Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Uskon arvosijoittamiseen maailman tappiin asti. Määrittelen sen varmaan kyllä eri tavoin kuin moni muu.

Tasepohjainen hinnoittelu ei ole ykkösjuttu. Arvosijoittaminen on sitä, että kasvulle, laadulle ja kaikelle muullekin määritetään jokin arvo. Sitten mietitään missä firmassa on eniten arvoa tarjolla hintaan nähden.

En omalla arvo-filosofialla ole päässyt ihan samanlaisiin tuottoihin kuin sun graafissa näkyy enkä varmasti tule pääsemäänkään. Lisäksi viime aikojen markkinaliikkeillä voi olla iso vaikutus niihin tuottoihin, joita olen saanut. Pitkässä juoksussa nähdään, mihin tällä filosofialla päästään.

Usein vastakkain asetetaan arvo- ja kasvusijoittaminen. Mielestäni tämä on väärin aiemmin mainituista syistä. Oikea taistelupari on arvo vs momentum-sijoittaminen. Osakkeen hinnan nousulla ei ole arvoa.

edit: pistetään nyt vertailun vuoksi oma käppyrä samalta ajalta. Aina jos jotain markkinoista puhuu, niin mun mielestä on hyvä näyttää, miten itse pärjää / missä omat rahat ovat kiinni.

15 tykkäystä

Jos on viimmeisen 10v holdannut arvo-osakkeita on nyt mielestäni väärä aika luopua niistä. “You have allready taken the pain, why not to take benefits too” lausahdus kuvaa asiaa hyvin. 10v alituotto jaksoja on eri sijoitustyyleillä tullut vaikka kuinka. 20v periodilla todella harvoin ja 20v alkaa vasta olla kohtuullinen aika sijoittamisen suhteen.

16 tykkäystä

Eikö se historiassa ole vähän niin mennyt että kun viimeiset ja sitkeimmät kääntävät takkiaan pois joistain strategiasta, niin sille strategialle sopiva sykli on ihan oven takana. Itse taistelen ajatuksissani perisyntiäni vastaan tiltata taas salkkua enemmän arvoon, koska arvo on nyt todella pois muodista.

7 tykkäystä

Kun lukee tällaisten 10 vuotta arvosijoittamiseen uskoneidenkin kääntyneen kasvusijoittajiksi niin se on omissa kirjoissa yksi rasti lisää “juhlat on lähestymässä loppuaan”-bingoon :grimacing:

37 tykkäystä

Olen kanssasi samaa mieltä. Tarkoitus tämän vuoden puolella saada etf salkkuun 20% arvopaino.

Elämme mielenkiintoisia aikoja. Ei tule olemaan helppo siirtymä ja kaikesta oleellisinta, tähän kyllä tarvitaan vahvat suunnitelmat. Itse ehkä uskon enemmän kaasu-autojen mahdollisuukseen suomessa, kuin sähköautojen.

6 tykkäystä

Kaasuilussa on (omasta mielestäni) ainakin yksi probleema:

Jakeluverkot sähkö vs kaasu. Sähköverkko on käytännössä töpseleitä vajaa valmis, mutta yhtä laajan kaasuverkon rakentaminen on kohtalaisen iso projekti. Etenkin maassa, jossa maaperä on jäässä puolet vuodesta.

Lisäksi näen kaasuautot riskialttiimpina vs sähköautot onnettomuustilanteissa. Tässä voin olla väärässä, joten pelkkää mutuilua.

Niin…molemmissa on kyllä järkyttävän paljon haasteita. Vaikeahan tuota sanoa mitä tuossa tapahtuu. Ja mitä tapahtuisi, jos kaikilla olisi sähköauto. Aika erikoiseksi muuttuisi varmasti sähköverkon kulutus ja ei varmaan suomen kapasiteetti riitä kyllä sähköntuotantoon.

Oma visio olisi, että polttomoottoriautoja saisi helpommin muutettua kaasu/biopolttoaine autoksi. Vähän vaikea nähdä miten kaikilla olisi varaa ostaa sähköauto…mutta taas tullaan siihen, että olisipa kiva saada kunnon suunnitelmat, ennen näitä päätöksiä.

2 tykkäystä

“bounce on daily, 4H, FIAT, blowoff, SHA256 tiiviste, proof of work, bruteforce…”

Kun Bitcoiniin tai kryptoihin liittyvissä viesteissä vilisee lyhennyksiä ja sanoja jotka itse liittäisin spontaanisti liikuntaan, nuorisotoimintaan, autoihin, rakennustarvikkeisiin tai konsulttijargoniin niin totean että nyt en noudata periaatetta “sijoita kohteisiin mitä ymmärrät”.

HODL. Eiku LOL.

