Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Meillä mallisalkkutiimiin kuuluu (ja alusta asti kuuluneet) Juha, Minä ja Mikael. Me tehdään kolmistaan päätökset ostoista ja myynneistä. Pyritään säännöllisesti käymään salkun rakennetta porukalla läpi, mutta monesti ideat tulevat kuitenkin lennosta, kuten sijoittamisessa yleensä. Yleensä aloitteet lähtevät joltain meistä kolmesta ja monesti nämä ideat saattavat hautua pidempään. Meillä tiimi käy jatkuvaa sparrausta caseista keskenään ja luonnollisesti tässä nousee helposti esiin myös nämä mallisalkun kandidaatit. Kiinnostavissa caseissa konsultoidaan luonnollisesti myös analyytikoita, koska heillä lopulta se paras tieto ja näkemys yhtiöstä. Lähtökohtaisestihan Mallisalkkuun päätyy lähes poikkeuksetta OSTA-suosituksia (lisää-caset tarjovat hyvin harvoin riittävän tuotto-/riskisuhteen). Voidaan Juhan kanssa avata tätä tarkemmin meidän ensi viikon videolla :+1:t2:

36 tykkäystä

On muuten huimaa luettavaa Kauppalehden teilaaminen tässä ketjussa. Aivan silmät pyöreinä saanut katsoa menoa, en olisi uskonut tällaista näkeväni.

Mielenkiintoinen keskusteluketju perässä sijoitus mielessä. Lainaus: “tapasin kadulla sukulaisen, joka työskenteli Stora Enson työmaalla muutamia viikkoja. Hän sanoi minulle, että meidän kannattaa nyt ulkonakin pitää etäisyyttä, sillä Stora Enson työmaalla Oulussa jyllää korona, eikä ketään kiinnosta. Vain aikatauluviiveet kiinnostavat. Tämän keskustelun kävimme ihan marraskuun alussa, paljon ennen julkista tietoa ensimmäisestäkään tartunnasta.”

Vielä 26.11 suurin juttu, että ei vaikuta käynnistysaikatauluun, heti otsikon alla.

1 tykkäys

Vähän kyllä alkaa pelottaa, kun radiossakin tänään puhuttiin sijottamisesta ja siitä kuinka sen suosio on kasvanut viime aikoina :grimacing: huiput lähellä?

8 tykkäystä

Ihmettelin hetken, että mikä ihmeen kakunpala profiilikuvani vieressä on. Mietin jo, että onko pää mennyt koronaeristyksissä niin sekaisin, etten omaa syntymäpäiväänikään enää muista :smiley:

…mutta se olikin näköjään tullut vuosi foorumilla täyteen :partying_face: Näiden 365 päivän aikana olen vieraillut foorumilla “vain” 346 päivänä, joten täytyypä vähän skarpata ensi vuonna :wink:

Kiitokset kaikille kanssafoorumilaisille kuluneesta vuodesta, tämä on hieno yhteisö :+1:

94 tykkäystä

Mitenkä @SijoitusSeppo sinun fiilikset thunderfullin listautumisen kanssa? Onko perhosia vatsassa? vai annatko seilata ohi?

1 tykkäys

Siellä jenkki-futuurit punertavat vienosti ja ev/vety/spac -osakkeet pääosin punertavat oikein reilulla kädellä. Johtopulkassa Nikolan sijaan istuu tänään ansaitusti FuelCell reippaalla 20% kyykyllä :smiley: No näihin kaikkiin puhallettiin parin viime viikon aikana niin paljon ilmaa, että vielä saavat laskea huomattavasti ennen kuin aletaan olla lähelläkään lähtöpistettä.

3 tykkäystä

Meidän ei pitäisi vihata Kauppalehteä tai sen uutisoinnin aiheuttamia kurssimuutoksia, elleivät ne ole jotenkin vääräperustaisia. Esimerkiksi pelkkä osinkopotentiaalista uutisointihan ei ole väärin, jos sille on perusteita.

Palstalla monet katsovat, että Kauppalehti ohjaa suomalaisia tekemään huonoja sijoituspäätöksiä ja että viestintä on osin harhaanjohtavaa. Minäkin ajattelen näin. Toki tätä ei tarvitsisi pelkästään ajattelun varaan laskea, vaan voisi koostaa jonkun teoreettisen Kauppalehti-aggregaattisalkun ja tarkastella miten Kauppalehteä peesaamalla pärjäisi.

Minulla ei kuitenkaan ole tunnuksia enkä aio vain tätä varten maksaa.

