InMode - Estetiikan edelläkävijä

Olen jo hetken ajatellut kasata tälle kiintoisalle israelilaisfirmalle oman ketjunsa, ja nyt löytyi vihdoin aikaa. Joten eiköhän mennä!

Mikä on InMode?

InMode (XNAS:INMD) on vuonna 2008 perustettu lääketeknologiayhtiö, joka kehittää ja kaupittelee laitteita esteettisiin ja lääketieteellisiin hoitoihin. Firman kotipaikka on Israelissa, jossa sijaitsee sen pääkonttori ja tuotekehitys. Yhtiöllä on kuitenkin tytäryhtiöitä ja jakelua pitkin maailmaa (10 tytäryhtiötä + myyntitiimejä). Yhtiö myy tuotteitaan yli 70 maahan, joista selvästi tärkein on USA.

Yhtiön perustaja-TJ on Moshe Mizrahy, joka on yhtiön suurin osakkeenomistaja. Sisäpiirin osuus omistuksista on Yahoo Financen tietojen mukaan hieman yli 35 prosenttia.

Mitä InMode myy?

Valtaosa InModen liikevaihdosta tulee laitemyynnistä, jossa firma myy erilaisiin esteettisiin ja lääketieteellisiin hoitoihin käytettäviä alustoja suoraan lääkäriasemille (90 % liikevaihdosta @ Q3/2021). Laitteista on tärkeää tietää se, että ne kaikki perustuvat tavalla tai toisella “non/minimally-invasive”-teknologioihin, ts. niillä tehtävät hoidot pyrkivät tekemään mahdollisimman pieniä viiltoja tai reikiä ihoon, tai jopa ei ollenkaan. Alustat ovat satojen tuhansien dollareiden konsoleita, joilla ohjataan hoitojen toteutusta. Näistä ehdottomasti suurin osa tulee estetiikan puolelta, sillä yleisempään lääketieteeseen panostus on vasta alkutekijöissään. Laitteistolla voidaan hoitaa ja vaikuttaa esim. ihoon, rasvakudokseen, selluliittiin, ryppyihin ja muihin esteettisiin piirteisiin. Loput myynnistä tulee laitteiden ”kahvoista”, jolla itse hoidot toteutetaan (10 % liikevaihdosta @ Q3/2021). V. 2020 lopulla näiden hinnaksi on kerrottu 300 dollaria per asiakas, eli yhdellä kahvalla ei voi tehdä loputonta määrää hoitoja. Näiden myynti on jatkuvampaa, ja luonnollisesti kasvaa laitekannan ja tehtyjen hoitojen määrän kasvun mukana.

InModelle ehdottomasti tärkein markkina on USA, josta InMode saa 65-70 % liikevaihdostaan. Muun maailman osuus on kuitenkin ollut nousemaan päin: vielä vuonna 2019 USA:sta tuli 79 prosenttia revenuesta, ja 2020 kyseinen luku oli 73 prosenttia. Yhtiö onkin panostanut jenkkien ulkopuolelle perustamalla tytäryhtiöitä ja myyntitiimejä. Yhtiö pyrkii myymään laitteita suoraan oman jakeluverkostonsa kautta ja välttämään riippuvuutta ulkopuolisista jakelijoista, ja Q3/2021:n tiedoilla 81 % myynnistä onkin suoraa.

Millainen InModen markkina on?

InModen kohdemarkkina kasvaa vahvasti. Varoituksen sana: markkinan koko ja potentiaali riippuu nyt vahvasti siitä, mitä osaa siitä tutkitaan, mutta kaikkia näkemiäni InModea koskettavia markkina-analyysejä yhdistää yli 10 prosentin CAGR-kasvuennuste aikavälillä 2019-2028. Noita ennusteita on koronakin ehtinyt sotkemaan, mutta pääasialliset ajurit markkinan kasvulle eivät ole muuttuneet: kasvava osa populaatiosta ikääntyy ja tarvitsee hoitoa terveytensä ongelmiin, ja InModen käyttämällä teknologialla on helpompi hoitaa sairauksia ja tehdä esteettisiä hoitoja. Nuo ajurit pätevät maasta riippumatta. Markkinanäkymät pitäisivät siis olla hyvät: yksi markkinatutkimus on linkattuna alla.

