Perusaste, eli yläaste, lukio, ehdottomasti noin. Ihan ns. kokemuspohjaisesti vuokratessa huomannut että yliopisto ym. korkeakouluopiskelijat ovat todella usein sopineet koulun kanssa että käyvät koulun etänä ja muuttaneet takaisin kotiin. Tätä näki jo 2017-2018. Varmasti toki säilytetään mahdollisuus käydä ihan fyysisesti paikan päällä, mutta sen verran usein toistui tuo kaava että näkisin että tulevaisuudessa eivät välttämättä lähde kotikaupugistaan ollenkaan jos siihen on mahdollisuus.
Voin olla toki ihan väärässä ja olen varmasti siinä mielessä biasoitunut kun itse olen tehnyt etänä työtä jo 17 vuotta. En ole kaivannut turhaa autossa istumista lainkaan. Tuntuu että minkä ihmeen takia opiskelijakaan haluaisi sitä rumbaa että 5 päivää viikossa on jossain opiskelukaupungissa ja viikonlopuksi junalla tai autolla kotiin. Paljon edullisempaa ja helpompaa kun ei tarvi “sahata”. Luontoakin säästyy ja siinäkin ehkä yksi syy tulevaisuudessa siirtyä enemmän etämalliin jos kaikki muu elämä on muualla kuin opiskelukaupungissa.
Tässä kun on viime aikoina seurannut jälkikasvun ja heidän kavereiden opiskeluhommia, niin kyllä siellä läsnä ollaan 100%. Ei nyt tietenkään ole mikään iso otanta mutta monelta eri alalta kuitenkin.
Toisaalta, varsinkin aikuisopiskelijoilla etäily on varmasti kasvanut ja hyvä niin; kynnys opiskeluun perheelliselläkin pienenee kun muuttoa toiselle paikkakunnalle ei tarvita.
Otin koneen ja kirjoittelin kaikessa rauhassa diipadaapaa Tukholman reissun (heikosta) viikosta tuonne Ruotsin puolelle ja nyt sitten huomasin, että siellä on Optomedin negarikin tullut
Kaupunkilaispoikana minulla ei ole ollut aavistustakaan että lampaat voivat joutua selälleen jumiin ja että se on niille hengenvaarallista. Talletan tämän pikku hengenpelastusohjeen muistiini.
Tämä on juuri muuttunut eli kandivaiheeseen saakka lähiopetusta painotetaan ja vaaditaan (ja tästä on ollut mediassa juttua kun se herättää osassa opiskelijoita ärtymystä), maisterivaiheessa sitten saa enemmän joustoa mutta siinäkin vaiheessa tunnistetaan edelleen iso joukko jolle 100% itsenäinen työskentely omassa boksissa on myrkkyä mielenterveydelle ja sitä myöden opintojen sujumiselle.
Ahaa, hyvä tietää. En ole hetkeen seurannut tarkemmin.
Joo nuorten näkökulmasta on parempi tuo ‘live’ opetus. Verkostoituminenkin voi jäädä tapahtumatta jos opiskelee vain etänä ja kaikille ei muutenkaan tosiaan sovi. Suomessa ympäristö muutenkin haastaa mielenterveyttä. Harva tykkää kylmästä ja pimeästä. Ja onhan se juuri tuolle ikäryhmälle hyvä itsenäistymistäkin ajatellen ja osalla on ihan ne sosiaalisetkin taidot hukassa.
Kaupungeissakin on toki paljon eroja. Varmasti juuri esim. Tampere on sellainen sopivan kokoinen paikka. Itse vuokrasin pienemmässä yliopistokaupungissa niin etelä-suomen nuoriso ei viihtynyt siellä edes viikonloppuja vaan lähtivät aina kotikonnuille.
Siellä nimenomaan ei riitä tuo vetovoima muuten. Koulujen jälkeen kaupunki tyhjenee ihan huomattavasti. Sikälikin haastava yhtälö että usein lukee että asunnoista on huutava pula ja juuri esim. heinä-elokuussa tulee moninkertainen määrä yhteydenottoja vaikka kevääseen verrattuna. Sitten osan vuotta on paljon tyhjänä ja niinä aikoina on kilpailu paljon tiukempaa.
Maailmassa on muitakin vastaavia jalostuksen ja ruokavalion seurauksia, luonnollista tuo ei ole. Joku voisi pitää ihmisen ahneuden seurauksena tehtyä kehitystä epäeettisenä. Samaa, siis normaalin elämän haasteista selviytymisen heikentymistä, tekee ihminen itselleenkin, mutta lähinnä yksilön, ei vielä lajin tasolla.
Jösses miten epäreilua! Mäkin oon jotenkin antanut itseni ymmärtää, että Nordnet olisi halpa.
Noh ainakin kätevä se on. Aktiivisemmin pitäis tehdä vertailuja näissä.
Päteekö toi Dansken hinta kaikissa arvopaperiostoissa mitä niiden kautta teet?
Säännöllisesti suosittelen vilkaisemaan mandatumin ja mitä kaikkea siellä on tarjolla. Varsinkin jos salkku on edes 2. Tasolla niin hinnat on kai kohtalaisen hyvät.
Syötä ChatGPT:lle Nordnetin tietopaketti Bull- ja Bear-tuotteista.
Avaa Bull- ja Bear-tuotteiden tietämystesti ja kysy ChatGPT:ltä vastaukset perustuen Nordnetin tietopakettiin.
Tulos: hylätty.
Miten tuosta pitäisi päästä läpi, jos tekoälykään ei pääse (olen yrittänyt ilman tekoälyäkin)? Nordnet kehittänyt Turingin testin ja vain väärillä vastauksilla pääsee läpi?
The story goes that Mozart was visited by a prospective student one day, who told the Master, “I want you to teach me how to write a symphony.” Mozart said, “I think it would be best if we start with something simpler first, like Minuets.” Indignant, the student retorted “But you were writing symphonies when you were 8 years old!” Mozart calmly replied, “Yes…but I didn’t have to ask how.”
En voi olla eri mieltä teidän kanssanne eikä varmaan Timo Heikkiläkään.
Aika klikkiotsikko, mut aika hyvä juttu muuten. Liian innokkaan otsikon takia usein jutut jää lukematta. Luin tuon, koska aihe kiinnosti, koska noissa jutuissa itselläni on paljon opeteltavaa. Muutenkin aika usein, jos joku sanoo “all in” tai “OSTA!”, niin tulee ennakkoluuloinen olo et nyt kuulostaa vähän tulevalta hyzonilta.