Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Japanin bkt/capita on tosiaan nimellisesti dollareissa mitattuna nykyään vain alle $35k per capita. Mörnivässä Suomessakin peräti 65% korkeampi. Ostovoimakorjattuna (purchasing power parity) ero on kapeampi.

Japanin jeni on viimeisen 5 vuoden aikana heikentynyt miltei 30% dollaria ja euroa vastaan.

7 tykkäystä

Voihan noista alkaa vääntää, jos jaksaa. Omien kokemusten perusteella pidän vaan huolta ettei väännettävää pääse kertymään, menee helpommalla.

Yhdessä teknokupla-startupissa aikanaan kollega suostui aina “tekemään vielä yhden pikku homman tämän viikon puolella, pidät sitten myöhemmin tunnit pois” ja päätyi tekemään satoja tunteja liukumia. Ei mennyt ihan lakien tai asetusten mukaan, mutta eipä sitä silloin osannut miettiä kun kaikilla oli liian kova pöhinä päällä. YT:n tullessa toimari sitten totesi yksikantaan että ylityöthän täällä sovitaan aina kirjallisesti - kaikki mistä on paperilla sovittu maksetaan irtisanottaessa. Eli ei mitään kenellekään.

Itse ymmärsin liiallisen yhteen hiileen puhaltamisen lopettaa kun samassa paikassa puhumalla luvattu (ei taaskaan mihinkään kirjattu) projektibonari ei materialisoitunut parin niska limassa painetun kuukauden jälkeen.

Yhden toisen startupin viimeisiä kuukausipalkkoja sai hakea palkkaturvasta, mutta se nyt on suoraviivainen homma sinänsä eikä ollut kyse muusta kuin normaalista palkasta.

1 tykkäys

3/30

Cityvarasto on vuonna 1999 perustettu pienvarasto- ja muuttoalan yhtiö jonka kotipaikka on Helsingissä.

Yhtiöllä oli viime vuoden lopussa yht. 159,000 m² pienvarastokiinteistöjä 58 eri toimipisteessä eri puolilla Suomea (nyt toimipisteitä on ilmeisesti 66).

Lisäksi konserniin kuuluu pienempinä liiketoimintoina pakettiautovuokrausta harjoittava PakuOvelle ja muuttopalveluyhtiö Suomen opiskelijamuutot (molemmat hankittu yrityskaupoilla).

Viime vuoden liikevaihto oli 18.5 M€ ja tulos 7.4 M€.

Yhtiön taloudellisiin tavoitteisiin kuuluu mm. “keskipitkän aikavälin liikevaihdon kasvutavoite on 15 % per vuosi ja suhteellisen kannattavuuden jatkuva parantaminen”.

Osakkeenomistajia on n. 300.

https://cityvarasto.fi/sijoittajille/

29 tykkäystä

Sijoittajat ovat äärimmäisen karhumaisia Hesulin suhteen. Meemiketju vain yltyy hesulia mollaavista (hauskoista) twiiteistä, porukka julkistaa siirtäneensä painoja ulkomaille (jenkkeihin) ja eläkevakuutusyhtiöt myös antavat julkisuuteen negatiivissävytteisiä kommentteja Hesulista.

Tämä jos mikä saa innostumaan pitkästä aikaa Helsingin pörssistä! Ylituottoa ei voi tehdä jos muut tekee saman! Noin yleiesesti on sanottava tosin, että pidän Helsingin pörssin yhtiöitä keskimäärin aika vähän laadukkaina. En siis edelleenkään ole mikään bullish ostamaan Helsingin pörssin yhtiöitä salkkuun “osta ja unohda” -strategialla. Tällaisia yhtiöitä olen löytänyt lähinnä vain ulkomailta. Sen sijaan uskon, että Helsingin pörssissä voi tehdä nyt ostoksia, jotka tuo 0-3v horisontilla erinomaisen tuoton lähinnä kannattavuuden ja kertoimien elpyessä.

Käydään läpi nyt Helsingin “large cap” sektoria. Lista tulee Nordnetin luettelosta, jossa “large cap” -sektoriin on luokiteltu 34 suurinta yritystä Helsingin pörssistä, suurimmasta pienimpään. Tosin huomasin heti että lista on virheellinen koska Kempowerin ei kuuluisi enää olla tässä mutta minkäs teet, joku lista piti valita.