Yksi ”piiloriski” InModelle on sen markkina-asema: vaikka firma on vakavarainen, ei sillä ole mitenkään valtavaa osuutta markkinastaan. Olen eri lähteiden avulla haarukoinut, että osuus nykymarkkinasta olisi luokkaa 4-8 prosenttia. Suoria, listattuja kilpailijoita firma raportoi 10-K-raportissaan olevan neljä: Cutera, Apyx Medical, Venus Concept ja Viveve Medical. Näistä InMode on jokseenkin selkeällä marginaalilla suurin ja kannattavin (alla olevassa artikkelissa on linkki Exceliin, josta näkee v. 2020 lukemia). On silti hyvä muistaa, että isot lääkeyhtiöt kuten J&J ja AbbVie operoivat estetiikan ja hoitolaitteiston alalla, eli ei tämä ole pelkästään pienten kalojen lampi.

Mitkä ovat InModen keskeisimmät kilpailuedut?

InModen tärkein kilpailuetu on teknologinen: yhtiön laitteissa käytetään radiofrekvenssiteknologiaa, joka mahdollistaa hoitojen toteuttamisen ilman, että tarvitaan leikkauksia tai pitkää toipumisaikaa. Kuten tämän osion alle linkatussa artikkelissa näkyy, InModen teknologia pyrkii tuomaan paremman vaihtoehdon kirurgisien hoitojen vaikeudelle ja kalleudelle, ja samalla laserhoitojen heikommalle tehokkuudelle. Tämä johtaa halvempiin hintoihin ja asiakkaan kannalta parempaan ja kauniimpaan lopputulokseen (esim. vähempiin arpiin). Todisteena kilpailuedun laadusta toiminee InModen muuta markkinaa nopeampi kasvu ja kyky laajentua yhä vahvemmin niin uusiin maihin kuin uusille asiakkaille (valtaosa myynnistä on uusmyyntiä). Yhtiö on myös patentoinut teknologiaansa (vuoteen 2027 asti), ja sen tehokkuudesta on tutkimusnäyttöä. Viimeisenä kovana kilpailuetuna lienee hyvä mainita jonkinasteinen asiakaspysyvyys: InModen laitteet ovat monen sadan tuhannen dollarin investointeja, joten niiden vaihtaminen kilpailijan tuotteeseen ei ole tehtävissä ihan kevein perustein.

Olen tiivistänyt tähän tekstimuotoon asiaa kilpailueduista, mutta suosittelen lukemaan alle linkatun SeekingAlphan artikkelin, josta löytyy graafeja ja laajempaa tietoa samoista asioista.

Mitkä ovat InModen keskeisimmät riskit?

(Toivottavasti) lyhyellä aikavälillä selkein riskitekijä on koronasulut, jotka aiheuttivat jo 2020 aikana hoitojen lykkäytymistä ja siten jarrutti yhtiön kasvua (ja toisaalta aiheutti epäreilun kovat kasvuluvut vuodelle 2021!!!). Jos asiakkaat eivät pääse tai halua mennä koronatilanteen vuoksi hoidattamaan itseään, niin InModen myynti tulee heikkenemään. Lisäksi lääketiedettä ja teknologiaa yhdistävän yhtiön kohdalla on aina muistettava kilpailevan teknologian tuoma disruptio sekä mahdollinen regulaatio riskeinä, jotka voivat heikentää InModen myyntiä merkittävästi. Myyntiin liittyen on mainittava myös se, että valtaosa liikevaihdosta tulee laitemyynnistä, joka on jokseenkin syklistä ja kertaluonteista – tämä on potentiaalinen riskitekijä. Yhtiön arvostusta on myös syytä pitää riskinä. TTM-luvuin yhtiö treidaa kirjoitushetkellä P/E 39:llä, ja EV/S-lukema on yli 15. Ei siis missään nimessä ole kyse arvosijoituksesta, vaikka en tässä enempää arvostukseen kantaa ottaisikaan.

Miltä InMode näyttää numeroin?