7 tykkäystä

Mikaelin twiitistä poimittu paha korvamato :joy: :joy:

17 tykkäystä

Fingridin mielestä ei ole mitään ongelmia. Älykkäitä latureita kuitenkin kaivataan että sähköautoja voidaan käyttää osittain säätövoimana.

“Viimeisen kahdeksan vuoden aikana Suomen sähkönkulutus on laskenut noin 8 TWh, joten vaikka Suomen kaikki noin 2,5 miljoonaa autoa olisivat sähkökäyttöisiä, sähköä kuluisi suurin piirtein saman verran kuin huippuvuonna 2007 (10 TWh:n lisäys). Niin siirto- kuin jakeluverkotkin ovat vahvistuneen kyseisen vuoden jälkeen, joten uskon, että piuhat keskimäärin kestävät.”

Tämä vuonna 2016. 250 000 sähköautoa tulee – kaatuuko kantaverkko? - Fingrid-lehti

Suomen autokannan uudistuminen on niin hiton hidasta että tuohon 250k autoonkin pääsemiseksi tarvitaan vuosia tätä tahtia:D Ehkä tuo hallituksen tavoite tuista jne kiihdyttää vähän tätä uusiutumista.

5 tykkäystä

Kahoot hetkeksi taas salkkuun . Jos vaikka tuo 117 nkr murtuisi. Ja päästään trendi viivan yläpuolelle

2 tykkäystä

Minusta tässä sähköautokeskustelussa unohdetaan yksi erittäin tärkeä valtiontaloudellinen pointti. Autoilulla kerätään noin 8 miljardia verotuloja (suuruusluokkaa). Jos liikenteen sähköistäminen tapahtuu suunnitellun mukaisesti, se tulee tarkoittamaan sitä, että samat veroeurot pitää kerätä sähköautoilusta. On helppo perustella sähköautoilua ja sen tuomaa veroetua tällä hetkellä, kun alle 1 prosentti autoilukilometreistä ajetaan sähköllä. Itse haluaisin, että tätä “verokarttaa” uskallettaisiin avata myös kansalaisille nykyistä paremmin.

Oma uskomukseni on, että pelkän sähköistämisen varaan en tulevaisuutta laskisi vaan ennemminkin kombinaatioon “tehokas ja ympäristöystävällinen polttomoottori - kaasu - sähkö”.

-Tuomas

7 tykkäystä

Hesarilta massiivinen panostus talousjournalismiin. Tervetullutta!

51 tykkäystä

Kolme viimeisintä hallituskautta on kansalle sanottu, että kilometrejä ruvetaan verottamaan. Miten sen voi selkeämmin avata. Muita vaihtoehtojakaan ei oikein ole, kun sähköä ei voi verottaa määrättömästi. Nyt on jo pienituloisilla vaikeaa maksaa laskuja ja eläkeläisköyhyys on realismia ja trendi jatkuu.

Suuri kysymys on, että mitään lainsäädännöllistä “isoa” ei tehdä latausverkon rakentamiseksi. Monenko kerrostaloyhtiön pihalla voi auton ladata vaikkapa Vantaalla?

Tiistaina kuntosalilla 20+ tyypit juttelivat Teslan bullin myymisestä ja eilen toisella salilla toiset 20+ tyypit juttelivat erilaisten kryptojen kaupankäynnistä. Tämä tuntuu vähän sellaiselta myyntisignaalilta ainakin P/E yli 100 -osakkeille.

7 tykkäystä

QT ketjussa tuli ilmi, että muutama qt osakkeenomistaja oli saanut tänään huijauspuhelun jossa tuputettiin “sijoituksia” Sain itsekkin puhelun omituisesta numerosta. Kuului vain huonolla suomella “halo halo” Onko muille tapahtunut vastaavaa? Jos todella puhelun saaneita yhdisti osakkeen omistus, niin mitenkä ihmeessä tuo on mahdollista?

Ensimmäinen huijauspuhelu kohdallani, numero ja osoitetiedotkin ovat salatut, niin onhan tämä vähän omituista.

2 tykkäystä

Näitä huijauspuheluita tulee jatkuvasti.
Mukamas Microsoftin työntekijä mikä yrittää saada asentamaan haittaohjelmia tietokoneelle tai yrittää onkia muita tietoja.

Nämä ollut ihan 05 alkuisia numeroita ja on tullut ihan työpuhelimeenkin soittoja, joka ei ole omalla nimellä.

Kyllä noita tulee suomen suuntanumerollakin.
Puhelin tunnisti tuonkin “Kymi”.

3 tykkäystä

Minulle puhelu tuli suomen suuntanumerolla -.-‘’

Minulle ainakin soiteltiin ihan oikeasta suomalaisesta yrityksestä ja tarjottiin mahdollisuutta osallistua listaamattoman yrityksen antiin. Nimet oli kuulemma kaivettu Qt:n omistajalistoista.

3 tykkäystä