Lisäys: Sori @Sauli_Vilen pitkästä vastauksesta, joka lähtee tangenteille. Nämä on monimutkasia asioita, jotka olis niin paljon helpompi selittää kasvotusten tai jollain PowerPointilla. Ainakin minulle
Tuo podien nostaminen Inderesin sivulla feediin on yksi hyvä tapa. Se ei vaadi kauheasti vaivaa, eikä rasita lukijaa “turhalla metelillä”. Toisaalta se on myös hyvin tehoton, sillä nosto hukkuu helposti virtaan eikä anna mitään ärsykettä: miksi kuuntelisin tänään juuri tämän podin? Nostohan tapahtuu tyyliin: Valio Maito 1 litra. Silti tämä on hyvä idea.
Toinen hyvä tapa, mitä jo teette on nostaa vanhoja podeja esiin videoilla. Esimerkiksi Verneri on useaan otteeseen mainostanut peliyhtiöpodia, kun videon aihe on sitä liipannut. Noissakin mainostuksissa pitää olla tarkkana: mitä saan lisää tähän videoon verrattuna kuuntelemalla tuon podin? Tässä Verneri on onnistunut mielestäni aika hyvin.
Pelkkä maininta “meillä on aiheesta podikin” ja linkki videon kuvaukseen on taas todella tehotonta. Sijoittaja on avannut tämän videon, eli hänellä on aikaa käytettävissään ehkä 10-20 minuuttia videon katsomiseen. Käykö hyvä tuuri, että hänellä on tunti aikaa podin kuuntelemiseen nyt samaan syssyyn? Tuskin. Muistaako hän illalla lenkillä mainostetun podin tai löytääkö hän sen kätevästi? Mikäs se numero oli ja mikä nimi?
Sen sijaan, että podinostot ovat lätkäisty jonkun muun sisällön kylkeen, niille olisi hyvä olla joku tarkoitukseen suunniteltu media. Tässä mielestäni olisi erinomainen mahdollisuus hyödyntää Twitteriä sekä Instagramia, jossa teidän strategia kaipaisi kipeästi muutosta. Lyhyesti sanottuna aina olisi hyvä mennä jokaisen sosiaalisen median ehdoilla ja vahvuuksilla eikä niin, että media laitetaan vastaamaan oman sisällön tarpeita. (Kun joka paikassa on vähän erilaista sisältöä, tavoittaa myös paljon erilaisia ihmisiä.)
Käytännössä tuota uudenlaista podimediaa olisi hyvä nostaa esiin silloin, kun tapahtuu esimerkiksi jotain suurta, mistä ihmiset puhuvat ja teillä on siihen podi valmiina. Esimerkiksi korkohuolet, inflaatio tai markkinaromahdus. Tuo uusi viestintämalli sisältäisi lyhyen yhteenvedon siitä, mitä nyt tapahtuu , ja siitä vinkkauspodiin.
Näin sisällönkuluttaja on jo valmiiksi hedelmällistä maaperää podivinkille ja lisätiedolle aiheesta, sillä ei hän muuten kuluttaisi tätä sisältöä. Jos ei podi kiinnosta, hän sai lyhyestä tilannekuvauksesta miellyttävää sisältöä eikä kyseessä ollut pelkkä mainos, joka jäisi ärsyttämään. Te taas saatte enemmän arvoa irti jo tuotetusta tavarasta. Tässä voittavat kaikki.
Voisin tästä aiheesta ja tuosta Instagramin hyödyntämisestä puhua kunnes taju lähtee, mutta tämä viesti on jo turhan pitkä. Olen kuitenkin ehdottomasti samaa mieltä siitä, että tuo podiarkisto on aarreaitta, jota ette hyödynnä täyteen potentiaaliin vielä. Rahallista potentiaalia on vaikeaa arvioida, mutta kyllähän sillä vaikuttavuutta saa kasapäin lisää.
Ei siitä ainakaan haittaa ole, että mahdollisimman moni vastaus on Inderes-nimen takana ja että Inderes on vielä enemmän läsnä ihmisten arjessa.