan vaikka 200 euron sakko? Mätkäistään kaikille joilta löytyy sääntöjen vastaisia nesteitä laukuista. Parina ekana päivänä jonotusajat pitenisivät, mutta sen jälkeen homma alkaisi toimia.

2 tykkäystä

Muutaman tunnin kuluttua: mummolta saatu ryppyinen 50€ seteli käyty tallettamassa automaatilla ja sillä ostettu lisää mandatumia?

10 tykkäystä

Ei suinkaan, kieltäydyn nykyään kohteliaasti mummon rahalahjoituksista. Mielelläni käyn auttamassa muoria tekniikka-asioissa, kun hän kovasti älypuhelinta ja tietokonetta on opetellut käyttämään, ikää kuitenkin reippaasti yli 80 vuotta, respect! Siinä samallahan minä saan maittavan ruokapalkan ja 25 km polkupyörälenkin, jotka riittää vallan mainiosti. :slight_smile:

19 tykkäystä

Kas, hienoa, että mummo on ottanut tekniikan vastaan avoimin mielin. Oma mummoni hankki juuri ensimmäisen puhelimen (doro), johon voi teknisesti vastaanottaa valokuvia, mutta ei ole vielä niitä uskaltanut avata.

4 tykkäystä

Suosittelen lukemaan taantuman määritteen… Yhtään kvartaalia ei vielä ole negatiivisenä…

Tokmannilta tulosvaroitus – arvonlisäveroasteen tuleva korotus yhtenä rasitteena | Uutissuomalainen | Uusimaa

Silti esim. Tokanni mainitsee sen yhtenä syynä tulosvaroitukselle

Ei oo muuten kukaan kysynyt, notta mikä ihme tuo mun profiilikuva on. No mäpä kerron. Se on Husqvarna wre 125 vaihteisto😄

Pojan Hussesta levisi moottori tässä kesällä. Tarkemmin sanottuna kiertokangen alapään laakeri. Siinä sitten pohdittiin vaihtoehtoja. Homma kuntoon korjaamolla. Hinta-arvio 800-1200€! Eli se ei enää ollutkaan vaihtoehto. Päätin yrittää korjata ite. Minä, lähihoitsu, joka on viimeksi rassannut omasta Tunturista kaasarin neulaa 30v sitten. Että tältä pohjalta…

Kahden youtube videon, Suomalaisen ja Italialaisen, sekä netistä löydettyjen räjäytyskuvien avulla lähdin liikenteeseen. Koko kone täysin atomeiksi. Äärimmäisen huolellista työskentelyä ja jokaisen osan valokuvaamista, numeroimista ja huolellista säilöntää rasioihin. Yksi vaivainen prikka, eli shimmilevy kun oli väärässä paikassa, niin vaihteisto ei toiminut jne. Kytkimestä ei saa unohtaa kytkintapin kuulaa. Videoissa niitä oli yksi, mutta tässä mallissa kaksi.

Prikat ja rattaat tulivat jo yöuniinkin. Ressasin niin että meinasi pää räjähtää. Ei vaan saanut räjähtää. Jos olisi menettänyt hermonsa, niin se olisi ollut siinä. Siinä kohtaa, kun avasin lohkot ja vaihteisto rojahti pöydälle ja pari prikkaa ja laakeria putosi jostain… siinä kohtaa oli itku lähellä.

Voi sitä hetkeä, kun kaikki oli lopulta kasassa ja kakstahti haisi ja Husse pärisi! Yksi hienoimmista hetkistä ikinä!

Eli. Jos mä saan tehtyä Husseen koneremontin, niin ehkä onnistun joskus tekemään onnistuneen osakepoiminnankin😄 Ehkä. Se vaatii näköjään huolellista perehtymistä. Tuurillakin voi pärjätä, mutta se vaatii jo satumaista tuuria.

Tässä taas tämmönen pläjäys maanläheistä höpinää, mistä jotkut tykkäävät, sijoitusjargonin sijaan :wink:

92 tykkäystä

Osti porukka Talvivaaraakin loppuun asti kunnes homma pistettiin poikki.

10 tykkäystä

Kauppa on Hesulissa todella laimeaa. Onko kaupankäyntirobot rikki vai lomalla?

Minulla alkaa olemaan vahva tunne, että Hesuli kuihtuu kokonaan ja kaikki osakkeet nollataan :grinning:

10 tykkäystä