Thunderful Group

Nintendon rauta on suurin piirtein ollut vanhaa jo linjalta ulos tullessaan, joten en täysin ymmärrä tätä vertailua. Heidän ekosysteeminsä vetonaula on pelit, joita myydään yksinoikeudella vain Nintendon konsoleille. En siis pidä uusien konsoleiden markkinoille tuloa riskinä.

En usko että Bergsalan ja Nintendon välinen diili jostain syystä lopetettaisiin, se kun on ollut voimassa jo vuosikymmeniä. Nintendon tavarat myös halvemmin ovat alennuksissa, joten tuo jakelupuoli on oikeasti hyvin varmaa kassavirtaa.

Itse merkitsin tätä jakelupuolen takia, tuo pelibisnes ei vielä herätä luottamusta mutta otan sen positiivisena bonuksena.

4 tykkäystä

Nintendolla on toki oma fanikuntansa, eikä haasta pelialaa tehon kautta. Tästä huolimatta Nintendo pyörii kuitenkin samalla alalla ja näin ollen riski on mielestäni olemassa.

Näetkö jakelupuolella suuria mahdollisuuksia, vai mikä siitä tekee sinulle houkuttelevan?

1 tykkäys

Thunderful Distribution , with operations in the distribution and sale of gaming consoles, games, gaming accessories and toys. The business area includes Bergsala AB, Amo Toys Nordic AB and Nordic Game Supply AB. Bergsala AB has been distributing Nintendo products in the Nordic countries since 1981. Nordic Game Supply AB and Amo Toys Nordic AB are Nordic distributors of games, gaming accessories, merchandise and toys. Their brands include Rockstar, 2K Games, RAZER, Thrustmaster, PowerA, Hori, MGA Entertainment (with brands such as L.O.L., BabyBorn and Little Tikes), Geomag, Intex and many others.

On siellä muitakin kovia nimiä kuin pelkästään Nintendo. Toki Nintendo varmasti merkittävin tällä listalla, mutta kertonee yhtiön laadukkuudesta kun mukana myös mm Rockstarin kaltaisia pelitaloja. Taitaa tuo L.O.L olla myös jonkinlainen ilmiö tuolla nuorison keskuudessa. Henkilökohtaisesti pidän myös Razerista erittäin paljon yhtiönä.

7 tykkäystä

Ai hitto, ompa mielenkiintoinen keissi. Brändit ovat kuumaa kamaa. Merkkasin kohtalaisen pinon. Sen verran olen nintendolle kantanut rahaa tässä elämän aikana, että nyt olisi kohtuullista saada vähän takaisinkin. Jotenkin ajanhenkeen nähden tässä on mahdollisuus onnistua isosti. Arvostuskin on mielestäni hyvin kohtuullinen.

Myös vanhempien. Katsoin jo pari vuotta sitten kun jenkeissä LOL dolleja kahmittiin kärryt täyteen, myös verkkokaupan LOL doll nurkkaus ammottanut tyhjyyttään aika ajoin. Youtube on täynnä LOL doll unboxing videoita.

5 tykkäystä

Ei kohdennu

2 tykkäystä

Vastaan tänne ketjuun @Passiivinen_Indeksim. Olen kyllä aikeissa merkata itsekin tätä siivun, varsinkin kun nyt salkussa on sopivasti käteistä keventelyjen jäljiltä. Tarkoitus tehdä merkkaus kuitenkin vasta huomenna (huom. viimeinen merkkauspäivä muillekin kiinnostuneille), koska nykymarkkina on sellainen, ettei yhtään tiedä mitä huomenna tapahtuu niin teen kaikki päätökset vasta niin myöhään kuin mahdollista.

10 tykkäystä

Vaikka on jo merkannut niin huomenna voi myös vielä hypätä pois laivasta halutessaan eli pystyy vielä perumaan merkkauksen. Samaa mieltä kyllä että markkina on sellainen että ukkosmyrsky voi tulla minä hetkenä hyvänsä :slight_smile:

6 tykkäystä

Toi fyysisten software-tuotteiden myynti (pelit) ei kyllä vaikuta oikein tämän päivän bisnekseltä ja varmasti laskee tulevaisuudessa.

Tänä vuonna Switch myy varmaan erittäin hyvin kun PS5 ja Xbox X series on mahdotonta saada enään tämän vuoden puolella, mutta ens vuos voi olla vaikeampi kun Switch on jo sen verran vanha noihin muihin konsoleihin verrattuna. Uskon, että ens vuonna joulupukin konttiin menee uudempaa tavaraa (niille jotka eivät ole Nintendo faneja).

