Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Toimii vastauksena ylempään :point_up:.

Itseäni tänään vaihteeksi harmittaa miten 3v lapseni on minua useita kymmeniä prosentteja parempi sijoittaja, kun olen pistänyt kaikki aluksi indeksiin + yksi laaki valmettiin hinnalla 20.5€.
“tee niinkuin sanon äläkä niinkuin itse teen”

…Ei tämän niin vaikeaa tarvitse olla

9 tykkäystä

Suomalaiset eivät kovin varakkaita olekaan, niin sijoittamisella voi lisätä vaurautta

20 tykkäystä

Vaimosi on onnekas kun on löytänyt niin paljon itseään fiksumman seiväshyppääjän. Konsensuksen perusteella äkkiseltään vaimoa kannattaisi vain neuvoa säästämään indekseihin ajallisesti hajautetusti ja se olisi fiksuinta.

Oletko kokeillut tällä lauseella vai oletko yrittänyt jotain sofistikoituneempaa ja riskittömämpää metodia opettaa kastemadolle ylhäältä?

Pitkää ikää ja onnellista avioliittoa molemmille yhtä kaikki! :smiley:

17 tykkäystä

Se oli Kiinassa, tietää tekoäly. Korjatkaahan artikkelinne. :point_up:

""

Tekoäly on vähän ku rikkaampi ihminen. Se ei voi olla väärässä :smile:

Fillaritori on velojen kauppapaikka, ei Tori.

Muu krääsä on ainakin itselläni hyvin liikkunut Torin kautta.

Salvelinus, itsekin tämän asian kanssa olen ollut tekemisissä ja kyllä se vaimokulta kuuntelee vaikka ei selvästi sijoitusasiat ole kovin mieleisiä. Nyt vihdoinkin 13vuoden suostuttelun jälkeen hän avasi oman AOT tilin ja säästää sinne kuukausittain. Kohteena yksi koko maailman kattava halpa passiivinen indeksirahasto. Olen erittäin iloinen tästä kehityssuunnasta ja hän vaikuttaa oikeasti innostuneen asiasta eikä tehnyt sitä vain väsytystaktiikan vuoksi. Seuraavaksi vuorossa lapset, saas nähdä ottaako se toiset 13 vuotta vai meneekö asia nopeammin.

3 tykkäystä

Nytkö jo kuplan huippu? Sori Hesuli.

Nyt hän [Vili Värtinen] istuu sohvallaan Kampin kattohuoneistossa ja kertoo, miten naurettavan helppoa sijoittaminen on.

”Sijoittaminen on hyvin yksinkertaista”

– Jos katsoo pari Youtube-videota, tietää enemmän kuin OP:n sijoitusneuvojat, Värtinen sanoo.

– Totta se on! Kaksi minuuttia, ja sinulla on sijoitussalkku, joka tuottaa kymmenen pinnaa vuodessa. Se on hyvin yksinkertaista.

51 tykkäystä

Suomen Exit ei muistaakseni täällä saanut kauheasti kehuja, kun tästä puhuttiin. :slight_smile:

On se mielestäni katsottava ainakin sen perusteella, kun olen katsonut 2 jaksoa. Suomen Exit on nyt kaikkien katsottavissa, eli ei ole enää siellä MTV:n maksullisella puolella.

Ttämä kannattaa näyttää sijoittamista harkitsevalle esim. sellaiselle joka on laittamassa fiksusti massit matalakuluisiin indeksirahastoihin.

12 tykkäystä

Hesuli sijoittaja kun sekä Yle että MTV julkaisevat omat sijoitussarjat ja kupla puhkeaa.

bojogoso

28 tykkäystä

Tähän on ratkaisu: alat ostaa hääpäivinä yms. lahjaksi sille osakkeita. Tässä ruusu ja 1kpl Nestettä -tyyppisesti. Yhtäkkiä homma voikin alkaa kiinnostaa, kun mörnintä alkaa (tai sitten ei). :grin: Vähintään saatte hyvän perheriidan aikaan, kun Nesteen arvo tippuu kuin kivi. (Siihen voi sitten selittää, että kuihtuu se ruusukin.)

7 tykkäystä

Hesulin 2000-luvun kuplista viimeisin, 2024 kupla, ei erotu visuaalisesti pitkän aikavälin yleisindeksin graafista, mutta yhtälailla se tullaan tuntemaan historian kirjoissa räikeänä väärinhinnoitteluna ja katteettomien odotusten pettämisenä.

40 tykkäystä

Hyvä ajatus. Tuota voisi myös jalostaa Lynchmaiseen tapaan: Lahjaksi Estee lauderin hajuvesi ja 1kpl saman firman osakkeita (nyse: EL)

Tai vähän käytännöllisemmälle pariskunnalle vaimon auton tankki täyteen menovettä + nesteen osake :smiley:

5 tykkäystä

Hyvä idea. Aloitin itse pari vuotta sitten vähän helpommalla ostamalla lahjaksi pieniä määriä sijoituskultaa. Ehkä siitä joskus päästään etenemään myös kassavirtaa tuottaviin sijoituskohteisiin.

1 tykkäys

Juu,kyllä tuolla mussukalla on oma AOT mutta kun ei sitä juuri kiinnosta ja kaikki tulee itse hoideltua,myös pankki ja veroasiat.Täytyy todeta että lievästi on vaimo ja lapset pihalla jos tässä kupsahtaisi.Mielellään soisi kyllä opettelevan sen verran että perusasiat hallussa,ainakin myynnit ja ostot sekä verottajan kanssa toimiminen ettei tuu ikäviä ylläreitä,helposti on pakka sekaisin jos vasta pakon edessä joutuu selvittelemään kaiken aivan untamona,sitä tässä lähinnä ajoin takaa.

5 tykkäystä

Eivätkös nämä ole juuri niitä ideaalisijoittajia, jotka keskimäärin voittavat tämänkin foorumin? Kaikki rahat indeksiin kun ei kiinnosta sijoittaminen ja jättää sen vaan rauhaan seuraavaksi 20 vuodeksi. Vielä parempi jos onnistuu kanssa hukkaamaan tilin salasanan :smiley:

26 tykkäystä

Kyllä taas apinaa koijataan :smiley:

image

Professionaali erottaa kuvasta QT:n ja katoamistempun suorittaneen Harvian :smiley:

1 tykkäys

Rautaesiripun raja näkyy silmiin pistävänä kartalla. Hyvä kysymys on, kummalle puolelle Suomi kuuluu. :smiley:

29 tykkäystä

Värivalinnat ei ole kovin onnistuneita kun Suomi on kolminkertaisella varallisuudella lähes samanvärinen kuin Romania. Varallisuusluokkien skaalaus on myös outo kun luokkien sisäisten ala- ja ylärajojen erot vaihtelee summittaisen oloisesti 20% ja 100% välillä. :thinking:

17 tykkäystä

Jep. Mikä tuon Estoniankin väri on ja miksi.

Enpäs tiennyt, että suomalaisten varallisuus on noin lähellä Portugalia.

2 tykkäystä

Missä se laiva on ja millä värillä esitetty?
Yritin katsoa Ruotsin ja Viron välistä mutta en nähnyt

8 tykkäystä