hei!
miten ilmoititte vaihtovelkakirjalainan verotukseen?
Tässä Verohallinnon hyvät ohjeet vähentämiseen: Osakkeiden myynti - vero.fi
Onko kenellekkään muulle tullut ilmoitusta kun on lisäämässä ostoerittäin noita Injeqin tappioita että ne olisi verovapaita eikä niistä saisi hyödynnettyä tappioita? Kyseessä kummiskin melkein 10k tappiot
laitatko väärään paikkaan ne?Teksti ilman muotoiluja
Ilmoitin tappioista myös viime lokakuussa. Oletko tarkistanut esitäytetyn veroilmoituksen nyt toukokuussa? Itselläni iski paniikki kun Injeqin tappioita ei ollut siinä. Omaveron mukaan verotus on kesken eli tulevat verotuslaskelmaan myöhemmin?
Mulle kerrottiin puhelimessa tammikuussa, että he eivät jostain syystä hyväksy sitä viime vuodelle. En muista, miksi. Jos jollain viisaammalla tieto, olen kiinnostunut
Kuinka tämä on mahdollista. Verohallinnolla oli selkeät ohjeet kuinka tappiot ilmoitetaan. Kyllä minulla oli olettamus että tappiot voi vähentää 2024 verotuksessa. Muussa tapauksessa siitä olisi pitänyt kertoa. Ei muuta mutta kun olin myynyt voitollisia osakkeita. Injeqin tappio oli sen iso että osakekaupolla tulisi merkittävä myyntivoitto ja sitä kautta vero. Onko muilla kokemuksia asiasta?
Nyt melkein sanoisin, että siellä on joku puhunut mitä sattuu. Lokakuussa on nimenomaan ilmoitettu verottajalle, jolloin tuo konkurssi on saanut lopullisen sinetin. Olen aiemminkin laittanut vastaavalla tavalla yhden toisen toisen konkurssin ja ne tuli ilman mitään ongelmia.
Eli haet päivät invesdorista, jos vaihdoit vaihtovelkakirjalainan osakkeiksi, niin laitoin ainakin itse tuon velkakirjan päivän ja sitten sen hinnan millä vaihtui osakkeiksi. Sen jälkeen sitten myyntipäiväksi tuo pesänselvittäjän ilmoittama päivä. Sinne samalle lomakkeelle, jossa on muutkin myynnit. Jos haluaa niin kirjaa vielä jonnekin vapaamuotoiseen kenttään tuosta konkurssista tiedon - siellä tosin taisi olla vähän hankalasti noita.
Kyllä, tappiot ovat mukana veroilmoituksella. Palautuksia tulossa mm. osinkoveroista elokuussa.
Kiitos, soitin tämän keskustelun perusteella uudestaan ja nyt sain luvan ilmoittaa. Ilmeisesti hän oli aikanaan katsonut jostain(?) ja sitä ei löytynyt?
Erikoista - sain ensimmäistä kertaa veroilmoitukseen liittyen viestiä ja viesti oli seuraavanlainen:
Veroilmoituksesta poikkeaminen/kuuleminen
Olet vaatinut vuoden 2024 verotuksessa luovutustappiota 2 000,00 euroa Injeq
Oyj:n Vaihtovelkakirjan arvonmenetyksestä konkurssin vuoksi.
Pääomatulojen tappioina ei hyväksytä 2 000,00 euron sijoitusta Injeq Oyj:n, koska
yhtiön konkurssi ei ole vielä siinä vaiheessa, että tappio voitaisiin hyväksyä.
Luovutustappion katsotaan syntyvän sinä verovuonna, jona arvonmenetystä
voidaan pitää lopullisena. Konkurssiin asetetun yhtiön osakkeiden perusteella
aiheutuva arvonmenetys on lopullinen tuloverolain mukaisessa verotuksessa kun:
• konkurssipesänhoitaja antaa ilmoituksen, että jako-osuutta ei kerry; tai,
• konkurssipesän lopputilitys tehdään.
Jos osakeyhtiön konkurssi raukeaa varojen vähäisyyden johdosta, katsotaan
osakkeiden arvo lopullisesti menetetyksi, kun patentti- ja rekisterihallitus (PRH)
poistaa osakeyhtiön kaupparekisteristä. Osakkeiden hankintamenosta voidaan
vahvistaa luovutustappio sille verovuodelle, jona osakeyhtiö poistetaan
kaupparekisteristä rauenneen konkurssin johdosta. Jos osakkeenomistajat
kuitenkin myöhemmin saavat jako-osuutta yhtiöstä, lasketaan jako-osasta
luovutusvoitto hankintameno-olettamaa käyttäen.
Aiheettomasta vähennysvaatimuksesta määrätään veronkorotus. Veronkorotus on
kertaluonteinen seuraamusmaksu siitä, että tietoja on ilmoitettu perusteettomasti
tai tietoja on jäänyt ilmoittamatta. Veronkorotus on 2 % siitä määrästä, jolla
veronalainen tulo kasvaa, jos vähennystä ei hyväksytä => 2 % x 2 000,00 euroa =
40 euroa.
Veronkorotus on kuitenkin aina vähintään 75 euroa. Veronkorotus määrätään vain
siitä osasta, joka on ilmoitettu perusteettomasti. Jos vastauksesi perusteella
hyväksymme vähennyksen kokonaan, veronkorotusta ei määrätä.
Voit antaa selvityksen viimeistään 20.8.2025.
Vastaan tarvittaessa tätä asiaa koskeviin kysymyksiin.
Pitääkö minun nyt vain linkata vastaus verottajan omaan ohjeeseen vai olenko ymmärtänyt jotain perustavanlaatuisesti väärin?
Omallakin kohdalla verovirkailija vaati tositetta konkurssiin asettamisesta. Vastasin hänelle, että heillä on omilla verkkosivuillaan ohje tästä ja virkailija avoimesti myönsi, että ei ollut tietoinen tästä eikä ollut itse löytänyt ohjetta, vaikka yritti hakea. Pitäisi siis riittää, että linkkaat heidän oman ohjeensa virkailijalle. Laitoin itse mukaan myös pesänselvittäjältä saamani sähköpostin, jossa todettiin tuo päivämäärä, jolloin Injeq asetettiin konkurssiin ja että jako-osuutta ei ole tulossa.
Kiitos vastauksesta, keventi mieltä tietää että muillakin on käynyt näin. Lähetin vastauksena liitteenä tosiaan tuon saman sähköpostin sekä tulosteen vero.fi sivusta.
Jotenkin käsittämätöntä touhua että verovirkailijalla (jopa useammalla) ei ole taitoa itse tuota asiaa selvittää. Lisämausteen tähän toi se, että virkailija ilmoitti kirjeen loppuun olevansa nyt kuukauden lomalla.
Joo, noi tiedot on verottajalla, mutta eivät tunnu vaivautuvan katsomaan noita. Niinpä noissa kannattaa mainita, että tuo pesänselvittäjän päivämäärä, kun ovat ilmoittaneet verottajalle konkurssista ja siitä ettei jaettavia varoja ole. Edit: Timustaja näemmä jo neuvoikin saman…