InModen talousluvut hakevat vertaistaan. Kasvuluvut ovat tälle vuodelle jäätävän kovia, mutta koronavuoden vertailukautta ei pidä unohtaa. Yhtiö ennustaa kuluvalle vuodelle n. 345 MUSD:n liikevaihtoa, ja analyytikoiden EPS-ennuste on 1,95 USD:n luokkaa.

Alle on listattu muutamia avainlukuja yhtiöstä (kaikki luvut TTM ellei erikseen mainittu, lähde Yahoo Finance):

  • bruttomarginaali 85 %. Tämä on yhtiön sisäinen edellytys uusille tuotteille: jos tuotteen bruttomarginaali ei yllä ennusteissa tähän, niin tuotetta ei lanseerata. Taso onkin kestänyt jo useamman vuoden.
  • EBIT-marginaali 46,2 %
  • oman pääoman tuotto 48,2 %
  • operatiivinen kassavirta 163,6 MUSD
  • nettokassa n. 384 MUSD (Q3/2021). Yhtiöllä on mitätön määrä velkaa.

Yhtiön kannattavuus on huipputasoa, ja tase on timanttisessa kunnossa: erityisesti tässä mielessä aiemmin mainitut listatut kilpailijat ovat valovuosia InModea perässä.

Miltä InModen tulevaisuus näyttää?

Kuten markkinasegmentissä jo mainitsin, InMode operoi hyvin kasvavalla markkinalla ja pyrkii aktiivisesti laajentamaan uusiin tuotteisiin. InModen tavoitteena on julkaista vuosittain vähintään kaksi uutta laitetta, ja tästä vuodesta alkaen yhtiö on alkanut laajentamaan tarjontaansa pelkästä estetiikasta lääketieteen puolelle. Esimerkiksi viimeisin tuotejulkaisu, EmpowerRF, tarjoaa hoitokeinon gynekologisiin toimenpiteisiin, ja lisäksi ensi vuodelle ollaan kehittämässä tuotetta mm. silmäsairauksien hoitoon (Reveniobullit varokoon…). Tämä kasvattaa tulevaisuuden markkinaa ja toisaalta vähentää syklisyyttä, mutta ensin pitää tietysti antaa näytöt teknologian toimivuudesta. Yhtiön toimitusjohtajan mukaan tuon EmpowerRF-alustan ensi vuoden liikevaihto olisi konservatiivisella arviolla n. 20 MUSD, eli puhutaan muutamista prosenteista koko konsernin luvuista.

Hyvin kasvavia maita on yhtiön omien kommenttien mukaan vähän kaikkialla, ja marraskuisessa webcastissa mainittiin nimeltä esim. Kiina, Etelä-Korea ja Italia. InModella onkin suunnitelmissa jatkaa laajentumistaan eri markkinoilla, ja Euroopassa oltaisiin näkemässä uutta tytäryhtiötä ensi vuoden puolella. Kasvusuunnitelmat ovat siis selkeät, ja onkin kiintoisaa seurata, miten yhtiön kova kasvu jatkuu tulevina vuosina.

Loppusanat

Allekirjoittanut omistaa osaketta, ja tavoittelee pitkäjänteistä yhtiön holdaamista.

Iso kiitos kuuluu myös @LakeBoodom :lle, jonka kanssa on puitu InModea läpi, ja jonka apu näkyy tässäkin avauksessa erittäin isosti. :slight_smile:

42 tykkäystä

Hienoa että avasit ketjun! Sijoittajasivuilta löytyy viimeisin investor presentaatio.

https://inmodemd.com/investors/

Inmode on ollut konservatiivinen ohjeistaja ja nyt on tainnut tulla jo 4-5 positiivista tulosvaroitusta putkeen. Johto nimenomaan aina korostaa että ovat mieluummin varovaisia ja yllättävät sitten positiivisesti. Tässä vähän tulostaustaa:

9 tykkäystä

Tässä vielä tuloslaskelmaa viimeisiltä vuosilta. 2021 osalta on ohjeistettu Q3 yhteydessä että koko vuoden liikevaihto tulisi olemaan 343-347 musd. Joten 20->21 kasvu olisi n 70%.