Nintendo ja pelikehitys tuovat tulevaisuudessa kasvua. Toivotaan vaan, että tuo muu liiketoiminta pysyy jotenkuten samana kuin tähän mennessä.

Merkkasin.

6 tykkäystä

Tämä oli pääsyy siihen, miksi itse lähdin IPOon mukaan. Aluksi kun tätä lähdin tutkimaan, luulin myös pelikehityksen keskittyvän Nintarille, mutta ihan kattavasti on kyllä kaikilla alustoilla. SteamWorld pelit taitavat olla tuottoisimmat tähän asti ja nekin saatavilla Nintendon lisäksi Steamista.

4 tykkäystä

Tuntuu että Nintendo ainakin aika innovatiivisesti keksii kaikkea kivaa fyysistä myytävää. Esim:

4 tykkäystä

Juu Nintendo osaa kyllä tuon oheishärpäke homman ja varsinkin Switch on kuin tehty tälle:

https://labo.nintendo.com/kits/

Ei voi valmistuskulutkaan olla tähtitieteelliset, kun tässäkin myydään käytönnössä värjättyä pahvia :slight_smile: Kuitenkin juuri tällainen homma auttaa pitämään Nintendon laitteet pitkään pinnalla, vaikka itse teknologia taustalla vanhenee. Kyllä siis Thunderilla riittää eteenpäin pistettäväksi paljon muutakin, kuin pelkät konsolit.

2 tykkäystä

Piti aktivoida nimimerkki tänne foorumeille että pääsen antamaan oman panokseni tähän. Mielipiteeni perustuu lähinnä omaan harrastuneisuuteen pelien osalta.

Useat keskustelijat ovat verranneet Switchiä Pleikkariin ja Xboxiin, mutta Nintendo ei taistele samoista asiakkaista. Pleikkari ja Boxi on ikäänkuin niitä AAA-tason pelejä varten ja Nintendo on jo vuosikausia tehnyt ihan omia juttujaan (onnistuneesti). Switch on viime vuosina myynyt aivan uskomattomia määriä ympäri maailmaa ja korona on vain kiihdyttänyt tuota trendiä.

Thunderful Groupin pelit sensijaan eivät ole olleet kummoisia (oma kokemus), poislukien tuo Steamworld - IP, josta löytyy pari ihan mukiinmenevää simppelihköä seikkailupeliä. En itse aio osallistua antiin. Harkitsen asiaa uudelleen jos Thunderful saa ulos jonkun mielenkiintoisen pelin.

18 tykkäystä

Olipa yllättävää törmätä tähän IPOon näin myöhään. Missasin maininnan Nordnetin aamukirjeessä 27.11… Tuskin takana on haluttomuutta tarjota analyysejäkään? Tulee mieleen kun Loudspringistä ollut analyysi vaikutti viivästyneen kurssin ollessa vielä koholla. Tämä listautuja olisi ollut Inderesille selkeämpi analysoitavakin kuin Loudspring.

Kiinnitin huomiota tähän graafiin, jonka mukaan pelijakelu pohjoismaissa pienenisi kovaa vauhtia. Kuvan sivua edeltävältä sivulta: “The Nordic market for the game distribution of hardware and software has in recent years been characterised by negative market growth, where the market size of the Group is estimated to have decreased from approximately MEUR 545 in 2014 to approximately MEUR 354 in 2019. The market segment includes sales of hardware, mainly game consoles, and software, mainly physical game titles.” Perusteluina pääosin PS 4:n ja Xbox Onen vanheneminen, mikä olisi auttanut Bergsalaa, mutta että kilpailu kiristynee jatkossa. Ajatuksia tästä? Näköjään Thunderfulkin jakaa pelejä digitaalisesti, eli onko tämä sivun laskusuhdanne mitenkään edes relevanttia kokonaiskuvassa, jossa oletettavasti pelimarkkinat, myös Thunderfulin kentällä, lienevät kasvussa. Sivulla 35 annetut tiedot pelimarkkinoiden kasvusta ovat globaalilla skaalalla, ei vain Pohjoismaista. Sivulla 34 EMEAlle povataan vuotuista kasvua 8%, mitä siitäkin sitten voikaan päätellä.

Myös lelumarkkinat lienevät pienessä laskussa (s 44, Ruotsin markkinat) vaikka johtuneekin osittain Top-Toyn konkurssista.