Jaottelen yhtiöt kolmeen kategoriaan: 1) Laatufirma, 2) kelpo firma, mutta joko syklin orja TAI kilpailuetu ei ole kummoinen 3) huono firma. Helsingin pörssin firmoista tosi moni on kategoriassa 2. Niitä ei musta kannata holdata kovinkaan pitkään, takuuvarma keino ottaa turpiin indekseiltä. Sen sijaan oikeaan hetkeen ostaessa JA myydessä voit tietysti pärjätä hyvin. Nämä on myös laadultaan kuitenkin ihan hyviä, joten lähtökohtaisesti on turvallista olettaa että kurssin laskiessa voimakkaasti ne kuitenkin elpyvät. Kategoria 3 firmat on niin huonoja, että samallatavalla ei voi turvautua/luottaa että homma elpyy järkevästi. Tämän takia en koske kategorian 3 firmoihin ollenkaan, vaikka toki niilläkin voi “pikavoitot” tehdä.

1. Nordea, YTD -1,92 % → kategoria 2. Sykli heikkenee, toimiala on huono, ei missään nimessä jatkoon.
  2. KONE, YTD +11,6 % → kategoria 1. Valitettavasti ei ole mitenkään kiinnostavasti hinnoiteltu juuri nyt. Pitkään salkkuun harvoja ihan hyviä valintoja, mutta ei kiinnosta nyt erikoistilanteena.
  3. Nokia, YTD 43,5 % → kategoria 3. Tässä tuototkin on jo menneet, ehdoton SELL.
  4. Sampo, YTD 4,27 % → kategoria 1, mutta en jaksa uskoa ylituottoon. Hinta on harmittavan korkea. Vähän liiankin hyvin liiketoiminnalla vielä menee, vaikea parantaa.
  5. UPM, YTD -20,6 % → kategoria 2. Ensimmäinen kiinnostava tapaus. Pääsee tarkkailuluokalle!
  6. Fortum, YTD +4,48 % → kategoria 2. Ei ole kiinnostava hinnan vuoksi.
  7. Neste, YTD -56.6 % → kategoria 2. Nesteen ympärillä on niin paljon pessimismiä, että jo se alkaa kiinnostaa. Vaikka tämä olisikin vain syklinen bulkkibisnes, ei Nesteen P/B 1,4x hinnoittelu enää oikein muuta oletakaan. Jos Nesteen (pääosissa jo tehdyt) investoinnit >pääoman kustannukset, niin tässä on mahdollisuus kyllä erikoistilanteeseen. Pääsee tarkkailuluokalle!
  8. Telia, YTD +19,2 % → kategoria 3. Huono firma ja YTD +19 % kertonee siitä että alihinnoittelu tapahtui jo ja jatkossa tarjolla vain tuttuja huonoja tuottoja.
  9. Wärtsilä, YTD +36,8 % → kategoria 2. Syklin viemää, hinta karkasi jo liikaa ja on edelleen liian korkea. Ehdoton sell.
  10. Stora, YTD -16,1 % → kategoria 2/3. Sykli kurittaa, mutta ei firman suorittaminenkaan ole hääviä. Voi olla hyvä erikoistilanne puhtaasti jo syklin takia, mutta näen että metsäsektorilla muita kiinnostavempia tässäkin mielessä.
  11. Kesko, YTD +11 % → kategoria 2. En innostu läheskään samallatavalla Keskosta kuin monet muut. Voin tulla joskus karhuilemaan yhtiöketjuun. Ei ole mitenkään kiinnostavasti hinnoiteltu, etenkään tuon nousun jäljiltä. Ei jatkoon.
  12. Elisa, YTD +5,2 % → kategoria 1. Laatufirma hyvällä trackilla. Löydän vain mielestäni parempia laatufirmoja ulkomailta + tässä ei sellaista erikoistilannetta ole että mahtuu nyt salkkuun. Hyvä firma kuitenkin ja hinnoittelukin suht. järkevä.
  13. Metso, YTD -4,6 % → kategoria 2. Rehellisesti sanottuna Metsoon en ole perehtynyt kovin hyvin, mikä olisi jo itsessään syy tutkia enemmän. Vähäisellä ymmärrykselläni, en näe tässä mitään erikoista “pelipaikkaa”.
  14. Orion, YTD +15,2 % → kategoria 2. Ei pääse laatufirma -kategoriaan mun papereissa. Mitään erikoista vallihautaa firmalla ei ole, toki hyvä onnistuminen Nubeqan muodossa, mutta mitäs sitten. Kipulääke vedettiin jo vessasta alas. Easyhaler -tuoteperhe vielä on kasvanut, vaikka Orionin inhalaattorit eivät ole markkinoiden parhaimpia. Hinnoittelu on aivan liian kireä. Selkeä sell.
  15. Konecranes, YTD 55,8 % → kategoria 2. Ehdoton SELL, ei oo mikään laatufirma ja jos tämä lappu nousee näin miten nyt on tapahtunut niin kohta rekyyli alas.