Mutta esim. tämä Wulff-group tuskin kuitenkaan on selvästi väärin perustein tehty nosto. Itse noteerasin sen matalan tasearvostuksen syksyllä myös.

6 tykkäystä

Jep, eilen myin muutamia sektorin lappuja, mutta workhorse jäi… Olisi sekin kannattanut veivata menemään :face_vomiting: Ei nuo muut niin haittaa kun pitkässä holdissa, mut tämä ei ollut. Tänään ei tekisi mieli mennä katsomaan salkkua, mutta pakko se nyt on käydä vilkasemassa kuinka mansikkana kamina käy :smiley:

1 tykkäys

Oulussa on käsittääkseni ollut laajemmaltikin tiedossa tartuntarypäs tehtaalla. Myös ilmeisesti kaupungille on mennyt tieto tartunnoista. Homman prosessoinnissa ja avoimessa viestinnässä lipsahtikin se reilu viikko ylimääräistä.

Joo, no en mä muuten Kauppalehden jutuista tiedä, voi olla ansaittua kritiikkiä. Tosin en mä nyt tiedä voiko kukaan tai mikään muutenkaan antaa hyviä sijoitusneuvoja muuten kuin kulujen ja verojen minimoimisen ja hajauttamisen muodossa?
Tässä nyt lähinnä hämmentää tämä Inderes-uutiseen reagoiminen.

3 tykkäystä

https://explosm.net/comics/5728/

Kyseinen Cyanide & Happinessin strippi toimii hyvänä vinkkinä näin nousevien korona tartuntojen aikana.

2 tykkäystä

Kiitos itsellesi! Ilman Seppoa massen maksimointi olisi kovin vaikeaa - jopa itse Masse-sedällä :slight_smile:

Masse-setä, FA, Ei kai se setä perskules vaan itseään kiittele??

16 tykkäystä

Ajatus tästä: Edellispäivänä IEGG myi Kamuxia laitaan n. vartin välein aiheuttaen myyntipainetta osakkeeseen. Tästä mainitsi muun muassa @SijoitusSeppo. Seuraavana päivänä kamuxin kurssi ampaisi ylös. Tänään huomasin saman ilmiön Finnairin osalta, joka on laskenut tänään -6%. Tarkistin jenkkien lentoyhtiöiden kurssien suunnan, jotka olivat plussalla sekä uutiset, mutta mitään ei tullut vastaan. Olisiko tässä paikka iskeä finnairin omistajaksi (swing-treidi mielessä)? Vai onko minulla jotain jäänyt huomaamatta?

3 tykkäystä

Piditkö @Masse silmät ja korvat auki? Tuosta ‘vinkistä’ on nousua 75% osakekurssissa :joy:
Ihan hyvä tili 10 päivän sijoitukselle.

4 tykkäystä

Nyt kun Sievi hype laantunut niin onko Thunderfull seuraava hype?

2 tykkäystä

Kyllä täällä ja muualla semmonen ‘‘ukkosenjyrinä’’ tän osakkeen kohalla on havaittavissa tuolla horisontissa. Saa nähä mimmonen myrsky tästä tulee.

1 tykkäys

Minusta Sievin laitoja katsoessa näyttää, ettei hype ole laantunut vaan menee tasaisesti eteenpäin :blush: Thunder on kyllä arpajaislappu, johon leikkuri iskenee eli emme pääse ostamaan vasta kuin avauksesta sitten lisää, jos siltä näyttää. Nyt kun on taas käteistä niin miettii, että tohtiskohan sitä kunnolla kerrankin lähteä näihin anteihin.

3 tykkäystä

Tämä oli kyllä niin puskista tullut veto että suurin osa jäi varmasti rannalle nukkumaan.

Samalla minua ilahduttaa suuresti tarina Ekasta, joka ensin myi salkkunsa yksin tyhjäksi ja menetti vaalirallin tuotot. Joutui kontraindikaattorin maineeseen ja naurettiin ulos kahvihuoneesta. Kääntyi sitten häräksi ja latasi salkkunsa täyteen Solteqia, joka seitsemässä pörssipäivässä liki bäggäsi.

29 tykkäystä

Tuo Solteq on kyllä sellainen kummallisuus. Harvoin näin kovia nousuja näkee Suomen pörssissä. Pohjolan_Eka taisi päivitellä ketjuunkin jotain, oliko se nyt tämän syytä kun TAAS lähti nousuun.

Onnea vaan omistajille! :partying_face:

Itse en omista tätä :cry:

4 tykkäystä