Oliko viimenen Joulu jona omille ja sukulaisten lapsille ei ole mitään ostettavaa? Lähes kaikilla on jo kaikkea. Tai ”tietenkin” osakkeita/kryptoja voisi ostaa, mutta mitä ihmettä ne niillä tekee? Omasta kokemuksesta puhun.
En löytänyt keskustelua aiheesta.
Kun sijoitussalkun koon puolesta käteistäkin olisi järkevää pitää useampia tonneja, niin sillekin rahalle haluaisi edes jotain inflaatiosuojaa.
Missä te pidätte käteiskassaanne? Ihanko vain käyttötilillä vai ehkä jollain parempikorkoisella säästötilillä? Jos käytössä on joku korkorahasto, niin onko se silloin enää käteiskassa?
Eli toinen kysymys; Miten määritellä käteiskassa? Pitääkö käteisvarat saada käyttöön välittömästi, samanpäivän aikana, vai saako mennä päivä - pari?
Itse olen pitänyt säästötilillä. Ja saa mennä päivä-pari siirtelyssä, pakottavia ostotarpeita varten on limiitti, joka ei kuitenkaan tuossa aikaikkunassa maksa käytännössä mltään.
1994 IBM Simon oli eka kaupallinen kosketusnäyttöpuhelin, 1996 alussa HP OmniGo 700LX oli eka nykyisen suuntainen älypuhelin (PDA johon oli pultattu kylkeen Nokia 2110), ja sitten 1996 elokuussa Nokian Communicator 9000 oli ensimmäinen varsinainen nykyisiä vastaava älypuhelin.
Miksi? Käteiskassa on tehotonta käyttöpääomaa ja sen optimaalinen määrä on yleensä nollan tuntumassa. Rahaa saa pankista ja kaiken voi maksaa luotolla.
En pidä juuri minkäänlaista käteiskassaa, kun ostelen pienissä erissä ajallisesti hajautellen, johon löytyy varoja suoraan aina käyttötililtäkin.
Kaikesta huolimatta olen avannut käyttötilin kylkeen erillisen lisätilin, johon siirtelen sivuun satavarmasti sijoitettavia rahoja, pääosin nämä rahat menee OST:lle. Se muutaman euron korko ei kannusta taistelemaan inflaatiota vastaan, joten parempi laittaa rahat vain sijoituksiin töihin.
Jos tulot ovat peräisin ainoastaan sijoituksista ja tuottojen suhteen on menossa kuiva kausi niin ei ole kivaa sitten rahan tarpeessa myydä osakkeita huonoon hintaan lainan hoitamiseksi. Lainaraha on helposti varsin kallista kun taas talletuksille maksetaan korkoa - toki sijoittamalla nuokin rahat voisi tehdä enemmän tuottoa mutta riskit nousisivat myös.
Pidän omassa mittakaavassani kohtuullisen kokoista kassaa eri talletustileillä.
Jos sä elät 100% sijoituksilla ja otat säännöllisesti joka kuukausi rahaa ulos, niin markkinatilanteella ei ole minkäänlaista merkitystä. Joskus otat sitä ulos huipuissa ja joskus otat pohjissa. Jos pörssin markkinaliikkeet pelottaa, niin rakentaa itsellensä vaikka CD Ladderin tai vastaavanlaisen järjestelyn, missä sinulle erääntyy määräaikaissijoituksista joka kuukausi tietty summa rahaa:
Käteisen säilytys tilillä on huono ajatus ja lähinnä sellaisille tyypeille, jotka eivät ymmärrä tai välitä pääoman tehokkaasta allokaatiosta. Se on epärationaalinen valinta epärationaalisille ihmisille.
Tuo, että “ollaan hyvin varauduttu tällaisiin…” ja “…saadaan korjaustoimenpiteet nopeasti…” ei kyllä lämmitä yhtään mieltä. Eikö mitään muuta siis pystytä tekemään, kuin kääntämään toista poskea kerrasta toiseen ja korjataan? Ehkä olisi syytä miettiä jotain toista taktiikkaa. Vai aiotaanko tässä loputtomiin katsoa, että kuinka pitkälle venäjä näissä menee?