7 tykkäystä

Tästä on hyvä kiinnittää huomiota muutamaan lukuun:

  • Gross profit margin: tavoitetasolla pysytty vuodesta 2018. Firma ulkoistaa laitevalmistuksen Israelissa alihankkijoille, eli marginaaleihin ei tule siltä puolelta rasitteita.
  • R&D expenses: tämä on ihan käsittämätön tilasto. Firmalla on 16 henkilön tiimi, joka vastaa tuotekehityksestä. Melko pienillä tuotekehityskuluilla ollaan luotu huippukannattavaa teknologiaa, ja uusia ideoitakin on taas jo putkessa. 1-9/2021 tuotekehityksen kulut ovat olleet alle 3 prosenttia liikevaihdosta.
  • Income tax expense: yhtiö saa käsittääkseni Israelissa verohelpotusta toistaiseksi, johtuen liiketoiminnasta tietyillä alueilla maan sisällä. Tuohon luulisi jossain vaiheessa tulevan muutosta, valitettavasti huonompaan suuntaan.
12 tykkäystä

Hei. Tutustun lisää, mutta miten tässä kasvu mene, kasvetaanko ennemmin tasaisesti kvartaaleittain, vai onko isommin vaihtelua?

Onko 2022 ennustusta / ohjeistusta vielä annettu tai jossain sijoittajaesityksessä esim. kerrottu näkymistä?

1 tykkäys

Kasvu on ollut vauhdikasta, liikevaihdon CAGR-kasvu huitelee yli 50 prosentissa vuosina 2018-21. Esimerkiksi 2021 tilikaudella on hakattu 2019 vertailuluvut jotakuinkin kahden kertoimella per kvartaali. Korona tosin vaikutti merkittävästi v. 2020 vertailulukuihin, joten niihin pitää suhtautua suurella varauksella. Kvartaalivaihtelusta sen verran, että Q4 on ilmeisesti kaikkein vahvin.

Ensi vuoden ohjeistusta ei vielä ole annettu, mutta siihen saadaan ehkä vastaus 12.01. pidettävässä esityksessä (linkki alla). Yhtiö on perinteisesti julkaissut edellisen kvartaalin liikevaihto- ja tulosennusteen ennen raportointipäivää, joten tuo voisi olla looginen paikka julkaista ennakkotietoja FY2021:n luvuista ja tulevaisuuden näkymistä.

1 tykkäys

Jes. Kuuntelen juuri tuota viimeisintä esitystä. Ilmeisesti USA markkinalla oltu 2016 vuodesta ja vielä on todella isosti potentiaalisia asiakkaita jäljellä.

p/e näyttäisi olevan päälle 30 tällä hetkellä 31-32.

Ajattelin avata position ihan pienellä panoksella, joskus koitinkin ylempää. Jos kasvu jatkuu vauhdikkaasti, niin varmaan 1-2 vuotta, niin ollaan painettu kertoimet suhteellisen alas.

Kiitos vaan ketjun avauksesta.

Kuuntelin myös q3 call. Ainakin varastoa oli ja toimitusongelmia ei ollut.

2 tykkäystä

Tässä vielä vähän tuloshistoriaa ja analyytikkojen ennusteet. Yhtiöllä on ollut hyvä tapa lyödä odotukset. Itse pidän analyytikkojen 2022 ennusteita liian konservatiivisina. Esimerkiksi puuttuu vielä uusin tuotelanseeraus gynekologiselle markkinalle. Toimitusjohtaja sanoi viimeisessä webcastissa että hänen konservatiivinen arvionsa on että se toisi vuonna 2022 n 20MUSD lisää liikevaihtoa. 2022 tullaan myös lanseeraamaan tuote silmien hoitoon. Eli kaksi isoa uutta markkinaa aukeaa, toki niissä pitää ottaa oma paikkansa ja vie aikansa että myynti lähtee vauhtiin.

Hyvä huomioida myös erittäin vahva gross margin n. 85%. Tämän on sanottu pysyvän myös uusissa tuotteissa. Lisäksi yrityksellä on satojen miljoonien kanssa josta on vähän käytetty omien osakkeiden ostoon. Ehkä voidaan olettaa jotain yrityskauppaakin jatkossa.