  16. Valmet, YTD -9,6 % → kategoria 2. Syklistä on, vaikka syklisyyttä firma on saanut onnistuneesti vähennettyä (Neles). Ihan kiinnostava tämän päivän hinnalla, pääsee nippanappa tarkkailulistalle!
  17. SSAB, YTD -36 % → kategoria 2/3. En ole SSABin menosta kyllä kovinkaan perillä, mutta taattua syklisyyttä nyt ainakin. Puhtaasti firma, joka ei pitkässä juoksussa oikein luo arvoa mutta pohjilta ostaessa nopeisiin voittoihin mahdollisuus.
  18. Huhtamäki, YTD -2,9 % → kategoria 1. Hieno firma ja ihan jees valuaatiokin, mutta ei ihan sellainen erikoistilanne ole käsillä mitä haluaisin. Vielä parempia firmoja löytyy mielestäni muualta, joten ei mahdu salkkuun. 28-32e hinnoissa vois olla tilanne eri.
  19. Cargotec, YTD +6,3 % → kategoria 2. Kts. Konecranes. Ei innosta ostaa missään nimessä tässä vaiheessa.
  20. Kemira, YTD +17,6 % → kategoria 2. Ei ole mitenkään kiinnostava tämän kurssinousun jälkeen ja laatu huomioiden.
  21. Kojamo, YTD -24 % → kategoria 2. Tämä on ehdottomasti kiinnostava hinnan vuoksi. Kts. vaikka Mäkisen Mikon twiiteistä tarkemmat speksit. Jatkoon tarkkailulistalle.
  22. Mandatum, YTD +4,7 % → kategoria 2. Ihan jees peruskauraa, ei ole mitään erikoista väärinhinnoittelua ja pitkään holdaamalla ottaa turpaan indeksiltä. Ei jatkoon.
  23. TietoEvry, YTD -19,6 % → kategoria 2/3. Kaukana laatufirmasta, mutta hinta on polettu melko alas jo. Lisäksi kun huomioidaan IT-alan kurimus ja tod.näk syklin pohjat, niin pääsee tarkkailulistalle.
  24. Kalmar, YTD ?? → kategoria 2. Nousut meni jo eikä ole enää kiinnostava näillä +32e hintatasoilla erikoistilanteena eikä pitkän aikavälin sijoituksena.
  25. Metsä Board B, YTD -32 % → kategoria 2/3. Firman kurssi on aika hyvin polettua ja historiallisesti näiltä tasoilta on kannattanut ostaa, mutta pitäisi perehtyä paremmin firman tilanteeseen että onko heidän tuotteille jatkossakin syklin vaiheesta huolimatta kysyntää vai onko Metsä taantuma kategorian 3 yhtiö.
  26. Qt Group, YTD +7,4 % → kategoria 1/2. Ei ole kyllä syklinen, mutta en ihan varma ole firman vallihautojen syvyydestä. Ennemminkin pitkään salkkuun jos riskitaso maistuu ja fundamentteihin luottaa, mutta ei mikään erikoistilanne.
  27. Vaisala, YTD +13 % → kategoria 1. Laatufirma, mutta kallis. Jollekin pitkään salkkuun, mutta ei mulle.
  28. Outokumpu, YTD -27,7 % → kategoria 2/3. Syklinen kuin mikä, tase saatu terveeksi joten enemmän ehkä kategorian 2 firma. Ei ihan vielä näillä hinnoilla kiinnosta.
  29. Fiskars, YTD -13,7 % → kategoria 2. Jonkun mielestä laatufirma, mun mielestä kaukana siitä. Eikä ole edes kiinnostavasti houkuteltu. Ei jatkoon.
  30. Sanoma, YTD +3,2 % → kategoria 2. Mielenkiintoinen muodonmuutos jo pitkälti takanapäin. Vähän halvemmalla kiinnostaisi erityisesti.
  31. Nokian Tyres, YTD -5,7 % → kategoria 2. Ihan kelpo firma, jonka tilanne on mielenkiintoinen sekä myös tämän päivän hinta. Jatkoon tarkkailulistalle
  32. Revenio, YTD +9,2 % → kategoria 1/2. Ei ole minun mielestäni niin laadukas kuin monien mielestä. Tonometrissä on ollut ja on edelleen kilpailuetua, mutta ei Reveniolla muissa kuvantamissegmenteissä ole tällaista vallihautaa. En jaksa uskoa että näillä hinnoilla on hyvä sijoitus oikein millään aikaperspektiivillä.
  33. Citycon, YTD -32,5 % → kategoria 2/3. Syklinen ja kärsii Suomen heikosta taloustilanteesta. En ole niin hyvin perillä että en osaa sanoa miten varmasti elpyy ja kuinka voimakkaasti. Voi olla erittäin onnistunutkin ostos näillä hinnoilla, mutta en ole siitä kovin varma.
  34. Kempower, YTD -67,5 % → kategoria 2. Syklinen firma kovasti kasvavalla alalla. Ei ole hyvä sijoitus ainakaan lyhyellä aikavälillä. Kaiken mennessä nappiin voi olla silti hyvä ostos pitkään salkkuun. Ei mahdu kuitenkaan mun salkkuun.