Oon nähnyt sun jo useamman kerran puhuvan tästä CD-ladderista eri ketjuissa, voisitko tarkentaa mikä tän vastine on suomeksi? Määräaikaistilille saa tällä hetkellä n. 2,5% korkoa vuoden talletukselle eikä näitä pidempiä talletuksia oo mahdollista useimmissa pankeissa edes tehdä. Eikö nuo määräaikaistalletukset ihan samalla tavalla altistu markkinariskille, kun käsittääkseni noiden talletusten korko on kuitenkin jollain tavalla sidoksissa sen hetkiseen korkotasoon? Toisin sanoen, jos korot on 2 vuoden päästä taas nollassa niin saako silloin määräaikaistalletukselle mitään korkoa?
Jos haluaa sijoitusten tuottavan tasaista kassavirtaa elämisen kulujen maksamista varten, niin miksi tällainen CD-ladder olisi parempi vaihtoehto kuin jokin osinko-osake? Määräaikaistalletusten korko on luokkaa 2-3% ja osakkeissa tuotto-odotus 7% luokkaa(mistä ehkä osinkona tippuu se 4-5%/v)?
Itsellä on oltava uhkapeliammattilaisuuden takia todella iso kasa käteistä, ja oon paljon tuskaillut sen kanssa kuinka paljon menee tuottoja hukkaan kun käteistä lojuu pankkitilillä(osa bank norwegianissa). Mutta kun päivässä voi varallisuus helposti vähentyä 5000e, niin todella likvidiä puskuria on pakko olla jonkun verran ettei tappioputket vaaranna elämisen kulujen maksukykyä.
Tällaisena palkansaajana olen tuon puskuriasian ratkaissut nortnetin luottolimiitillä. Jos ei vivuta osakepottia aivan tappiin, vaan jättää turvamarkinaali + tarvittava puskuri ( esim. 10 000 euroa). Jos sitten tarvitsee käteistä ajaa tuota velkaa ylös ja makselee sen ajan kanssa palkkatuloilla. Korko muutamalle kuukaudelle ei nyt ihmeitä maksa. Toimii todennäköisesti vain meille palkkaorjille.
Määräaikaistalletus on varmaan se väline millä tuo porrastus pitäisi tehdä. Esim. BigBank maksaa tällähetkellä 5000€/6kk määräaikaistalletukseen 3,15% korkoa.
En ota säännöllisesti joka kuukausi rahaa ulos (pl. osingot jotka ovat suhteellisen säännöllisiä), pikemmin pyrin mahdollisuuksien mukaan netto-ostamaan kun osakkeet vaikuttavat edullisilta suhteessa pitkän aikavälin potentiaaliin ja vähentämään ostoja tai keventämään positioita jos vaikuttaa hirveän kalliilta. Hirveän suurta kassaa en kuitenkaan pidä melkein missään oloissa.
Ei velan välttäminen edellytä epärationaalisuutta. Esimerkiksi arvot, luonteenlaatu ja elämäntilanne jne. ovat tekijöitä joilla on tärkeät paikkansa rationaalisessa päätöksenteossa. Olen tyytyväisempi kun velkaa ei ole kuin jos sitä on.
“Varastettujen astioiden arvo oli yhteensä lähes 1 300 euroa. Varastetut astiat jäivät kateisiin.”
“Nainen määrättiin korvamaan Tokmannille varastettujen astioiden arvonlisäveroton arvo 1 041 euroa ja 50 euroa asian käsittelykuluista.”
Olen kyllä aina tiennyt, että Suomessa rikosten seuraamukset ovat ns. syvältä, mutta tuo oli uutta, että kiinni jäädessäkin mennään tax-free-hinnoilla.
Olen monesti miettinyt, että miksei Suomalaiset/Eurooppalaiset tee jotain samankaltaista pikkujäynää (ennen kuin ollaan aseet tanassa sotakentällä), ddossaa vaikka ryssien palveluita nurin vaikka harva se päivä, palkkaa hakkereita tonkimaan jonkun viraston juttuja yms ja sitten joku igor tästä naapurissa ärähtää niin voivoitellaan että harmi miten tässä nyt näin kävi. Ja levitellään käsiä. Tai jotain muuta vastaavaa ala-arvoista pelleilyä.