Itse pidän arvostustasoa hyvinkin kohtuullisena. Omat mutuilut tosiaan on että 2022 EPS tulisi olemaan 2.5 luokkaa. Mutta tähän hyvä huomata, että Omicronin vaikutusta ei vielä tiedetä Q4 ja nyt Q1 tulokseen, voi olla että se vaikuttaa. @Hades mainitsema ensi viikon webcast onkin tosi tärkeä tuota ajatellen. Ihan varmasti tätä kysytään ja toimitusjohtaja on tavannut olla aika suorapuheinen niin uskon että tohon tulee hyvä lisäväriä. Luulen myös että alustavat luvut julkaistaan tuota tilaisuutta ennen.

Lopuksi vielä vähän käyvän arvon laskelmia Finboxin kautta. N. 20% kasvulla yritys tulee olemaan erittäin hyvä kompounderi jatkossakin - muiden tekijöiden pysyessä muuttumattomina (gross margin jne).

4 tykkäystä

toimari sanoi, että 50-70 milj. + gyne n. 20 milj. voisi olla haarukat? se olisi 70-90 milj. kasvua. toisaalta sai sellaisen kuvan, että myyntitiimi jne. kattavuus on lisääntynyt.

tuossa ennusteessa olisi 80 milj. kasvu. se saattaisi olla kohtuullisen turvallinen ajatus. toki sanoivat, että n. 140 milj. kasvusta 2021 kuuluisi n. 40 milj 2020 vuodelle, joka olisi 100 milj. tälle vuodelle, niin mitenkä sen sitten tulkitsee?

1 tykkäys

Rekryjä tehdään paljon kun Linkedinistä seuraa, tosin näkyy vaan Jenkkirekryt mutta varsinkin myyjiä palkataan jatkuvalla tahdilla.

Sanoisin että nuo kasvuluvut ovat suurempia kuin markkinoiden odotukset, tossa yhteenveto odotuksista vuodelle 2022-23, Q4 2021 ennuste on 100MUSD. Eli pitämällä se taso pelkästään 2022 liikevaihtoa 400MUSD. Siksi pidän tota 422 konservatiivisena.

1 tykkäys

kysymys. Nyt tehdään rahaa myymällä korkealla katteella jotain platformeja (oletanko että laitteita, joista saadaan rahaa kerran?) sitten disposables (jotain vaihdettavia osia) liikevaihto oli about 10-12% tai vastaavaa (näistä jatkuvaa tuottoa), joskus kun uusia laitteita ei enää mene, niin nämä kulutusosat ovat varmaan homman pihvi?

Mitä muita tulon lähteitä Inmodella silloin on?

1 tykkäys

Oletat oikein, pääasiassa platformit ovat kertainvestointeja ostajalle. Disposables tarkoittaa käytännössä niitä kahvaosia, jotka tungetaan ihon alle tai joilla hoidetaan potilasta ihon päältä. Ne vastaavat liikevaihdosta tuota reilua 10 prosenttia, mutta luku kasvaa laitekannan mukana. Muistikuvieni mukaan tuo luku voisi edustaa 15-20 prosenttia liikevaihdosta muutaman vuoden kuluttua, mikäli laitekanta kasvaa odotetussa tahdissa. Lisäksi noita platformeja täytynee päivittää jollain aikavälillä, mutta se tuskin edustaa isoa osaa liikevaihdosta.

Hyvä puoli on se, että InModella on markkinaosuutta otettavana vielä pitkään ennen saturaatiopistettä. Mutta tuo laitemyynnin valtava osuus on kyllä selvä heikkous, ja olisi hyvä saada sitä pienennettyä selvästi. Nähdäkseni laajentuminen lääketieteellisten hoitojen puolelle auttaa, koska se ei ole yhtä syklistä bisnestä kuin estetiikka (vaikka laitteita pitäisikin myydä molempiin). On ehkä kannattavaa miettiä, että miten noita platformeja voisi kehittää eteenpäin jatkossa paremman asiakaspysyvyyden ja jatkuvamman liikevaihdon suuntaan.