Jatkoon pääsi UPM, Neste, Valmet, Kojamo, TietoEvry ja Nokian Renkaat. Metsä Board mahdollisesti. Tässä on mun joukko seuraavalle 12kk Hesulista! Korostan kuitenkin, että mikään näistä ei mahdu “pitkään salkkuun”. Mut mitkä on sun valinnat?

134 tykkäystä

Rohtori Nivala luomassa uutta uskoa Hesulisijoittajiin

49 tykkäystä

Jatkuva sota ja kilpavarustelu mainosten kanssa on se syy miksi LLMiä on mukavampia käyttää ihan yksinkertaisiin hakuihin. Esim sanakirjan korvikkeena. Osakkeiden ajankohtaiset tiedot on mukava katsoa välittäjän apin kautta.

Olen aikeissa ostaa kuntopyörän sisälle. Olisi mukavaa jos olisi AI agentti joka pörisisi itsenäisesti muutaman tunnin modernin internetin hiveässä maailmassa ja koostaisi parin A4 vertailun missä olisi kaikki olennainen. Sitten päättäisin minkä haluan jonka jälkeen AI jatkaisi ja etsisi halvimmat ja luotettavat toimittajat tarkastelisi uusia ja käytettyjä. Jne. Pelkkä ajatus että joudun tekemään itse tämä kaiken tuntuu kovin raskaalta.

4 tykkäystä

Odota vain kunhan mainosmiehet ehtivät kyytiin ja AI pääsee myös sivuduunina myyntimieheksi… :smiley:

Ja lisämaksulla saa tietenkin sen version mallista jota ei mainosmyyntiosasto ole maustanut.

4 tykkäystä

Jos noin käy, on vahvasti syytä katsoa laitteen yksityisyysasetuksia ja sitä mitä appeja puhelimella onkaan ja millä oikeuksilla.

Minulle ei juuri lainkaan tule kohdennettuja mainoksia kun olen mm. disabloinut Facebook -appin (kun käytän joskus Facebookia, kirjaudun privaatilla selainikkunalla) ja koettanut katsoa että niillä appeilla joita käytän on vain ne oikeudet mitä ne oikeasti tarvitsevat jne.

Olen Youtuben suurkuluttaja (todella suurkuluttaja) joten Premium on ehdottomasti käytössä.

1 tykkäys

Tviitissä on lista osakkeista, joita suurimmat sijoittajat suosivat. Nämä tietyt osakkeet ovat kärkisijoilla ja lisäksi suosituimmilla osakkeilla on kymmeniä hedge-rahastojen omistajia, mikä kertoo näihin osakkeisiin kohdistuvasta vahvasta luottamuksesta (?).

https://x.com/DividendTalks/status/1853029252091748710

5 tykkäystä

Pitäisi tieten laittaa keskiviikkoon asti itsensä uutispimentoon ja istua kädet ristissä toivomassa että omat toiveet toteutuu eli huominen Taalerin osavuosikatsaus olisi yltiöpositiivinen ja seurauksena vankka kurssinousu.Toisena toiveena olisi Harrisin voitto USA:n presidentinvaaleissa.Kiva olisi keskiviikkona avata kone ja havaita että 2/2 toteutunut.Ainahan saa tieten toivoa.

4 tykkäystä

Listalta löytyi 14/34 oivallista osumaa omaan omistajuuden ja osinkojen ympärille rakennettuun pitkään eläkesalkkuun.

