Inderesin osakkeenomistajien nimitys- ja palkitsemistoimikunta

Kiitos paljon @Sijoittaja-alokas kysymyksistä!

1. Kerro itsestäsi vapaasti 50 sanaan.

Asun Helsingissä ja olen onnellisesti naimisissa. Työkseni viilaan pilkkua ja katselen jääkiekkoa. Vapaa-ajalla pelailen lautapelejä, ylianalysoin TV-sarjoja ja leffoja, luen sijoittamisesta sekä harrastelen luovaa kirjoittamista.

Rakastan erilaisia projekteja, ja viime kuukausina olen tehnyt enemmän töitä kuin koskaan. Toivottavasti vaivannäkö vielä tulevaisuudessa palkitaan! :crossed_fingers:

2. Kerro sadalla sanalla millainen sijoittaja olet.

Huono.

Sijoitan pääosin suomalaisiin yhtiöihin. Osakkeita ostaessani tongin usein huussin pohjaa, ja yritän löytää firmoja, joilla on olemassa jokin mahdollinen katalyytti, joka nostaisi yhtiön aivan uudelle tasolle. Esimerkki tällaisesta yhtiöstä on Rush Factory, jonka uuden tapahtuman piti tuplata yhtiön liikevaihto. Valitettavasti nämä caset eivät aina pääty hyvin :smiley:

Toisinaan yritän ostaa laatua halvalla. Pidemmän tarkastelun jälkeen yleensä paljastuu, että ostin laadutonta kalliilla.

Sijoittamisen aloitin vuonna 2018. Kuuntelin Rahapodia ja olin indeksimies, mutta hyvin nopeasti Inderesin analyysit veivät mnut mennessään.

image

image

3. Mikä motivoi juuri sinua hakemaan Inderesin yhteisöjäsenen tehtävään?

Ennen kaikkea odotan tehtävältä mielenkiintoisia ja opettavaisia keskusteluja. Niin toimikunnan muiden jäsenten kuin yhteisön jäsenten kanssa.

4. Millaisia vahvuuksia tuot mukanasi toimikuntaan?

Kävin omia vahvuuksiani läpi edellisessä viestissäni, eikä niitä juuri ole.

Toivon kuitenkin, että olen täällä sen verran tunnettu ja helposti lähestyttävä heppu, että kenenkään ei tarvitse miettiä, uskaltavatko he kertoa minulle mielipiteitään hallitukseen liittyen. Ja nämä mielipiteet sitten kiikutan eteenpäin.

Heikkouksiani korostan sen takia, että ainoa huono skenaario ehdolla olemisessa on se, että minut valitaan tehtävään vääränlaisilla odotuksilla. Jos toimikuntaan halutaan @Mauri :n kaltainen rautainen osaaja, en minä selvästikään ole oikea vaihtoehto :smiley:

5. Miten tasapainottaisit yhteisön ja osakkeenomistajien etuja? Voivatko ne olla ristiriidassa?

Aloitan jälkimmäisestä kysymyksestä. Vielä pari vuotta sitten olisin ollut vakaumuksella sitä mieltä, että yhteisön ja osakkeenomistajien edut eivät voi olla ristiriidassa, koska vahva yhteisö on keskeinen osa Inderesin bisnesmallia.

Nyt sanon, että edut voivat olla ristiriidassa.

Tästä aiheesta olen käynyt paljon keskusteluja täälä foorumilla sekä suuremmalla porukalla kesän 2024 Inderes-miitissä. Näiden keskustelujen perusteella olen saanut sen kuvan, että moni on turhautunut Inderesin suuntaan, jossa yhteisö ei enää ole fokuksessa samalla tavoin kuin ennen.

Aiemmin Inderes oli ensisijaisesti silta yhtiöiden ja sijoittajien välillä. Nykyään Inderes tuottaa runsaasti IR-ratkaisuja, eikä tässä arvonluontipyörässä yhteisöllä ole roolia. Voi myös olla, että kun Inderes laajentuu Ruotsiin, on helppo ajatuksissa siirtää Suomen sijoittajayhteisö taka-alalle, koska se on ikään kuin valmis ja nyt on siirrytty seuraavaan projektiin.

