Samaa mieltä, mutta etänäkin on mahdollista tehdä töitä yhdessä suht tehokkaasti. Tärkeintä vaikuttaa monella työnantajalla olevan se, miltä tekeminen ulospäin näyttää, ei työn tulos.
Esimerkiksi lähes aina on tehokkaampaa kirjoittaa vastaus parilla lauseella kuin soittaa (tai vastata livenä kysyjälle). Samoin lähes aina on tehokkaampaa vetää koulutusta monille kuin jakaa hiljaista tietoa yhdelle kyselijälle kerrallaan toimistolla.
Yksi usein esitetty väittämä on, että etänä ihmiset eivät seuraa koulutuksia ja palavereja. Livenäkin moni kuitenkin räplää kännykkää, tuijottaa lasittunein silmin tai nuokkuu, tai käy keskustelua vieruskaverin kanssa palaverin ollessa meneillään. Että eipä se vain etätyöhön liity, että ei olla hereillä.
Huippuneroista tuli mieleen, että lueskelin hiljattain erästä kirjaa. Siinä nostettiin esiin, että ihmisille on lähes sietämätöntä se, että joku toinen on heitä älykkäämpi. Työelämässä kannattaa siis teeskennellä tyhmempää kuin on, sillä muutoin ihmiset yläpuolellasi ja jopa kollegasi näkevät sinut uhkana. Vähintään sinut nähdään besserwisserinä, joka yrittää päteä, jollet esitä asioita mahdollisimman nöyrästi. Jos ajatellaan, että ideaalimaailmassa absoluuttisesti pätevimmät henkilöt tehtävään tulevat valituksi, sillä se on lopulta yhtiön etu, niin asia ei useinkaan ole näin. Tehtävään tulee todennäköisemmin valituksi, kun on hiukan tyhmä ja harmiton, eikä uhkaa ketään, näin kärjistäen tietysti.
Itse olen pyrkinyt aina ajattelemaan, että jos tunnen olevani joukon tyhmin, niin silloin olen oikeassa seurassa. Silloin voi tapahtua kehitystä.
Ravitsemusterapian professori ja neuvottelukunnan varapuheenjohtaja Ursula Schwab on havainnut Hesulissa alakuloisuutta ja shorttarien vahvan läsnäolon.
Tästä syystä leikkeleet kielletään leivän päältä. Ylähuuli on siinä ja siinä, jos syö kilon kasviksia tunnissa.
Itse olen selvällä pesäerolla tehokkaampi ja keskittyneempi työntekoon toimistolla kuin kotona. Siksi en tee etätöitä.
Tämä tietysti on yksittäisen ihmisen otanta, mutta väitän, etten ole universumissa ainoa, joka kokee työpaikan tehokkaammaksi työympäristöksi kuin kotinurkat.
Itse ainakin nautin kun on mahdollisuus työnantajan puolelta tehdä 100% etätöitä. Siinä säästyy tunti päivässä aikaa ja kun on pieniä lapsia ja tykkään kovasti itse urheilla ja harrastaa (lasten harrastusten lisäksi), niin se on arvokas tunti se.
Toki teen työkseni myyntityötä, joka ei juurikaan vaadi käyntejä asiakkailla fyysisesti, vaan suurin osa päivistä kuluu videotapaamisissa, puhelimessa tai sähköposteja kirjoitellessa. Eli vaikka toimistolla kulkisin, niin yli puolet työajasta olisin kuitenkin puhelinkopeissa tai neukkareissa, niin what’s the point.
Missä tällaista ’korvaamattomuuskeskustelua’ käydään?
Tässäkin ollaan jo pitkään keskusteltu etä/lähityöstä eikä kukaan etätyöläinen tuollaista näkökulmaa nostanut esiin, vaan sinä.
Joskus vuonna miekka ja kivi on kyllä puhuttu näitä kun monen pikkufirman kaikki järjestelmät oli yhden henkilön varassa mutta ei silloin vielä mitään etätöitä pystynyt tekemään.
Vähän perusteluja tälle väitteelle etäduunareitten korvaamattomuusharhoista, kiitos.
Olin pistänyt tämän omiin merkintöihin, valkaten osan noista firmoista ja kurkkasin miltä näyttää tänään
Firma
Kurssi tuolloin
Kurssi nyt
Muutos
Cargotec
38,50 €
56,54 €
46,86 %
Konecranes
31,95 €
64,20 €
100,94 %
Nokia
3,21 €
4,29 €
33,64 %
Nokian renkaat
7,79 €
7,71 €
-1,05 %
Outokumpu
3,98 €
3,31 €
-16,73 %
SSAB
5,90 €
4,50 €
-23,73 %
Sitten voikin pähkäillä mikä jopa Nokiassa oli erilaista noihin alempaan kolmeen verrattuna. Yksi kardinaalisen epätieteellinen huomio on, että pakkasella olevat maksaa kaikki yli 7 % osinkoa ja toinen pääty 3 % ja vähän alle.
Samalla teemalla tein pikafiltterin Nordnetissä seuraavin speksein:
Markkina: USA
Markkina-arvo: >500 MEUR
Omistajia Nordnetissä: >1067 (muuten listalla oli satoja firmoja)
Melkoista jeesustelua. Mikä on se syy, että omia ostoja pitää julkisesti ilmoittaa?
En keksi muita syitä kuin pikkuvaihdolla olevien yhtiöiden vedätystä kursseihin tai se, että jälkikäteen hakee näistä useista arvauksista parhaat ja julistaa itsensä guruksi.
Jotkut ihmiset ovat myös aidosti innostuneita joistain asioista. Intohimo/rakkaus harrastukseen. Jaetaan kuvia hevostallilta, maastopyöräilyradalta, lastenlapsista… Käsittääkseni Keskiväli jonkin verran pitää sijoittamisesta ja osakkeiden tutkimisesta. Sen sijaan, että hän jakaisi twitterissä kuvia jostain firman logoista innostuspöhinäissään, hän jakaa vähintäänkin tavan sijoittajaa merkittävästi monipuolisemmin tehtyjä katsauksia yhtiöihin. Eihän sitä toki tällasena aamuna jaksa olla kovin hyvällä tuulella
Tässä saattoi käyttäjä tehdä myös sen virheen, että kokeili inasen intertekstuaalista huumoria laskea vapaasti ilmoille. (ilman että oli rautalangasta väännetty kenelle pitää nauraa)
Pahoittelut muuten jo valmiiksi kaikille Qt:n kanssaomistajille. Härkämäisen raporttiotsikon jälkeen olen varmaan kironnut Qt:n osakkeen eikä sillä varmaan ole muuta vaihtoehtoa kuin laskea