Sivun 82 jutut sustainabilitystä oli köykäisen oloista. Minua kiinnostaisi lelujen eettisyys hiilijalanjäljestä kemikaaliturvallisuuteen. Nyt tuolla puhutaan suurin piirtein vain jostakin työmatkojen vähentämisestä ja logistiikasta. En ole lukenut Amo Toysin lausuntoja erikseen, mutta portfolio ei vaikuta sellaiselta, että vaikka jostakin muovin määrästä tingittäisiin.

8 tykkäystä

Joo, en nyt katsoisi että pitkäikäistyneiden konsolielinkaarien tai fyysisten pelipakkausten myynnillä on erityistä merkitystä markkinatrendiä tutkittaessa. PC-pelaajana en ole tainnut ostaa pelejä muuten kuin digitaalisesti yli vuosikymmeneen. Yhdysvalloissa tilanne vaikuttaa tältä vuoteen 2018 saakka:

Pelimarkkinoiden itsensä globaalista kasvutrendistä ei tuskin tarvita käppyröitä. Ylöspäin ne kuitenkin osoittavat.

2 tykkäystä

Tuli vilkaistua päällisin puolin tuo esite läpi. Alkuun negatiivisena asiana huomasin markkinanäkymän tuon tukkuliiketoiminnan osalta. Hardware ja software laskee aika tasaisesti. Eikä lelutkaan tai gaming accesories mene ihan samaan tahtiin kaupaksi, kuin ennen. Muuten kyllä yhtiö edelleen kaikin puolin kiinnostava. Itse lähdin siitä, että laskin base -skenaarion orgaaniselle kasvulle suoraan yhtiön omilla targeteilla eli: Games sales +25% / EBIT 35% ja Distribution +7% / EBIT 8%. Laskelmahan on jo lähtökohdin aika karkea, mutta antaa ehkä paremmin kuvan tulevalle, kuin tämän vuoden multiplet. Uskallan itse laskea näillä targeteilla, koska uskon että se missä orgaanisesti jäädään, korjataan epäorgaanisesti. Pidän aika todennäköisenä jopa kovempiakin lukuja, koska haastatteluiden perusteella vaikuttaa, että ns.”putkessa” on jo muutama yrityskauppa. Sain base skenaario laskeman lopputuloksena seuraavalle vuodelle 10-11% LV kasvun ja EPSiä 3,65sek (eli 2021 p/e 13,7).

Heräsi kyllä pari kysymystä:
-Mitkä on sopivat verrokit yhtiölle?
-Onko Distributionin +7% kasvu ihan realistinen?
-Miten Thunderful käytännössä jakaa pelejä/softwarea digitaalisesti? (En itse paljoa pelaa :smiley:)

3 tykkäystä

FIrmalla on myös pakko kerätä rahaa, koska lyhytaikaisia velkoja on erääntymässä 2021

image

3 tykkäystä

Coatsink hankinnan velkoja nykyisille osakkeenomistajille, ihan suoraan sanotaan jo IPO-esitteen alussa.

5 tykkäystä

Vaikuttas siltä että osallistun itsekkin.

Harvemmin nykyään pääsee 15 P/E:llä mukaan pelifirmoihin. Antaa tuon muun liiketoiminnan tehdä kassavirtaa, samalla kun pelipuoli kasvaa (toivonmukaan). Tämähän on vähän saman kaltainen case kuin näissä SAAS transformaatio firmoissa, kun tuota “softapuolen” osuutta pyritään lisäämään suhteessa kaiken maailman leluihin ja näppäimistöihin. Siltä osin en toki sano että 15 P/E mikään huutohalpa on, mutta mielestäni edullinen. P/S kohillaan, tavoitteet selkeät, omistuspohja ok (myös myyntien jälkeen), kasvua ollut muulloinkin kuin koronavuonna, pelisoppari EA kans voi poikia jotaki pikku hyväskää, samoin ku vuoden/parin päästä uus nintendo (joka toki voi myös flopata kuten Wii U).

Kokonaisuutena mielestäni ok risk/reward.

8 tykkäystä

Mitenkäs muuten käy, jos anti ylimerkitään. Osallistujat saavat tasaosuuden vai osuuden suhteessa merkintään… hmm?

1 tykkäys

Osuuden suhteessa merkintään. Nordnetin IPO:ssa esim jokainen sai 100 osaketta + 20% tekemästään merkinnästä tuolta ylittävältä osalta. Sama homma kaikissa yleisöanneissa, tietty x määrä lappuja + x % ylimenevältä osalta.

3 tykkäystä