Olen “osta ja muista” -sijoittajatyyppiä, en tykkää “unohtaa”. Kuluneita hiljaisia ja vähemmän tuottavia vuosia olen paikkaillut aktiivisilla lisäostoilla ja koko ajan karttuvat indeksirahastot on pitänyt huolen, että YTD on pysynyt mukavasti plussalla kaikesta huolimatta.

2 tykkäystä

Muuten oikein hyvä lista ja näkemykset, mutta tarkastelisin itse näiden osakkeiden 5 vuoden kurssikäyttäytymistä, näin ollen ainakin osasta häviäisi koronan aiheuttama kurssivääristymä (nousu) pois.

Tässä on hyvä ja ajatuksia herättävä kirjoitus @Omavaraisuushaaste:elta.

Starbucksin take-away kahvi sekä avokadoleivistä säästäminen on sillä tasolla säästämisvinkeistä puhuttaessa, että ne kuuluvat jo memejen ja huumoripuolen tarjotaan. Tästä huolimatta, kun puhutaan kulutuksen vähentämisestä ja henkilökohtaisesta taloudesta, nämä vinkit todellisuudessa osuvat siihen ihan oikeaan ytimeen ja ovat todellisuudessa meme-statuksestaan huolimatta hyödyllisiä vinkkejä. Miksi näin?

11 tykkäystä

Aivan loistava kommentti ketjuun. Sen verran ärsyttävää tämä tiedotuksen tivaaminen Optomedin ketjussa, että aika harvoin viitsii edes lukea. Panostus on muutamalta nimimerkiltä todella kiitettävää, mutta sekaan mahtuu 10 täysin turhaa viestiä yhtä hyvää kohden.

14 tykkäystä

4/30

Iceye on vuonna 2014 Aalto-yliopiston kasvuyhtiöohjelman kautta perustettu avaruusteknologiayhtiö jonka kotipaikka on Espoo. :artificial_satellite:

Yhtiö kehittää ja valmistaa satelliitteja ja järjestelmiä SAR-tutkakuvaukseen. Satelliittidataa ja analytiikkaa tarjotaan asiakkaille yhtiön oman konstellaation keräämänä mutta itse satelliitteja myös myydään asiakkaiden omaa käyttöä varten. Satelliitteja on tähän mennessä laukaistu ainakin 38 kpl.

Tutkasatelliiteilla näkee 25 cm resoluutiolla ja myös pilvipeitteen läpi. Asiakkaat ovat tahoja jotka tarvitsevat ajantasaista tietoa esim. luonnonkatastrofeihin tai konflikteihin liittyen.

Liikevaihtoa kertyi viime vuonna reilut 95 M€ ja tulos oli reilusti pakkasen puolella mikä on toki tämän vaiheen yhtiölle tyypillistä. Työntekijöitä on reilut 700 joista viime vuonna Suomessa ilmeisesti n. 270.

27 tykkäystä

Viikkorahapäivä! :smile: :smile: :smile:

21 tykkäystä

Se on Inderesin nostettava suositusta hyvin pikaisesti ettei omistus sula kuin lumiukko.

Anteeksi, kysyn tai kommentoin nyt ihan ilman sarvia tai hampaita… Mutta olisiko näille yli kuukauden vanhoille myynneille tai ostoille joku parempi ketju? Kahvihuone? Itse olen ainakin ymmärtänyt tämän ketjun otsikon niin, että juuri äsken tarkoittaa, niin, juuri äsken - ja siitä kun raportoi niin muut saavat halutessaan ideoita omaan kaupankäyntiin. Ainakaan minä en tee sillä tiedolla mitään, jos joku kertoo vaikkapa viime viikon kaupoistaan, vanhemmista puhumattakaan.

Eri asia on tietysti se, jos joitakin nimimerkkejä pidetään niin kovina suorittajina, että heidän kaupantekoaan seurataan takautuvasti jopa viikkoja taaksepäin :slight_smile:

2 tykkäystä

Ymmärrän tuon pointin! Mun näkökulmasta 0-4vkoa on aika vastikään tapahtuneita kauppoja ja voidaan luokitellä “äskettäin” tapahtuneeksi. Mielessäni oli, että päivittäisin vaan tuosta tämän päivän Valmet kaupasta, mutta halusin saada hieman lisäsisältöä viestiin ja kertoa kuulumisia/perusteluja vähän muihinin kauppoihin jota tullut tehtyä lähiaikoina.

18 tykkäystä

Kun kerran kyseessä on Hesuli, niin Mikäli-sanan voisi korvata Koska-sanalla :slight_smile: Tällä hetkellä me ollaan täällä shorttaajien paratiisi.

3 tykkäystä