Miten sitten tasapainottaisin yhteisön ja osakkeenomistajien etuja? Vinkumalla tämänkaltaisilla viesteillä lisää panostuksia yhteisöön ja viemällä yhteisön mielipiteitä eteenpäin :smiley:

Pahoittelut, jos tämä viesti on ikävää luettavaa hallituslaisille ja pitkän linjan inderesläisille, joille yhteisö on kunnia-asia. Defenssit nousevat helposti pystyyn, eikä jostain syystä kritiikki millään osu maaliinsa, vaan se torjutaan markkinasentimentin happanemisella tai jollain muulla teflonkilvellä.

6. Minkälainen yhteisönjäsen olet? Mikä Foorumissamme on parasta?

Foorumissamme parasta on se, kun analyytikko jalkautuu tänne ja käy ajan kanssa keskustelua seuraamastaan yhtiöstä ja alasta. Toiseksi parasta on asiantuntevien yhteisöjäsenten analyysit yhtiöistä, etenkin jos ne ovat ristiriidassa analyytikon näkemysten kanssa.

Olen huono kuvailemaan itseäni, mutta yritetään. Ajattelen olevani melko aktiivinen yhteisön jäsen. Kyselen enemmän kysymyksiä kuin annan vastauksia. Luen mielelläni pitkiä syvällisiä viestejä ja skippaan lyhyet, muutaman lauseen sutkautukset. Yhtiöketjuihin osallistun korkealla kynnyksellä ja usein poistan valmiiksikirjoitetut viestit, koska en koe, että tuon tarpeeksi lisäarvoa keskusteluun.

7. Millaisena näet Inderes-yhteisön tulevaisuuden?

Potentiaalia on moneen.

Tällä hetkellä näen. että Inderes-yhteisö on hitaalla näivettymisen tiellä. Henkilökunnassa on nähty viime vuosina runsaasti muutosta, ja usein niin päin, että kasvollinen ja persoonallaan työtä tekevä analyytikko on lähtenyt. Näin Inderesin ote on virkamiesmäistynyt, ja koenkin monen työntekijän kokevan foorumin pakollisena pahana. Tähän liittyen joku esitteli minulle miitissä eri työntekijöiden tilastoja siitä, kuinka paljon kukin oli foorumilla aikaa viettänyt. Moni ei syystä tai toisesta ole kotiutunut tänne.

Lisäksi Inderesin analyysin laatuleima on viime vuosina hieman heikentynyt. Samaan aikaan moni kilpailija on ottanut harppauksia eteenpäin ja tarjoaa rennon letkeää sijoitussisältöä, eikä Inderesillä ole enää niin ilmiselviä erottautumistekijöitä yksityissijoittajan kannalta kuin vielä muutama vuosi sitten.

Positiivisempi skenaario voisi olla, että Inderes saa Ruotsin analyysimarkkinan kunnolla auki. Meille virtaa suomenkielistä huippuanalyysiä Ruotsin valtavasta pienyhtiökentästä, ja yhteisö elää kissanpäiviä. Analyytikot käyvät videoilla lapseninnolla läpi toinen toistaan herkullisempia sijoituscaseja ja pohdinnat jatkuvat foorumin puolella.

8. Miten lisäisit yhteisöllisyyttä foorumilaisten kesken ja myös Inderesin sekä foorumilaisten välillä?

Aiemmin olen perustanut foorumilaisille Shareville-ryhmän, josta jaoin dataa tänne foorumille. Shareville on sittemmin kuopattu. Nykyään järjestän kesäisin Inderes-miittiä. Jokainen voi itse arvioida, onko kummallakaan yhteisön kannalta mitään merkitystä, mutta siinä on oma panokseni.

image

Inderesin ja foorumilaisten välisessä yhteisöllisyydessä ensimmäinen askel olisi saada enemmän henkilökuntaa tänne ja kirjoittamaan muutakin kuin mainosviestejä omatuottamaan sisältöön. Jos sijoittaminen todella on intohimo myös työajan ulkopuolella, täällä sitä voi ruokkia. Tervetuloa mukaan.

Tämä yhteisön mukaan ottaminen osakkeenomistajien nimitys- ja palkitsemistoimikuntaan on näyttävä ele, joka kertoo Inderesin arvostavan tätä yhteisöä. Tärkeintä on kuitenkin ne arjen pienet teot, eikä suuret eleet. Harvaa avioliittoakaan on ökylomalla pelastettu.

9. Mitä terveisiä lähettäisit kaikille meille juuri alkaneeseen tuloskauteen? :blush:

Inderesläisille jaksamista tiukkaan rutistukseen! Kaikille yhteisönjäsenille toivotan hyvää pian alkavaa ja osinkojen täyteistä kevättä.

34 tykkäystä