6 tykkäystä

Onko tosiaan niin, että laitteistot ovat kertainvestointeja? Itsehän en asiasta tiedä mitään, mutta kuulostaa hieman oudolta, että kertamaksu, pitäkää tunkkinne ja soronoo. Mikäli näin on, toivottavasti suunnitelmissa on pestata pari markkinoinnin kaveria saattamaan kaupallistamisen ilosanomaa palvelullistamisen muodossa (ei liikaa ettei mene ihan käsienheilutteluksi)

Btw. Mistähän löytäisi vuosikertomuksia? Kotisivuilla ei ollut, tai sitten näkökyky on luokkaa Stevie Wonder

edit. ajan hengen mukaisesti CSR- ja ESG-raportit kyllä löytyy, mutta 10K loistaa poissaolollaan

3 tykkäystä

Ei se ihan noin mene. Inmoden portfoliossa on monia erilaisia moduleita (laitteita) eri tarkoituksiin. Asiakas ostaa ehkä ensin yhden ja sitten lähdetään siitä että tyytyväisiä ja ostavat muitakin. Eli kyllä asiakassuhdetta ylläpidetään ihan normaaliin tapaan.

Toki nykyisessä SAAS hypemaailmassa kaikkien yritysten kaiketi pitäisi sillä mallilla operoida mutta sitten on kuitenkin firmoja kuten Inmode tai vaikka Harvia jotka tekevät ihan kivaa kasvua ja tulosta laitteiden myynnillä…

6 tykkäystä

InMode on Israelista, joten he ulkomaisena firmana raportoivat 20-F:n eikä 10K:n. Löytyy kotisivuilta kyllä vuosikertomuskin.

Olet mun mielestä ihan oikeassa, olisihan se palvelumainen liikevaihto kivempaa sijoittajille. Mutta InModen laitekanta ei ole määrällisesti mikään valtavan iso tässä vaiheessa (yksi laite on ymmärtääkseni neljännesmiljoonan paikkeilla uutena = vuodessa myydään n. 1500). Ehkä se tuotteistaminen voisi olla relevanttia tulevaisuudessa kannan ollessa isompi, mutta sitten pitäisi myös miettiä, että mitä lisäarvoa se toisi maksaville asiakkaille, joiden vakavaraisuus riittää nykyiseen hinnoitteluun aivan hyvin. Jotain pitäisi kyetä tarjoamaan, mitä ei tällä hetkellä vielä ole - onko se sitten platformien päivityksiä ja/tai parannuksia, mene ja tiedä.

4 tykkäystä

en minä tuota isona ongelmana pidä, kun platformeja on useita ja 2 plathormin omistajia oli toistaiseksi vähän ja potentiaalisia asiakkaita (uusia etenkin) paljon. kuitenkin disposables osuuskin pitäisi kasvaa (miksiköhän) onko että samaa laitetta vaan käytetään enemmän kun se on ollut jonkin aikaa asiakkaalla.

1 tykkäys

Miksi palveluliiketoiminta olisi vättämättä parempi kuin laiteliiketoiminta? Onko tälle kunnollista evidenssiä että palvelut yliperformoi laiteliiketoiminnan? Itsekin tykkään palvelumalleista mutta maailma on täynnä fantastisia laitteiden myynnillä pitkään menestyneitä firmoja. Asia ei ole mustavalkoinen.

3 tykkäystä

Sanoin sen olevan kivempi vaihtoehto siksi, että se pienentäisi liiketoiminnan suhdanneherkkyyttä. Platformien kysyntä tuskin on immuuni syklin huonoille vaiheille. Mutta kuten sanoit, niin se ei ole menestyksen ehto. Nyt jo tehdään lähes 50 prosentin liikevoittomarginaalia myymällä laitteita, jota tuskin pystyttäisiin saavuttamaan nykyisellä laitekannalla palvelumallissa.

Toivoisin kyllä, että laitemyynnin ohelle saataisiin jatkuvaa liikevaihtoa disposablejen lisäksi, koska molempi parempi.

3 tykkäystä

@LakeBoodom oli vähän kieli poskessa heitetty ja kärjistäen ilmaistu tuo mun äskeinen viesti, eli en nyt ihan tosissaan ajatellut et sanotaan hyvästit asiakassuhteelle toimituksen jälkeen :slight_smile: En tiedä miten Inmoden laitemyynti vetää olemassa oleville asiakkaille, toivottavasti hyvin. Pelkkien tuotteiden myynnissä epätasaista ja rajat tulee jossain vaiheessa vastaan - varsinkin kun kyseessä on merkittäviä taloudellisia resursseja vaativia ja oletettavasti pitkäikäisiä laitteita. Toki nykyistä markkinaa riittää kaapattavaksi sekä kohdemarkkinaa voi kasvattaa uusilla aluevaltauksilla, kuten tekevät.

Mieluusti näen, että Inmode myy mahdollisimman monta laitetta per asiakas, mutta pointti oli se, että näkisin mielelläni tuotteiden ympärille tarjottavan lisäarvoa tuottavia palveluita. = pitkiä ja syviä asiakassuhteita (tosin tällaisessa varmaan asiakassuhteet muutenkin aika kestäviä) sekä tasaisia ja ennustettavia kassavirtoja.

Näkisin myös mielelläni Inmoden tarjoavan jotain add-on softaa SAAS:ina, mutta tarkoitin myös ihan perinteistä palvelullistamista: ylläpitopalveluita jne. Näitä ei pahemmin voi post-corona bumtsibum hypeksi luokitella, kun juuret tuolla kasarin lopussa:
Vandermerwe, S. & Rada, J. (1988). Servitization of business: Adding value by adding services. European Management Journal, 6 (4), 314-324.

Tässä vähän evidenssiä palvelullistamisen vaikutuksista kannattavuuteen yleisesti. Aineistona 185 eurooppalaista ja yhdysvaltalaista tuotevalmistajaa. Ei mikään ykkösjulkaisu, mutta vertaisarvioitu. Toki löytyy myös tutkimuksia, jotka väittävät toisin. Ei palveluorientoituminen todellakaan mikään itsestäänselvä avain onneen ole. Inmode niin kannattava jo valmiiksi, että tuskin kannattavuutta ainakaan merkittävästi nostaisi, joten hyödyt suurimmaksi osaksi muista vaikutuksista.

Kyseinen screenshotti tästä:

Mohamad Abou-foul, José L. Ruiz-Alba & Anabela Soares (2021) The impact of digitalization and servitization on the financial performance of a firm: an empirical analysis, Production Planning & Control, 32:12, 975-989, DOI: 10.1080/09537287.2020.1780508

@Hades no katos vaan, näin kyllä ton 20-F:n, mutta sivuutin olankohautuksella lukematta lainkaan

2 tykkäystä

Täysin asian vierestä, mutta vertaisarviontiin ja julkaisun “laatuun” vetoaminen on melko väsynyttä. Jälkimmäinen on kuin sanoisi, että artikkelin on kirjoittanut ihminen—tai no ei se ole ihan niin suuri meriitti, sillä vertaisarvioinnin läpi on päässyt lukematon määrä kiinalaisten bottifarmien tuottamia julkaisuja. Vertaisarvioinneissa keskitytään yleensä tekniseen puoleen, eikä virheellisten tutkimusten seulomiseen.

Julkaisun laadulla ei sinänsä ole mitään merkitystä, vaikka toki jonkin predatory journalin julkaisuun kannattaa suhtautua kriittisemmin, vaikkakin nämäkin voivat olla usein vertaisarvioituja. Nimekkäimmät lehdet julkaisevat mieluummin mediaseksikkäämpiä juttuja, eikä niinkään laadukkaampia. Esim. Lancet päästi aikoinaan erään MMR → autismi -jutun seulan läpi, ja artikkeli vedettiin vasta 12 vuotta julkaisun jälkeen.

Ilman raakadataa edes vertaisarviota suorittavat henkilöt eivät voi olla varmoja, etteikö tutkimus olisi täysin fabrikoitua. Esim. eräät hydroksiklorokiini + COVID-19 -tutkimukset on vasta jälkikäteen raakadataa tarkastella osoittautuneet täysin keksityiksi, kun potilaiden tuottamat merkkijonot ovat olleet sellaiset, ettei niitä voi luonnossa esiintyä. RCT-tutkimus voi vaikka mihin pisteeseen asti väittää olevansa täysin harhaton, mutta sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä, jos data on keksittyä.

Lukemisen arvoinen juttu:

4 tykkäystä